e-mail
AutósTITKOK e-könyv
     
 
  • Hogyan lehet elkerülni, hogy egy szállítási sérült újautót adjanak el Önnek?
  • Mit kell átnézni egy használtautón, hogy ne vegyen roncsot?
  • Hogyan lehetséges a karambolos, sérült autók kiszűrése?
  • Hogy lehetséges a rozsdásodó autók kiszűrése?
  • Milyen vizsgálatokkal lehetséges a széthajtott autók kiszűrése?
  • Hogyan kell végezni az autó állapotfelémérését?
  • Hogyan lehet megúszni, a használtautós átveréseket?
  • Hogyan lehet megtalálni a legjobb autót?
  • Megállapítható-e a valódi futásteljesítmény?
  • Kapható-e ellenőrzőlista biztonságos használtautó-vásárláshoz?

Az autó vásárlás előtti átvizsgálása
használt- és újautóknál egyaránt


Ez könyvünk leghosszabb fejezete, ezért az eddigi demo változatoktól eltérően, itt konkrét pontokat nemigen emelünk ki részletesen, hanem szinte csak felsoroljuk a vizsgált területeket. Azonban már ez is jó képet ad arról, hogy mennyi mindent, és milyen sorrendben érdemes átnézni egy megvásárolandó autón ahhoz, hogy a legjobb állapotú használtautót vehesse meg, bármelyik árkategóriáról is legyen szó, és hogy ne érje Önt súlyos anyagi veszteség az autóvásárlás harcmezején!

Mivel nagyon sokszor utalunk a teljes változatra, ezt az egyszerűség kedvéért úgy tesszük, hogy az utalást a helyett, hogy pl. azt írnánk, hogy "a teljes fejezetben bemutatjuk, hogy hogyan kerülheti el ezt a problémát", csak annyit teszünk, hogy azt, amit a teljes fejezetben részletesen tárgyalunk, kiemeljük így: Hogyan kerülheti el ezt a problémát?

Ne gondolja, hogyha 2-3 éves használtautót vesz, akkor kihagyhatja a vizsgálatokat! 2-3, sőt akár 1 éves autó is lehet úgy széthajtva, mint egy tízéves, arról nem is beszélve, hogy egy kéthetes autót is ízzé-porrá lehet törni, és utána összefoltozva eladni!

Mellékeltünk egy ellenőrző listát is, amit ha az autó átnézésekor használ, nem felejt ki semmit, és ráadásul "vérprofi" benyomást is kelt.

Pontosan milyen veszélyek leselkednek Önre ÚJAUTÓKNÁL, és hogyan kerülheti el ezeket?

Szomorú, de sok kereskedő elhallgatja (vagy nem is tudja) azt, ha az autó kisebb-nagyobb sérüléseket szenvedett az átadás előtt.

Megnézzük, hogy kiktől nem szabad használt autót venni (3 vészjósló körülmény).

Mik a további fokozott óvatosságra intő körülmények?

Mikor menjen autót megnézni?

Mit és ki(ke)t vigyen magával?

 

Milyen legyen a követendő magatartás?

Ne úgy álljon az egész vizsgálathoz, hogy az egy akadály az előtt, hogy Ön mielőbb megkaphassa új játékszerét! A legtöbb autózásért lelkes ember sajnos így áll hozzá! (Aki meg nem lelkes, annak meg az egész folyamat egy nyűg, és azért nem lesz kellően alapos.) Meglátja az autót, amit eladásra kínálnak, és ha az egy kedvelt forma szép színben, és nem rí le róla messziről, hogy egy rom, már bele is szeret, és magáénak akarja tudni.
Persze, hogy mindenki azt szeretné, hogy mielőbb túllehessen az egész folyamaton, de ne akarjon annyira benne ülni már az új kedvencben, hogy félretesz minden óvatosságot! A legdrágább hiba, amit elkövethet az, hogy habár felkészülten megy a helyszínre, de mivel ott egy csillogó-villogó, gyönyörűen kitakarított autó várja, egy szép hangú hi-fivel, kellemes illatú illatosítóval a belső térben, félre is tesz minden óvatosságot, és kidob az ablakon mindent, amit könyvünkből megtanult. Már ekkor eldönti, hogy "ez kell nekem, ezt akarom megvenni, remélem nem derül ki róla semmi, ami ebben megakadályozna!".
Ha így tesz, többszázezres, de lehet, hogy többmilliós hibát követ el! Elég nagy esélye van rá, hogy egy karambolos, vagy a bevallottnál sokkal használtabb autót vesz, tele elhallgatott hibákkal!

Valódi kommunikációja, akár a szavakban, akár gesztusaiban ne az legyen, hogy: "Már unom az egész folyamatot, hacsak nincs beállva a motor, és nem lyukas a padlólemez, megveszem, mert tetszik a színe, és különben is ezt a típust keresem! Légy szíves ezért kedves eladó, csupa pozitív dolgot mondani, győzz meg róla, hogy ezt kell megvennem, ne kelljen most csalódnom, ne kelljen tovább keresnem a miatt, ami rosszat esetleg mondasz róla!"

Ne szeressen bele az autóba, mert saját magát fogja meggyőzni! Az eladó ezt egyből megérzi, és természetesen nem fogja Önt lebeszélni.
A peches vásárlások sztorijaiban sokszor halljuk ezt: "beleszerettem, és megvettem...". A beleszeretést hagyja az adásvételi-szerződés aláírása utánra, de legalábbis legyen ez észrevétlen az eladó számára, és Ön se váljon felelőtlenné miatta!

Ha a vizsgálat, illetve a menetpróba bármely része elé az eladó igyekszik akadályt gördíteni, az legnyilvánvalóbb jele annak, hogy az autóval valami nincs rendben. Ilyenkor ne bajlódjon tovább az adott darabbal, hanem húzza ki a listáról!

Hogyan kommunikáljon az eladóval?

Hogyan kerülheti el az ő kommunikációs trükkjeit?

Hogyan derül ki már magát az eladót figyelve, hogy nem mond igazat?

Akármilyen jól is olvas Ön a metakommunikációs jelekből, a műszaki állapotról semmit se higgyen el, ami nem ellenőrizhető!

Mik legyenek az első kérdések, amiket feltesz az eladónak?

Az eladó részéről aláírandó nyilatkozat, ami megvédi Önt a leggyakoribb trükköktől.

Az autó hivatalos papírjainak és azonosító adatainak ellenőrzése - mi miről árulkodik? (Forgalmi, törzskönyv, eredetiségvizsgálat. Mit hihet el, és mit nem? Milyen jelek beszédesebbek a szónál?)

A szervizkönyv átvizsgálása. Miből mire lehet következtetni? Részletek, amiket szinte mindenki figyelmen kívül hagy. Miket lehet a sorok közül kiolvasni?

Egyéb dokumentumok, dokumentációk - mi deríthető ki ezekből? (Számlák, állapotlap, kísérőlap.)

 

Ezek után kezdődhet az autó állapotának felmérése

Mikor jó, és mikor rossz vétel egy volt taxi? Hogyan lehet kiszűrni ezeket?

Általános gondolatok a rozsdásodás és a sérülések javításáról. Mi ezekkel a fő gond? A feltárt sérülések - karosszériahibák jelöléséhez mellékelünk egy vázlatrajzot is.

A tulajdonos "vallatása" a sérülésekről. Hogyan bírható rá a sumákolás mellőzésére?

 

Az autó "vallatása"

Ha "baleset- és széthajtottság detektívvé" válik, az a legjobb módja a titkolt sérülésű, és teljesen leharcolt, de eladásra kipofozott autók kiszűrésének. Néha a lakatos és fényezőmunka magas színvonalú, azonban legtöbbször csak kozmetikázás, hiszen a cél nem más, mint hogy egy romból, minél kisebb ráfordítással hozhassanak ki minél több hasznot azzal, hogy úgy-ahogy talpra állítják, és megpróbálják "sérülésmentes", vagy akár "kitűnő állapotban lévő" autóként eladni.

Minden gyanús, ami kilóg a sorból.

Az árulkodó színárnyalatok - a fényezés színe és felülete hogyan leplezi le a javításokat?

Miért lehet gond egy felborult autó motorjával is?

A karosszériaelemek illesztése hogyan árulja el, hogy mi, hogyan sérült?

Mire mutatnak rá az egyenesek, és vonalak?

Miről beszélnek a gyári ponthegesztés látható pontjai? (Hol keresse ezeket, és mit jelent, ha valahol nincsenek?)

Mit rejtenek az ajtók és az ajtórések?

Árulkodó felületi egyenetlenségek

További, utólagos fényezésről árulkodó nyomok. (Átmenetek, élek, határvonalak, fényezési hibák, festéknyomok. Mi miről szól, és hol keresse?)

Milyen tákolást leplezhetnek a gumiszegélyek?

Miről adnak hírt a csavarok?

A karambolos múlt milyen különleges jelei fedezhetők fel a motortérben?

A durva gányolások kiszűrése.

A rozsdásodás felderítése.

Mik azok a jelek, amik megmutatják, hogy ha az autó még nem rozsdás, rövidesen biztosan az lesz?

A futóművek és ezek környékének részletes vizsgálata.

Milyen következtetéseket lehet levonni a gumikból? (Nem is gondolná, mennyi mindent!)

A szalonok bemutató autóinak kiszűrése a gumik segítségével.

Az autó aljának átvizsgálása. A durva karambolok jeleinek keresése.

A motor aljának állapotából levonható következtetések.

A csomagtér belsejének vizsgálata az autó hátulját ért balesetek felderítésére.

Hogy derül ki a csomagtartónál, ha az autó eszi az olajat?

A szélvédők és a rovott múlt.

A külső sérülések belső nyomai, a tűzkár, vagy víz alá merülés nyomai.

 

A motor és a váltó vizsgálata

A részegységek közül a legdrágábban javítható a motor és a váltó, valamint a nem megfelelő használat és a karbantartás hiánya ezeket viseli meg a legjobban.

Előfordulhat, hogy talál egy olyan autót, ami tetszik Önnek, a kaszni is jó állapotban van, ráadásul az eladó nagyon jókat mond az autóról.
Tényleg, az autó csodaszép állapotban van, szinte tökéletesnek néz ki. A motortérbe tekintve azt látja, hogy a motor olyan, hogy akár enni lehetne róla. Biztos minden rendben! Az eladónak nem tart sokáig meggyőznie Önt, és hamar nyélbe is ütik az üzletet.
Pár héttel később azt veszi észre, hogy kék füst távozik a kipufogóból, újabb néhány hét múlva pedig, hogy a motor megette az összes olajat. A szerelő annyit mond: "hát sajnos úgy néz ki, generálozni kell a motort!".

Az ilyesmi, de akár a kevésbé súlyos problémák elkerülésére hogyan mérhető fel a motor állapota?

Piszkos, vagy tiszta motor a jó?

Hol keressen olajfolyás és egyéb folyadékszivárgás-nyomokat?

Miről árulkodnak a gumicsövek?

Mi derül ki a hűtőfolyadékból?

Milyen egy egészséges motorban az olaj, és az ettől való eltérések mit mutatnak?

Milyen jelekből következtethet arra, hogy a motort kontárok szervizelték?

Mit mutatnak meg a különböző folyadékszintek?

 

Na, indítsuk be végre a motort!

Miért fontos, hogy eddig ne legyen beindítva?

Mit figyeljen meg a beindításkor?

Hosszan állt autóknál mikor tilos folytatni az indítási kísérleteket?

Füstjelek - a kipufogott színek jelentése.

Folytassa az autó belsejében! Mit figyeljen meg a vezetőülésből?

További motortesztelő vizsgálatok, még mindig álló helyzetben.

A manuális- és az automata váltó hibaszűrése álló helyzetben.

A fékek, és a kormányszervó álló helyzeti próbája.

A légkondicionáló ellenőrzése.

A fűtő- és szellőzőrendszer átvizsgálása.

Az elektromos berendezések próbája.

A manuális eszközök, beállítások próbája.

Mi az a hiba a szélvédőnél, ami alig észlelhető, mégis majdnem használhatatlan miatta az autó?

Miről mesélnek a biztonsági övek?

A belső tér műanyag alkatrészei, mint forró nyomok.

 

Valódi-e a kilométeróra-állás?

Nem egyszerű annak megállapítása, hogy a kilométer-számláló által mutatott, és a valóban futott kilométerek száma megegyezik-e.

A kilométer-számláló visszaállítása szinte népszokás, pedig bűncselekmény! Nem érdemes vakon hinni abban, amit mutat. A hirdetésekben olvasott "kevés kilométerrel" szlogen mellé nagyon-nagyon sokszor oda kéne írni: "a kilométer-számlálóban".

Sajnos már márkakereskedésnél is találkoztam olyannal (Peugeot volt az illető autó), hogy ismerősöm 307-esét beszámították egy újabba, és érdekes módon a használtautók között már kevesebb kilométerrel hirdették, mint ami az órában volt leadáskor.

Hogyan deríthető ki az autó valódi futásteljesítménye, de legalábbis hogyan állapítható meg, hogy az, ami az órában van, valós-e? (7 fő tényező vizsgálata.)

Hogyan úszhatja meg, hogy átverjék az autó hi-fi berendezésével?

Még 4 dolog, ami a vezetőülésben ülve árulkodik a balesetes múltról.

Az autó lámpáinak ellenőrzése, bizonyos hibák jelentősége.

 

Ez után kezdődhet a próbaút!

Mire kérje meg segítőtársát, mire figyeljen?

Egy jó próbaút időtartama és útvonala.

A kormány és a futómű ellenőrzésének módja. Milyen zaj, milyen reakció miről ad információt, és hogyan lehet ezeket előcsalogatni?

Hogyan deríthető ki a fék állapota?

Milyen nyúzópróbával deríthető ki a motor állapota? Hogyan lehet előcsalogatni a kopottságra utaló hangokat?

A váltó és a hajtáslánc ellenőrzése.

Hogyan deríthető ki egy automata váltóról, hogy rendben van-e, vagy súlyos kiadásokkal fogja Önt meglepni?

Miről árulkodik a szélzaj?

Hogyan győződhet meg a légkondicionáló berendezés megbízhatóságáról?

Mik azok az egyéb, menet közben tesztelhető felszerelések, amiknek próbájáról nem szabad megfeledkezni?

 

A vezetési teszt után fordítson figyelmet a következőkre


Hogy indul a motor melegen?

Most mi a helyzet a hőmérsékletekkel, olajfolyással, olajjal, füsttel, szagokkal, folyadéknívókkal, gumicsövekkel, fékekkel?

Ezek után, ha úgy látja, hogy az autó jó állapotban van, és komolyan gondolkodik megvételén, jöhet az alku, de ez a már a következő fejezet témája.

Ha a fejezetet teljes terjedelmében akarja olvasni, és szeretné, ha az ellenőrző listát is magával tudná vinni a legközelebbi autóvásárláskor, kérjük rendelje meg azt a különleges elektronikus könyvet, az AutósTITKOK e-könyvet, ami mindent tartalmaz, ami az autóvásárlásról, és a mindennapi autózás stresszmentessé tételéről tudható!

Megrendelési oldal

További információk a kiadványról (főoldal).

Olvasson bele a többi fejezetbe! (A bevezető fejezetből nyitható meg a többi.)

Ha már jelenlegi autóján is szeretne sokat megtakarítani, ha szeretne leleplező cikkeket olvasni, hasznos szolgáltatásokat, különleges autós termékeket megismerni, iratkozzon föl az AutósTITKOK megoldáspostára, hogy minden ilyesmit megoszthassak Önnel!

Első levélként megkap ajándékba
egy akár évi többszázezres megtakarításhoz
kulcsot jelentő eBookot a fogyasztáscsökkentésről!

Olvasói visszajelzések szerint, még tapasztalt autóstársaink is 15-20 %-ot faragtak le autójuk fogyasztásából  az eBook segítségével, ráadásul mindezt bármiféle "szuperkütyü", vagy "csoda-adalék" nélkül, úgy, hogy még a vezetés is élvezetesebb!

Az eBookban mindazt a valódi tudást közzéteszem, amit a témában fölhalmoztak. Minden olyan vezetési - autózási tényezőt bemutatok, amitől a fogyasztás függ.

Nem csak azt, hogy mit tegyen, hanem azt is, hogy hogyan!

Próbálja ki magát, Ön mennyit tud lefaragni autója fogyasztásából! Ha követi az eBook tanácsait, valószínűleg az eddigieknél jóval ritkábban kell majd tankolnia!

A megoldásposta következő részeiben pedig más autós témákban olvashat fontos cikkeket, tanulmányokat:
az autóvásárlás csapdáinak elkerülése, valamint érdekességek és hasznos információk az autós mindennapokra.

Nézzen bele az eBook tartalmába! Az RTL Klub, Fókusz című műsorában hangzottak el az alábbi tanácsok!

Hogyan spóroljunk az üzemanyaggal? - RTL Klub - Fókusz

További tippek spóroláshoz - RTL Klub - Fókusz

Kövesse az AutósTITKOK Facebook lapját, hogy a hasznos, érdekes, vagy vicces posztokról értesüljön.

 

e-mail