|
|||||
![]() |
Cserélje
- ne cserélje?
Mi azt tartjuk, hogy addig, amíg
akkor érdemes várnia a cserével. Egy mai autó, átlagos várható élettartama 13 év, és kb. 230.000 km. Ez rendszeres karbantartással, megfelelő pótalkatrészek és jó minőségű kenőanyagok alkalmazásával, jócskán meghosszabbítható. Nem akarjuk mindenáron
lebeszélni az autócseréről,
csupán azt szeretnénk
kihangsúlyozni, hogy nagyon is érdemes
megkérdőjeleznie, korunk "fogyassz,
vásárolj, cseréld újra"
szellemiségét! Nem kell
magát hátrányos helyzetűnek gondolnia,
ha nem cserél 3-5 évente autót.
Senkinek sem tartozik azzal, hogy új autót
vegyen, még akkor sem, ha sajnálatos
módon, ez a "kötelezettség"
már szinte a kultúránk
része, már-már társadalmi
elvárás, pedig nem szabadna, hogy az legyen! Azt,
hogy új autót vegyen, egyesek szinte
előrébb helyeztetnék Önnel, minthogy
megfelelő erkölcsi nevelést,
taníttatást adjon gyermekének, vagy
hogy saját testi-lelki
egészségének
fenntartására költsön. Ma a technika hihetetlenül gyorsan fejlődik, emiatt az autókban annyi újdonság jelenik meg évente, mint korábban tíz év alatt. Azonban, ha próbálna lépést tartani ezzel a fejlődéssel, még akkor is lemaradna, ha évente cserélne autót. Tehát ne frusztrálja magát ezzel! Attól, hogy autója nem tartalmazza a legújabb technika kütyüket, mert mondjuk már 6-8 éves, még mindig egy nagyon modern szerkezet! (Arról nem is beszélve, hogy az elektronikákkal telepakolt autók megbízhatósága is sokkal rosszabb, mint egyszerűbb elődjeiké.) A gépkocsik
4-6 éves koruk fölött, az
évek gyűjtésével már nem
veszítik olyan gyorsan
értéküket, hogy ez
motiváció legyen a cserére. Az
értékvesztés a kezdeti
években gyors, az első 3-4 évben, a
legtöbb autó elveszíti
értékének felét. Egy
ennél idősebb autó piaci
értéke, átlagos éves
futásteljesítmény (évi
20.000 km megtétele) esetén már csak
évente 7-15 %-kal csökken. (A magasabb
csökkenés a
középkategóriába
tartozó és az a fölötti
osztályú autóknál
várható, az alacsonyabb a kis és
kompakt kategóriában. A típus is
számít. A megbízhatónak
elkönyvelt márkák jobban
tartják az értéküket, a
"romlandóbbak" kevésbé. Míg
a kis és kompakt autók öregkori (9-10
éves kor feletti)
értékcsökkenése laposabb
görbét ír le, a
középkategóriájú
és magasabb osztályú
autóké meredekebbet.) Számoljunk
csak utána: ha autója
már 6-7 éves, átlagos
számú kilométert futott, és
Ön attól fél, hogy túl sokat
csökken az értéke, a
valóságban hogy néz ez ki?
(Kalkuláljunk közepes, évi 10 %-os
értékvesztéssel!) Ha a kocsi most 1,5
millió forint, akkor jövőre 1.350.000,- Ft lesz,
két év múlva, 1.215.000,- Ft, 3
év múlva 1.093.500,- Ft. Ez 3 év alatt
összesen 406.500,- Ft veszteség, ami
azért nem kis összeg. Ebből az 1. év
150.000,- Ft. Ha használtat vesz, mondjuk 2,5 millióért, akkor hogy néz ez ki? Ha a vásárolt autó 4 éves, akkor az értékvesztésére szintén számolhatunk már csak évi átlag 10 %-ot. Ez az 1. évben 250.000,- 3 év alatt összesen 677.500,- Ft. Mindkét esetben, ha jelenlegi autóját megtartja, sokkal kisebb a veszteség, mintha átül új(ab)ba. (És ez meredekebb öregkori értékvesztésű autóra is igaz.) Tehát önmagában az, hogy a "most még jó árat kapok, most kell eladni", egy teljesen rossz érv! Ne üljön föl ennek a hamis közgondolkodásnak! Mondhatná erre Bármi Áron, hogy "de legalább új(abb) autóban ülök!". Biztosan megér ez ennyit? Az így 3 év alatt megtakarított pénzből vehet magának egy nagyon jó állapotú használt motorkerékpárt, amivel márciustól-novemberig kikacaghatja a városi dugókat. Ne féljen attól sem, hogy minél idősebb az autó, annál nehezebb eladni! Ha jó állapotú, mindig lesz olyan réteg, akinek pont ilyesmire lesz szüksége! (Ma a fiatalabb használtautókat nehezebb eladni, olyan egyszerű hitelre venni újautót - persze ez pénzügyileg meggondolatlan vásárlást eredményez.) Igaz, hogy 5-6 évesen kezdhetnek elromlani bizonyos fokozott igénybevételnek kitett alkatrészek, azonban ezek cseréje legtöbbször még mindig nem jelent akkora költséget, hogy emiatt autót kellene váltani. Ha betartja az előírt szervizperiódusokat, autóját jól karbantartja, és mellőzi a durva használatot, akkor az ilyen hibák sokáig nem is jönnek elő, futhat az autó akár 8-9 éves koráig is alapvetően hibamentesen. Esetleg magasnak tartja
azt az összeget, amit idősödő autója
rendszeres javíttatására kell
költenie? Ez csokipénz ahhoz
képest, amennyibe egy új autó havi
részlete kerül! Ha
szükség esetén az autót
műszakilag rendbe teteti, a
szépséghibákat is
kijavíttatja, akkor újból
öröm lesz gépkocsijába
beleülni, és nem kellett hozzá kiadni
egy vagyont! Mellesleg ez a megunás az autó lecserélésének legfőbb oka. De ennek nagyon egyszerű az orvoslása: egyrészt eleve nehezen megunható autót kell venni (erről a 6.c fejezetben olvashat részletesen), másrészt az autót megéri időnként ellátni egy kis "tuninggal". Egy új szőnyeggarnitúra, egy alapos belső tisztítás, egy új CD-s rádió, stb, mind alapjában megváltoztatják az autóval kapcsolatos élményét. Természetesen nem győzzük hangsúlyozni a folyamatos magas színvonalú karbantartás fontosságát. A jó műszaki állapot nem csak a műszaki nehézségektől mentes autózást, de az ennél még fontosabb biztonságot és környezetvédelmet is szolgálja. Amúgy Ön szerint kit tartanak inkább egyéniségnek? Azt, aki egy szép állapotú, újnak látszó, 25-30 éves autóval jár, vagy azt, aki egy olyan új szériaautót vezet, amiből több ezer található meg pár négyzetkilométeren belül? Ugye, hogy az előbbit? Végezetül még egy ok, ami miatt, ha csak nem tényleg muszáj, ne cseréljen autót: a használtpiac annyira bedugult, hogy igen nehéz megszabadulni a használtautótól. Általában csak komoly engedménnyel lehet túladni rajta, tovább növelve a csere veszteségeit.
Végül is, mikor cseréljen autót? Az egyéb praktikus okok mellett, (mint pl. a család megnövekedése, használati mód-változás, hasonlók), leginkább akkor javasoljuk egy autó cseréjét, ha megjelennek rajta az első komolyabb rozsdafoltok. Magam részéről, addig, amíg az autó nem rozsdásodik, és egyéb szempontokból megfelel, mindenképpen inkább a javíttatására költenék, mint egy új(abb) autóra. Hála az
újabb felületvédelmi
technológiáknak, ez a probléma, egy
sérülésmentes autó
esetében egyre később jön elő. Szintén ok az
autótól való gyors
megszabadulásra, egy olyan
sérülés, amely nem
javítható 100 %-osanidomcserével, mert
a deformáció érinti az autó
szerkezeti elemeit is. (Ha a vázat, a kasznit "lakatolni",
húzatni kell.) A fentebb említett
szomorú okból, e javítások
eredményessége itthon igencsak esetleges,
ezért az olyan autót, amit ilyen
sérülés ért,
általában érdemes a
kijavítást követő egy-két
éven belül eladni. Persze azt
mindenképpen bátorítanánk,
hogy szakszerű javítást végeztessen,
hogy nyugodt lelkiismerettel adhassa el az autót. A teljes változat elgondolkodtató érvekkel támasztja alá a fentieket.
Ha Ön is hozzá
akar jutni ezekhez a titkokhoz, rendelje meg ezt a
különleges kiadványt, az
AutósTITKOK e-könyvet, ami mindent tartalmaz, ami
az
autóvásárlásról,
és a mindennapi autózás
stresszmentessé tételéről
tudható! További információk a kiadványról Ha már jelenlegi autóján is szeretne sokat megtakarítani, ha szeretne leleplező cikkeket olvasni, hasznos szolgáltatásokat, különleges autós termékeket megismerni, iratkozzon föl az AutósTITKOK megoldáspostára, hogy minden ilyesmit megoszthassak Önnel!Első levélként megkap ajándékba Olvasói visszajelzések szerint, még tapasztalt autóstársaink is 15-20 %-ot faragtak le autójuk fogyasztásából az eBook segítségével, ráadásul mindezt bármiféle "szuperkütyü", vagy "csoda-adalék" nélkül, úgy, hogy még a vezetés is élvezetesebb! Az eBookban mindazt a valódi tudást közzéteszem, amit a témában fölhalmoztak. Minden olyan vezetési - autózási tényezőt bemutatok, amitől a fogyasztás függ. Nem csak azt, hogy mit tegyen, hanem azt is, hogy hogyan! Próbálja ki magát, Ön mennyit tud lefaragni autója fogyasztásából! Ha követi az eBook tanácsait, valószínűleg az eddigieknél jóval ritkábban kell majd tankolnia! A megoldásposta következő részeiben pedig más autós témákban olvashat fontos cikkeket, tanulmányokat: Nézzen bele az eBook tartalmába!
Az RTL Klub, Fókusz című műsorában hangzottak el az alábbi tanácsok!
Kövesse az AutósTITKOK Facebook lapját, hogy a hasznos, érdekes, vagy vicces posztokról értesüljön. |
![]() |
![]() |