e-mail
AutósTITKOK eBook
Vissza a főoldalra
     
 

Cserélje - ne cserélje?
Avagy, mikor érdemes lecserélnie mostani autóját?


Ténylegesen szükséges-e az autó cseréje, vagy csak szeretne egy újat? Jelenlegi autóját csak megunta, vagy tényleg szükségszerű a csere?

Mi azt tartjuk, hogy addig, amíg

  • az autó megfelel az Ön szükségeinek,
  • nem túl kicsi, nem túl nagy,
  • nem túlságosan gazdaságtalan,
  • ha nem azért kell lecserélnie, mert nem tudja fönntartani,
  • nem rozsdásodik,
  • nem túl gyenge,
  • nem annyira gyengén fölszerelt, hogy az a kényelem, vagy biztonság rovására megy,
  • valamint ha nincs olyan megszüntethetetlen tulajdonsága, ami Önt nagyon bosszantaná,
  • végül, ha nincs valamilyen tényleg indokolt presztízs szempont,

akkor érdemes várnia a cserével.

Egy mai autó, átlagos várható élettartama 13 év, és kb. 230.000 km. Ez rendszeres karbantartással, megfelelő pótalkatrészek és jó minőségű kenőanyagok alkalmazásával, jócskán meghosszabbítható.

Nem akarjuk mindenáron lebeszélni az autócseréről, csupán azt szeretnénk kihangsúlyozni, hogy nagyon is érdemes megkérdőjeleznie, korunk "fogyassz, vásárolj, cseréld újra" szellemiségét! Nem kell magát hátrányos helyzetűnek gondolnia, ha nem cserél 3-5 évente autót. Senkinek sem tartozik azzal, hogy új autót vegyen, még akkor sem, ha sajnálatos módon, ez a "kötelezettség" már szinte a kultúránk része, már-már társadalmi elvárás, pedig nem szabadna, hogy az legyen! Azt, hogy új autót vegyen, egyesek szinte előrébb helyeztetnék Önnel, minthogy megfelelő erkölcsi nevelést, taníttatást adjon gyermekének, vagy hogy saját testi-lelki egészségének fenntartására költsön.
Nyugodtan ellenállhat ennek a nyomásnak! Az autózás területén mindannyian csak azzal tartozunk a társadalomnak, (benne saját magunknak), hogy autónk ne legyen környezetszennyező, ne legyen túl hangos, műszaki állapotával ne veszélyeztessen senkit, és hogy kultúrált módon vezessünk.

Ma a technika hihetetlenül gyorsan fejlődik, emiatt az autókban annyi újdonság jelenik meg évente, mint korábban tíz év alatt. Azonban, ha próbálna lépést tartani ezzel a fejlődéssel, még akkor is lemaradna, ha évente cserélne autót. Tehát ne frusztrálja magát ezzel! Attól, hogy autója nem tartalmazza a legújabb technika kütyüket, mert mondjuk már 6-8 éves, még mindig egy nagyon modern szerkezet! (Arról nem is beszélve, hogy az elektronikákkal telepakolt autók megbízhatósága is sokkal rosszabb, mint egyszerűbb elődjeiké.)

A gépkocsik 4-6 éves koruk fölött, az évek gyűjtésével már nem veszítik olyan gyorsan értéküket, hogy ez motiváció legyen a cserére. Az értékvesztés a kezdeti években gyors, az első 3-4 évben, a legtöbb autó elveszíti értékének felét. Egy ennél idősebb autó piaci értéke, átlagos éves futásteljesítmény (évi 20.000 km megtétele) esetén már csak évente 7-15 %-kal csökken. (A magasabb csökkenés a középkategóriába tartozó és az a fölötti osztályú autóknál várható, az alacsonyabb a kis és kompakt kategóriában. A típus is számít. A megbízhatónak elkönyvelt márkák jobban tartják az értéküket, a "romlandóbbak" kevésbé. Míg a kis és kompakt autók öregkori (9-10 éves kor feletti) értékcsökkenése laposabb görbét ír le, a középkategóriájú és magasabb osztályú autóké meredekebbet.)
(Az autók értékállóságáról részletesebben a teljes változat 6.c fejezetében írunk.)

Számoljunk csak utána: ha autója már 6-7 éves, átlagos számú kilométert futott, és Ön attól fél, hogy túl sokat csökken az értéke, a valóságban hogy néz ez ki? (Kalkuláljunk közepes, évi 10 %-os értékvesztéssel!) Ha a kocsi most 1,5 millió forint, akkor jövőre 1.350.000,- Ft lesz, két év múlva, 1.215.000,- Ft, 3 év múlva 1.093.500,- Ft. Ez 3 év alatt összesen 406.500,- Ft veszteség, ami azért nem kis összeg. Ebből az 1. év 150.000,- Ft.
Gondolhatná, hogy "tyű, ezt a 406.500,- Ft-ot nem akarom elveszíteni, sőt, még 150.000-et sem, eladom most az autót, és akkor még be tudok fizetni egy kezdőrészletet a jelenlegi árából. Ha várok még éveket, csak vacakabb autót vehetek...". Nagyon sokan, majdnem mindenki így gondolkodik.
Amibe nem gondolnak bele legtöbben, az az, hogy ha vesznek egy nullkilométeres autót, az az első évben elveszíti árának 15-35 %-át.
Számoljunk mondjuk 20 %-kal. Legyen az újautó értéke 3,5 millió Ft. Ennek 20 %-a 700.000,- Ft, és ez csak az első év! Vegyük úgy, hogy közepesen jó értékállóságú az autó, és 3 év alatt az árának csak 45 %-át veszíti el. A 3 éves veszteség 1.575.000,- Ft, több mint amennyit jelenlegi autója ér!

Ha használtat vesz, mondjuk 2,5 millióért, akkor hogy néz ez ki? Ha a vásárolt autó 4 éves, akkor az értékvesztésére szintén számolhatunk már csak évi átlag 10 %-ot. Ez az 1. évben 250.000,- 3 év alatt összesen 677.500,- Ft.

Mindkét esetben, ha jelenlegi autóját megtartja, sokkal kisebb a veszteség, mintha átül új(ab)ba. (És ez meredekebb öregkori értékvesztésű autóra is igaz.) Tehát önmagában az, hogy a "most még jó árat kapok, most kell eladni", egy teljesen rossz érv! Ne üljön föl ennek a hamis közgondolkodásnak! Mondhatná erre Bármi Áron, hogy "de legalább új(abb) autóban ülök!". Biztosan megér ez ennyit?

Az így 3 év alatt megtakarított pénzből vehet magának egy nagyon jó állapotú használt motorkerékpárt, amivel márciustól-novemberig kikacaghatja a városi dugókat.

Ne féljen attól sem, hogy minél idősebb az autó, annál nehezebb eladni! Ha jó állapotú, mindig lesz olyan réteg, akinek pont ilyesmire lesz szüksége! (Ma a fiatalabb használtautókat nehezebb eladni, olyan egyszerű hitelre venni újautót - persze ez pénzügyileg meggondolatlan vásárlást eredményez.)

Igaz, hogy 5-6 évesen kezdhetnek elromlani bizonyos fokozott igénybevételnek kitett alkatrészek, azonban ezek cseréje legtöbbször még mindig nem jelent akkora költséget, hogy emiatt autót kellene váltani. Ha betartja az előírt szervizperiódusokat, autóját jól karbantartja, és mellőzi a durva használatot, akkor az ilyen hibák sokáig nem is jönnek elő, futhat az autó akár 8-9 éves koráig is alapvetően hibamentesen.

Esetleg magasnak tartja azt az összeget, amit idősödő autója rendszeres javíttatására kell költenie? Ez csokipénz ahhoz képest, amennyibe egy új autó havi részlete kerül!
Ha mondjuk évente kétszer, nem tud kifizetni 50-60.000,- forintot javításra, nehezen képzelhető el, hogy a részleteket tudná fizetni anélkül, hogy boruljon a családi költségvetés!

Ha szükség esetén az autót műszakilag rendbe teteti, a szépséghibákat is kijavíttatja, akkor újból öröm lesz gépkocsijába beleülni, és nem kellett hozzá kiadni egy vagyont!
Ilyenkor legtöbbször az az ok is megszűnik a cserére, hogy Ön már esetleg unja az autót, hiszen ezt a megunást, leginkább a folyamatos meghibásodások, és a bosszantó apróságok - szépséghibák okozzák.

Mellesleg ez a megunás az autó lecserélésének legfőbb oka. De ennek nagyon egyszerű az orvoslása: egyrészt eleve nehezen megunható autót kell venni (erről a 6.c fejezetben olvashat részletesen), másrészt az autót megéri időnként ellátni egy kis "tuninggal". Egy új szőnyeggarnitúra, egy alapos belső tisztítás, egy új CD-s rádió, stb, mind alapjában megváltoztatják az autóval kapcsolatos élményét.

Természetesen nem győzzük hangsúlyozni a folyamatos magas színvonalú karbantartás fontosságát. A jó műszaki állapot nem csak a műszaki nehézségektől mentes autózást, de az ennél még fontosabb biztonságot és környezetvédelmet is szolgálja.

Amúgy Ön szerint kit tartanak inkább egyéniségnek? Azt, aki egy szép állapotú, újnak látszó, 25-30 éves autóval jár, vagy azt, aki egy olyan új szériaautót vezet, amiből több ezer található meg pár négyzetkilométeren belül? Ugye, hogy az előbbit?

Végezetül még egy ok, ami miatt, ha csak nem tényleg muszáj, ne cseréljen autót: a használtpiac annyira bedugult, hogy igen nehéz megszabadulni a használtautótól. Általában csak komoly engedménnyel lehet túladni rajta, tovább növelve a csere veszteségeit.

 

Végül is, mikor cseréljen autót?

Az egyéb praktikus okok mellett, (mint pl. a család megnövekedése, használati mód-változás, hasonlók), leginkább akkor javasoljuk egy autó cseréjét, ha megjelennek rajta az első komolyabb rozsdafoltok. Magam részéről, addig, amíg az autó nem rozsdásodik, és egyéb szempontokból megfelel, mindenképpen inkább a javíttatására költenék, mint egy új(abb) autóra.

Hála az újabb felületvédelmi technológiáknak, ez a probléma, egy sérülésmentes autó esetében egyre később jön elő.
Hol a legnagyobb baj a rozsda? A küszöbnél, illetve egyéb, csak vágással-hegesztéssel cserélhető helyeken, pl. a hátsó sárvédőíven, az első futóműnél a toronynál, a doblemeznél, a tanksapkánál, a fenéklemezen, stb. Ha ilyen helyeken jelenik meg, az autót érdemes a következő tél előtt lecserélni.
Sajnos, ilyenkor nem érdemes az autót megcsináltatni!
A rozsda kiterjedése, mire a felületen a hólyagosodás megjelenik, már jóval nagyobb, mint gondolná. Ha a küszöbön már felhólyagosodott a festék, akkor jobb bele sem gondolni, hogy mi lehet belül. A rozsdásodás kijavítása különleges körültekintést igényelne, amire viszont kevés lakatos hajlandó. Itthon, még csak isteni gondviselés által lehet olyan lakatosműhelyre bukkanni, ahol lelkiismeretesen elvégeznek egy küszöbcserét, vagy sárvédőív-cserét, és a fémfelületek megfelelő kezelése után, az autó alapos felület- illetve üregvédelmet kap.
Ha Ön találkozott már ilyennel, azaz ilyen munkák után, autóján 4 éven belül nem jelentek meg újra rozsdafoltok, akkor kérjük, jelezze ezt nekünk. autostitkok@autostitkok.hu

Sajnos, a fenti felhívásra az AutósTITKOK működése (2001.) óta egy e-mail sem érkezett, ezért azt javasoljuk, hogy a rozsdásodás első külső jelére inkább adja el autóját!

Szintén ok az autótól való gyors megszabadulásra, egy olyan sérülés, amely nem javítható 100 %-osanidomcserével, mert a deformáció érinti az autó szerkezeti elemeit is. (Ha a vázat, a kasznit "lakatolni", húzatni kell.) A fentebb említett szomorú okból, e javítások eredményessége itthon igencsak esetleges, ezért az olyan autót, amit ilyen sérülés ért, általában érdemes a kijavítást követő egy-két éven belül eladni. Persze azt mindenképpen bátorítanánk, hogy szakszerű javítást végeztessen, hogy nyugodt lelkiismerettel adhassa el az autót.

Persze, ha Ön ismer becsületes, és jó szakember lakatost és fényezőt, akkor nem kell ezen gondolkodnia. Elméletileg bármilyen sérülést, rozsdásodást ki lehet javítani szépen, ha nem is tökéletesen.

A teljes változat elgondolkodtató érvekkel támasztja alá a fentieket.

  • Lerántja a leplet az autók eladásában érdekelt lobbyk csalárd módszereiről,
  • leleplezi azt a téves közgondolkodást, ami milliókat húz ki alaptalanul az Ön zsebéből. Ez a közgondolkodás az autóipari érdekcsoportokat támogatja, és valójában évtizedek kitartó munkájával ők hozták létre és terjesztették el. (Persze nem csak ők, az egész fogyasztói társadalom ezzel van megmérgezve, legyen szó akár autókról, akár szórakoztató elektronikáról, akár számítástechnikáról, akár divatról.)
  • Beszélünk azokról a kulcstényezőkről, amiken már a vásárláskor múlik, hogy hosszú távon szereti-e majd az autóját, és azokról a trükkökről, amikkel elkerülheti, hogy kedvence hamar megunttá váljon.
  • Mit nyer a pénzen kívül azzal, ha nem cserél gyakran autót?
  • Beszélünk azokról a formatervi sajátosságokról is, amelyek miatt egy autó évek múlva sem lesz "ciki".
  • Részletesebben megnézzük az autó cseréjére tényleg okot szolgáltató tényezőket is.
  • Megemlítünk néhány érvet arról is, hogy miért nem szabad várni az utolsó pillanatig a cserével.

Ha Ön is hozzá akar jutni ezekhez a titkokhoz, rendelje meg ezt a különleges kiadványt, az AutósTITKOK e-könyvet, ami mindent tartalmaz, ami az autóvásárlásról, és a mindennapi autózás stresszmentessé tételéről tudható!
Megrendelés esetén, egyből letöltheti a teljes változatot, és négy fejezetet, köztük ezt, minden további nélkül azonnal, még a megnyitási kódok megérkezése előtt, teljes terjedelmében olvashat.

Megrendelési oldal.

További információk a kiadványról

Ha már jelenlegi autóján is szeretne sokat megtakarítani, ha szeretne leleplező cikkeket olvasni, hasznos szolgáltatásokat, különleges autós termékeket megismerni, iratkozzon föl az AutósTITKOK megoldáspostára, hogy minden ilyesmit megoszthassak Önnel!

Első levélként megkap ajándékba
egy akár évi többszázezres megtakarításhoz
kulcsot jelentő eBookot a fogyasztáscsökkentésről!

Olvasói visszajelzések szerint, még tapasztalt autóstársaink is 15-20 %-ot faragtak le autójuk fogyasztásából  az eBook segítségével, ráadásul mindezt bármiféle "szuperkütyü", vagy "csoda-adalék" nélkül, úgy, hogy még a vezetés is élvezetesebb!

Az eBookban mindazt a valódi tudást közzéteszem, amit a témában fölhalmoztak. Minden olyan vezetési - autózási tényezőt bemutatok, amitől a fogyasztás függ.

Nem csak azt, hogy mit tegyen, hanem azt is, hogy hogyan!

Próbálja ki magát, Ön mennyit tud lefaragni autója fogyasztásából! Ha követi az eBook tanácsait, valószínűleg az eddigieknél jóval ritkábban kell majd tankolnia!

A megoldásposta következő részeiben pedig más autós témákban olvashat fontos cikkeket, tanulmányokat:
az autóvásárlás csapdáinak elkerülése, valamint érdekességek és hasznos információk az autós mindennapokra.

Személyiségi jogait maximálisan tiszteletben tartom, adatait rendkívül bizalmasan kezelem, felhatalmazása nélkül soha nem adom ki harmadik félnek. Feliratkozása az AutósTITKOK megoldáspostára vonatkozik. A levelekben a cikkek mellett, időnként az AutósTITKOK Kft. termékeit és szolgáltatásait, illetve partnercégek általam igényesnek, hasznosnak talált termékeit, szolgáltatásait is ismertethetem, ajánlhatom! Ha szeretne, bármikor könnyedén leiratkozhat a listáról, minden levélben található leiratkozási lehetőség. Adatvédelmi tájékoztató. Az adatkezelés nyilvántartási száma a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál: NAIH-71104/2013

Nézzen bele az eBook tartalmába! Az RTL Klub, Fókusz című műsorában hangzottak el az alábbi tanácsok!

Hogyan spóroljunk az üzemanyaggal? - Fókusz - RTL Klub


EXTRA: Tippek spóroláshoz - Fókusz - RTL Klub

 

Kövesse az AutósTITKOK-at a Google+ lapján is!