|
|||||
![]() |
Lopás elleni
védettség,
megbízhatóság,
Az
autó lopás elleni védettsége Amíg vannak gerinctelen, embertársaikkal mit sem törődő "emberek", akik kezet emelnek mások kemény munkával megszerzett vagyonára, sajnos védenünk kell tulajdonunkat. A jóérzés és erkölcsi gátlás nélküli férgek nem törődnek azzal, hogy kinek mekkora lelki és anyagi kárt okoznak, egyedül a szerzésvágy motiválja őket, ezért nekünk, akik áldozatukká válhatunk, az ésszerűség, és sajnos a jog határain belül, mindent meg kell tennünk, hogy ebben megakadályozzuk őket.
Elektronikai
védelem A fejezetben átnézzük, hogy mire jó, és mik a gyengeségei az indításgátlóknak, a gyári riasztórendszereknek, a műholdas (ún. GPS) rendszereknek és a rablásgátlóknak. Az elektronikai védelemnél kulcstényező, hogy lehetőleg legyen egyedi, vagy tartalmazzon egyedi elemeket is. Lehet egyszerű is, de a lényeg, hogy ne legyen magától értetődő- vagy könnyen kifigyelhető a hatástalanítás. A riasztórendszerekkel az a gond, hogy ha a tolvajoknak elég idejük van, szinte mindegyiket képesek hatástalanítani. Ha pedig a riasztó csak üvölt, de nem akadályozza meg az autó elvitelét, akkor szinte semmit sem ér, hiszen ha a tulaj nincs a közelben, idegenek ritkán szólnak bele a dologba. Ezért igen fontos, hogy ne csak elektronikai védelemmel legyen ellátva az autó. A védelmi eszközök nem arra valók, hogy az autót ellophatatlanná tegyék, hanem arra, hogy a patkányok munkáját megnehezítsék, az eltulajdonításhoz szükséges időt megnöveljék. A védettebb autó helyett, általában egy kevésbé védettet választ a tolvaj.
Mit
lopnak? A magyarországi
legalizálást nehezítik az
új
törvények, és a kötelező
eredetiség-vizsgálat. Mivel a
külföldre
szállítás is rizikós,
újabban
erősödő tendencia, hogy az autót a
patkánybanda nem
egyben értékesíti, hanem
alkatrészekre
bontja, és úgy adja el. Ez alól nincs
kivétel, ezért akkor se spóroljon a
védelmi
rendszereken, ha autója a listán a
népszerűtlenebbek között van! A népszerűségi sorrend természetesen típuson belül is változik, ezért jobb az autót modellmegjelölés (pl. E 350, 2.5 TDi és társai) nélkül rendelni, vagy ha már van rajta, óvatosan eltávolítani azt. (A helyét eltakarhatja az amúgy is kötelező "H" matrica.) Sokszor a patkány konkrét modellre vadászik, így ha nincs modellmegjelölés, kevésbé szúrja ki az Ön autóját. A teljes változatban közzétesszük a brit What Car? magazinban ismertetett 2000-es és 2003-as lophatósági teszt-eredményeket. Azt tanácsoljuk, hogy a 85 %-nál gyengébb eredményt felmutató autókba mindenképpen építtessen be legalább 2 plusz lopásvédelmi eszközt (mechanikai védelem + riasztó), de 85 pont felett se sajnálja a pénzt legalább egy, a gyári rendszertől független eszközre.
Megbízhatóság Általános tapasztalatok szerint, a legmegbízhatóbbak a mai japán autók, utánuk következnek csak a németek, a koreaiak, az amerikaiak, az angolok, az olaszok, majd legvégül a franciák. A teljes változatban a német ADAC és a brit Warranty Direct statisztikát tesszük közzé. Fontos, hogy ezek nem feltétlenül a legdöntőbb érvek autóvásárlásnál, de mindenképpen adnak némi képet arról, hogy mennyire lesz problémamentes az adott típussal az autózás. FONTOS, hogy az ADAC eredmények nem az általános minőséget jelképezik. A hibaindexet az alapján kalkulálják, hogy az adott típushoz hányszor hívtak autósegélyt, és a meghibásodások egyszerűen, vagy csak az autót autómentővel műhelybe szállítva voltak-e javíthatók. Gyakran a műhelybe vontatás egyszerűen annak a következménye, hogy az autó számítógépe bizonyos kisebb meghibásodások esetén is letilt az autó védelmének érdekében. Sokszor a segélyhívás a tulajdonos teljes hozzá nem értéséből fakad, és a "meghibásodás" mindössze egy kiégett biztosíték. A karbantartás hiánya is hibát okozhat. A hibák nem feltétlenül csak a gyártási minőségből adódnak, nagyon sok múlik a tulajdonos hozzáállásán, illetve a szervizháttér minőségén is. Más megközelítésű a brit felmérés, ami jobban tükrözi az autók tényleges minőségét. A Warranty Direct - gyári garanciaidőn túli műszaki garanciát szolgáltató cég - azt teszi közzé, hogy 100 autóból, hánynál kellett ezt igénybe venni. Itt nem a rendszeresen cserélendő alkatrészek meghibásodása adja az értékeket, mint ami az ADAC adatokat főleg jellemzi, hanem fődarabok, illetve nem gyorsan elhasználódó alkatrészek tönkremenetele, tehát az, ami igazából költségessé teszi egy autó fönntartását, illetve ami végső soron arról beszél, hogy milyen a várható élettartam.
Még
egy információs forrás Mit mondanak a modellről a taxisok? (Csak a 4-5 ajtós kivitelben is gyártott autók esetében.) Ők 150-180.000 km-t biztosan "beletesznek" kocsijaikba, így jól megismerik az adott modellt. Ne csak egy sofőr véleményét hallgassa meg!
Fogyasztói
elégedettség Ez mutatja meg, hogy azoknak, akik ugyanolyan autót vettek, mint amilyet Ön épp szeretne, Ön sorstársa lesz-e, vagy márkatársa. A teljes változatban a J.D.
Power
(közvélemény-kutató
cég)
kutatási eredményeit mutatjuk be. A
cég
közvélemény-kutatási
módszere olyan,
hogy tényleg a felhasználók
széles
spektrumát ölelje át a
kutatás,
kizárva annak lehetőségét, hogy
valamiféle
csoport-hangulat, vagy akár a gyár
részéről
bevetett marketing munka érvényre jusson az
eredményekben. Bizonyos fenntartással kell azonban szemlélni az eredményeket, mivel közvélemény-kutatásról van szó, ami azért eléggé szubjektív műfaj. A megbízhatóságra és a fogyasztói elégedettségre vonatkozó adatokat áttekintve megbizonyosodhat arról, hogy néhány autómárka romló megbízhatóságáról nem csak városi legendák szólnak.
Egyéb
források a fogyasztói
elégedettségről Érdemes a Totalcar Népítélet rovatát böngészni. A legtöbb forgalomban lévő típusról olvashat véleményeket, és beszámolókat hibákról, valamint a szervizháttérről. Ha 10 % feletti a negatív hozzászólások aránya, akkor bizony lehet, hogy érdemes más modellt választani. Ismerősök véleménye: kérdezzen meg olyanokat, akiknek Önnél szóba jöhető típusú autójuk van. Kérje meg őket, hogy a véleményük elmondása mellett osztályozzák is autójukat 0-5-ig. Modellenként ne elégedjen meg egy-két ember véleményével. Lehetnek akár negatív, akár pozitív irányban is elfogultak. Kérdezze ki őket arról is, hogy mennyire tarják megbízhatónak autójukat, mennyit kell költeniük szervizelésre.
Objektív,
(összehasonlító)
teszteredmények A teljes változatban bemutatjuk a legjobb forrásokat, de azt is, hogy mire kell vigyázni a tesztek olvasásánál, eredményeik alkalmazásánál.
Pénzügyi
szempontok Fontos, hogy a listaár és a havi részletek mellett azzal is tisztában legyen, hogy mennyit kell még fizessen ahhoz, hogy az autót elhozhassa a kereskedésből, és hogy mennyi lesz az autó havi teljes fenntartási költsége. Ahogy már az 5. fejezetben említettük, akár használt- akár újautót vesz, számítson arra, hogy az autó 40-300 ezer forinttal többe kerül, mint amennyi az "árcédulán" van, vagy amennyi a kezdőrészlet, és hogy a havi költség könnyen lehet 20 - 50 %-kal is több, mint elsőre gondolná! A teljes változatban
felsorolunk minden
olyan tényezőt, és rejtett
költséget, amiből
ezek az összegek összeállnak,
és
szokásunkhoz híven, a
kalkulálásához
mellékelünk egy
számítótáblázatot
is.
Egyéb
pénzügyi szempontok A teljes változatban
megnézzük, hogy az értékállóságot
hogyan befolyásolja a gyártó
ország, a
méretosztály és használati
mód, a
motorfajta és hengerűrtartalom, a fenntartási
költségek és a szín, valamint
azt, hogy
hogyan deríthető ki ez egy-egy modell esetében.
Egyéb karbantartási,
javítási költségek Javítási
költségek:
nézzen utána egyes alkatrészek
árának! Érdeklődje meg a
márkaszervizben,
illetve nagyobb alkatrész-kereskedelmi
láncoknál
is, hogy mennyi az adott típushoz mennyibe kerül
mondjuk
egy kuplungszerkezet, vízpumpa,
féktárcsa,
fékdob, egy garnitúra
kerékcsapágy, egy
lambda szonda (80-150.000 kilométert bír), egy
katalizátor, stb. Ezek egy része
intenzív
használat esetében a garanciaidőn belül
is
cserére szorulhat, valamint a legjobban karbantartott, a
leglelkiismeretesebb tulajtól vett
használtautó
esetében is valószínűleg
költeni kell
rájuk előbb-utóbb. Ha az autó kora
meghaladja a
7-8 évet, akkor inkább előbb, mint
utóbb. Karambolos
javítások költsége. Ne
gondolja, hogy "Jól vezetek, úgysem
töröm
össze az autót!" Az is előfordulhat, hogy
mégis,
és az is, hogy az Ön
távollétében
törik össze az autó, és a
vétkes
elmenekül a helyszínről. Érdeklődje
meg, hogy az adott autóhoz kaphatóak-e
utángyártott alakrészek, vagy csak
drága gyáriak? Azért
fontos a jó
alkatrész-ellátottság
utángyártott alkatrészekből, mert az
árkülönbözet
megdöbbentő. Pl. egy Opel Astra
esetében, egy utángyártott
hátsó
lámpatest ára, a gyári ár
egyharmada, pedig
azzal minden szempontból teljesen
egyenértékű.
Egyéb
szempontok Záró szempontok: presztízs, metakommunikáció, sérülékenység, az autó fordulóköre, vontatható fékezetlen- illetve fékezett utánfutó megengedett tömege, vonóhorog, testre-szabhatóság, bővíthetőség, assistance szolgáltatások, szállítási határidő... Ezekkel kapcsolatban is megosztunk néhány elsőre talán fel nem merülő szempontot. Ezzel zárjuk a felszereltségek és tulajdonságok listáját. A teljes változatban felállítunk egy minimumot, amit egy kompakt autónak érdemes manapság tudnia. A fenti gondolatokat is az itteninél részletesebben, több szempontból megvizsgálva tárgyaljuk. a bal oldali menün kattintson a "TELJES VÁLTOZAT" pontra, és rendelje meg elektronikus könyvünket! Ha ezeket a fentieket is teljes terjedelmükben szeretné olvasni, kérjük rendelje meg azt a különleges elektronikus könyvet, az AutósTITKOK e-könyvet, ami mindent tartalmaz, ami az autóvásárlásról, és a mindennapi autózás stresszmentessé tételéről tudható! További információk a kiadványról Ha már jelenlegi autóján is szeretne sokat megtakarítani, ha szeretne leleplező cikkeket olvasni, hasznos szolgáltatásokat, különleges autós termékeket megismerni, iratkozzon föl az AutósTITKOK megoldáspostára, hogy minden ilyesmit megoszthassak Önnel!Első levélként megkap ajándékba Olvasói visszajelzések szerint, még tapasztalt autóstársaink is 15-20 %-ot faragtak le autójuk fogyasztásából az eBook segítségével, ráadásul mindezt bármiféle "szuperkütyü", vagy "csoda-adalék" nélkül, úgy, hogy még a vezetés is élvezetesebb! Az eBookban mindazt a valódi tudást közzéteszem, amit a témában fölhalmoztak. Minden olyan vezetési - autózási tényezőt bemutatok, amitől a fogyasztás függ. Nem csak azt, hogy mit tegyen, hanem azt is, hogy hogyan! Próbálja ki magát, Ön mennyit tud lefaragni autója fogyasztásából! Ha követi az eBook tanácsait, valószínűleg az eddigieknél jóval ritkábban kell majd tankolnia! A megoldásposta következő részeiben pedig más autós témákban olvashat fontos cikkeket, tanulmányokat: Nézzen bele az eBook tartalmába! Az RTL Klub, Fókusz című műsorában hangzottak el az alábbi tanácsok!
Kövesse az AutósTITKOK Facebook lapját, hogy a hasznos, érdekes, vagy vicces posztokról értesüljön. |
![]() |
![]() |