e-mail
AutósTITKOK eBook
Vissza a főoldalra
     
 

Ha karambolozott, ne tetézze a bajt!
Mit tegyen, ha balesetet szenvedett, avagy sokszor nem az ütközés a legnagyobb veszteség!
Néhány dolog, amit feltétlenül tegyen meg, ha autójával baleset éri!


Egy valós eset leírása, és sokszázezer forintos tanulságok...


FIGYELEM: Az itt tárgyalt, súlyos veszteségek elkerülésére, csakis akkor van esélye, ha előre felkészül!

Nekem, egy olcsó autóval, ezelőtt több évvel, 220.000,- forintomba került a mulasztás. Ma, akár egy alsó-középkategóriás autóval, ugyanez a veszteség milliókra rúghat. Ha akkor tudtam volna mindazt, hogy mi vár rám, és az alább említett szakértő által felhalmozott tudás a birtokomban lett volna, az egész eseményt sokkal kevesebb, akár nulla veszteséggel úsztam volna meg, és feltételezhetően jóval rövidebb idő alatt. Az itt részletezett eset volt az egyik, amelynek emlékei alapján úgy döntöttünk, hogy összehozzuk az AutósTITKOK csapatát, azzal a céllal, hogy Ön ne legyen kitéve azoknak az atrocitásoknak, amelyeknek hasonló esetben áldozata lehet.

(A tanácsok, és a követendő magatartás leírásában, tanácsaival közreműködött, Dr. Pálfi János igazságügyi gépjármű szakértő.)

Így történt:

1996. november este volt, majdnem 8 óra, teljesen sötét este, ráadásul az eső is esett.
Autómmal Észak felé haladtam a Bp. XIII. Reitter Ferenc úton, ahonnan balra akartam fordulni a Tahi utcába. Körültekintés és irányjelzés után, megkezdtem a manővert, majd amikor áthaladtam az irányokat elválasztó járdasziget vonalán, hirtelen feltűnt a semmiből egy gépkocsi. Beletapostam a fékbe, az ütközés előtt majdnem teljesen meg is álltam, ő viszont blokkolóra fékezett kerekekkel, irányváltoztatás nélkül továbbcsúszva, teljesen lerombolta autóm elejét.
Az utánam jövő szerencsére megállt, és felajánlotta, hogy tanúskodik. Ő is, és én is, úgy láttuk, hogy az "ellenfél" autója nem volt kivilágítva.
(Egyéb körülmények: a zuhogó eső miatt nedves út tovább nehezítette a látást, így autóm világítása hiába volt hibátlan, és az ablaktörlők hiába működtek tökéletesen, nem láthattam a másikat!)

Az autóból kiszállva, miután meggyőződtem róla, hogy nincs szükség elsősegélyre, rendőrt szerettem volna hívni, de a másik fél, amikor szembesült vele, hogy nem égett a lámpája, készségesen elismerte, hogy ő volt a hibás, és kért, hogy ne hívjak rendőrt, mert akkor még meg is bírságolják.
Megsajnáltam a fickót, és letettem róla, hogy rendőrt hívjak. (Az ürge egyébként is olyan szerencsétlennek nézett ki, nem akartam még tovább tetézni a baját, mert elsírta, hogy milyen nagy katasztrófa neki ez a baleset.)
Kitöltöttük a "kék-sárgát" (európai baleseti bejelentő), az esetet pontosan rögzítettük. A másik fél azt is ráírta a lapra, hogy elismeri azt, hogy nem égett a lámpája. A tanú neve és telefonszáma is felkerült a bejelentőre. Elszállíttattam a roncsot egy ismerős lakatosműhelyébe, és számlát is kértem a szállításról, hiszen a biztosító majd úgyis fizeti ezt is. Egy barátom eljött értem és hazavitt, ezután, mint aki jól végezte dolgát, lefeküdtem aludni. (Enyhén zsörtölődve, hogy legalább fél napom rámegy majd a biztosítási ügyintézésre. Ha tudtam volna...)

Másnap elvillamosoztam a karosszéria-lakatoshoz, kitöltöttem a kárbejelentőt, és egyeztettük, hogy néhány nap múlva, majd ha a kárszakértő látta az autót, érdeklődöm a kárrendezés ügyében. Megbeszéltem a lakatossal, hogy ha megéri a javítás, ő fogja helyreállítani az autót. Végül sikerült szereznem egy kölcsönautót is, így tehát úgy tűnt, minden sínen van.

Pár napra rá, felhívott a lakatos, hogy megtörtént a kárszemle, hívjam a biztosítót. A biztosító telefonon közölte, hogy az autó totálkárosnak minősül, valamint legyek szíves, szerezzek be egy nyilatkozatot a tanútól, amelyben leírja az egész szitut, és megismétli azt, amit a "kék-sárgán" már leírt.

Időpontot egyeztettem a tanúval, ő segítőkészen leírt újra mindent. Sőt, hozzátette, hogy az adott helyen, hetek óta hiányos a közvilágítás, ráadásul pont abban a távolságban, ahol ha még észrevehettem volna a másik autót, még baj nélkül megállhattam volna.

Másnap a kárrendezésnél, végigálltam a sort, és odaadtam a nyilatkozatot. A kárügyintéző néhány napot kért, ami alatt eldöntik, hogy mi a biztosító álláspontja.
Ezt némileg furcsállottam, hiszen az eset egyértelmű volt számomra, mire ő közölte, hogy a biztosító hatáskörébe tartozik megítélni a felelősséget. Azt gondoltam, hogy ez csak időhúzás, semmi baj nem lehet, hiszen a másik fél a hibás, úgyhogy nyugodtan távoztam.

A megbeszélt időben újra ott álltam a kárrendező pultjánál. Ekkor ért a meglepetés: a biztosító alkalmazottja szenvtelen hangon közölte, hogy "nem áll módunkban kártérítést nyújtani."
A válasz hallatán földbe gyökeredzett a lábam. Ilyet eddig csak biztosítós rémtörténetekből hallottam.

A párbeszéd így folytatódott:

- Miért?
- Mert ön nem járt el kellő körültekintéssel!
- Hogyhogy?
- Nem nézett alaposan körbe, mielőtt befordult, így ön a hibás a baleset bekövetkeztében!
- De körbenéztem, és kellően óvatosan jártam el!
- Akkor látnia kellett volna a másik autót!
- Nem volt kivilágítva, sötét volt, és az eső is esett, és a közvilágítás is hiányos volt!
- Ő azt nyilatkozta, és ezt is írta a kárbejelentőre, hogy a helyzetjelzője égett!
- Nem égett, erre tanúm is van, és különben is, a helyszínen elismerte azt, hogy nem égett a lámpája, ezzel szerintem a vétkességét is!
- Azt majd mi eldöntjük, hogy ki a vétkes!
- De hát, ha valaki nincs kivilágítva, az sötétedés után, nem vehet részt a közlekedésben!
- Ez nem mentesíti önt a fokozott figyelem alól! Mi lett volna, ha egy kivilágítatlan kerékpáros jön arra? Akkor elüti?
- Bocsánat, ez a "mi lett volna, ha", egyáltalán nem idevaló kérdés. Egyrészt nem jött, másrészt, ha jött volna, és elütöm, akkor is ő lett volna a hibás!
Ha nem tudjuk a kárt rendezni, ügyvéddel jövök vissza!
- Ne fenyegetőzzön!
- Eszemben sincs! Önök jogtalanul járnak el, én megpróbálom érvényesíteni a jogaimat!

Ezek után kezdődött a kálvária: (dióhéjban)

Felvettem a kapcsolatot a másik féllel, aki most már korántsem volt olyan nyuszi, mint a helyszínen. Előadott egy történetet, amely szerinte bizonyítja azt, hogy a helyzetjelzője égett.

Új időpont a tanúval, aki megerősítette egy nyilatkozatban, hogy a helyzetjelző sem égett.
Nyilatkozat a biztosítóba.

Ügyvéd keresése: ő sem bíztat sok jóval. "Nem mintha nem Önnek lenne igaza, de hát a biztosítók, ugye..."

Sok-sok óra az ügyvédnél, a biztosítónál, egy ismerős rendőrségi szakértőnél, stb. A rendőrségi szakértő szerint is nekem van igazam, de mivel nem hívtam rendőrt, nehéz ügy ezt bizonyítani.

Végül mi hozta a (rész)megoldást?

Utolsó ötletként eszembe jutott, hogy megkeresem a saját felelősségbiztosítómat, hiszen nekik is érdekük az, ha a másik biztosító nem engem hoz ki felelősnek.

Hosszú vitába került, és egy ismerős segítségébe, mire egyáltalán fogadtak az ügyben...

Hozzájuk is be kellett nyújtani az anyagot.

Ők is kértek egy nyilatkozatot a tanútól. Egy hónap elteltével, még mindig nem történt semmi sem. Telefonáltam, közölték, hogy nem tudnak mit tenni az ügyben. Ekkor telefonhoz kértem az osztályvezetőt, és megkérdeztem, hogy talán nem érdekük-e, hogy utánajárjanak, hogy jogosan fizetnek-e ki majdnem egymillió Forintot a másik félnek? (A kárösszeg is ekkor derült ki. Egyébként, valahogy ez is túl magasnak tűnt nekem...)
Időpontot egyeztettünk, bemenetem.
Az egész ügyben ez a találkozás hozta a fordulatot. Megmutatták ugyanis a másik fél káraktáját, amelyhez csatoltak fényképeket is, sérült autójáról. A fényképen, a légzsák leeresztve a kormányon lógott, pedig a balesetnél nem fúvódott fel. Ebben teljesen biztos voltam, mert a baleset után, a kárbejelentőt a másik fél autójában töltöttük ki, egy a kormányra támasztott mappán! Ezt szóvá is tettem a biztosítónak.
Az a tény, hogy az illető csalni próbált, arra ösztönözte az én felelősségbiztosítómat, hogy levelet írjon a másik fél biztosítójának. Emellett, egy újabb levelet küldött az ügyvédem is, amelyben még egyszer felszólítja a biztosítót a kár kifizetésére.
A biztosító innentől némileg rugalmasabb volt, nem hitte már el feltétlenül a másik fél sztoriját a bekapcsolt helyzetjelzőről. (Itt kell hozzátennem, hogy tompított fény nélkül, de helyzetjelzővel, sem jogosult senki a sötétedés utáni közlekedésre, viszont a biztosító, még mindig kötötte az ebet a karóhoz, hogy én nem voltam körültekintő...)

Végül, mintegy 12 hónappal a káresemény után, felajánlottak, egy 50-50 %-os kármegosztást, és közölték, hogy "ennek is örüljek, mert nekem körültekintőbbnek kellett volna lennem, és mi lett volna, ha egy biciklista..."
Úgyhogy végül a hercehurcába belefáradva, elfogadtam ezt a kármegosztást. (Ma már úgy gondolom, hogy korai volt, perelni kellett volna a biztosítót!)

Az alcímben említett kár összege így állt össze:

A biztosító, az autót 300.000,- Ft-ra értékelte (amennyiért kb. a baleset nélkül, el is lehetett volna adni.)

50 %-ot fizettek, így 50 % veszteségem volt:
150.000,-
A 8.000,- Ft-os autómentő-költség fele veszteség:
4.000,-
Kamatveszteség 1 év alatt (kb. ennyivel kevesebbet ért a Ft):
33.000,-
Az ügyvéd-költség fele:
15.000,-
Benzin, amit az ügy miatt autóztam el (minimum):
15.000,-
Telefonköltség (minimum):
       3.000,-
Összesen:
220.000,-

Természetesen manapság ugyanez, ugyanilyen korú és kategóriájú autóval, vagy 350 - 500.000,- Ft-ra rúgna, de egy fiatal alsó-középkategóriással meghaladhatná akár a kétmilliót is!)

Ehhez, még ki-ki hozzászámolhatja azt a veszteséget, amit az a munkaidő-kiesés jelent, amit egy ilyen ügyintézés okoz.



Mit kell másképp tenni azért, hogy ne keletkezzen ilyen, vagy nagyobb veszteség?    (Én a saját káromból tanultam, Ön tanuljon az enyémből!)

Mindenekelőtt, baleset esetén, hajtsa végre a KRESZ-ben is előírt feladatokat. Kapcsolja be a vészvillogót. És szükség esetén (pl. ha az autók beláthatatlan kanyar mögött állnak) azonnal helyezze ki az elakadás-jelző háromszöget, nehogy más autók is tetézzék a bajt.

Ez után győződjön meg róla, hogy történt-e személyi sérülés. Ha igen, azonnal hívja a mentőket, és nyújtson elsősegélyt. Ha látszólag nem is sérült meg senki, de valaki kiesett az autóból, vagy a komolyan összetört autóból sértetlennek látszva száll ki, azért még jó lehet mentőt hívni, ugyanis könnyen fennállhat egy komoly fájdalommal nem, de belső vérzéssel járó sérülés, mint például a májrepedés veszélye, amely rövid időn belül halálhoz vezet.

Bizonyosodjon meg afelől, hogy nem folyik-e egyik autóból sem üzemanyag! Ha igen, készítse elő az amúgy is célszerűen az autóban tartott tűzoltó-készüléket, és áramtalanítsa a járművet! Nem elég a csak a gyújtáskulccsal, minden egyéb fogyasztót is kapcsoljon ki, sőt, ha az akkumulátor környéke mentes a gőzölgő benzintől, érdemes az akkumulátor sarut is levenni! Először a testkábelt (ez a negatív pólus), és csak utána a pozitívot! (A fogyasztók kikapcsolása és a gyújtás levétele akkor is célszerű, ha az autóból látszólag nem folyik üzemanyag.)

Ezek után, minden további lépés előtt, írja föl a balesetben résztvevő többi jármű, különösen a károkozó rendszámát. Ezt soha ne hagyja ki! Ha a károkozó elhajt a helyszínről, és Ön felírta rendszámát, a rendőrségnek jóval könnyebb dolga lesz az Ön feljelentése alapján megtalálni őt. Amennyiben lehetséges, még a fenti lista végrehajtása előtt jegyezze meg (ha van kéznél toll, írja is fel, vagy ha nincs, üsse be a mobiltelefonjába, mint ha egy nevet és telefonszámot akarna elmenteni) a balesetet okozó autó(k) rendszámát! Jó, ha a típusra és színre is emlékszik!

FONTOS: a baleset okozója nem minden esetben az az autó, amely végül is Önnel ütközött. A baleseti helyzet okozója lehet olyan jármű is, amely nem csak Önnel, de egyik résztvevővel sem ütközött, de a veszélyhelyzet kiváltásában döntő szerepe volt.
Ilyen lehet például, elsőbbség meg nem adásával, vagy szabálytalan előzéssel, figyelmetlen sávváltással, a veszélyeztetett autó, hirtelen irányváltoztatásra késztetése. A vétlen jármű, ebből adódóan stabilitását vesztheti és kisodródhat, szemből jövő, vagy párhuzamosan közlekedő járművel ütközhet, padkára futhat, stb. miközben az egész vészhelyzetet okozó jármű sértetlen marad.
Ilyenkor kellő bizonyítás mellett, a sértetlen okozó gépkocsi minősül károkozónak, tehát az ő felelősségbiztosításának terhére rendezik az összes sérült jármű kárát.

Meg kell említenünk azonban, hogy ilyen veszélyhelyzet felvázolásával - amikor az okozónak megjelölt jármű sértetlen marad, és csak a kárleírásban szerepel a cselekménye - számos alkalommal visszaéltek a "károsultak", ezért a biztosítók eleve fenntartással viseltetnek az ilyen jellegű ügyekben, így ezeket általában csak peres úton hajlandók rendezni.
(Mert például "furfangos" emberek, sajáthibás káruk idegenhibássá történő módosításához, vagy megrendezett káreseményekhez, gyakran megkérnek barátot, ismerőst, családtagot, aki könnyedén vállalja az egyébként nem létező veszélyeztető szerepét, hiszen tárgyi bizonyíték híján az ellenbizonyítás igen nehéz.)

Ha minderről meggyőződött, és elvégezte a fentiek közül a szükséges teendőket, jöhet a káresemény körülményeinek rögzítése.

Először kérje meg a baleset tanúit, hogy maradjanak ott, vagy ha ez semmiképpen nem megy, adják meg elérhetőségüket. Ha a feltételezett tanú, nem marad addig a helyszínen, hogy Ön följegyezhesse adatait, legalább autója rendszámát írja föl, így később, ha az ügy bíróság előtt folytatódik, a tanú előkeríthető lesz.

Ezután a teendők, a baleset jellegétől függően, kétfelé oszlanak.

Személyi-sérüléses balesetnél, a mentő hívása beindít egy folyamatot, amelyben a mentők értesítik a rendőrségi helyszínelőket, akik komoly, felkészült szakemberek, és jártasak a baleset nyomainak alapos, jogvitában döntésre alapot adó rögzítésére. Az általuk készített jegyzőkönyvet, helyszínrajzot, a biztosítótól függetlenül, a jogalapot minősítendő, (szabálysértés, avagy közlekedési büntetőügy esete áll-e fenn) kiadják igazságügyi gépjármű-szakértőknek elemzésre.
Ha személyi-sérülés történt, fontos, hogy a rendőr megérkeztéig ne változtassanak az autók véghelyzetén, kivéve, ha ez további balesetek, vagy nagyobb baj (pl tűzvész, vagy a sérültek veszélyeztetése) bekövetkeztének elkerülését szolgálná.

Ha saját magunk szenvedtünk olyan sérüléseket, amelyek miatt magunk szorulunk orvosi ellátásra, netán eszméletünket veszítettük, tehát cselekvésünkben korlátozottak vagyunk, az sajnos fokozza kiszolgáltatottságunkat, hiszen közvetlenül, és azonnal nem tudjuk befolyásolni az eseményeket. Ilyenkor, a helyszínelő rendőrhatóság szakértelmében és semlegességében bízhatunk csak, valamint abban, hogy a másik fél nem tesz kísérletet a tények elferdítésére.

A csak anyagi kárral járó balesetek esetében, megint csak kétféle a követendő magatartás. Itt nem tanácsoljuk azt, hogy mindenképpen hívjon rendőrt, ugyanis ebben az esetben, a balesethez nem valószínű, hogy helyszínelő szakember, hanem leginkább egy egyszerű rendőrjárőr száll ki. Ezeknél a rendőröknél, a legritkább esetben van fényképezőgép, nem szakemberek, ezért az általuk írt feljegyzés sokszor nem nyom nagyobb súllyal a latban, mint amit már úgyis rögzítettek a baleseti bejelentőn (kék-sárga lap), vagy annál, amit mondjuk egy később a helyszínre érkező járókelő mondana.

Rendőr hívását akkor tanácsoljuk, ha a másik fél külföldi, ha a kár különösen nagy, ha nem tudnak megegyezni abban, hogy a balesetben ki volt a hibás, illetve abban az esetben, ha a másik fél szabálysértést követett el, netán láthatóan ittas, vagy drogos befolyásoltságra utaló furcsa magatartást észlelünk rajta. A rendőr megállapíthatja a szabálysértés tényét, amely a biztosító, illetve - per esetén - a bíróság számára is döntő érv lehet.

Tehát személyi sérülés, és a másik fél súlyos közlekedési szabályszegése, illetve annak el nem ismerése esetén, mindenképpen hívjon rendőrt!

Komolyabb esetben, akkor is hívjon rendőrt, ha a másik fél térden állva könyörög, és esküdözik, hogy mindent elismer, hogy holnap készpénzben kifizeti a kárt, valamint annyira megszerette Önt (amiért nem hív rendőrt), hogy ha Önnek gyermeke/unokája lesz, akkor szeretne annak keresztapja/anyja lenni, sőt még vért is ad, és nevére is veszi Önt! Ne törődjön vele, hogy két órába is telhet, mire odaér a helyszínelő! Ez a két óra befektetés, sok-sok későbbi időveszteségtől, hercehurcától kímélheti meg Önt!

Az, aki a balesetnél olyan készséges, és alázatos volt, (még ha alapvetően az is) és elismerte, hogy szabálytalan volt, másnap beszélhet majd egy dörzsölt szerelővel, vagy egy ügyvéd- vagy rendőr- vagy biztosítós ismerősével, aki kioktathatja, hogy mit mondjon a biztosítónak, mit írjon a kárbejelentőre, annak érdekében, hogy mégse ő vigye el a balhét, vagy legalább kármegosztást érjen el. (A kármegosztás esetén a biztosító mindkét felet valamilyen arányban hibásnak ítéli, és annak arányában dönt a kártérítés összegéről. Az ilyen veszteség több százezer, sőt akár több millió forintos nagyságrendű is lehet.)

Ennek megfelelően, az illető hirtelen amnéziássá válhat, és mindent elfelejthet, amit a káreseménynél elismert és megígért. Bárki hivatkozhat arra, hogy a baleset olyan sokkhatást váltott ki benne, hogy a helyzet logikus és valós megítélésében, felismerésében, akadályozva volt, tehát a legutóbbi nyilatkozata a mérvadó, és nem az, amit a balesetnél tett.

A másik fél rimánkodásának, hogy Ön ne hívjon rendőrt, legtöbbször az az oka, hogy az illető ivott. Ilyenkor elsírja, hogy nincs egy vasa se, nagy a kára, a rendőrség is megbírságolja majd, elveszik a jogsiját, ajjajjajjaj!
Legyen együttérző (ha akar), de hívjon rendőrt! Ha a másik fél ivott, az eggyel több ok erre. Lehet, hogy emiatt az illető megélhetése kerül veszélybe, viszont miatta, ha nem veszik el a jogosítványát, és újra ittasan vezet, több ember élete kerül veszélybe!

Ha Ön ilyenkor elmulasztja a rendőr hívását, és az illető ki akar bújni a felelősség alól, akkor a biztosító pusztán az alapján dönt majd, amit a baleseti bejelentőn leírva, esetleg akár tanuk nyilatkozatával alátámasztva lát. Ez azonban esetenként nem bizonyítja az Ön vétlenségét, és a másik fél vétkességét - szabálysértését, sőt, akár épp ellenkező előjelű döntést eredményezhet.
Egyébként, ez is eggyel több ok arra, hogy Ön soha ne igyon alkoholt autóvezetés előtt vagy közben, és arra is, hogy mindig tartsa be a közlekedési szabályokat! Ha így jár el, baleset esetén nyugodtan hívhat rendőrt!

Ha nem történt rendőrségi helyszínelés, vagy a káreseményt nem rögzítették szakszerűen, akkor a biztosító bármibe beleköthet. (Pl. mondhatja azt, mint esetemben, hogy hiába volt a másik fél szabálytalan, Ön volt a figyelmetlen...) Igazából egyetlen olyan helyzet van, amikor a biztosító szinte mindig azonosan ítél: amikor az egyik autó "utoléri" a másikat. Ekkor a követési távolság be nem tartása miatt, mindig a hátsót hozzák ki hibásnak, még akkor is, ha az elöl haladó szerencsétlenkedett, kiszámíthatatlanul vezetett, vagy indokolatlanul fékezett. Csak abban az esetben lehet az elöl haladó a hibás, ha súlyos szabálytalanságot követett el, pl. ha szabálytalanul vágott be valaki elé, vagy szabálytalan balra kanyarodás miatti záróvonal átlépés közben "érték utol". (Az utóbbi esetben is, csak részben ő a hibás, mivel a KRESZ szerint, a hátulról beleütköző jármű, követési-távolság be nem tartása, az utolérés miatt eleve bizonyított.) A lényeg, hogy a fékút "ellopását" kell bizonyítanunk, ami nem egyszerű az utolért jármű vezetőjének, valószínű ellenkező véleményével szemben.
Azonban, ha Ön szabálytalanság esetén nem hív rendőrt, illetve nem rögzíti megfelelően a körülményeket, a vétkes, egy dörzsölt ügyvéd, és/vagy fizetett "tanuk" segítségével, okozhat komoly meglepetéseket.
Ügyeljen rá, hogy a rendőr rögzítse, hogy ki honnan érkezett, ki közlekedett védett útvonalon, és hogy a vétkes fél, milyen szabálysértést követett el.

Az sem feltétlenül igaz, amit gyakran a kihívott rendőr mond, hogy a rendőri intézkedés, lassítja a biztosító kárrendezési folyamatát. A biztosító, valóban a rendőrségi vizsgálatot lezáró irat benyújtásához köti a kárrendezést, azonban még mindig jobb emiatt egy-két hónapos csúszás, mint ha a biztosító vitatja a jogalapot, és a kárrendezés emiatt akár több évet csúszik, vagy teljesen megtagadják azt!

Taktikai tanács annak elkerülésére, hogy a rendőrségi eljárás lezárása, felesleges időhúzó hatással legyen a kárrendezésre:
Ha az esetet átgondolva, azt látja, hogy a helyzet egyértelmű, se a "kék-sárgán" ne tüntesse föl, se a kárbejelentőn ne jelölje be, hogy történt rendőri intézkedés. Ebben az esetben, a biztosító nem fogja kérni a lezárást igazoló iratot. (Aminek kiadása elhúzódhat több mint egy hónapig is.) Viszont, ha a biztosító elkezd kötözködni, Ön még mindig előhúzhatja az adut a táskájából! Ha nem volt szüksége erre az adura, akkor a balesetnél fölöslegesen várt a rendőrségi intézkedésre két órát. Ha azonban szükség van rá, utólag már nem intézhető el, hogy legyen, és akkor bizony nagyon hiányozna!
Még valami: a másik fél hiába ismeri el az elkövetett szabálytalanságot, és írja ezt rá a "kék-sárgára" is (ezt nem is köteles megtenni), hiszen a felelősség elbírálását, a biztosító végzi, azonban, ha esetleg perre kerül a sor, mert a biztosító nem akarna fizetni, akkor a rendőrségi jegyzőkönyv lehet az, ami miatt a bíróság az Ön javára dönt majd.

Megjegyzés: a biztosítók kárrendezési osztályain, hegyekben állnak a biztosítási csalók peres ügyei. Komoly maffiák működnek, amelyek abból élnek, hogy "lebiztosítóznak" autókat. Megrendeznek karambolos helyszíneket, felveszik a biztosítási összegeket, majd a látszólag kijavított autókat újra összetörik, így húzva ki nagy összegeket a biztosítótól. (A már sokszor összetört autót végül tessék-lássék kijavítva eladják. Azért is, hogy Önnek ne adhassanak el ilyen autót, írtuk az I. kötet használtautó-vásárlásra vonatkozó fejezeteit.)
Másik módszerük, hogy sajáthibás károkat felelősségbiztosításra rendeznek, úgy, hogy egy baleset helyszínét megrendezik, és a törött autót egy másik törött autóval összeállítják.
Mivel nem személyi-sérüléses a baleset, a megrendezett eseményhez kiszálló rendőrök (ha egyáltalán hívnak rendőrt) nem szakértők, (sőt nem egy esetben lefizetett korrupt zsaruk is előfordultak már), tehát nem vizsgálják azt, hogy a helyzet valóságos ütközés következménye-e, hanem csak felveszik a jegyzőkönyvet. A biztosító szakértői, azonban jó szemmel kiszúrják az ilyen gyanús eseteket, no meg ismerik már a delikvenst is, és megtagadják a kárkifizetést. A bökkenő az, hogy a biztosítási csaló ilyenkor nem ballag el szomorúan, hanem egy jól szervezett gépezetet indít be. A stafétát ilyenkor ügyvédek veszik át, akik gyakran a kártérítés töredékéért "megvásárolják" a csalótól az ügyet, és pár hónap, maximum egy-két év után, ők teszik el a bíróság által végül megítélt kártérítést. Vannak ügyvédek, akik csak ebből élnek, és keresnek százmilliókat évente!
A biztosító hiába kap megbízható, számítógépes elemzéssel alátámasztott baleset-rekonstrukciós szakvéleményt egy igazságügyi szakértőtől arról, hogy az ütközés nem valós, a bíróságon ez csak egy tanú-vélemény, és ha a csalók kreálnak egy-két "éppen arra járó, semleges" tanút, a bíróság a hamis tényt állítók javára kénytelen dönteni.

A biztosító, ezért is vizsgál meg minden esetet részletesen, és ezért is tartja fönn magának a jogot, hogy a felelősséget megítélje, valamint ezért is nem mindig azt hozzák ki felelősnek, aki a felelősségét elismeri, vagy akit a rendőrség annak tart.

Ezért különösen fontos, hogy Ön mindent megtegyen a káresemény körülményeinek részletekbe menő, és pontos rögzítése érdekében, nem adva "fogást" a biztosítónak az ügy elcsavarására.

Mindemellett, a fejezet elején leírt esetben, pusztán az, ha nem hagytam volna magam lebeszélni, és rendőrt hívtam volna, valamint, ha minden részletet rögzítek, nagyban megnehezítette volna a biztosító dolgát abban, hogy elhárítsa a kártérítés felelősségét magáról.
A rendőrség meg tudta volna állapítani, hogy az ütközés pillanatában égett-e a vétkes fél autójának helyzetjelzője, vagy tompított fényszórója. (Ezt laboratóriumban pontosan meg lehet állapítani!) Ez egyértelművé tette volna, hogy a másik fél szabálytalanul közlekedett. Személyi-sérülésnél, a hasonló tényezők rögzítésére, fordítson különös gondot!

Abban az esetben, ha sem személyi sérülés, sem súlyos szabálytalanság nem történt, és a felelősség is egyértelműnek látszik, nem igazán érdemes rendőrt hívni, azonban van néhány dolog, amit feltétlenül érdemes betartani, és ami nagymértékben gyorsítja a kárrendezést.

A 30 könyvoldalnyi folytatás az alábbi témákat fejti ki részletesen:

  • Mit tehet meg MOST azért, hogy egy esetlegesen bekövetkező karambol után, a biztosító ne vitatkozhasson eséllyel?
  • Miért nem szabad egyedül a nyilvánvaló külsérelmi nyomok alapján azt gondolni, hogy autója nem szenvedett komolyabb sérüléseket?
  • Mik azok a lépések, amiket követnie kell ahhoz, hogy a kártérítést biztosan megkapja?
  • Mit rögzítsen alaposan, milyen részleteket jegyezzen föl, illetve fotózzon le a helyszínen?
  • Kulcsszereplő: az esetleges tanú. Ő mit írjon le mindenképpen?
  • A körülmények és a helyzet pontos felmérésének elemei és szerepe;
  • Milyen esetben hívjon mégis rendőrt?
  • Miért jobb elismerni, hogy Ön a hibás, ha tényleg így van?
  • A körülményeknek az Ön felelősségében játszott esetleges csökkentő szerepe.
  • Hogyan úszhatja meg, hogyha Ön a hibás, a másik fél a fél autóját kifizettesse az Ön biztosítójával, miközben csak a bal első sárvédője horpadt be?
  • Követendő magatartás a helyszínen, hogyan tarthatja magánál a kezdeményezést? A baleseti bejelentő kitöltése;
  • Viselkedés a biztosítóban, mikor kezdje el "verni az asztalt"?
  • Mikor szabad, és mikor rejti óriási hiba kockázatát elfogadni azt, ha a másik fél ki akarja fizetni a kárt?
  • A kárbejelentő kitöltése: a legrosszabb, amit tehet, ha elkapkodja!
    A szerződésekben elrejtett csapdák elkerülése;
  • Néhány kitérő:
    • teendők lízingelt (részletre vett) autóknál;
    • hogyan hajthatja ki a kártérítést az úthibák által okozott károk esetén?
  • Ha a biztosító egyébként hajlandó fizetni, mire figyeljen oda a kárrendezésnél?
    • Mit nem szeret kifizetni a biztosító, pedig jár Önnek?
    • A piszkos "értékemelkedési" trükk;
    • Felelősségi kár esetén, az autón, illetve a személyi sérülésen túl, mire kérhet még kártérítést? (3 különböző csoport.)
    • Kárrendezési módok, és az ezekben rejlő lehetőségek.
    • Mikor csökkenthető az avultatás?
    • Vajon elérhető-e, hogy felelősségi kárnál a biztosító kifizesse a finanszírozásból adódó többlet kárt?
  • Minek nézzen utána rongálás-kár esetén?
  • Miért tegye el a javítási számlákat, kárrendezési dokumentumokat?
  • Mire figyeljen oda a sérülések kijavíttatásánál?
    • Arra az esetre, ha a sérülést nem érdemes megjavíttatni;
    • Miért kérjen számlát a javításról?
    • Mire figyeljen a jármű karosszériájára vonatkozó átrozsdásodás elleni garancia ideje alatt, ha nem akarja elveszíteni ezt a garanciát?
    • Milyen előnyt jelent a biztosító szerződött partnereinél javíttatni a sérüléseket?
  • Ha minden tanácsunkat betartja, de mégis falakba ütközik a kárrendezésnél, kitől kaphat segítséget?
  • Mit érdemes jó előre megtenni, ami vitás esetekben segítséget jelent?
  • Végül, mit a helyzet, ha a kár okozójának nincsen érvényes Gépjármű Felelősség-biztosítása, vagy a kárt ismeretlen gépjármű okozta?

Ezeket az információkat viszont már a könyv megvásárlóinak tartjuk fönn.

Ha Ön is hozzá akar jutni ezekhez a titkokhoz, rendelje meg azt a különleges elektronikus könyvet, az AutósTITKOK eBook-ot, ami mindent tartalmaz, ami az autóvásárlásról, és a mindennapi autózás stresszmentessé tételéről tudható!

Megrendelési oldal.

További információk a kiadványról

Iratkozzon föl az AutósTITKOK ingyenes hírlevelére, és olvasson rendszeresen, vagyont érő információkat!

A fentieken túl, hasznos cikkeket olvashat aktuális témákról, valamint tájékoztatást kaphat akciókról és praktikus autós termékekről - minőségi szolgáltatásokról.

Feliratkozását követően, azonnal megkapja egy 100 pontos fogyasztás-csökkentő listánkat, amely segítségével olvasói visszajelzések szerint, még rutinos, nagy tapasztalattal bíró, autóstársaink is 15-20 %-ot faragtak le autójuk fogyasztásából!

A benzin ára, kisebb megszakításokkal folyamatosan emelkedik. Egy 2008. elején elhangzott hír arról szólt, hogy szakértők állítása szerint, nem kizárt az ezer(!) forintos benzinár sem!

Van erre Önnek megoldása? Ezen az árszinten, az üzemanyag-fogyasztásban elért megtakarítások már nem a drágább, vagy olcsóbb autózást jelentik majd, hanem az autózás, és a nem autózás között döntenek!

De ha ez mégsem következne be (remélem, nem fog!) fogadnék, hogy már a mai 300 Ft feletti üzemanyagárak mellett is, ha rendszeresen használja autóját, havi tízezres nagyságrendű összegeket éget el TELJESEN feleslegesen!

Próbálja ki magát, Ön mennyit tud faragni a fogyasztáson! Ha követi cikksorozatunkat, alkalmazza az átadott módszereket és figyel a részletezett tényezőkre, valószínűleg az eddigieknél jóval ritkábban kell majd tankoljon!

Mindazt a valódi tudást közzétesszük, amit az üzemanyag-fogyasztás csökkentése terén autósok és szakértők fölhalmoztak. A városi legendákat, a biztosnak mondott, de hatástalan módszereket nálunk nem találja meg!

12 napon át, 12 részes hírlevelünk minden kis és nagy tényezőt bemutat, amitől a fogyasztás függ. Konkrét tanácsokat adunk 100 pontban arra, hogy hogyan vezethet takarékosan, és mégis élvezetesen, dinamikusan.

Az Ön vezetékneve:
keresztneve:
e-mail címe:

Az AutósTITKOK Kft. sajnos nem tud személyes tanácsadást vállalni! Minden, az autózással kapcsolatos témákban feldolgozott információ, az AutósTITKOK e-könyvek tartalmát képezi. A kiadványokban szereplő, illetve a még nem tárgyalt témákkal kapcsolatos kérdésekre, korlátozott kapacitásaink miatt, nem áll módunkban külön is válaszolni. Levelezőlistánkat rendkívül bizalmasan kezeljük, az Ön adatait soha nem adjuk ki harmadik félnek. Amennyiben Ön valaha szeretné, könnyedén le is iratkozhat a listáról. (Minden levelünk alján található leiratkozási lehetőség.) Tájékoztatjuk, hogy hírleveleinkben az AutósTITKOK kft. termékeit és szolgáltatásait, illetve partnercégeink, általunk igényesnek, hasznosnak talált  termékeit, szolgáltatásait ismertethetjük, ajánlhatjuk! 


Kérem, csak egyszer kattintson!

A hírlevél ingyenes!

Ahhoz, hogy hírlevelünket biztosan megkapja, érdemes beállítani az AutósTITKOK-at, mint megbízható feladót. Ezt pl. az Outlook 2003-ban a következőképp teheti meg:
Az "Eszközök" menüben válassza ki a "Beállítások" pontot! A megnyíló panelen kattintson a "Levélszemét" gombra! Az ekkor megnyíló panelen válassza a "Megbízható feladók" fület, azon pedig kattintson a "Hozzáadás" gombra, és adja meg a következőt: @autostitkok.hu!

   

Az AutósTITKOK hírlevélrendszerét a Marketingszoftverek üzemelteti. Ha PROFI hírlevélrendszert, 
weboldal-monitorozást és kifinomult
Internet-marketing eszközöket  keres,
ezt ajánljuk!

Az online marketing garantáltan működő módszerei

Cikksorozat

Havonta, esetenként kéthetente megjelenő cikkeinkben részletesen bemutatjuk az Internet legfontosabb tendenciáit, valamint a leghatékonyabb online marketing eszközöket és módszereket.

Hírlevél-olvasóink a weboldalon megtalálható cikkeken kívül hozzáférnek zárt cikkeinkhez is, amelyekből megtanulhatják a leghatékonyabb online marketing technikák gyakorlati alkalmazását is.

Ingyenes feliratkozás!

Extra bónusz:

A keresőoptimalizálás alapjai. Hogyan tegye weboldalát vonzóvá a keresők számára? - Egyszerű, könnyen érthető gyakorlati útmutató 9 lépésben, online marketing menedzsereknek, cégvezetőknek.

 
e-mail