|
|||||
Mindennapi
megtakarítások,
Sokkal könnyebb javítani a fogyasztáson, mint gondolná! Fejezetünk nem egy csodakütyüt reklámoz, ami hihetetlen megtakarítást eredményez, hanem azokat a sokszor apróságoknak tűnő tényezőket részletezi, amelyek mindegyike csak egy kis növekedést okoz a fogyasztásban, összeadódva azonban jelentősen növelik az üzemanyagra költendő összeget. Néhány olyan nagyobb hibát is kiemelünk, amelynek közül ha egy-egy jelen van az Ön vezetési stílusában, az önmagában is ronthat a fogyasztáson akár 5-10%-ot is. Anyagunk számos olyan módszert és információt is tartalmaz, amelyre valószínűleg még soha életében nem gondolt, de ezek alkalmazása mostantól Önnek is elkezd pénzt hozni. Bizonyosak vagyunk benne, hogy néhol triviális egyszerűségű tanácsainak alkalmazása, Önt is segíti majd a gazdaságosabb autózásban. A magam
részéről, már elég
régóta úgy vezettem, hogy sok
fogyasztásnövelő tényezőt
kiküszöböltem vezetésemből.
Azonban amikor hozzáláttam ennek a fejezetnek a
megírásához, elkezdtem jobban
odafigyelni arra, hogy én hogyan is vezetek.
Rá kellett döbbennem, hogy jó
néhány olyan rossz beidegződés,
szokás jellemzi vezetési stílusomat,
amely bizony jelentősen fogyasztásnövelő
hatású. Olyan módszereket kínálunk, amelyek közül mindössze 5 jelentősebbért, egy német cég 100 eurót (kb. 25.000,- Ft) kér, és kap, méghozzá igen sokaktól! Mi több mint 80 tanácsot bocsátunk az Ön rendelkezésére! A módszereket
azonban nem elég ismerni, alkalmazni is kell! Ha
Ön nem használja ki a bennük rejlő
lehetőségeket, vagy ha csak alkalmanként jut
eszébe tanácsaink szerint vezetni, nem
várható számottevő
változás. Ne tartson attól sem, hogy az összes tényező betartása, majd lomhává teszi vezetését. Egyáltalán nem erről van szó! A vezetés dinamizmusa abszolút megmarad, sőt még nő is, csak a fölösleges sallangok lenyirbálásában segítünk. Másik, témába vágó fejezetünkben, amely a "A stresszmentes autózás titkai" címet kapta, összegyűjtöttük azokat a módszereket, amelyek alkalmazásával - illetve azokat a tényezőket, amelyek figyelembevételével baleseteket kerülhet el. Egy-egy elkerült baleset komoly, sokszor pénzben ki sem fejezhető megtakarítást jelent. Az ebben, és a "Stresszmentes..." fejezetben taglalt trükkök és vezetési stílus elsajátítása, az igazán rutinos "öreg rókák" szintjére emelheti, igazi tapasztalt közlekedővé teheti Önt! Mindenekelőtt fontos, hogy
megjegyezzük, ha az autóban nincsen
fedélzeti komputer, ami kiírja az
átlagfogyasztást a legutóbbi
nullázás óta, akkor fogyasztást
mérni, csak teletankolás
útján lehet! A két
teletankolás közötti megtett
távolság
századrészével elosztva a tankolt
mennyiséget, jön ki a száz
kilométerenkénti fogyasztás. (Pl., ha
45,2 litert tankolt, és a megtett kilométer 472,6
akkor a 45,2-t el kell osztani 4,726-tal, ami kiadja a
fogyasztást: 9,56 l.)
Elképesztő, hogy milyen sok múlik helyes
vezetéstechnikai
szokások kialakításán.
Pusztán a gazdaságtalan vezetési
szokások
megváltoztatásával, és
helyesek kialakításával,
akár 15 %
üzemanyag-megtakarítást érhet
el. Ezek egy része nem csak arra alkalmas, hogy
üzemanyagot takarítson meg, de arra is, hogy
gyorsabban odaérjen úti
céljához. Egyik kulcstényező a szokások megváltoztatásában az, ha elkezd arra odafigyelni, hogy ahelyett, hogy vezetés közben kész helyzetekre reagálna, bizonyos előjelekből következtetéseket von le, és eszerint idejekorán felkészül a kialakuló helyzetre való reagálásra, vagy lépéseket tesz annak teljes elkerülésére. (Ezt defenzív vezetésnek hívják, és általában a biztonságos vezetés módszerének tartják, de ezen túlmenően, a gazdaságos és folyamatos haladást biztosító vezetésnek is kulcstényezője.) Tehát vágjunk is bele! Bizonyára Ön
is átélte már azt, hogy egy-egy
manőver után elgondolkodott: "Hát erre most mi a
csudáért volt szükség?", vagy
"Hogyan is kellett volna ezt igazából
jól csinálni?", vagy "Te jó
ég, csoda, hogy ezt megúsztam!". Ne ijedjen meg a nagy
mennyiségű információ
láttán, és ne tartsa kudarcnak, ha nem
kezdi el egyszerre használni az összes
módszert. A rászokás a
helyes stílusra részint azáltal
történik majd meg, hogy ha észrevesz
egy-egy hibát, mivel már olvasta
fejezetünket, emlékezni fog, hogy adott esetben
legközelebb hogyan lenne érdemes
eljárni. Két-három alkalom
múlva, már automatikusan használja
majd a helyes megoldásokat.
A legnagyobb energiát az álló autó megmozdítása emészti föl. Mintegy 600 %-kal több üzemanyagot használ föl az álló jármű mozgásba-hozása és felgyorsítása, az 5-10 km/h-val gurulóéhoz képest. (Ez hétszeres fogyasztást jelent!) Két összetevőn lehet változtatni: Kerülje el a felesleges megállást! Szomorú
látni, ahogy sokan egy
többsávos út szélső
sávjában, egy
buszmegállóban álló busz
mögött, vagy egy szabálytalanul
parkoló autó, teherautó, busz, vagy
akár egy útfelbontás
mögött állnak, befelé
indexelve, várva arra, hogy valaki megszánja
és beengedje őket. Ha akár több száz méterre forgalmi akadályt észlel, akkor amint lehet, váltson sávot! Ne közelítse meg az akadályt! Ha azt látja, hogy Ön előtt akár 200 - 250 méterrel, és akár több mint tíz autóval, már a második-harmadik jármű hagyja el egymás után az Ön által is használt sávot, akkor az szinte biztosan akadályt jelent az Ön sávjában. Váltson sávot Ön is azonnal! Ekkor még, mivel az eggyel beljebb lévő sávval közel azonos sebességgel halad - hiszen az akadálytól még legalább 150-200 méterre van, könnyű dolga lesz. Ha megvárja, amíg odaér, a kikerülés csak hosszas várakozás, és fölöslegesen elégetett üzemanyag árán szokott csak sikerülni. Az ilyenkor szükségessé vált plusz elindulás legalább kétszeres üzemanyag fogyasztást jelent adott útszakaszra vetítve, a folyamatos haladáshoz képest. Ha olyan útvonalon
halad, ahol a buszmegálló
számára nincs kialakítva
öböl, akkor, ha Ön előtt a
sávjában busz megy, a megálló
közeledtével -különösen,
ha a busz megállási
szándékát jelezve indexel- váltson
sávot. Ne várja meg ezzel azt,
amíg a busz megáll! Hasznos, ha a gyakran használt útvonalain tisztában van azzal, hogy milyen buszjáratok közlekednek ott, és ezeknek hol vannak a megállói. Ha több sávos
út szélső sávjában
közlekedve azt látja, hogy az Ön előtt
(akár közvetlenül - akár
több autónyira) haladó jármű
kifelé indexel, akkor az két dolgot jelenthet: az
illető vagy megállásra
készül, vagy jobbra kis ívben
történő befordulásra. Mindkettő eset
könnyen oda vezethet, hogy az illető időlegesen
megáll a szélső sávban, feltartva a
forgalmat. (Nem lehet gyorsan fölhajtani a
járdára, esetleg szabálytalanul
megáll a sávban, vagy mondjuk az
utcán, ahova az illető befordulni
készül, gyalogos halad át, esetleg
valami más akadályozza a befordulást.) Ha egy teherautó, vagy busz - amelynek amúgy a KRESZ szerint a külső sávokban kell közlekednie - besorol a belső sávba úgy, hogy a közelben nincs balra fordulási lehetőség, az az esetek túlnyomó többségében, a szélső sávban lévő akadályt jelez. Ha Ön abban a sávban autózik, ahonnan a teherautó kisorolt, szintén váltson sávot! Ha nem volt lehetősége sávváltásra, és megálló busz, vagy egyéb akadály miatt Ön is megállásra kényszerült, ne közelítse meg teljesen az akadályt, hagyjon tőle legalább 8-15 m távolságot, így esélyt hagy magának arra, hogy a belső sávban közlekedő autók közé besoroljon, hiszen van hely a gyorsításra. Ha van választása, ne soroljon be olyan autó mögé (busz, teherautó, furgon), amely akadályozza abban, hogy messzire előretekintsen. Azáltal, hogy nem lát túl az Ön előtt haladón, elveszíti az összes olyan előnyt, amit a távolra is figyelő vezetési stílus jelent, és az Ön előtt autózó vezet Ön helyett, hiába Ön ül a kormánynál. Felesleges
megállás, és felesleges
üzemanyag-pocsékolás kerülhető
el azzal, ha belső sávból,
automatikusan áttér a külsőbe,
amennyiben közlekedik Ön előtt a belső
sávban más jármű, és olyan
helyhez közeledik, ahol a belső sávból
szabad balra nagyívben kanyarodni, de nincs
külön kanyarodó sáv, vagy nincs
lámpa, ami külön ezt a
kanyarodást tenné lehetővé a
szembejövők
megállításával*, illetve
lámpa van, de nincs külön
fázisa a balra kanyarodók
számára**. Megemlítünk a fenti helyzetekre egy-két budapesti példát: * - Szilágyi Erzsébet fasor, a Szent János Kórház felől, a Moszkva tér felé, a Budapest szállónál; III. ker. Lajos utca, az új irodaháznál. ** - Fogarasi út, kifelé, a Nagy Lajos király útjánál; Műegyetem rakpart, észak felé, a Petőfi hídnál, ahol el lehet fordulni balra a Bocskai út irányába; Tétényi út,az Andor utcánál.
Piros
lámpánál, gyakori rossz
szokás, ami különösen
azokkal fordul elő, akik legelsők a
lámpánál, hogy amikor úgy
érzik, hogy a lámpának ideje lenne
már váltani, a váltót
egyesbe rakva, elkezdenek előrearaszolni
kétszer-háromszor is elindulva,
és néhányszor tíz cm
után újra megállva. Ilyenkor az
egyszeri elinduláshoz egyébként
szükséges üzemanyagnál 200-400
%-kal is többet fogyaszt az autó. Dugóban, vagy
közlekedési
lámpánál, ha az Ön
előtti autó előre gurul 2-3 métert, semmi
szükség rá, hogy Ön egyből
kövesse őt! Várjon, amíg a sor
tényleg elindul! (Ez alól tegyen
kivételt, ha azzal, hogy előrébb megy,
segít valakit pl. a
sávváltásban, az úton
való áthajtásban, vagy abban, hogy
megszűnhessen akadály lenni, például
azáltal, hogy elhagyhatja a kereszteződést, ahova
figyelmetlenül beragadt.) Ha az Ön előtt araszoló kocsisor hirtelen meglódul, ne eredjen utánuk ugyanazzal a sebességgel, ahogy ők haladnak, csak akkor, ha előretekintve azt látja, hogy a sor most már tényleg akadálytalanul haladhat. Általában nem ez a helyzet, hanem sokkal inkább az, hogy a sor néhány tucat méter után újra lassításra, vagy megállásra kényszerül. Hogyan
gyorsítson? A 30 év feletti vezetők
többsége emlékezhet arra, amikor a
hetvenes évek végén, az
olajválság idején, volt egy
takarékossági kampány, ami azt
hirdette, hogy "gyorsítson lassabban!". Még egy
plakát is él emlékeimben, ahol a
gázpedált nyomó cipőtalp és
a pedál között egy tojás
nyugodott. Valahogy így
érdemes: dinamikusan, de ne vadul! Tehát
városi forgalomban, ha nem a nagy sebesség gyors
elérése, hanem a
gazdaságosság a cél, akkor gyorsítson
úgy, hogy minden sebességfokozatban, viszonylag
jól érezhető gyorsulás mellett, max.
közepes fordulatig pörgesse a motort, és
ekkor kapcsoljon következő sebességbe! Tapasztalja
ki, hogy milyen ütemben kell benyomnia a
gázpedált ahhoz, hogy ez a
fordulatszám ütemesen elérhető legyen,
ugyanakkor a motor csak a szükséges
mennyiségű üzemanyagot kapja. Ütemesen
haladó városi forgalomban -
(viszonylag) sík terepen, és lejtőn - a
4. fokozatot egyszerűen felejtse el! A 3-as után
egyből kapcsoljon 5-ösbe. A mai motorok
többsége megfelelően rugalmas ahhoz, hogy
sík terepen már 50 km/h
sebességnél, 5. sebességfokozatban is
rángatás-mentesen, erőlködés
nélkül hajtsák az autót.
Gyakorlatilag a 4. sebesség használata,
folyamatos tempós haladást lehetővé
tévő forgalomban, sík úton, csak
fölösleges megszokás. Egy adott
sík útszakaszon, ahol azonos
sebességgel 4-es helyett 5-ös fokozatban halad, 10
- 16% üzemanyag megtakarítás is
elérhető. Ha kisebb
sebességgel, de egyenletesen,
gyorsításokat és
lassításokat nem igénylő
módon lehet haladni, akkor válassza ki
azt a sebességfokozatot, amelyben a motor a legalacsonyabb
fordulatszámon jár, erőlködés
nélkül. Ilyenkor is, ha gyorsítania
kell, vissza kell kapcsolni egy-két fokozatot! Az itt taglalt szokások
kialakításának az a célja,
hogy Önnek vezetés közben minél
kevesebbszer kelljen a sebességét
fékezéssel elkoptatnia, majd az
autót újra felgyorsítania. Minden
ilyen esetben, az az üzemanyag, amit az autó
felgyorsításának
céljából égetett el, a
fékeken keresztül, hőenergia
formájában elpocsékolódik. A fék mellesleg jó indikátora annak, hogy milyen az Ön vezetési stílusa. Ha az első fékpofákat szokásos városi forgalom, és nem állandó hegyen-völgyön való használat mellett, 35.000 km megtétele előtt cserélni kell, akkor van min javítani, mert valószínűleg túl sokszor gyorsítja föl, és állítja meg fölöslegesen az autót! (45-50.000 km átlagosnak mondható, nekem 60.000 km-nél kellett csak cserélni.) Gyakori
vezetéstechnikai hiba, ha valaki bekanyarodás
előtt, vagy piros lámpa előtt utolsó pillanatban
veszi le lábát a gázról,
és fékezéssel lassítja az
autót. Ez különösen
éjszakai, kihalt úton való
közlekedés mellett indokolatlan, hiszen a
bekanyarodó autós senkit nem tart föl
azzal, ha nem a kanyar előtt lassít le 50-60-ról
30-ra, hogy beforduljon, hanem mondjuk már a kanyar előtt,
80-100 m-re leveszi lábát a
gázról, és hagyja, hogy hadd vigye az
autót a lendület. Ez alatt a 100 m alatt, az
autó nem is igen fog, mondjuk 40 alá lassulni. Amikor
távolról meglátja, hogy a
közlekedési lámpa Ön előtt
sárgára vált, vagy messziről
észreveszi, hogy piros, (és nem
valószínű, hogy mire aktuális
sebességével odaér zöld lesz)
azonnal vegye le lábát a
gázról. Azt is érdemes megtennie, hogy a lámpától
akár 60-80 m-re, lelassítja egy kicsit az
autót annyira, hogy a lendület kitartson a
lámpáig, ugyanakkor ne érjen
oda, mielőtt az feltételezhetően zöldre
vált. Így, mire odaér, a
lámpa éppen zöldre vált,
tehát már mehet is tovább,
anélkül, hogy az autót
állóra kellett volna fékeznie. Ha látszólag rövid időre meg kell állnia, ne úgy időzítse a fékezést, hogy közvetlenül a közlekedési lámpánál, vagy a bármi miatt álló, vagy lassuló autót utolérve, a mögött egy-két méterre kelljen megállnia intenzív lassítás után. Lassítson le úgy, hogy az utolsó autótól, vagy a lámpától 30-40 méterre, már csak 10-15 km/órával guruljon, hogy ezzel is adjon egy lehetőséget magának arra, hogy elkerülje a teljes megállást, amennyiben a lámpa közben zöldre váltana, vagy az autók megindulnának. Gyakran használt útvonalon figyelje meg a lámpák váltási ritmusát, és ehhez igazítsa sebességét. (Egyes kereszteződésekben a lámpák váltási ritmusa, a napszakok szerint, illetve munkanap - ünnepnap viszonylatban változhat. Legyen tisztában ezzel is!) Ha olyan lámpához közeledik, amelynek nem ismeri várható zöldre váltási időpontját, ne úgy érkezzen, hogy a maximális megengedett sebességgel haladva, feltételezi, hogy a lámpa zöld lesz, mire odaér, mert ha még sem, akkor intenzív fékezéssel kell elveszítenie sebességét. Még főútvonalon haladva, előző lámpától érkezve sem lehet erre számítani, mert sajnos Magyarországon a zöldhullám fogalmát nemigen ismerik a forgalomtechnikusok. Olyan kereszteződéshez közeledve, ahol Önnek várhatóan elsőbbséget kell adnia, ne nyomja a gázt az utolsó pillanatig! Használja ki az autó lendületét! Érdemes mihamarabb vissza is váltani, hogy amennyiben a kereszteződésben nem közeledik olyan jármű, amely számára elsőbbséget kellene adnia, vagy közeledik, de még távol van, minél gyorsabban áthaladhasson a kereszteződésen, illetve besorolhasson a főútvonal forgalmába. Természetesen a fentiek alkalmazását nem szabad túlzásba vinni! Figyeljen oda, hogy ne akadályozza a többi autóst. Nem lehet cél, hogy az autó lendületét a végletekig kihasználjuk, és egy kereszteződéstől több száz méternyire már üresben guruljunk, ezzel feltartva másokat.
Tartson ésszerű követési távolságot az Ön előtt haladó autótól! Ez segíti abban, hogy fenntartható legyen autója lendülete, hiszen nem kell az illető minden egyes lassítására szintén erőteljes fékezéssel reagálnia. Pl. ha ő elkanyarodik, és emiatt lassít, akkor ha jó a követési távolság, Önnek nem is kell lassítania. Mire odaér, a másik autó már el is tűnt Ön elől. Emiatt is teljesen értelmetlen az előttünk haladó sort, vagy autót "nyomni", hiszen egyfelől úgy sem fognak gyorsabban haladni, másfelől hátrányt szenvedünk amiatt, hogy lemondtunk a megfelelő követési távolságról. Amikor az Ön
előtt akár 5-6 autónyira haladó
féklámpája kigyullad, a
gázról mindenképpen érdemes
lelépnie, hiszen valószínűleg
Önnek is lassítania kell majd. A
követési távolság arra is
módot ad, hogy amennyiben sávot kell
váltania, ne legyen kiszolgáltatva azon
autós jóindulatának, aki a
használni kívánt sávban
kissé Ön mögött, vagy mellett
halad. Ha az illető láthatólag nem akarja
Önt beengedni, akkor a megfelelő követési
távolság birtokában, akár
két fokozatot visszaváltva és
lassítás helyett gyorsítva
"előreugorhat" egy-két autónyit, oda, ahol azt
látja, hogy befér
autójával. (Ezzel egyidejűleg
"elégtételt véve" az udvariatlan
autóson.) Figyelem! Az említett gyors sávváltási manővereket, különleges figyelemmel hajtsa végre, leginkább akkor, ha a szélső sávban autózik, mert ilyenkor nem csak a többi közlekedő, de a járdáról lelépő gyalogos - vagy lehajtó jármű is meglepetést okozhat. Sávváltásnál használja az irányjelzőjét! Ma már nem tendencia az, hogy csak azért sem engedik be azt, aki sávot szeretne váltani. (Néhány évvel ezelőtt jellemző volt, hogy aki indexelt, az tulajdonképpen azt érte el, hogy a másik sávban közlekedők nem engedték sávot váltani. Ma inkább azt nem engedik be, aki láthatóan sávot akar váltani, de nem használja az irányjelzőt.) Aki használja az indexét, jelezve sávváltási szándékát, azt általában elég hamar beengedik. Még valami a sávváltásról: mielőtt egy lassan haladó sávot elhagyna, győződjön meg róla, hogy abban a sávban, amelyikbe áttérni készül, nincs-e akadály, amely még inkább lelassíthatja majd, mintha ottmaradt volna eredeti sávjában. Gyakran megfigyelhető,
hogy amikor valakit el akarunk engedni egy kereszteződésben,
az illető, miközben arra vár, hogy
elengedjék, össze-vissza
bámészkodik, mintha nem is lenne neki fontos,
hogy elengedik-e, vagy sem.
Azok
számára, akik sietnek, nem a
nyomakodás, illetve a gyorshajtás, a
lámpától lámpáig
való gyorsítás, a sávok
közötti cikázás jelenti a gyors
előrejutást. Ez leginkább arra
jó, hogy növelje a stresszt,
balesetveszélyt okozzon. Ennél sokkal
inkább eredményre vezet, a forgalom
jóval magunk előtti figyelése, annak
átlátása, és a helyzetekhez
való gyors alkalmazkodás. A reggeli
csúcsforgalomban jókat szoktam derülni
azokon, akik tapossák a gázt és a
féket, csikorogva indulnak, és állnak
meg, cikáznak mint a villám, de a
következő lámpánál valahogy
mégis újra találkozom velük. Ne versenyezzen az utakon! Sokan esünk abba a hibába, hogy néha meg akarjuk mutatni mindenki másnak, hogy a mi autónk gyorsulása a jobb, mi vagyunk a jobb sofőrök. Egy-egy ilyen manőver előtt jobb, ha eszébe jut, hogy a forszírozott gyorsulások 50-200 %-kal több üzemanyagot emésztenek föl, mint az amúgy egyébként dinamikus közlekedéshez szükséges gyorsítás!
A 20 könyvoldalnyi folytatás az alábbi témákat fejti ki részletesen:
A fejezet számos olyan gondolatot tartalmaz, amely mind-mind önmagában is érezhetően visszahat a fogyasztásra Ha tanácsainkat betartja, akár egy hónap alatt megtakaríthat annyi pénzt, amennyiért a teljes eBookhoz hozzájuthat! Ezeket az információkat viszont már a könyv megvásárlóinak tartjuk fönn. Ha Ön is hozzá akar jutni ezekhez a titkokhoz, rendelje meg azt a különleges elektronikus könyvet, az AutósTITKOK eBook-ot, ami mindent tartalmaz, ami az autóvásárlásról, és a mindennapi autózás stresszmentessé tételéről tudható! További információk a kiadványról Ha már jelenlegi autóján is szeretne sokat megtakarítani, ha szeretne leleplező cikkeket olvasni, hasznos szolgáltatásokat, különleges autós termékeket megismerni, iratkozzon föl az AutósTITKOK megoldáspostára, hogy minden ilyesmit megoszthassak Önnel!Első levélként megkap ajándékba Olvasói visszajelzések szerint, még tapasztalt autóstársaink is 15-20 %-ot faragtak le autójuk fogyasztásából az eBook segítségével, ráadásul mindezt bármiféle "szuperkütyü", vagy "csoda-adalék" nélkül, úgy, hogy még a vezetés is élvezetesebb! Az eBookban mindazt a valódi tudást közzéteszem, amit a témában fölhalmoztak. Minden olyan vezetési - autózási tényezőt bemutatok, amitől a fogyasztás függ. Nem csak azt, hogy mit tegyen, hanem azt is, hogy hogyan! Próbálja ki magát, Ön mennyit tud lefaragni autója fogyasztásából! Ha követi az eBook tanácsait, valószínűleg az eddigieknél jóval ritkábban kell majd tankolnia! A megoldásposta következő részeiben pedig más autós témákban olvashat fontos cikkeket, tanulmányokat: Nézzen bele az eBook tartalmába!
Az RTL Klub, Fókusz című műsorában hangzottak el az alábbi tanácsok!
Kövesse az AutósTITKOK Facebook lapját, hogy a hasznos, érdekes, vagy vicces posztokról értesüljön. |