e-mail
AutósTITKOK eBook
Vissza a főoldalra
     
 

Mindennapi megtakarítások,
azaz sok kicsi (nagyon) sokra megy, de sok nagy még többre!


10-30%-os üzemanyag-megtakarítás mindenfajta fogyasztáscsökkentő nélkül, avagy havonta egyszer, tankolás helyett, elviheti családját és barátait vacsorázni!


Üzemanyag-takarékosságra vonatkozó tanácsaink betartásával, 10-30 %-kal jobb fogyasztást is elérhet! Ez azt jelenti, hogyha az Ön autója átlagosan 11-12 litert fogyaszt, akkor ez levihető 7,7 - 10 literre! Ez az átlagosnak tekinthető havi 2.000 km-es futásteljesítményt alapul véve, akár havi 10-14.000,- forintos megtakarítást is jelenthet. Ez, éves szinten 120-170.000,- forint! Karácsony táján, illetve síszezonban, ez az összeg azt hiszem, mindenkinek jól jöhet! Szélső esetben, azaz kirívóan gazdaságtalan vezetési stílus megváltoztatása esetében, akár 40 %-ot javíthat gépjárműve fogyasztásán.

Sokkal könnyebb javítani a fogyasztáson, mint gondolná! Fejezetünk nem egy csodakütyüt reklámoz, ami hihetetlen megtakarítást eredményez, hanem azokat a sokszor apróságoknak tűnő tényezőket részletezi, amelyek mindegyike csak egy kis növekedést okoz a fogyasztásban, összeadódva azonban jelentősen növelik az üzemanyagra költendő összeget. Néhány olyan nagyobb hibát is kiemelünk, amelynek közül ha egy-egy jelen van az Ön vezetési stílusában, az önmagában is ronthat a fogyasztáson akár 5-10%-ot is.

Anyagunk számos olyan módszert és információt is tartalmaz, amelyre valószínűleg még soha életében nem gondolt, de ezek alkalmazása mostantól Önnek is elkezd pénzt hozni. Bizonyosak vagyunk benne, hogy néhol triviális egyszerűségű tanácsainak alkalmazása, Önt is segíti majd a gazdaságosabb autózásban.

A magam részéről, már elég régóta úgy vezettem, hogy sok fogyasztásnövelő tényezőt kiküszöböltem vezetésemből. Azonban amikor hozzáláttam ennek a fejezetnek a megírásához, elkezdtem jobban odafigyelni arra, hogy én hogyan is vezetek. Rá kellett döbbennem, hogy jó néhány olyan rossz beidegződés, szokás jellemzi vezetési stílusomat, amely bizony jelentősen fogyasztásnövelő hatású.
Az alább leírtakra való odafigyeléssel, vezetési stílusom jócskán megváltozott. Maga a közlekedés mára jóval kevesebb stresszt jelent, és autóm fogyasztása, amit eddig is sikerült mindig a gyári norma alatt tartanom, mintegy 10 %-kal tovább csökkent!
Mindezt amellett sikerült elérnem, hogy haladási tempóm semmit sem lassult, sőt a dinamika tovább fokozódott, a közlekedés -jó értelemben- sokkal izgalmasabbá, szinte stratégiai játékká vált. Ha szükséges volt, használtam a klímát, többször forszírozott gyorsítással indultam lámpánál, valamint közlekedésemet szinte kizárólag városi forgalom jellemezte!
Ez azt jelenti, hogy autóm eddigi kb. 10 literes városi fogyasztása 9 literre csökkent! Ha sikerül ezt a szintet tartanom -és azt gondolom, hogy odafigyeléssel nem csak tartani, de tovább javítani is lehet- egy év alatt, autóm fogyasztásából, és a havonta átlagosan megtett kilométerekből (kb. 2.000 km/hó) kalkulálva, várhatóan 60-70.000,- Ft megtakarítást érhetek el.

Olyan módszereket kínálunk, amelyek közül mindössze 5 jelentősebbért, egy német cég 100 eurót (kb. 25.000,- Ft) kér, és kap, méghozzá igen sokaktól! Mi több mint 80 tanácsot bocsátunk az Ön rendelkezésére!

A módszereket azonban nem elég ismerni, alkalmazni is kell! Ha Ön nem használja ki a bennük rejlő lehetőségeket, vagy ha csak alkalmanként jut eszébe tanácsaink szerint vezetni, nem várható számottevő változás.
Egyes pszichológusok szerint egy szokás kialakítása 28 napba, mások szerint csak 21-be kerül, és utána rutinná válik. Ha Ön mondjuk 21 naponta tizet-tizet szokásává tesz az alábbi vezetéstechnikák közül, akkor három hónap alatt, mestervezetővé válik, ami nem csak abban nyilvánul majd meg, hogy gazdaságosabban üzemeltetheti autóját, de abban is, hogy sokkal hatékonyabban tud majd részt venni a közlekedésben, gyorsabban jut el úti céljához.
Figyelem: épp olyan könnyű visszaszokni a rossz beidegződésekre, mint amilyen könnyű tanácsainkat elsajátítani, ezért időről időre olvassa át fejezetünket, és ellenőrizze, hogy vajon még mindig alkalmazza-e az általunk ajánlott módszereket.

Ne tartson attól sem, hogy az összes tényező betartása, majd lomhává teszi vezetését. Egyáltalán nem erről van szó! A vezetés dinamizmusa abszolút megmarad, sőt még nő is, csak a fölösleges sallangok lenyirbálásában segítünk.

Másik, témába vágó fejezetünkben, amely a "A stresszmentes autózás titkai" címet kapta, összegyűjtöttük azokat a módszereket, amelyek alkalmazásával - illetve azokat a tényezőket, amelyek figyelembevételével baleseteket kerülhet el. Egy-egy elkerült baleset komoly, sokszor pénzben ki sem fejezhető megtakarítást jelent.

Az ebben, és a "Stresszmentes..." fejezetben taglalt trükkök és vezetési stílus elsajátítása, az igazán rutinos "öreg rókák" szintjére emelheti, igazi tapasztalt közlekedővé teheti Önt!

Mindenekelőtt fontos, hogy megjegyezzük, ha az autóban nincsen fedélzeti komputer, ami kiírja az átlagfogyasztást a legutóbbi nullázás óta, akkor fogyasztást mérni, csak teletankolás útján lehet! A két teletankolás közötti megtett távolság századrészével elosztva a tankolt mennyiséget, jön ki a száz kilométerenkénti fogyasztás. (Pl., ha 45,2 litert tankolt, és a megtett kilométer 472,6 akkor a 45,2-t el kell osztani 4,726-tal, ami kiadja a fogyasztást: 9,56 l.)
Arra is fontos odafigyelni, hogy mindig ugyanúgy álljon meg a benzinkútnál. Az is jelenthet 1-2 liter különbséget a teletankolások között, egyik alkalommal a kerekek által kijárt mélyedésben, másik alkalommal a mellette lévő kidomborodáson áll meg, hiszen ez más-más állásszöget ad az üzemanyagtartálynak, ami befolyásolja a betölthető üzemanyag mennyiségét, így a kalkulációt is. Az is módosít a tankolható mennyiségen, ha autója egyik alkalommal üres, másik alkalommal minden ülésen ülnek, és a csomagtartó is megpakolt, hiszen ilyenkor az autó helyzete, és így a tank helyzete is eltér a vízszintestől.
Gumicsere is lehet hatással a kapott fogyasztási eredményekre. Kopott gumival, akár 1,5-2 %-kal is jobb eredményeket kalkulálhat, mint a tényleges. Ezért, ha azonos méretű, de új gumit szereltet autójára, ne lepődjön meg az eredmények leromlásán. Az eltérés ennél jóval jelentősebb, ha nem gyári méretű gumikat szereltet autójára. (A gyárinál nagyobb méret ráadásul azt a kockázatot is magában rejti, hogy a sebességmérő kisebb sebességet mutat a ténylegesnél, ezért hiába tartja be látszólag a sebességhatárokat, mégis megbírságolhatják gyorshajtásért.)


Vezetési szokások megváltoztatásával elérhető megtakarítások:

Elképesztő, hogy milyen sok múlik helyes vezetéstechnikai szokások kialakításán. Pusztán a gazdaságtalan vezetési szokások megváltoztatásával, és helyesek kialakításával, akár 15 % üzemanyag-megtakarítást érhet el. Ezek egy része nem csak arra alkalmas, hogy üzemanyagot takarítson meg, de arra is, hogy gyorsabban odaérjen úti céljához.
Ha egy kicsit odafigyel ezekre, egy-két havonta egyszer, miközben elmegy a benzinkút mellett, nem kell oda bekanyarodnia, mint rendesen, és csak gondolatban kell átélnie azt a fájdalmas érzést, hogy a pénztáros ki is veszi az Ön kezéből azt a több mint tízezer forintot, amit átnyújtott neki. Mivel Ön már az AutósTITKOK olvasója, jóleső érzéssel integethet a benzinkút felé, és a megtakarított pénzből elviheti családját ebédelni. :-)

Egyik kulcstényező a szokások megváltoztatásában az, ha elkezd arra odafigyelni, hogy ahelyett, hogy vezetés közben kész helyzetekre reagálna, bizonyos előjelekből következtetéseket von le, és eszerint idejekorán felkészül a kialakuló helyzetre való reagálásra, vagy lépéseket tesz annak teljes elkerülésére. (Ezt defenzív vezetésnek hívják, és általában a biztonságos vezetés módszerének tartják, de ezen túlmenően, a gazdaságos és folyamatos haladást biztosító vezetésnek is kulcstényezője.)

Tehát vágjunk is bele!

Bizonyára Ön is átélte már azt, hogy egy-egy manőver után elgondolkodott: "Hát erre most mi a csudáért volt szükség?", vagy "Hogyan is kellett volna ezt igazából jól csinálni?", vagy "Te jó ég, csoda, hogy ezt megúsztam!".
Tanácsunk, hogy figyelje meg saját (és mások) vezetési szokásait, és ha az alábbiak tükrében helytelennek találja azokat, változtasson rajtuk. Különösen azokon a berögződött szokásokon változtasson, amelyek Önnél a leggyakrabban fordulnak elő. A változtatások szinte azonnal pozitív hatással lesznek pénztárcájára.

Ne ijedjen meg a nagy mennyiségű információ láttán, és ne tartsa kudarcnak, ha nem kezdi el egyszerre használni az összes módszert. A rászokás a helyes stílusra részint azáltal történik majd meg, hogy ha észrevesz egy-egy hibát, mivel már olvasta fejezetünket, emlékezni fog, hogy adott esetben legközelebb hogyan lenne érdemes eljárni. Két-három alkalom múlva, már automatikusan használja majd a helyes megoldásokat.
A legrosszabb, amit tehet, hogyha azt látja, hogy egy adott tankolásnál az üzemanyag ugyanúgy fogy, mint addig, az az, hogy feladja, mondván: "Most nem törődöm a fogyasztással, ezt a tankot már úgyis elszúrtam, majd legközelebb jobban vigyázok". Ne úgy közelítse meg a kérdést, hogy minden tankolásnál fogyasztási rekordot akar felállítani, és ha a rekord már biztosan nem jön össze, feladja az odafigyelést. Ezzel sokáig elodázódhat az, amíg a fejezet elkezd Önnek pénzt termelni. Ha az üzemanyag első harmada ugyanannyi km alatt fogyott el, mint korábban, akkor ha elkezd jobban figyelni, még mindig megtakaríthat 800-1.000 forintot.


Elindulás-megállás. Lehetne kevesebbszer?

A legnagyobb energiát az álló autó megmozdítása emészti föl. Mintegy 600 %-kal több üzemanyagot használ föl az álló jármű mozgásba-hozása és felgyorsítása, az 5-10 km/h-val gurulóéhoz képest. (Ez hétszeres fogyasztást jelent!)

Két összetevőn lehet változtatni:

Kerülje el a felesleges megállást!

Szomorú látni, ahogy sokan egy többsávos út szélső sávjában, egy buszmegállóban álló busz mögött, vagy egy szabálytalanul parkoló autó, teherautó, busz, vagy akár egy útfelbontás mögött állnak, befelé indexelve, várva arra, hogy valaki megszánja és beengedje őket.
Pedig ezt rém egyszerű lenne elkerülni. Összesen annyin kell változtatni, hogy nem csak az orrunk előtt lévő autó hátulját figyeljük, hanem az előttünk haladó egész forgalmat szemmel tartjuk, legalább tőlünk 200-250 méterig.

Ha akár több száz méterre forgalmi akadályt észlel, akkor amint lehet, váltson sávot! Ne közelítse meg az akadályt! Ha azt látja, hogy Ön előtt akár 200 - 250 méterrel, és akár több mint tíz autóval, már a második-harmadik jármű hagyja el egymás után az Ön által is használt sávot, akkor az szinte biztosan akadályt jelent az Ön sávjában. Váltson sávot Ön is azonnal! Ekkor még, mivel az eggyel beljebb lévő sávval közel azonos sebességgel halad - hiszen az akadálytól még legalább 150-200 méterre van, könnyű dolga lesz. Ha megvárja, amíg odaér, a kikerülés csak hosszas várakozás, és fölöslegesen elégetett üzemanyag árán szokott csak sikerülni. Az ilyenkor szükségessé vált plusz elindulás legalább kétszeres üzemanyag fogyasztást jelent adott útszakaszra vetítve, a folyamatos haladáshoz képest.

Ha olyan útvonalon halad, ahol a buszmegálló számára nincs kialakítva öböl, akkor, ha Ön előtt a sávjában busz megy, a megálló közeledtével -különösen, ha a busz megállási szándékát jelezve indexel- váltson sávot. Ne várja meg ezzel azt, amíg a busz megáll!

Hasznos, ha a gyakran használt útvonalain tisztában van azzal, hogy milyen buszjáratok közlekednek ott, és ezeknek hol vannak a megállói.

Ha több sávos út szélső sávjában közlekedve azt látja, hogy az Ön előtt (akár közvetlenül - akár több autónyira) haladó jármű kifelé indexel, akkor az két dolgot jelenthet: az illető vagy megállásra készül, vagy jobbra kis ívben történő befordulásra. Mindkettő eset könnyen oda vezethet, hogy az illető időlegesen megáll a szélső sávban, feltartva a forgalmat. (Nem lehet gyorsan fölhajtani a járdára, esetleg szabálytalanul megáll a sávban, vagy mondjuk az utcán, ahova az illető befordulni készül, gyalogos halad át, esetleg valami más akadályozza a befordulást.)
Emiatt, ahogy azt látja, hogy valaki kifelé indexel, vagy bekapcsolja az elakadás-jelzőt, amint biztonságosan lehet, váltson sávot. Így elkerülheti, hogy esetleg teljesen meg kelljen állnia, és akár hosszú ideig várakoznia, mire az akadály elhárul, vagy mire beengedik a belső sávba.

Ha egy teherautó, vagy busz - amelynek amúgy a KRESZ szerint a külső sávokban kell közlekednie - besorol a belső sávba úgy, hogy a közelben nincs balra fordulási lehetőség, az az esetek túlnyomó többségében, a szélső sávban lévő akadályt jelez. Ha Ön abban a sávban autózik, ahonnan a teherautó kisorolt, szintén váltson sávot!

Ha nem volt lehetősége sávváltásra, és megálló busz, vagy egyéb akadály miatt Ön is megállásra kényszerült, ne közelítse meg teljesen az akadályt, hagyjon tőle legalább 8-15 m távolságot, így esélyt hagy magának arra, hogy a belső sávban közlekedő autók közé besoroljon, hiszen van hely a gyorsításra.

Ha van választása, ne soroljon be olyan autó mögé (busz, teherautó, furgon), amely akadályozza abban, hogy messzire előretekintsen. Azáltal, hogy nem lát túl az Ön előtt haladón, elveszíti az összes olyan előnyt, amit a távolra is figyelő vezetési stílus jelent, és az Ön előtt autózó vezet Ön helyett, hiába Ön ül a kormánynál.

Felesleges megállás, és felesleges üzemanyag-pocsékolás kerülhető el azzal, ha belső sávból, automatikusan áttér a külsőbe, amennyiben közlekedik Ön előtt a belső sávban más jármű, és olyan helyhez közeledik, ahol a belső sávból szabad balra nagyívben kanyarodni, de nincs külön kanyarodó sáv, vagy nincs lámpa, ami külön ezt a kanyarodást tenné lehetővé a szembejövők megállításával*, illetve lámpa van, de nincs külön fázisa a balra kanyarodók számára**.
Ha ezt az automatikus sávváltást elmulasztja, könnyen megállásra, illetve hosszú várakozásra kényszerülhet, olyasvalaki(k) mögött, akik balra szeretnének fordulni, és ezt a szándékukat nem jelzik időben, vagy több kocsival vannak Ön előtt, és ezért Ön ezt nem látja meg időben.
Ha párhuzamos haladásra alkalmas úton, olyan lámpás kereszteződéshez érkezik, ahol lehet balra fordulni, de ehhez nincs külön fázis, szintén érdemes a külső sávba sorolnia. A belső sávban, a balra fordulni kívánók mögött ragadt autósok, lehet, hogy nem is jutnak át a kereszteződésen egy zöld alatt.
Váltson sávot akkor is, ha a lámpához érkezve, Ön a csak második-harmadik, és a belső sávban várakozó(k) nem indexel(nek) balra. Nem mindenki elég figyelmes ahhoz, hogy balra indexelve figyelmeztesse az érkező autósokat: "Ne állj be mögém, föltarthatlak!".

Megemlítünk a fenti helyzetekre egy-két budapesti példát:

* - Szilágyi Erzsébet fasor, a Szent János Kórház felől, a Moszkva tér felé, a Budapest szállónál; III. ker. Lajos utca, az új irodaháznál.

** - Fogarasi út, kifelé, a Nagy Lajos király útjánál; Műegyetem rakpart, észak felé, a Petőfi hídnál, ahol el lehet fordulni balra a Bocskai út irányába; Tétényi út,az Andor utcánál.


Kerülje el a felesleges elindulásokat!

Piros lámpánál, gyakori rossz szokás, ami különösen azokkal fordul elő, akik legelsők a lámpánál, hogy amikor úgy érzik, hogy a lámpának ideje lenne már váltani, a váltót egyesbe rakva, elkezdenek előrearaszolni kétszer-háromszor is elindulva, és néhányszor tíz cm után újra megállva. Ilyenkor az egyszeri elinduláshoz egyébként szükséges üzemanyagnál 200-400 %-kal is többet fogyaszt az autó.
Csak akkor induljon el, amikor a lámpa tényleg zöldre vált, illetve, ha az Ön előtt várakozó autó tényleg elindult, és nem csak előregurult két métert, de azután megállt, mert előtte még nem indultak el! Ne próbálja ezzel az araszolással siettetni a lámpát, csak üzemanyagot fogyaszt, valamint koptatja a motort és a hajtásláncot!

Dugóban, vagy közlekedési lámpánál, ha az Ön előtti autó előre gurul 2-3 métert, semmi szükség rá, hogy Ön egyből kövesse őt! Várjon, amíg a sor tényleg elindul! (Ez alól tegyen kivételt, ha azzal, hogy előrébb megy, segít valakit pl. a sávváltásban, az úton való áthajtásban, vagy abban, hogy megszűnhessen akadály lenni, például azáltal, hogy elhagyhatja a kereszteződést, ahova figyelmetlenül beragadt.)
Viszont rendkívül fontos, hogy amikor a sor tényleg megindul, akkor Ön is azonnal induljon. Általános magyar hiba, hogy a közlekedési lámpák zöld jelzésén, csak a lehetségesnél kevesebb autó halad át, mert a sor nem viszonylag egyszerre indul el, és haladás közben növekszik meg az autók közötti követési távolság, hanem valamilyen megmagyarázhatatlan okból, az a szokás alakult ki, hogy a járművek némi kivárás után indulnak az előttük haladó után.

Ha az Ön előtt araszoló kocsisor hirtelen meglódul, ne eredjen utánuk ugyanazzal a sebességgel, ahogy ők haladnak, csak akkor, ha előretekintve azt látja, hogy a sor most már tényleg akadálytalanul haladhat. Általában nem ez a helyzet, hanem sokkal inkább az, hogy a sor néhány tucat méter után újra lassításra, vagy megállásra kényszerül.

Hogyan gyorsítson? A 30 év feletti vezetők többsége emlékezhet arra, amikor a hetvenes évek végén, az olajválság idején, volt egy takarékossági kampány, ami azt hirdette, hogy "gyorsítson lassabban!". Még egy plakát is él emlékeimben, ahol a gázpedált nyomó cipőtalp és a pedál között egy tojás nyugodott.
Hát, ezt sem szakember találhatta ki, hanem valamiféle pártszemináriumon nevelkedett, Volgában pöffeszkedő, agitprop funkcionárius agyából pattanhatott ki!
A legjobb hatásfokú (leggazdaságosabb) gyorsítás kihasználja a motor erejét, és nem csigalassúsággal éri el a kívánt sebességet. Persze nem a csikorgó/füstölgő gumikkal, üveghangig pörgetett motorral történő indulásra gondolunk.

Valahogy így érdemes: dinamikusan, de ne vadul! Tehát városi forgalomban, ha nem a nagy sebesség gyors elérése, hanem a gazdaságosság a cél, akkor gyorsítson úgy, hogy minden sebességfokozatban, viszonylag jól érezhető gyorsulás mellett, max. közepes fordulatig pörgesse a motort, és ekkor kapcsoljon következő sebességbe! Tapasztalja ki, hogy milyen ütemben kell benyomnia a gázpedált ahhoz, hogy ez a fordulatszám ütemesen elérhető legyen, ugyanakkor a motor csak a szükséges mennyiségű üzemanyagot kapja.
Természetesen dízeleknél a közepes fordulat sem szükségszerű, hiszen a magas nyomaték már alacsonyabb fordulaton is nagy húzóerőt jelent, valamint a terepviszonyok is beleszólnak abba, hogy meddig húzassa ki a motort. Emelkedőn, vagy nagyon megterhelt autóval pl. gazdaságosabb az ennél valamivel finomabb gyorsítás, ugyanakkor autóúton-autópályán, a magasabb elérendő sebesség miatt, a magasabb fordulatszám-tartományokig kell pörgetni a motort, különösen a 3. fokozattól kezdve.)

Ütemesen haladó városi forgalomban - (viszonylag) sík terepen, és lejtőn - a 4. fokozatot egyszerűen felejtse el! A 3-as után egyből kapcsoljon 5-ösbe. A mai motorok többsége megfelelően rugalmas ahhoz, hogy sík terepen már 50 km/h sebességnél, 5. sebességfokozatban is rángatás-mentesen, erőlködés nélkül hajtsák az autót. Gyakorlatilag a 4. sebesség használata, folyamatos tempós haladást lehetővé tévő forgalomban, sík úton, csak fölösleges megszokás. Egy adott sík útszakaszon, ahol azonos sebességgel 4-es helyett 5-ös fokozatban halad, 10 - 16% üzemanyag megtakarítás is elérhető.
Tehát, amennyit csak ésszerűen lehet, közlekedjen 5. sebességfokozatban, városban is.
Három dologra azonban figyeljen oda!
Az egyik: (a kocsi méretéhez képest) kisebb űrtartalmú motorok esetében elképzelhető, hogy az autó 5. sebességfokozatban 50-55 km/h sebességnél csak erőlködik. Ebben az esetben ezt a módszert ne használja.
A másik, pedig egy olyan hiba, ami figyelmetlenség esetén könnyen rendszeres velejárója lehet a módszernek! Ha a forgalom tempója nem teszi lehetővé az ötös fokozatba kapcsolást, ne felejtse a váltót hármasban, hanem kapcsoljon fel négyes fokozatba, illetve ha kissé le kellett lassítania (mondjuk 45-re) akkor gyorsításhoz kapcsoljon vissza a megfelelő fokozatba, és ne hagyja, hogy a motor ötösben erőlködjön, mert rossz lesz a gyorsítás hatásfoka.
A harmadik pedig az, ami eleinte különösen könnyen előfordul, hogy mire ránézünk a sebességmérőre, az már 60 km/h feletti értéket mutat, ugyanis a fülünkkel megszoktuk, hogy városi forgalomban, 50-60 között milyen hangja van a motornak, és az a hang 5. fokozatban nyilván magasabb sebességnél jelentkezik.

Ha kisebb sebességgel, de egyenletesen, gyorsításokat és lassításokat nem igénylő módon lehet haladni, akkor válassza ki azt a sebességfokozatot, amelyben a motor a legalacsonyabb fordulatszámon jár, erőlködés nélkül. Ilyenkor is, ha gyorsítania kell, vissza kell kapcsolni egy-két fokozatot!
Azt, hogy a motor még az optimális fordulatszám-tartományon belül van-e, egyszerűen leellenőrizheti azzal, hogy kipróbálja, hogy egy finoman növekvő gázadással érezhetően képes-e gyorsítani az autót. Ha nem, akkor eggyel kisebb fokozatba kell váltani.
Természetesen sohase gyorsítsa túl az autót, hogy azután fékkel kelljen a sebességet, a forgalom ritmusa szerint csökkentenie.


A fék hasznos dolog, de csak azért, hogy használhassa, ne gyorsítsa fel az autót!

Az itt taglalt szokások kialakításának az a célja, hogy Önnek vezetés közben minél kevesebbszer kelljen a sebességét fékezéssel elkoptatnia, majd az autót újra felgyorsítania. Minden ilyen esetben, az az üzemanyag, amit az autó felgyorsításának céljából égetett el, a fékeken keresztül, hőenergia formájában elpocsékolódik.
Figyeljen oda a kiszámítható helyzetekre! Nem csak olyanok léteznek, amiket felsorolunk, de fölösleges lenne minden egyes helyzetet részletesen tárgyalni. Vegye észre időben, ha (feltételezhetően) lassítania kell az autót! Ilyenkor vegye le a lábát a gázról, de semmiképpen ne gyorsítsa tovább az autót, ha úgyis pillanatokon belül meg kell állnia. (Nyilván vannak olyan helyzetek, amikor a megállás pont a gyorsítással kerülhető el - nem ezekre gondolunk.)

A fék mellesleg jó indikátora annak, hogy milyen az Ön vezetési stílusa. Ha az első fékpofákat szokásos városi forgalom, és nem állandó hegyen-völgyön való használat mellett, 35.000 km megtétele előtt cserélni kell, akkor van min javítani, mert valószínűleg túl sokszor gyorsítja föl, és állítja meg fölöslegesen az autót! (45-50.000 km átlagosnak mondható, nekem 60.000 km-nél kellett csak cserélni.)

Gyakori vezetéstechnikai hiba, ha valaki bekanyarodás előtt, vagy piros lámpa előtt utolsó pillanatban veszi le lábát a gázról, és fékezéssel lassítja az autót. Ez különösen éjszakai, kihalt úton való közlekedés mellett indokolatlan, hiszen a bekanyarodó autós senkit nem tart föl azzal, ha nem a kanyar előtt lassít le 50-60-ról 30-ra, hogy beforduljon, hanem mondjuk már a kanyar előtt, 80-100 m-re leveszi lábát a gázról, és hagyja, hogy hadd vigye az autót a lendület. Ez alatt a 100 m alatt, az autó nem is igen fog, mondjuk 40 alá lassulni.
Az is egy előforduló rossz szokás, hogy számos autóvezető, élesebb kanyarodás előtt, minden különösebb ok nélkül, szinte állóra fékezi autóját. Ennek kettős káros hatása van: egyrészt hátulról összetörhetik, hiszen a mögötte közlekedő nem számított ekkora lassulásra, másrészt a fölöslegen kis sebességre lelassított autót, újra fel kell gyorsítani.

Amikor távolról meglátja, hogy a közlekedési lámpa Ön előtt sárgára vált, vagy messziről észreveszi, hogy piros, (és nem valószínű, hogy mire aktuális sebességével odaér zöld lesz) azonnal vegye le lábát a gázról. Azt is érdemes megtennie, hogy a lámpától akár 60-80 m-re, lelassítja egy kicsit az autót annyira, hogy a lendület kitartson a lámpáig, ugyanakkor ne érjen oda, mielőtt az feltételezhetően zöldre vált. Így, mire odaér, a lámpa éppen zöldre vált, tehát már mehet is tovább, anélkül, hogy az autót állóra kellett volna fékeznie.
Figyelem: fontos, hogy túlságosan se lassítsa le az autót, csak annyira, hogy a lendület el tudja vinni a lámpáig akkor is, ha az nem váltana zöldre időben. Ne kelljen fölöslegesen újra gázt adnia a lámpáig való eljutáshoz!
(Ha Ön mögött ideges, sietős autós halad, de van neki lehetősége a szabályos előzésre, ne aggódjon miatta! Ha nem fér a bőrébe, majd előz. A miatt se aggódjon, hogy az illető esetleg Ön elé kerül. Ha ennyire siet, előbb-utóbb úgyis megelőzi Önt. Azért csúcsforgalomban, mindettől függetlenül, nem kifejezetten ajánljuk ez utóbbi tanács alkalmazását.)

Ha látszólag rövid időre meg kell állnia, ne úgy időzítse a fékezést, hogy közvetlenül a közlekedési lámpánál, vagy a bármi miatt álló, vagy lassuló autót utolérve, a mögött egy-két méterre kelljen megállnia intenzív lassítás után. Lassítson le úgy, hogy az utolsó autótól, vagy a lámpától 30-40 méterre, már csak 10-15 km/órával guruljon, hogy ezzel is adjon egy lehetőséget magának arra, hogy elkerülje a teljes megállást, amennyiben a lámpa közben zöldre váltana, vagy az autók megindulnának.

Gyakran használt útvonalon figyelje meg a lámpák váltási ritmusát, és ehhez igazítsa sebességét. (Egyes kereszteződésekben a lámpák váltási ritmusa, a napszakok szerint, illetve munkanap - ünnepnap viszonylatban változhat. Legyen tisztában ezzel is!)

Ha olyan lámpához közeledik, amelynek nem ismeri várható zöldre váltási időpontját, ne úgy érkezzen, hogy a maximális megengedett sebességgel haladva, feltételezi, hogy a lámpa zöld lesz, mire odaér, mert ha még sem, akkor intenzív fékezéssel kell elveszítenie sebességét. Még főútvonalon haladva, előző lámpától érkezve sem lehet erre számítani, mert sajnos Magyarországon a zöldhullám fogalmát nemigen ismerik a forgalomtechnikusok.

Olyan kereszteződéshez közeledve, ahol Önnek várhatóan elsőbbséget kell adnia, ne nyomja a gázt az utolsó pillanatig! Használja ki az autó lendületét! Érdemes mihamarabb vissza is váltani, hogy amennyiben a kereszteződésben nem közeledik olyan jármű, amely számára elsőbbséget kellene adnia, vagy közeledik, de még távol van, minél gyorsabban áthaladhasson a kereszteződésen, illetve besorolhasson a főútvonal forgalmába.

Természetesen a fentiek alkalmazását nem szabad túlzásba vinni! Figyeljen oda, hogy ne akadályozza a többi autóst. Nem lehet cél, hogy az autó lendületét a végletekig kihasználjuk, és egy kereszteződéstől több száz méternyire már üresben guruljunk, ezzel feltartva másokat.


A biztonságos megálláson kívül mire jó még a követési távolság helyes megválasztása?

Tartson ésszerű követési távolságot az Ön előtt haladó autótól! Ez segíti abban, hogy fenntartható legyen autója lendülete, hiszen nem kell az illető minden egyes lassítására szintén erőteljes fékezéssel reagálnia. Pl. ha ő elkanyarodik, és emiatt lassít, akkor ha jó a követési távolság, Önnek nem is kell lassítania. Mire odaér, a másik autó már el is tűnt Ön elől.

Emiatt is teljesen értelmetlen az előttünk haladó sort, vagy autót "nyomni", hiszen egyfelől úgy sem fognak gyorsabban haladni, másfelől hátrányt szenvedünk amiatt, hogy lemondtunk a megfelelő követési távolságról.

Amikor az Ön előtt akár 5-6 autónyira haladó féklámpája kigyullad, a gázról mindenképpen érdemes lelépnie, hiszen valószínűleg Önnek is lassítania kell majd.
Ha lassítani is kezdenek, Ön úgy lassítson, hogy minél kevésbé, és minél később kopjon el a követési távolság. Így esélye van arra, hogy elkerüljön egy esetleges megállást.

A követési távolság arra is módot ad, hogy amennyiben sávot kell váltania, ne legyen kiszolgáltatva azon autós jóindulatának, aki a használni kívánt sávban kissé Ön mögött, vagy mellett halad. Ha az illető láthatólag nem akarja Önt beengedni, akkor a megfelelő követési távolság birtokában, akár két fokozatot visszaváltva és lassítás helyett gyorsítva "előreugorhat" egy-két autónyit, oda, ahol azt látja, hogy befér autójával. (Ezzel egyidejűleg "elégtételt véve" az udvariatlan autóson.)
A messzire előre figyelés, és a megfelelő követési távolság, különleges előnyökhöz juttatja Önt! Az Ön körül közlekedők még észre sem vették az akadályt, el sem kezdtek felkészülni a manőverre, mire Ön már túl van a sávváltáson, és lassítás nélkül haladhat tovább.

Figyelem! Az említett gyors sávváltási manővereket, különleges figyelemmel hajtsa végre, leginkább akkor, ha a szélső sávban autózik, mert ilyenkor nem csak a többi közlekedő, de a járdáról lelépő gyalogos - vagy lehajtó jármű is meglepetést okozhat.

Sávváltásnál használja az irányjelzőjét! Ma már nem tendencia az, hogy csak azért sem engedik be azt, aki sávot szeretne váltani. (Néhány évvel ezelőtt jellemző volt, hogy aki indexelt, az tulajdonképpen azt érte el, hogy a másik sávban közlekedők nem engedték sávot váltani. Ma inkább azt nem engedik be, aki láthatóan sávot akar váltani, de nem használja az irányjelzőt.) Aki használja az indexét, jelezve sávváltási szándékát, azt általában elég hamar beengedik.

Még valami a sávváltásról: mielőtt egy lassan haladó sávot elhagyna, győződjön meg róla, hogy abban a sávban, amelyikbe áttérni készül, nincs-e akadály, amely még inkább lelassíthatja majd, mintha ottmaradt volna eredeti sávjában.

Gyakran megfigyelhető, hogy amikor valakit el akarunk engedni egy kereszteződésben, az illető, miközben arra vár, hogy elengedjék, össze-vissza bámészkodik, mintha nem is lenne neki fontos, hogy elengedik-e, vagy sem.
A mai felgyorsult tempóban, az, aki be akarja őt engedni, nem vár sokáig, hamar megváltoztatja szándékát, és továbbhalad. Ha Ön nem akar több lehetőséget elmulasztva sokáig várakozni, fontos, hogy amikor mások jóindulatára szorul, figyeljen oda azokra, akiktől azt várja, hogy el- vagy beengedjék, hogy egyből észrevehesse ebbéli szándékukat.
Másik jellemző, a "rejtőzködve kéretőzők" esete, akik arra várnak, hogy egy kereszteződésen áthaladhassanak, de közben a parkoló autók vonaláig sem mennek előre, így a keresztező úton, sűrű forgalomban érkezők, nem is vehetik észre, és így nem tudnak időben lelassítani, és udvariasan elengedni a várakozót.


Menni, és menni hagyni, avagy az utak királya nem az, aki mindenkit maga mögé utasít!

Azok számára, akik sietnek, nem a nyomakodás, illetve a gyorshajtás, a lámpától lámpáig való gyorsítás, a sávok közötti cikázás jelenti a gyors előrejutást. Ez leginkább arra jó, hogy növelje a stresszt, balesetveszélyt okozzon. Ennél sokkal inkább eredményre vezet, a forgalom jóval magunk előtti figyelése, annak átlátása, és a helyzetekhez való gyors alkalmazkodás. A reggeli csúcsforgalomban jókat szoktam derülni azokon, akik tapossák a gázt és a féket, csikorogva indulnak, és állnak meg, cikáznak mint a villám, de a következő lámpánál valahogy mégis újra találkozom velük.
Sokszor sietéskor, a gyorshajtás csak egy önmegnyugtatás, hogy mindent megteszünk az időben érkezésért, pedig adott forgalmi helyzetben, semmivel sem érünk előbb célunkhoz, mintha nyugodt tempóban haladnánk, ráadásul a sebesség-kényszer még a stresszt is növeli, hiszen megpróbálunk a forgalom ritmusánál gyorsabban haladni, ami ritkán sikerül, és ez frusztráltságot okoz.

Ne versenyezzen az utakon! Sokan esünk abba a hibába, hogy néha meg akarjuk mutatni mindenki másnak, hogy a mi autónk gyorsulása a jobb, mi vagyunk a jobb sofőrök. Egy-egy ilyen manőver előtt jobb, ha eszébe jut, hogy a forszírozott gyorsulások 50-200 %-kal több üzemanyagot emésztenek föl, mint az amúgy egyébként dinamikus közlekedéshez szükséges gyorsítás!

Egyáltalán nincs arra szüksége, hogy bárkinek bizonyítsa, hogy Ön jó sofőr! Ezt valószínűleg nem is a sebességgel a legjobb megtenni, másrészt mazsolák csak azok lehetnek, akik nem olvassák az AutósTITKOK-at!
:-)


A legtöbben, akik felé oly gyakran érzünk bizonyítási kényszert, nem is igen tudnak jól vezetni! Elképesztő, hogy mennyien gondolják azt, hogy jól vezetnek, pedig csak a gázt és a féket kezelik vadul.
Sokan, akik úgy gondolják, hogy sportosan vezetnek, csak az autót rángatják, mintha áram lenne vezetve a kormányba. Többen saját maguknak okoznak stresszt, mert úgy akarnak gyorsan haladni, ahogy nem lehet.
Sokan annyira akarnak nyomulni, hogy csak közvetlenül maguk elé tudnak figyelni, és emiatt kerülnek olyan helyzetekbe, ami lassú haladásra, megállásra kényszeríti őket!
Dinamikus vezetés helyett, idegesen, és az autót rángatva hajtanak a sávok között cikázva-nyomakodva, arról nem is beszélve, hogy élesebb kanyarokban már megáll a tudományuk!
Több olyan autós vezetni tudását "leteszteltem", aki le akart tolni az útról. Sokuk kezdett tisztességes követési távolságot tartani, miután egy élesebb kanyarban legalább 30 méterrel lemaradtak mögöttem!
A gyors vezetés nem feltétlenül jelent vezetni tudást, sőt a vezetni tudás nem feltétlenül jelent közlekedni tudást!
Az AutósTITKOK leginkább abban szeretne segíteni Önnek, hogy mesteri szinten közlekedjen.

A célhoz való gyors eljutás nem elsősorban a sebességen múlik, hanem a vezetési intelligencián: mennyire képes az illető a forgalomhoz alkalmazkodni, mennyire képes helyzeteket megoldani.

Az Ön önképét a legcsekélyebb mértékig sem kell, hogy befolyásolja az, hogy a másik (különösen a fentebb említett nyomakodós fajta) autós mit gondol Önről!
A legtöbb esetben a másik egyáltalán nem tart semmit rólunk, egyszerűen csak mi hisszük azt, hogy ezt, vagy azt gondolnak velünk kapcsolatban. Sőt, sok esetben, akiről azt hisszük, hogy versenyezni akar velünk, vagy bizonyításra akar kihívni minket, eszébe sem jut ilyesmi, egyszerűen csak sietős a dolga. Nem azért áll be mellénk a közlekedési lámpánál, nem azért halad el mellettünk egy kanyarban, mert azt gondolja, hogy könnyű préda vagyunk, akit "lenyomhat" (ez által javítva önképét), vagy Mazsola, aki feltartaná őket, hanem egyszerűen csak siet.
Nem kell bizonyítania, hogy Ön a jobb sofőr! Ha valaki gyorsabb Önnél, azt egyszerűen engedje, hadd menjen, úgysem fogja Önt föltartani!

Ne akarjon tetszeni a másik sofőrnek a sebesség által. Azért, mert ő gyorsan akar hajtani, Önnek nem kell "jó fej"-nek lennie, és az általa diktált tempót felvenni, akárhogy is nyomja Önt az illető hátulról. Azzal sokkal jobban jár, ha az illetőt inkább hagyja, hadd menjen.

Ugyanígy, ha esetleg elkövetett egy kisebb, vagy akár egy látványosabb hibát, elbámészkodott lámpánál, stb., nem szükséges a sebességével bizonyítania, hogy Ön mégiscsak jó sofőr.

A 20 könyvoldalnyi folytatás az alábbi témákat fejti ki részletesen:

  • Csak az autóversenyzésben hasznos, ha Ön vág be kanyar előtt elsőként...
  • Mit "nyerhet", ha száguld autópályán?
  • Lehet ezt még fokozni? - A sebességfokozatokról;
  • Haladás gázadás nélkül;
  • ...melyik út vezet Budára? - Navigációs trükkök, dugók elkerülése;
  • A légellenállás és a menetellenállás csökkentése.
  • A nagy rabló: a rossz műszaki állapot;
  • Egyéb fogyasztásnövelő tényezők, és ezek kiküszöbölése;
  • Amit még érdemes lehet megfontolni;
  • Gáz van, ha gáz van (üzemanyagként)?
  • Amivel nem lehet mit kezdeni, de jó, ha tudja...
  • Mi nem segít?
  • Két dolog, ami nem csökkenti a fogyasztást, de az üzemanyagra és autóra költött összeget igen;
  • Végezetül, egy lehetőség, amellyel a fogyasztást ugyan nem csökkenti, de az adott úton az Ön által benzinre költött összeget igen.

A fejezet számos olyan gondolatot tartalmaz, amely mind-mind önmagában is érezhetően visszahat a fogyasztásra

Ha tanácsainkat betartja, akár egy hónap alatt megtakaríthat annyi pénzt, amennyiért a teljes eBookhoz hozzájuthat!

Ezeket az információkat viszont már a könyv megvásárlóinak tartjuk fönn.

Ha Ön is hozzá akar jutni ezekhez a titkokhoz, rendelje meg azt a különleges elektronikus könyvet, az AutósTITKOK eBook-ot, ami mindent tartalmaz, ami az autóvásárlásról, és a mindennapi autózás stresszmentessé tételéről tudható!

Megrendelési oldal.

További információk a kiadványról

Ha már jelenlegi autóján is szeretne sokat megtakarítani, ha szeretne leleplező cikkeket olvasni, hasznos szolgáltatásokat, különleges autós termékeket megismerni, iratkozzon föl az AutósTITKOK megoldáspostára, hogy minden ilyesmit megoszthassak Önnel!

Első levélként megkap ajándékba
egy akár évi többszázezres megtakarításhoz
kulcsot jelentő eBookot a fogyasztáscsökkentésről!

Olvasói visszajelzések szerint, még tapasztalt autóstársaink is 15-20 %-ot faragtak le autójuk fogyasztásából  az eBook segítségével, ráadásul mindezt bármiféle "szuperkütyü", vagy "csoda-adalék" nélkül, úgy, hogy még a vezetés is élvezetesebb!

Az eBookban mindazt a valódi tudást közzéteszem, amit a témában fölhalmoztak. Minden olyan vezetési - autózási tényezőt bemutatok, amitől a fogyasztás függ.

Nem csak azt, hogy mit tegyen, hanem azt is, hogy hogyan!

Próbálja ki magát, Ön mennyit tud lefaragni autója fogyasztásából! Ha követi az eBook tanácsait, valószínűleg az eddigieknél jóval ritkábban kell majd tankolnia!

A megoldásposta következő részeiben pedig más autós témákban olvashat fontos cikkeket, tanulmányokat:
az autóvásárlás csapdáinak elkerülése, valamint érdekességek és hasznos információk az autós mindennapokra.

Nézzen bele az eBook tartalmába! Az RTL Klub, Fókusz című műsorában hangzottak el az alábbi tanácsok!

Hogyan spóroljunk az üzemanyaggal? - RTL Klub - Fókusz

További tippek spóroláshoz - RTL Klub - Fókusz

Kövesse az AutósTITKOK Facebook lapját, hogy a hasznos, érdekes, vagy vicces posztokról értesüljön.

 

e-mail