e-mail
AutósTITKOK eBook
Vissza a főoldalra
     
 

Milyen szempontoknak kell megfelelnie az autónak?
Téma-áttekintés, biztonsági jellemzők

Az extra felszereléseknek és műszaki újdonságoknak igazából csak akkor van értelme egy autóban, ha az alapprogramot hozza a modell: biztonságos, a motor - hajtáslánc - futómű hármas teljesíti a kor színvonalának megfelelő paramétereket, utastere kényelmes, a szerkezet műszaki kivitele jó, és nem utolsósorban az autót jó vezetni. Ha ezek nem érvényesek a típusra, ne hagyja magát elkápráztatni az extralistától és a különféle betűszavak sokaságától.

A teljes változat sehol nem látott részletességgel megy végig a felszereléseken, tulajdonságokon, rávilágítva az egyes eszközök előnyeire. Készítettem hozzá egy több mint 400 kategorizált szempontot tartalmazó táblázatot is, aminek segítségével összeállíthat egy ideális autót, amely minden olyan tulajdonsággal, és felszereltséggel bír, amit Ön fontosnak tart. Ez után, bármely autót ugyanezzel a táblázattal pontozhat, így összevetheti tulajdonságaikat az ideálissal, illetve a vizsgáltakat egymással. Így jóval egyszerűbb lesz a választás, és véletlenül sem marad majd ki fontos szempont a vásárláskor.

 

Információs források

Az Interneten több forrást is ajánlok: az egyik legfontosabb, az adott autógyár magyarországi márkaképviseletének honlapja, (amelyeket legegyszerűbben a Startlap autó lapjáról: http://auto.lap.hu/ - ról érhet el).
Vigyázat! Az információkkal ugyanaz a helyzet, mint a kiállításokról, vagy autószalonokból elhozott prospektusokkal, vagy bővebb brosúrákkal: kizárólag a tényszerű részeket szabad figyelembe venni.
Az autó használati értékéről, tényleges tulajdonságairól ezekből valódi, érdemleges információ ritkán deríthető ki. A leírások az adott autót általában az egekig magasztalják, stílusukra a szubjektív idealizmus jellemző. Aki elolvassa mondjuk egy Daewoo Lanos brosúráját, miután már ült egyben, az nem tudja, hogy sírjon-e, vagy nevessen. Nem arról van szó, hogy a Lanos annyira rossz autó lenne, de amiket a prospektusban írnak róla, az szinte röhejes az autó valós színvonalához képest. Majdnem, hogy az derül ki belőle, hogy mindenki elveszítette józan eszét, aki nem ilyen autót vesz.

A technikai felszerelések működéséről, valamint a betűkódok jelentéséről könyvünkön kívül, hasznos segítséget nyújt a Vezess.hu "Tech ABC" rovata: http://vezess.hu/techabc.php

Szintén a Vezess.hu weblapon az újautókról, gyártmány, típus és modell alapján részletes felszerelési- és paraméterlistát kaphat. (http://vezess.hu > autókereső > konfigurátor)

 

Nézzük tehát a választható felszereléseket,
illetve az autók tulajdonságait!

A teljes változat több felszerelést felsoroló, részletes ismertetéseivel és ajánlásaival szemben itt többnyire csak jelentősen rövidített, felsorolás-szerű, csak néhány fontos dolgot kiemelő ismertetésre szorítkoztunk.

 

Passzív biztonság

Ez az egyik elsődleges szempont, hiszen a közlekedés veszélyes üzem, sokszor kivédhetetlen helyzetek keletkeznek, amikor is az autó ütközésbiztonsága kiemelt fontosságú! A passzív biztonság az a tulajdonság, hogy hogyan viselkedik - mennyire biztonságos az adott jármű ütközéskor.

Tanácsoljuk, hogy csak olyan típust hagyjon rajta a lehetséges autók listáján, amelyek a lehetséges ötből, legalább három csillagot kapott a teszteken.

Ha egy autó 3-nál kevesebb csillagot kap, az mindenképpen azt mutatja, hogy a konstrukció gyenge. A 3 még épp hogy elfogadható, a 4 csillag már megnyugtató biztonságot jelenthet, azonban az, hogy az autó 4, vagy 5 csillagot ér-e el, önmagában már nem igazi különbség. A csillagok száma ugyanis egyre inkább marketingtényező. Az autógyárak ismerik az EuroNCAP teszteket, így a fejlesztéseknél leginkább ezekre koncentrálnak, tehát megvan a veszélye, hogy az autót leginkább töréstesztre méretezik, és csak másodsorban a tényleges biztonságra.

Érdemes tehát többféle eredményt figyelembe venni.

A Folksam svéd biztosító megtörtént balesetek eredményéből összeállított elemzések és statisztikák alapján végzi a vizsgálatokat.

http://www.folksam.se/engelsk/index.htm - itt kattintson a "How safe is your car?" menüpontra a bal oldali menüben. A megjelenő oldalról letölthetők a friss összesítések.

A Folksam azt javasolja, hogy elsődlegesen az általuk végzett besorolást vegye figyelembe, és csak másodsorban az EuroNCAP csillagokat, a Folksam eredmények ugyanis sok esetben nem igazolják vissza a csillagok számát. Ez is mutatja, hogy a laboratóriumi tesztek nem mindig jól szimulálják a valóságos körülményeket.

 

Passzív biztonsági felszerelések

Költhetnek akármennyit az ezekkel kapcsolatos kutatásokra a gyárak, ha az autó utasai nem használják a biztonsági övet, amely nélkül az összes többi passzív biztonságot szolgáló felszerelés és tényező gyakorlatilag értéktelen.

Az öv rengeteg életet mentett meg a legtöbb, sokan mégsem használják, sőt kifejezetten utálják. Pedig, ha 30 km/óránál nagyobb sebességgel ütközik autó merev tárgynak, még a legizmosabb ember sem képes kitámasztani magát, hiába markolja a kormányt. Azokban az autókban, ahol van légzsák, maga a légzsák is megölheti azt, aki úgy szenvedett balesetet, hogy az öv nem volt bekötve.

Olyan autót válasszon, amelynek van övfeszítő berendezése, ami balesetkor ráfeszíti az övet a bennülők testére. Az övfeszítő kompenzálja az öv ütközéskor keletkező nyúlását is.

Fokozza a védelmet az erőhatárolós öv: az ütközés 70. ezredmásodpercében működésbe lépve, bizonyos erőhatár fölött, 20-40 mm, fokozatos lazulást enged az övön, így csökkentve a testre ható erőket, javítva ezzel a fej, a nyak, és a mellkas védelmét.

Aktív fejtámla / aktív üléstámla: balesetnél a fejtámla előrefelé mozdul, hogy csökkentse az ostorcsapásszerűen hátravágódó fej útját, ezzel a sérülés kockázatát. Néhány modellen, már nem csak a fejtámla, de az üléstámla felső része is előre mozdul, így csökkentve a sérülés kockázatát.


Fontos, hogy ne spóroljon a biztonságon! Egy sok extrával felszerelt autó helyett, amely esetleg gyengécske a biztonság területén, válasszon inkább olyat, amely esetleg kevesebb kényelmi felszerelést tartalmaz, de biztonságosabb.

 

Aktív biztonság: kezelhetőség, stabilitás,
és a közvetlenül ezeket szolgáló felszerelések

Az autó aktív biztonsága a balesetek elkerülésében játszik szerepet.
A kezelhetőség, stabilitás hirtelen manőverek esetén, alul- illetve túlkormányozottság, vagy semleges viselkedése, mind szerepet játszanak abban, hogy egy veszélyhelyzetben irányítható maradjon, megőrizze stabilitását.

 

Gumik

Ez az aktív biztonság egyik legfontosabb tényezője. Akármilyen jó minden más, ha a gumi kopott, vagy gyenge minőségű.

Ha az autót gyárilag olcsó gumival szállítanák (Debica-val, Kormorannal, vagy társaikkal), akkor érdemes már a megrendeléskor váltani, és az autót valami márkás gumival megrendelni. A különbség a menettulajdonságokban akkora, hogy egy osztállyal feljebb vagy lejjebb érezheti magát autójában!

 

Fékek

ABS: habár bizonyos körülmények között a féktávot is megrövidíti, de a legfontosabb hatása az, hogy az autó vészfékezés közben is irányítható marad.

Vészfék-asszisztens: a pedál hirtelen benyomásánál a rendszer felismeri, hogy vészfékezés történt, és ha vezető nem nyomta meg elegendő erővel a pedált, az asszisztens automatikusan a maximális rásegítő hatást hozza létre, így az autó fékrendszere tudásának maximumát adja, akár 20 %-kal lerövidítve a fékutat!

Elektronikus fékerő-elosztó: a kerekek fékezhetősége tapadásuktól függ, az pedig a gumi minősége mellett, az adott keréken ébredő függőleges nyomóerőtől. Ez fékezéskor, a dinamikus átterhelődés miatt, az első tengelyen nő, a hátsón pedig csökken. Emiatt a a hátsó tengelyen csökkenteni kell a fékerőt, az elsőn pedig növelni. Az autók többségén eleve nagyobb fékerő hat az első tengelyre, de az a statikus beállítás csak optimális esetben megfelelő, így szükség lenne a mindenkori helyzethez igazodó korrigálásra. Ezt végzi az elektronikus fékerő-elosztó. Az újabb megoldások nem csak a tengelyek között, hanem kerekenként is képesek elosztani a fékerőt, ami a kanyarban történő fékezéskor számít sokat.
Ez számottevően csökkenti a féktávolságot!

 

Menetstabilizálók

Alulkormányozottság: az autó eleje a kanyarban kifelé törekszik, így az íven tartáshoz az elméletileg szükségesnél nagyobb kormányelfordításra van szükség. A folyamat nem önerősítő, kormányzással egyszerűen korrigálható. Ilyen hajlama, főleg elsőkerék-meghajtású autóknak van.
Túlkormányozottság: az autó hátulja törekszik a kanyarban kifelé, így az autó íventartásához az elméletileg szükségesnél kisebb kormányelfordításra van szükség. A folyamat önerősítő, nehezen korrigálható, helytelen korrigálási kísérlet, vagy a figyelmen kívül hagyás megpördüléshez vezethet. A túlkormányozott viselkedésre főleg a régebbi hátsókerék-hajtású autók hajlamosak.
A fentiekre befolyással van a konstrukción túl az útburkolat minősége és állapota, a kerekek közötti eltérő nyomás, a tengelyek közötti eltérés az abroncs mintázatában, a tengelyek közötti eltérő terhelés, az esetleges oldalszél, az út dőlése a kanyarban, a gázelvétel, a kuplung kinyomása, vagy a fékezés kanyarodás közben.

Menetstabilizátorok: legismertebb nevén ESP - Electronic Stability Program, azaz elektronikus stabilizáló program. Feladata, az oldalirányú instabilitás elleni védelem, azaz, hogy kanyarban korrigálja az autó bármi miatt előállt alul- vagy túlkormányozott viselkedését. A rendszer érzékeli a kormányzásból adódó elvárt haladási irány, és a tényleges elfordulás közötti különbségeket. Az aktuális helyzetben, a vezető beavatkozása nélkül, egyes kerekek fékeit működésbe hozza, illetve a fékerőt szabályozza, illetve beavatkozik a motor működésébe is. (Az ESP 85 %-osan csökkenti a balesetveszélyt!)

 

Futóművek - hajtási módok

Az, hogy a futómű szimpatikus-e Önnek vagy sem, majd a tesztvezetésnél dől el, hiszen a technikai paraméterek önmagukban nem árulnak el mindent. Egy gondosan tervezett egyszerűbb futómű, néha jobb tulajdonságokkal bír ugyanis, mint egy drága, de elméretezett.

A hajtást, hacsak nincsenek kialakult személyes preferenciák, vagy különleges feladatok, amiket meg kell oldania az autónak, kipörgésgátlóval, ill. ESP-vel felszerelt jármű esetében mi nem tartanánk feltétlenül megkülönböztető tényezőnek autó és autó között.

 

  • Ha szeretné megismerni az egyes információforrások előnyeit-hátrányait, és hogy melyiknél mire vigyázzon;
  • Ha a felsorolás jelleg helyett szeretne többet olvasni az egyes felszerelések hasznáról, működéséről;
  • Ha többet szeretne olvasni a biztonságról általában;
  • Ha tudni szeretné, miért nem csak előnye van a nagyobb méretnek ütközésnél;
  • Ha tudni akarja milyen veszélyek leselkednek a nagy terepjárók és pickup-ok vezetőire;
  • Ha jól akar választani autót friss jogosítványhoz;
  • Ha kíváncsi arra, hogy a gyártók még mire figyelnek, amire az EuroNCAP nem;
  • Ha érdeklődik az új biztonságtechnikai fejlesztési irányok iránt;
  • Ha kíváncsi a kormányzást segítő eszközök különböző vállfajaira, ezek előnyeire (és néhány hátrányukra);
  • Ha teljes áttekintés akar a "látni és látszani" témaköréről (egyik legalapvetőbb aktív biztonsági tényező);
  • Ha meg akarja ismerni az apró ötletes kiegészítők hasznát;
  • Ha el akar igazodni a futóművek és hajtási módok témájában;
  • Ha tudni akarja, milyen lehetőségei vannak néhány hiányzó felszerelés egyszerű és olcsó pótlására;
  • Végül, ha nem akar többé tanácstalanul állni a mindenféle biztonságtechnikai felszerelések nevének, rövidítéseinek láttán,

kérjük rendelje meg e-könyvünket, amiből mindent megtudhat, amit autóvásárláshoz tudni kell!

Megrendelési oldal.

További információk a kiadványról

Ha már jelenlegi autóján is szeretne sokat megtakarítani, ha szeretne leleplező cikkeket olvasni, hasznos szolgáltatásokat, különleges autós termékeket megismerni, iratkozzon föl az AutósTITKOK megoldáspostára, hogy minden ilyesmit megoszthassak Önnel!

Első levélként megkap ajándékba
egy akár évi többszázezres megtakarításhoz
kulcsot jelentő eBookot a fogyasztáscsökkentésről!

Olvasói visszajelzések szerint, még tapasztalt autóstársaink is 15-20 %-ot faragtak le autójuk fogyasztásából  az eBook segítségével, ráadásul mindezt bármiféle "szuperkütyü", vagy "csoda-adalék" nélkül, úgy, hogy még a vezetés is élvezetesebb!

Az eBookban mindazt a valódi tudást közzéteszem, amit a témában fölhalmoztak. Minden olyan vezetési - autózási tényezőt bemutatok, amitől a fogyasztás függ.

Nem csak azt, hogy mit tegyen, hanem azt is, hogy hogyan!

Próbálja ki magát, Ön mennyit tud lefaragni autója fogyasztásából! Ha követi az eBook tanácsait, valószínűleg az eddigieknél jóval ritkábban kell majd tankolnia!

A megoldásposta következő részeiben pedig más autós témákban olvashat fontos cikkeket, tanulmányokat:
az autóvásárlás csapdáinak elkerülése, valamint érdekességek és hasznos információk az autós mindennapokra.

Nézzen bele az eBook tartalmába! Az RTL Klub, Fókusz című műsorában hangzottak el az alábbi tanácsok!

Hogyan spóroljunk az üzemanyaggal? - RTL Klub - Fókusz

További tippek spóroláshoz - RTL Klub - Fókusz

Kövesse az AutósTITKOK Facebook lapját, hogy a hasznos, érdekes, vagy vicces posztokról értesüljön.