A stresszmentes
autózás titkai, avagy kiegyensúlyozott
vezetéssel
nyugalmat vásárolhat, baleseteket
kerülhet el,
és ha bizonyos dolgokra odafigyel,
autóját
sérülésmentesen megőrizheti
Ha Önnek nem csak a biztonsága fontos, de szeretne
feszültségmentesebben autózni, akkor ezt a fejezetet, minden bizonnyal
Önnek készítettük.
Részben
olvasói kérésre úgy
döntöttünk, hogy ezt a fejezetet teljes
egészében
közzétesszük. Azért döntöttünk így,
mert a fejezet minden közlekedő érdekét
szolgálja.
Ha Ön stresszmentesen és baleseteket
elkerülve vezet, az mindannyiunk érdekét
szolgálja, hiszen a nyugodt, de azért dinamikus
stílus idéz elő a legkisebb
valószínűséggel balesetet.
Az is hasznos, ha esetleg az alább
kerülendőként jellemzett egyes sofőrök
magukra ismernek, és megváltoztatják
vezetési stílusukat.
Ha ezt a cikket sokan olvassák, az pozitív
hatással lehet a közlekedési
morálra.
A
baleseteket csak elkerülni jó!
Gondolja meg, hogy akkor is, ha a
balesetben senki nem sérült meg, és a
keletkezett kárt megtéríti az
okozó
felelősségbiztosítása, illetve, ha egy
esetleges sajáthibás kár
esetén, Ön minden hasznos tippet és
trükköt ismerve, a lehető legmagasabb
összeget facsarja ki a
biztosítóból casco
kártérítésként,
(az ezekről a trükkökről szóló
fejezetet "Ha
karambolozott, ne tetézze a bajt!"
címmel olvasatja), lesznek olyan
járulékos költségek,
és az ügyintézés miatti
jövedelem-kiesések, amiket semmilyen
biztosító nem térít meg.
A sajáthibás balesetek további
jelentős költsége, a kötelező
biztosítás megemelt díja, valamint a
szabálysértési
bírság.
Pont idevág egy
olvasói hozzászólás
(Fábián Sándor, a
hozzászólás
írója
szakmájából
adódóan sok baleset
helyszínelésében vett
részt):
"...ami ennél is
fontosabb az, az egészségünk
és az életünk, valamint azok
élete, akiket egy szabálytalan autós
veszélyeztet. Az utakon nem csak magunkért
és szeretteinkért, hanem
másokért is felelősek vagyunk. Mindenkinek
javaslom, gondoljon bele abba, hogy amikor súlyos vagy
halálos baleset történik, akkor a
mentők, vagy a rendőrség értesíti ki a
hozzátartozót. Ne a saját
szemszögünkből, hanem a
hozzátartozó szemszögéből
gondoljuk végig!
A kiértesítő, szomorú
kötelességének eleget téve
udvariasan és kegyelettel közli a hírt.
De ha jobban belegondolunk, akkor a következőt hallhatjuk
lelki füleinkkel:
"Édesapja, édesanyja, férje,
felesége, gyermeke közlekedési
balesetben életét vesztette, (esetleg
"ártatlanok" halálát is okozta),
mert...
két perccel
korábban akart hazaérni, és
áthajtott a kereszteződésen, amikor piros volt a
lámpa,
sietett a
közértbe, és idegesítette,
hogy az előtte haladó, bár a megengedett
sebességnél gyorsabban haladt, de ő
még gyorsabb akart lenni,
mobiltelefonon
beszélt a barátjával arról,
hogy mekkora halat is fogtak,
nem bírta ki
hazáig és a kocsmában megivott
két sört és két felest...
Sorolhatnánk
még a példákat napestig.
Kérem, higgyék el nekem, a legtöbb
halálos
balesetnek ilyen "jelentéktelen" és
banális okai vannak. A stressz, az
időjárás, és még
számtalan dolog befolyásolja lelki
állapotunkat, ez által figyelmünket.
Figyeljünk, és Vigyázzunk
egymásra!
Emberi vonás, hogy minden vezető azt hiszi
magáról, hogy ő jól vezet. Ez lehet,
hogy így is van, csak éppen azt
felejtjük el, hogy nem az a jó vezető, aki nem
követ el hibát, hanem az, aki ki tudja
védeni a másik hibáját.
Ne feledjük! A szabálytalan autós nem
csak önmagát, hanem a szabályosan
közlekedőket is veszélyezteti..."
Gondoljon bele abba is, milyen
teherként nehezedik annak lelkére
ártatlanok élete, illetve
nyomorékká válása, aki a
fent sorolt okokból balesetet okoz, és
miközben esetleg saját maga nem, vagy csak alig
sérül meg, akivel
ütközött, az már nem
ér haza.
Rengetegen váltak már lelkileg
nyomorékká, depresszióssá,
alkoholistává, mert egy pillanatnyi rossz
döntésük következtében
ártatlan emberek haltak meg, vagy váltak
mozgássérültté.
Önnek egy döntése-cselekedete miatt se
kelljen özvegyek, elárvult gyermekek, gyermek
nélkül maradt szülők szemébe
néznie, ne kelljen keresnie a
bocsánatkérő szavakat sem
feléjük, sem valaki felé, aki
megnyomorodva fekszik egy kórházi
ágyon.
Ezért vezessen különösen
figyelmesen! Ne csak a saját vezetési
stílusát csiszolja, hanem figyeljen oda a
környezetére is.
Úgy vezessen, hogy minden autósról, mint
emberről, a legjobbat feltételezi, miközben
mindig úgy figyeli minden mozdulatukat, hogy meg van annak a
lehetősége, hogy a másik komplett
idióta az autóvezetéshez,
és libáért vette a jogsiját,
valamint hogy az illető, a szemét otthon áztatja
egy pohárban, és helyette
üveggolyót tett be reggel.
A jelen és a "Mindennapi
megtakarítások" c. fejezet
tanácsainak alkalmazása, olyan
különleges vezetési rutin
elsajátítására ad
lehetőséget, ami csak kevesek sajátja. Az
imént említett fejezetben ajánlott
vezetési szokások, nem csak jelentős
mértékben csökkentik a
fogyasztást, de csökkentik a
közlekedési stresszt is. Ott elsősorban
arról szóltunk, hogy Ön
mit tehet ezért.
Ebben a fejezetben ennek a témának a
veszélyhelyzetek elkerülését
szolgáló folytatása mellett
arról írunk, hogy mik azok a
magatartási formák, amivel stresszt, sőt
veszélyt okoznak egymásnak az autósok
(így tehát, ha nem figyel, akkor Ön is),
és hogy hogyan kerülheti el azt, hogy
mások, illetve körülmények
veszélybe sodorják Önt.
Első
témánk arról szól, hogy kik
közelében tartózkodva teszi ki
magát fokozott balesetveszélynek?
Kiket
kerüljünk a közlekedésben?
Fölsorolunk néhány olyan tipikus
autóst, akiket kerülni érdemes,
és akikre amúgy hivatalosan nem
hívják föl figyelmünket.
Ha az alábbi
szituációkat észleli, valamint ha a
felsorolt jellemzőket észreveszi egy autón,
illetve vezetőjén, jobb, ha minél
távolabb autózik tőle.
Közvetlenül ilyen mögött sem
érdemes haladni, hiszen egyrészt feltarthatja
Önt, másrészt, ha az illető balesetet
okoz, annak könnyen Ön is szenvedő alanya lehet.
Közvetlenül ilyen autó(s) előtt sem
érdemes maradni, hiszen az illető könnyen belemehet
hátulról az Ön
autójába. Akkor is veszélynek teszi ki
magát, ha tartósan ilyen mellett halad. Vagy maradjon le, vagy előzze meg az illetőt.
Miközben előzi, legyen fokozott
készenlétben, az illető autó minden
rezdülését figyelje, és
tartsa egyik ujját a dudán.
Kezdjük egy
régi mondással: "Kerüld a kalapos
skodásokat!"
A 70-es, 80-as évek legigazibb mazsolái az
általános vélekedés szerint
a kalapot viselő skodások voltak. Ez nem csak egy
megalapozatlan előítélet volt, hanem megfigyelésen
alapult. Valahogy, a
szerencsétlenkedésre hajlamos idősebb
sofőrök, a 105-120-as Skodákat
vásárolták legszívesebben.
A "kalaposság" onnan jön, hogy ezek a
sofőrök vezetés közben a
fejükön hagyják kalapjukat,
valószínűleg azért, hogy
bizonytalanságukat leplezzék. (A kalap, lehet,
hogy tudat alatt önvédelmi
eszközként szolgál a forgalomban
résztvevő többi autóssal szemben.
Magasítja a viselőjét, akinek erre bizonyosan
szüksége is van, hiszen magasabb ember kalapban nem
tud beülni egy átlagautóba. A sapka
ezzel szemben nem jelez veszélyt.)
A "kalaposok" ma is jelen vannak az utakon. Részint
öregebb Skodák szintén idős, kalapot
viselő sofőrjeiről van szó, de mára
inkább a kalapos-suzukis a jellemző
veszélyforrás.
Lassúságukkal, bizonytalankodásukkal,
majd minden átmenet nélküli
irányváltásaikkal, sok
forgalmi veszélyhelyzetet okozhatnak. Női
változatukra szintén jellemző a (női) kalap,
viszont kiegészül előreszegett állal.
A veszély fokozódik, ha a kalapot viselő idős
úr mellett ott ül előre szegett
állú felesége, aki folyamatosan
közli szerencsétlen emberünkkel
véleményét a
vezetéséről, ukázokat adva neki.
("Menjél már!", "Vigyázz!!!", "Nem
látod, hogy...?", "Géza, mutasd meg neki!", stb.)
Ezzel annyira frusztrálja a vezetéstől
amúgy is stresszben lévő urat, hogy az
még bizonytalanabb lesz, és elkezd kapkodni.
Többször voltam már szemtanúja
ilyen párosítás által
okozott balesetnek.
Amíg ők nem kerülnek csínbe, addig
amúgy meg vannak győződve arról, hogy
tökéletes sofőrök. (Sokszor
utána is). Gyakran lehet ilyet hallani: "50 éve
vezetek, és még egyetlenegyszer sem okoztam
balesetet..." Ja! Már ha nem számítjuk
azt a több tucat veszélyhelyzetet, és
jó néhány balesetet, amit
másoknak okozott, de amit ő észre sem vett,
annyira mereven bámulta az előtte közlekedő
autó hátulját.
Nyáron a kalap sajnos nem (mindig) áll
rendelkezésre figyelmeztető jelként.
Általános tanács azonban, hogy
kerülje a különösen idős
autóvezetőket, hölgyeket, és urakat
egyaránt, ha vezetésükről
lerí a bizonytalanság. Sajnos sok baleset
következik be az ő indokolatlan
lassúságuk, bizonytalankodásaik,
és kiszámíthatatlan
megállásaik, vagy
irányváltásaik miatt.
Kerülje a
technosbékákat,
(teknósbékákat) avagy a
diszkóautókat is.
Ezeket leginkább az jelzi, hogy messziről hallani lehet a
dübörgő zenét. További
ismertetőjegyük a sofőr nyegle testtartása,
és fejének ütemes
bólogatása, valamint az, hogy az autó
hátsó szélvédője lobog,
és a rendszámtábla hangosan rezeg a
hangnyomástól. A hangos, ütemes
zene (ami nem feltétlenül techno, vagy
discozene, lehet rock, vagy bármi egyéb is), fiziológiai
hatása miatt, növeli a vezető
adrenalin-szintjét, ezzel sokszor
agresszivitását, és
hajlandóságát arra, hogy belemenjen
veszélyes helyzetekbe. Az extrém
hangerő további káros hatása az, hogy kizárja
a környezet fontos információt
hordozó zajait (pl. duda,
fékcsikorgás), illetve az egyik
érzékszervre gyakorolt fokozott hatása
növeli a többi
érzékszerv
ingerküszöbét is. A sofőr
behúzódik a
"páncéljába", mint egy
teknősbéka, és megszűnik
számára a külvilág.
Jobb
elkerülni a DT-s (diplomata) rendszámú
autókat.
Igaz nem minden esetben, de két jellemző sofőr-fajta is
vezeti ezeket. Egyrészt a huszonéves
ifjú titánok, akik vagy a követek
sokszor elkényeztetett gyermekei, vagy a
követségek magyar alkalmazottai. Ők az
általában igen erős és előkelő
autók volánjai mögött
királyoknak érzik magukat,
ráadásul a DT-s rendszám
védelme miatt több mindent megengednek
maguknak, mindezt csekélyke forgalmi
tapasztalattal.
Másik sofőrféleség, akik nagy
számban fordulnak elő a DT-s autókban, maguk a
diplomaták. A veszélyt
közülük azok (és
feleségeik) jelentik, akik olyan
országokból érkeztek, ahol
még nem elterjedt a motorizáció (az
elmaradottabb távol-keleti,
közép-ázsiai, illetve afrikai
országokból) és frissen
szereztek jogosítványt.
Mivel senki nem tudhatja, hogy a volán
mögött ül-e az adott típus
valamelyike, jobb a DT-s kocsikat messziről elkerülni.
Már láttam olyat, hogy DT-s
rendszámú autó több
száz méteren keresztül
szembejövő sávban hajtott, egészen
addig, amíg szembe nem találta magát
egy másik autóval, ugyanis a sofőr olyan
országból származott, ahol balra tarts
van.
Érdemes
elkerülni a mobiltelefont a
fülükhöz tartva vezetőket
(sőt, azokat még inkább, akik SMS-t
küldenek vezetés közben).
Nem véletlenül tették
kötelezővé a
telefon-kihangosítót. Bosszantó
látvány, amikor valaki egy sokmilliós
autóban, a füléhez szorított
telefonnal vezet. Nehéz elképzelni, hogy egy
húszmilliós Mercihez nem tellett
legalább egy "James Bond" szettre! (Mellesleg egy
olcsó autóban sincs mentség!)
Legyen
óvatos a vezetés közben
dohányzók környezetében.
Bármikor ölükbe eshet a parázs,
ami vakon vezetéshez, szinte mindig hirtelen
kormánymozdulathoz, vagy fékezéshez
vezethet.
Veszélyt
jelentenek a fenti kategóriába nem
sorolható, de bizonytalankodó autósok
is. Onnan lehet felismerni bizonytalanságukat,
hogy nem tartják a sávjukat, lassabban
haladnak, mint az átlag,
nézelődnek esetleg egy címet, vagy
utcát keresve, indexelnek, de nem
váltanak sávot, sokszor indokolatlanul
fékeznek, stb.
Általában az autó egész
mozgásáról lerí
sofőrjének bizonytalansága. Ez utóbbi
esetben nem feltétlenül olyasvalakiről van
szó, aki általában gyenge sofőr,
lehet, hogy csak idegen az adott helyen, és nem akar
eltévedni, de ettől még veszélyt
jelent a többi közlekedőre.
Kerülje a
láthatóan rossz műszaki állapotban
lévő autókat.
Ezek vezetője a forgalom helyett inkább arra ügyel,
hogy egyáltalán mozgásban tartsa
autóját, nem is beszélve
arról, hogy pl. a tragacs kereke is kitörhet, ami
miatt irányíthatatlanná
válik, ezáltal veszélybe sodorhatja
Önt. Ismerősöm mesélte, hogy
első autójáról, egy
ütött kopott R5-ösről, egyszer az
egész hátsó futómű
(tengely, mindkét kerék és
felfüggesztés) leszakadt. Azért nem
szenvedett senki balesetet miatta, mert ez nem forgalmas
úton történt.
Ha egy autó
kereke defektes, amellett, hogy
próbálja meg a sofőr figyelmét
felhívni erre a tényre,
(dudálás, villogás,
mutogatás), maradjon le mögötte. Ilyenkor
inkább ne akarja megelőzni, mert az autó egy
erősebb kormánymozdulat, vagy fékezés
hatására
irányíthatatlanná válhat.
Ha éjszaka
az Ön előtt haladó autó
kivilágítatlan, akkor is
érdemes elkerülni a közeléből,
mert ha balesetet okoz
kivilágítatlansága miatt, annak a
szele Önt is könnyen elérheti.
Ha
észreveszi, hogy egy autó kereke
füstöl, akkor
valószínű, hogy az illető éppen a
fékeit égeti el. Az ilyen autót is
érdemes kerülni, fékezés
esetén a legváratlanabb helyzetek
állhatnak elő.
Ne haladjon magasra
halmozott rakományú (főleg
föld, bontási törmelék, nagy
fa, vagy betongerendák, acélrudak,
csövek, ill. hasonló
rakományú) teherautó
mögött, mert könnyen leeshet onnan
bármi, katasztrófát okozva.
A keleti (volt
szovjet államok, román, szerb stb.) és
török rendszámú
teherautók sofőrjeit
túlhajtják és alulfizetik,
járműveik műszaki állapota pedig gyakorta
siralmas. Az ő közelükben sem érdemes
hosszasan autózni.
Különös
figyelemmel autózzon déli, főleg olasz
rendszámú (ország-jelzésű)
autó közelében. Remek
sofőrök, de a sávokat egyszerűen nem
ismerik, ráadásul az idegen
környezet elbizonytalaníthatja őket.
Vigyázzon a 'C'
rendszámos autók közelében.
Ezeket sokszor vezetik kínaiak, akiknek friss a
jogosítványuk, ráadásul
alapvetően motorizálatlan országból
érkeztek. Sokszor annyira nem tudnak vezetni, hogy az
már burleszkfilmbe illik.
Ha
tűzoltóautó jön szembe
szirénázva, azonnal
húzódjon le, amennyire csak lehet.
Láttam már olyat, hogy a
tűzoltóautó tartályában a
víz a gyors manőverek miatt belengett, és a sofőr
kétségbeesett manőverezésbe kezdett,
hogy a tűzoltókocsi ne boruljon föl,
mindeközben majdnem elsodort néhány
szembejövőt.
Ha egy
autós a bizonytalanság, vagy
figyelmetlenség legkisebb jeleit mutatja (pl.
párhuzamos közlekedés esetén
elkezd a sávja Ön felé eső
széle irányába
húzódni, anélkül, hogy
indexelne), fokozott figyelemmel haladjon el mellette, és
egyik ujját ebben az esetben is tartsa a dudán.
Nekem már több koccanás, és
több tucatnyi vészfékezés
elkerülését jelentette az időben
megnyomott duda.
A belső
sávban indokolatlanul lassan haladó
autó is gyanús.
Felkészülhetünk hirtelen és
indokolatlan manővereire.
Óvatosan előzze meg
azokat, akik egy teherautó, vagy más
lassabb jármű mögött araszolnak.
Elképzelhető, hogy egyszer csak elfogy a
türelmük, és hirtelen, másokat
veszélyeztetve kezdenek előzésbe.
Kerülje
el az agresszív, tolakodó,
öklét rázó autóst
is. Jobb nem a közelben lenni, amikor balesetet okoz!
A
disznószemű egybenyakú, gonosz arcú,
kigyúrt bűnöző idiótákat is
jó elkerülni. Az ilyeneket legjobb
széles mosollyal, udvariasan elengedni, hadd
kerüljön minél távolabb. Ezeket
sokszor lesötétített üveg
takarja. Ezért a sötétített
üvegű autókat is érdemes
elkerülni, különösen a
drágább fajtákat.
Annál, hogy
egy adott helyzetben kinek van igaza, fontosabb, hogy
Ön balesetmentesen odaérjen úti
céljához. Ezért ne
ragaszkodjon feltétlenül a jogaihoz! Jobb, ha adott
esetben lemond jogairól, akár egy
pofátlanul nyomakodó autós
javára, és esetleg néhány
percet veszít, mint ha sikerül őt
móresre tanítania, de autója
ugyanakkor összetörik, és akár
Ön, vagy utasa is sérülést
szenved.
Egyszerűen csak nem kell reagálnia
arra, ha valaki bunkó! Megteheti, de
tényleg szabad rá, hogy ne tegye. Ha valaki
modortalan, vagy arrogáns Önnel, ennek a
ténynek semmilyen befolyással nem szabadna lenni
az Ön saját
önképére! Emiatt tehát nem is
szükségszerű megtorolni a sértő
magatartást.
Ha nem reagál valaki
bunkóságára, az nem
meghunyászkodás, hanem a helyzeten, és
az illetőn való nemes felülemelkedés.
Megteheti, hogy
visszavág, de abszolút szabad rá, hogy
ne tegye! Amikor forr a méregtől egy idióta
autóstársunk miatt, vagy a bosszún
töri a fejét, értékes
perceket vesz el magától, amikor
lehetnének inkább pihentető, vagy
építő gondolatai is, és gyakorlatilag
önként engedélyezi az illetőnek, hogy
belépjen az Ön életébe,
azáltal, hogy teret ad neki a gondolataiban! Egy
állat helyett, gondolkodjon inkább szeretteiről!
Még két érv a
visszavágás ellen:
Könnyen lehet,
hogy az illető nem "csak azért sem engedlek el"
hozzáállásból, vagy
felfuvalkodottság okán volt udvariatlan, nem
arrogáns, gonosz, vagy nemtörődöm
módon veszélyeztette Önt, hanem
egyszerűen figyelmetlenségből, de az is lehet, hogy
későn ismerte föl a helyzetet.
Az is könnyen
előfordulhat, hogy Ön kerül olyan helyzetbe, ami
alapján viszont más
értékelheti az Ön szerepét
negatívan. Legyen ezért inkább
megbocsátó.
Mivel növelheti még
biztonságát a közlekedésben?
Ne akarjon senkinek
tetszeni, vagy bizonyítani, aki Ön
mögött jön! Ez a
tetszés- vagy
bizonyításvágy olyan helyzetekbe
hajszolhatja bele, amit eszébe sem jutna
bevállalni, ha nem lenne Ön
mögött egy másik autós. (Pl.
sűrű forgalmú magasabb rendű útvonal,
és alacsonyabb rendű út
kereszteződésén
áthajtáskor, az alacsonyabb rendű
útról érkezve fordulhat elő ilyesmi.)
Akkor sem kell bevállalnia helyzeteket, amiket
egyébként elkerülne, ha az Ön
mögött álló, vagy
haladó autós, láthatóan,
vagy hallhatóan türelmetlen.
Akkor sem kell bevállalnia meleg helyzeteket, ha ezzel
úgymond meghálálni akarná
azt az Ön mögött jövőnek, hogy az
illető beengedte, sőt, egy esetleges
bénázást, vagy elbambulást
sem kell kompenzálnia ilyen módon.
Tartsa be a
követési távolságot!
A követési távolság be nem
tartása, egy olyan rossz szokás, ami akár
a vezetés közben jelenlévő stressz
80%-ért is felelős lehet. Elképzelhető,
hogy Ön nem is tud róla, hogy nem tartja
be a követési távolságot!
Nem tud róla, mert mindig is így tette,
és mert végül is nem szalad
rá egészen az Ön előtt haladó
autóra, úgyhogy a dolog nem feltűnő, sőt első
ránézésre, észre sem
vehető. Ön lehet, hogy csak azt veszi észre, hogy
gyakran kerül olyan helyzetbe, amikor úgy NAGYON
oda kell figyelni, vagy nagyon nagyot kell fékezni. Valahogy
sohasem pihentető a vezetés. Mindig stresszes egy
kicsit.
Persze, hisz a kisebb követési
távolság fokozottabb figyelemre
kényszeríti Önt, ha nem is tudatos, de
tudatalatti szinten mindenképpen.
Kérem, higgye el, a nyugodt pihentető
autózás, lehetetlen megfelelő
követési távolság
nélkül.
Ön semmivel sem ér oda később, ha a
még éppen
szükségesnél 15-20%-kal nagyobb
követési távolságot tart,
és semmivel sem ér oda hamarabb, ha
rátapad az Ön előtt haladó kocsi
hátuljára.
Ne feledje, ez egy szokás! Önnek újra
meg újra tudatosan úgy kell
döntenie, hogy szándékosan lemarad egy
kicsit.
Továbbá ez nem csak arra ad
lehetőséget, amit az üzemanyag-megtakarításról
szóló cikkünkben
említettünk, sőt nem csak azt előzi meg,
hogy Ön beleütközzön
másba hátulról. Ha nem
tartja be a követési
távolságot, és valaki Ön
előtt hirtelen megáll, hiába sikerül
Önnek vészfékezéssel
megállnia, az Ön mögött
jövőnek ez nem biztos, hogy összejön.
Persze ilyenkor ő a hibás, és a
káreseményt az ő
felelősségbiztosítására
rendezik, de ez Önt nem mentesíti a
kellemetlenségek alól.
Ha Ön egészséges
távolságra halad az Ön előtti
autótól, akkor mindig meg tud állni
normál fékezéssel, akkor is, ha az,
aki elöl halad vészfékezett.
Így az Ön mögött
haladónak is van lehetősége a normális
megállásra, akkor is, ha ő nem tartott elegendő
követési távolságot.
Télen, még ennél is nagyobb
követési távolságot
érdemes tartani, egyrészt az út
csúszóssága miatt,
másrészt csak így van esély
az elöl haladó autó alól
előbukkanó kátyú
kikerülésére.
A követési távolság
fenntartása az előzésben is
segít. Gyakorlott vezetők nem akkor kezdenek el
gyorsítani, amikor már megkezdték az
előzést, hanem még a megelőzni
kívánt autó mögött
haladva. Így amikor a szembejövő sávba
az előzés miatt áttérnek,
már jelentős sebességtöbblettel
rendelkeznek a lehagyni kívánt autóhoz
képest.
Hogyan haladhat
országúton -
autópályán, viszonylag nagy
sebességgel, közepes sűrűségű
ködben, ködlámpa
nélkül?
Igazán sűrű köd
esetére, két lehetőség van:
vagy nagyon lassan kell haladni, vagy a legjobb útra sem
kelni. Ha a köd menet közben válik
átláthatatlan sűrűségűvé,
legjobb félreállni egy autós
pihenőben, és ott megvárni a köd
ritkulását. Az út
rendkívül fárasztó
és veszélyes teljesen sűrű ködben.
Tanácsunk arra az esetre vonatkozik,
amikor -ha lenne- a ködlámpa még
100-110-es tempóhoz elegendő
távolságra elvilágítana, de
ködlámpa nélkül, csak 30-50
m-re lehet ellátni.
Valójában a tényleges
látótávolság
jóval több, mint 30-50 méter - lenne az
akár 150-200 méter is, azonban pont a
saját autónk lámpája
rövidíti le azt azáltal, hogy
megvilágítja a ködöt, amin a
fény szétszóródik,
visszaverődik, fényfalat képez. Így
kb. 30 méterre rövidül a
belátható útszakasz.
A tényleges
látótávolságra akkor
ébredünk rá, amikor megelőz minket egy
olyan autó, amelynek van
ködlámpája, ezért vezetője
lényegesen messzebbre lát, így
jóval bátrabban halad. Azt vesszük
észre, hogy az illető hiába távolodott
el már 150-200 méterre, még mindig
tisztán látjuk hátsó
lámpáit.
Ilyenkor két dolgot tehetünk:
vagy haladunk tovább azzal a tempóval, amivel
korlátozott
látótávolságunk miatt
biztonságosan vezethetünk, miközben azon
elmélkedünk, hogy jó lenne, ha
nekünk is lenne ködlámpánk,
vagy felgyorsítunk arra a tempóra, amivel az
éppen minket megelőző autó megy, és az
ő hátsó lámpáit
vezetőfényként használva, min. 3
másodpercnyi távolságra
követjük őt.
Autópályán, nagyobb
sebesség esetén, jó, ha a 120-as
tempónál is biztonságos, 120-150
méterről követünk. (A
távolságra jól
következtethetünk az utat szegélyező
fehér szegély-oszlopokból, amiket
országúton -
autópályán egyaránt, 50
méterenként telepítenek.)
A távolság
megválasztásánál legyen
figyelemmel az útviszonyokra is! Jó, ha
tisztában van azzal is, hogy az adott
sebességnél, mekkora
távolságon belül tud megállni.
Fokozott figyelemmel vezessen, figyelje a
felvezetőnek használt autó
lámpáinak minden
rezdülését! Ha kigyullad a
féklámpa, azonnal kezdjen Ön is
lassításba.
Ha a felvezető sávot vált, Ön is
váltson sávot. (Ne azonnal, hanem kb. ott, vagy
egy egész kicsit előbb, mint ő.) Ha ő
látszólag hirtelen kikerül valamit,
Ön is készüljön föl egy
esetleges kátyúra, vagy egyéb
útakadályra.
Ha a fények hirtelen kitérnek oldalra,
(pláne, ha hirtelen megemelkednek), szintén
azonnal kezdjen intenzív lassításba,
és az elakadásjelzőt is azonnal kapcsolja be. (Az
ok lehet hirtelen feltűnt akadály, a köd nagyobb
sűrűsége, de megcsúszás, sőt
konkrét baleset is!)
Időközönként
használja az ablaktörlőt, mert a
köd előbb-utóbb kicsapódik az ablakra
elhomályosítva azt, és fokozottan
figyeljen a jelzőtáblákra,
útjelzésekre is!
Ha ködben kikerülhetetlen
akadály miatt kell megállnia, az
autót azonnal hagyja el, és
meneküljön az út
szalagkorlátján túlra. A
lámpát, és az
elakadásjelzőt hagyja bekapcsolva. (Figyelem: vakon ne
ugorja át a szalagkorlátot, győződjön
meg róla, hogy a túloldalon azonos
magasságú talaj várja. Volt
már, aki attól sérült meg
súlyosan, hogy ködben bekövetkezett
sorozatos egymásba-rohanás elől
menekülve, hídról ugrott le, mert nem
látta, hogy a korlát
túloldalán nincsen talaj.) Mindenesetre a
slusszkulcsot húzza ki (csak, ha emiatt nem alszik el a
világítás), és a
mobiltelefonját vigye magával. (Persze, a
helyszínt távolabbra ne hagyja el.)
Csak akkor térjen vissza autójába, ha
az Ön autója mögött,
már 8-10 autó biztonságosan
megállt.
A követést persze csak
józan határok között szabad
folytatni! Eszement száguldozó
idiótát ne kövessen!
Csak olyan tempóval haladó
autót kövessen, amely nem haladja meg azt a
sebességet, amelyről a követési
távolságon belül, 0-ra tudja
fékezni autóját. Sajnos előfordulhat
ugyanis, hogy a felvezető autó lerövidült
féktávolsággal áll meg, ha
belerohan valamibe, mert rosszul mérte fel a
látótávolságot,
és túl nagy sebességgel haladt.
Ha "vonatozás" alakul ki,
tehát Önt is követni kezdik, és
az, aki Önt követi, zavaróan
közel jön, jelezzen az elakadásjelzővel,
vagy indexeljen jobbra, ami azt jelzi az illetőnek, hogy Ön
engedi menni, (sőt igazából szeretné,
ha az illető előzne)! Ha az illető nem távolodik,
inkább "hagyja veszni" aktuális
felvezetőjét, és lassítson le annyira,
hogy a tapadós autósnak már ne
érje meg Önt követni, és
kénytelen legyen előzni. Még mindig jobb esetleg
néhány percig új felvezetőre
várva lassan haladni, mint állandóan
nyomás alatt lenni egy szoros követő miatt, vagy
hirtelen lassítás esetén, kitennie
magát annak, hogy az illető belerohanjon az Ön
autójába.
Természetesen vannak
veszélyei az ilyen felvezető-fénnyel
történő gyorsan haladásnak: ha
valami történik a felvezető, és az
Ön autója között,
arról csak korlátozott
információ jut el Önhöz. (Pl.
átrohanó vad, vagy nem megfelelően
kivilágított, sávot
váltó autó, stb.) Az is előfordulhat,
hogy az illető megcsúszás
nélkül áthalad
vízátfolyáson, jegesedésen,
és Ön ezt a jelenséget csak
késve veszi észre.
Ennél az imént ismertetett
módszernél, egy megfelelő
ködlámpa mindenképpen jobb
megoldás, de ha nincs, és haladni kell, ez is
működik.
A köd komoly
veszélyforrás, legyen
rendkívül körültekintő!
A módszert
többször, mindenféle
veszélyhelyzet kialakulása
nélkül alkalmaztuk, de természetesen nem
vállalunk felelősséget semmiféle, a
tanács alkalmazásából eredő
kárért,
követelésért! Az itt ismertetett
eljárást, mindenki saját
felelősségére alkalmazhatja!
Mindig induljon el
időben, azaz legalább 15 perccel előbb! Ez is egy szokás! Ön
mindig időben indul. Igaz? Csak néha
közbejön valami, amitől öt-tíz
perccel mégis később indul el. Vagy esetleg
úgy érzi, hogy túl drága az
ideje ahhoz, hogy ne hajszálpontosan
kiszámítva érkezzen?
A 15 perc nem azt jelenti, hogy Ön tizenöt percet
elveszteget utazásra, hanem azt, hogy az
amúgy fél-
háromnegyedórás út, az
esetleges késés miatt nem egy merő
gyomorgörcsben telik, nem kell szabálytalankodnia a
kényszerű sietség miatt, hanem egy nyugodt,
szinte pihentető idő lehet az Ön, esetleg amúgy is
feszült napjában. Ha Önnek
drága az ideje, akkor valószínűleg
pont azt nem engedheti meg magának, hogy fél
órát csak azért
töltsön feszültségben, mert nem
indult el 15 perccel előbb. Arról nem is
beszélve, hogy a balesetveszélyes
közlekedés egyik legelső oka az idődrukk.
Ha szeretne, vezetés közben akár
dolgozhat is (rendezheti a gondolatait, vagy kihangosítóval
akár a szükséges telefonjait is
elintézheti).
Sávváltásnál,
vagy előzésnél gyakori hiba (az
előzések közben bekövetkezett
frontális ütközések egyik fő
oka is ez), ha nem váltunk vissza, hanem
magas sebességi fokozatban próbáljuk
az autót gyorsítani. Ha előzésbe,
sávváltásba kezd, és
nincsen az Ön autója és a megelőzendő
autó között eleve legalább 15
km/h sebességkülönbség (ez a
sebességkülönbség azt jelenti,
hogy személygépkocsi előzésekor,
mintegy 3-5 másodperc alatt túl van az
előzésen), mindenképpen
váltson vissza egy sebességfokozattal!
Ez olyan erőtöbbletet ad az autónak, amely nem
várt helyzetben is kihúzhatja a
bajból, illetve sávváltás
közben lehetőséget ad a gyors
sebességnyerésre.
Ha előzés közben ébred rá,
hogy kevés a motor ereje, még mindig
visszaválthat. Egy gyors
visszaváltás megmentheti az
életét!
Sok
halálos kimenetelű frontális
ütközés egyszerűen elkerülhető
lett volna, ha a szabályosan közlekedőt nem
igézte volna meg a szembejövő
szabálytalanul előző autó
látványa. Ne vegye
készpénznek, hogy az illető vissza tud
térni sávjába, mielőtt
találkoznának! Inkább
jó előre készüljön föl
a fékezésre, illetve kitérő
manőverekre! Gyorsan mérje föl a
rendelkezésre álló
menekülési lehetőségeket is!
Ne vegye
készpénznek azt sem, hogy az
autópályán a külső
sávban haladó teherautó, Trabant, vagy
a korábban említett "kalapos suzukis" figyelembe
veszi majd azt, hogy Ön gyorsan halad a belső
sávban! Teljes természetességgel
kivágnak Ön elé akkor is, ha Ön
már csak vészfékezéssel
kerülheti el az ütközést. Autópályán
minden olyan jármű mellett fokozott figyelemmel haladjon el,
amelyik várhatóan előzni szeretné az
előtte haladót!
Sajnos több olyan
veszélyforrás is van, ahol két
széles, többsávos út
találkozik,
a
jobbra láthatóhoz hasonló
módon. Az ilyen kereszteződések
forgalmát közlekedési lámpa
szabályozza, azonban, ha a lámpa
meghibásodik, vagy éjszakára
sárga villogóra vált, a
kereszteződés azonnal baleseti
gócponttá válik.
Kikre jelent veszélyt? A 'C' pont felől a 'B' pont
felé, a 'B' pont felől a 'C' pont felé,
és az 'A' pont felől a 'C' pont felé
haladókat egyaránt veszély fenyegeti,
ugyanis az A pontból érkezők, mivel az
út, amin haladnak, széles és
több sávos, és mivel
általában lámpa szabályozza
az áthaladást, elképzelhető, hogy nem
figyelnek fel arra, hogy elsőbbségadási
kötelezettségük van, ezért
lassítás nélkül
továbbhaladnak.
Emiatt fontos, hogy hasonló jellegű
kereszteződésben ne vegye garantáltnak, hogy az
alsóbbrendű útról érkező,
eleget tesz elsőbbségadási
kötelezettségének.
Fontos az is, hogy ne megszokásból vezessen,
hanem figyeljen oda a táblákra is!
Budapesten két
ilyen "gyilkos" kereszteződést emelnénk ki: a
Bocskai és a Karolina út
kereszteződését, illetve a Lajos és
Pacsirtamező utca találkozását.
Jobbról
jó-jó-jó-jó-jó
gyorsan jön valaki! Ez egy vicc poénja,
amelyben egy dadogós utas próbálta
jelezni a veszélyt, de nem sok sikerrel!
Elkésett! E nélkül is
kerülhetünk
jó-jó-jó-jó nagy bajba, az
alábbi esetben:
A balra látható
ábrán, egy egyszerű kereszteződést
látunk. Mi okozhat itt problémát? Ha
az 'A' irányból érkezve, kis
ívben jobbra akarunk kanyarodni, sokszor
elkövethetjük azt a hibát, hogy csak
arról győződünk meg, hogy 'B'
irányból nem érkezik-e
autó. Amit sokan, sokszor elfelejtünk megtenni, az
az, hogy meg kellene győződnünk arról is,
hogy a 'C' irányból, abban a sávban,
ahova mi szeretnénk befordulni, nem érkezik-e
valaki szabályos*, előzést végrehajtva.
Ha erről nem győződünk meg, nagy sebességű
frontális ütközést
kockáztatunk meg.
A fenti egyszerű kereszteződéshez
képest, még fokozottabb a veszély a
balra látható esetben, ugyanis itt az 'A'
irányból érkezők, a kanyar miatt,
még kevésbé feltételezik,
hogy a 'C' irányból érkezők
közül valaki a bal oldali sávban halad,
egy másik autót előzve.
*(KRESZ 34.§, 8. bekezdés,
e pont.)
A fentiekhez hasonló
szituáció, amikor egy az
útra merőleges parkoló helyzetből kitolatunk az
útra, miközben csak arról
győződünk meg, hogy abban a sávban, ahova kitolatni
készülünk, jobb kéz felől
érkezik-e valaki, pedig itt még inkább
előfordulhat, hogy valaki a másik
irányból érkezik ebben a
sávban, valakit szabályosan előzve, hiszen itt
egyáltalán nincs kereszteződés, ami az
előzés akadálya lehetne.
Egy konkrét
helyzet, ami naponta több koccanást okoz:
Ön előtt, egy szerencsétlenkedő autós
próbál jó ideje ráfordulni
egy útra, amely forgalmába Ön
már régen besorolt volna. Az illető
végre elindul, Ön gyors
körültekintés után
látja, hogy Ön is be tud sorolni a forgalomba.
Elindul, és miközben a forgalmat figyeli,
egészen a szerencsétlen figura
hátsó
lökhárítójáig jut,
ahol nagyot csattan és megáll. (Jobb esetben
vészfékezve csúszik bele, rosszabb
esetben a nélkül.) Az illető ugyanis
időközben megijedt, és 1-2 méter
után megállt. A legszomorúbb
az, hogy ilyenkor nem a szerencsétlenkedő
autós a hibás, hanem Ön,
hiszen "nem tartotta be a megfelelő követési
távolságot". Javaslatunk: ilyen autóst
követve először arról
győződjön meg, hogy az tényleg besorolt-e a
forgalomba, és nem pedig 2 m után
újra blokkolt! Csak ezután induljon el
Ön is! Ha a közlekedési helyzet miatt
jobb, ha azonnal Ön is be tud sorolni, és nincs idő
az illető eltávolodására
várni, akkor legyen nagyon óvatos, és
számítson arra, hogy a bizonytalankodó
bármikor megállhat.
Szintén gyakori
eset (én már kétszer
láttam ilyet): többsávos
úton, lámpás
kereszteződésnél, amikor zöldre
vált a lámpa, egyszerre megindul a 2-3
sáv. Igen ám, de a keresztező úton
jön valaki, aki még át akar
csúszni a kereszteződésen, hiába
kapott már pirosat. A belső sávokban
haladók valószínűleg időben
észreveszik, és megállnak, viszont a
külső sávban közlekedők, a belső
sávban lévők takarása miatt, nem
látják a szabálytalan
autóst, ezért ütköznek vele.
Fontos, hogy ne vegye készpénznek, hogy a
zöld jelzés szabad utat jelent. Ilyen
kereszteződésekben, ha nem Ön van a legbelső
sávban, vessen egy pillantást balra is, hogy
észrevehesse azt, aki szabálytalanul
érkezik balról. Ha ilyesvalakivel
ütközik, mindenképpen hívjon
rendőrt, hogy az illetőnek lehetőleg a rendőrségi
intézkedés is elvegye a kedvét az
ilyesmi ismétlésétől.
Ennek az esetnek egy másik
változata (ilyet is láttam
már) az, amikor nincs lámpa,
és a főútvonalon haladók elengedik a
keresztezni kívánókat.
Egyszer egy kalapos suzukis (arrogánsan előreszegett
állú, szintén kalapos
feleséggel kiegészítve), előttem
ácsorgott, várva, hogy balra
nagyívben, egyébként
szabályosan befordulhasson egy
mellékutcába, úgy hogy a szembe
jövő forgalom három sávján is
át kellett hajtania. Több
kínálkozó lehetőséget is
kihagyott, majd pont úgy indult el ("Géza,
menjél már!"), hogy a két belső
sávban haladóknak erősen
fékezniük kellett, hogy ne
ütközzenek vele. A szélső
sávban közlekedő ezt nem tette meg, mert nem vette
észre az illetőt, és eltrafálta a
suzukist. Szerencsétlen kalapos, csak hallgatott, tudta,
hogy ő a hibás, de nem úgy a feleség!
Ordítozott, köpködött
(szó szerint), úgy pattogott a
helyszínen, mint Yoda, a Star Wars, "Klónok
Támadása" epizódjának
vívó jelenetében. Fogalma nem volt,
hogy ők voltak a hibásak.
Az ilyen esetek elkerülésére, csak azt
tudjuk ajánlani, hogy a szélső sávban
autózva ne csak a saját
sávját figyelje, hanem az egész
forgalom áttekintésével
autózzon. Egyedül így van
esély az ilyesmit megúszni.
A vázolt helyzet más
megközelítésben is figyelmet
követel! Ha Ön az, aki át akar haladni a
többsávos úton, és a belső
két sávban megállnak, hogy
átengedjék, akkor mielőtt áthalad a
külső sávon, győződjön meg
róla, hogy az ott érkező hajlandó-e
elengedni Önt, vagy esetleg észre sem vette, hogy
mi folyik.
Vigyázzon a
teherautókkal, buszokkal: soha ne
álljon meg busz*, vagy hátsó ablak
nélküli teherautó
mögött, kis távolságra úgy,
hogy járműve nem látszik ki valamelyik oldalon,
az Ön előtt álló jármű
valamelyik oldalsó tükréből
észrevehető módon.
Mivel a fent említett járművekből
hátra csak a két szélső
tükrön keresztül lehet látni, ha
középen áll meg, úgy, hogy az
Ön járműve nem lóg ki semerre, akkor
könnyen lehet, hogy ha a teherautó, vagy busz
sofőrje valamilyen okból tolatásba kezd, akkor
csak a csattanásból veszi majd észre,
hogy Ön megállt mögötte.
*A magas építésű buszoknak,
hiába van hátsó ablakuk, azon
keresztül, egy hozzájuk közel
megálló személyautó
észrevehetetlen.
Amikor egy az út
szélén szabálytalanul
megállt autót, illetve bármilyen
helyzetben szerencsétlenkedő (pl:
akadály mögé beragadt)
autóst kerül ki, tartsa a
kezét a dudán és figyeljen fokozottan,
mert gyakran előfordul, hogy az illető pont azt az időpontot
választja elindulásra, amikor az őt
kikerülő autó elhalad mellette.
Ha azt
látja, hogy az út szélén, garázsból,
udvarból, vagy kertből tolat kifelé
valaki, ne vegye 100 %-osan biztosnak, hogy az illető
megáll majd, és csak akkor tolat ki teljesen az
útra, ha Ön elhaladt. Sok baleset
történik amiatt, mert többen megfelelő
körültekintés nélkül
hátrálnak ki járművükkel az
útra.
Ezért, ha arra lesz figyelmes, hogy valaki az Ön
haladási irányában, éppen
az út felé tolat, legyen fokozott figyelemmel,
készüljön föl hirtelen
fékezésre, de mindenesetre tartsa egy
ujját a dudán, sőt egy rövid,
figyelmeztető hangjelzést is adhat.
Keskeny úton,
beláthatatlan kanyarhoz közeledve, adjon
rövid kürtjelzést! Ez megmentheti
attól, hogy
összeütközzön egy szembe
jövővel.
Ne vegye
készpénznek, hogy
autóstársai is alkalmazkodnak egy adott hely
frissen megváltozott forgalmi rendjéhez,
és ne is Ön legyen az, aki
megpróbálja azt betartatni velük!
Mindkettő baleseteket okozhat.
Ne legyen megszokott,
bárki képes meglepetéseket okozni!
Még egy jó sofőr is tehet meggondolatlan dolgokat. Ne vegye garantáltnak az
elsőbbségét! Ne lankadjon el a figyelme
védett útvonalakon sem, ne
számítson arra, hogy a többi
autós szabályosan közlekedik. Az
autózás veszélyes üzem, ne
legyen könnyelmű!
Ne akarjon
visszatartani egy agresszív autóst az
előzéstől, előrenyomakodástól!
Úgy sem fog megváltozni az illető, Ön
pedig veszélybe sodorja saját magát.
Hagyja inkább előzni, ha gyorsan halad az illető,
úgyis hamar eltűnik a közelből.
Ha valaki
rátapad Önre, és tolja le az
útról, fölösleges
tanító jelleggel beletaposnia a fékbe.
Semmi haszna nem lesz belőle, ha az illető összetöri
az Ön kocsijának hátulját.
Sokszor a kis követési
távolság nem is az agresszivitás,
sokkal inkább egy rossz szokás, vagy a
sietség, néha a figyelmetlenség
megnyilvánulása. Bőven elég,
ha annyira lép a fékre, hogy
féklámpái felgyulladjanak.
Még jobb, ha felkapcsolja hátsó
ködlámpáját, amelynek erős,
vakító fénye nagyobb
távolság tartására
ösztönzi az illetőt. (Másik
lehetőség, hogy azért tapadnak ránk,
mert tényleg indokolatlanul lassan haladunk,
pláne, ha a belső sávban... Ilyenkor
tegyünk róla, hogy szűnjünk meg
akadály lenni!)
Vigyázzon ugyanakkor arra is, hogy ne hagyja
magát "megkergetni", azaz olyan
sebességre gyorsítani, ami mellet Ön
már nem uralja az autóját
úgy, ahogyan szeretné, vagy ami miatt
megbírságolhatják. Az is segít, ha jobbra indexelve,
és kissé lehúzódva jelzi az
illetőnek, hogy engedi előzni.
Általában
véve se akarja Ön tanítani (azaz
tanító jelleggel megijeszteni,
megfélemlíteni - büntetni) a
többi autóvezetőt. Ez, ha nem vezet
közvetlenül balesethez, akkor is
agresszivitást szül, és
fölösleges veszélyhelyzetet okoz. Legyen
nyugodt, ha a másik megérdemelné, hogy
összetörje magát, mert olyan
idióta, vagy agresszív, előbb utóbb ez
úgyis megtörténik. Önnek semmi
előnye nem származik abból, ha ebben Ön
is részt vesz. Sőt, akár súlyos
kára is lehet ebből. Az is előfordulhat, hogy a
másik fél annyira agresszív
állat, hogyha Ön
tanítólag lép fel,
rákiabál, vagy mutogat, meg is
támadhatja Önt. Az agresszív,
ragadozóagyú, kigyúrt, fegyvert viselő
bűnözők korában, érdemes
kétszer is meggondolni, hogy kinek és hogyan
fejezzük ki esetleges nemtetszésünket.
Sok
ráfutásos baleset,
közlekedési
lámpánál történik.
Amikor közlekedési
lámpánál megáll, ne
közelítse meg az Ön előtti
autót 2-2,5 méternél jobban,
és nézzen a tükörbe.
(Már lassítás közben is
érdemes bele-bele pillantani.) Ha valaki úgy
közeledik, mintha nem akarna megállni, tegye
gyorsan újra egyesbe (vagy, ha még
éppen csak lassít, akkor kettesbe) a
váltót, és
készüljön rá, hogy gyorsan
előreguruljon 1-2 métert, miközben nyomja a
dudát. Sokszor ez a
féktáv-növekedés
elég ahhoz, hogy ne ütközzön
önnek a figyelmetlenül érkező
autós.
Ugyanez a 2-2,5 méter arra is lehetőséget ad,
hogyha az Ön előtti autós nem tud elindulni, ne
kelljen mögé beragadva addig várni,
amíg végül el tud indulni, hanem
egyszerűen kikerülhesse.
Ugyancsak
lámpánál, enyhe emelkedőn
előfordulhat, hogy az Ön előtti autós leveszi
lábát a fékről, és elkezd
hátrafelé gurulni. Ilyenkor azonnal tegye
kezét a dudára, hogyha az illető
rövidesen nem állna meg,
kürtöléssel figyelmeztethesse, mielőtt
nekiütközik autójának. Sokan
vannak, akik csak az ütközéskor
vennék észre, hogy autójuk gurult.
Amikor
vészfékezésre
kényszerül, azonnal kapcsolja be a
vészvillogót, ami figyelmezteti a
hátul jövő(ke)t arra, hogy neki(k) is meg kell
állni, nem csak egy kisebb
lassításról van szó.
Ha azt látja, hogy a
hátulról érkező,
kikerülhetetlenül bele fog ütközni
az Ön autójába, gyorsan
támassza a fejét a
fejtámlának (amit csak akkor tud megtenni, ha
helyesen beállította), támassza ki
magát a kormányt megmarkolva, és
engedje fel a féket! Ezzel csökkenti a a
sérülésveszélyt,
másrészt az utóbbival
kisebbé teszi autója
ellenállását, amivel az
autó hátsó
részének
szétrombolódását
mérsékelheti valamivel.
Amikor
buszmegállóban álló busz
mellett halad el, lassítson, és
nézzen át a busz eleje alatt. Így
észreveheti, ha valaki esetleg ki akarna szaladni a busz
takarásából. Ezekben a helyzetekben,
ha nem figyel oda különösen, és
valaki kiszalad a busz mögül, menthetetlenül
elüti az illetőt.
Megállóban álló busz
mellett elhaladva is tartsa ezért egy ujját a
dudán, és csökkentse a
sebességet is.
Tavasz
elérkeztével új
veszélyforrás jelenik meg az utakon: a motorosok.
A tavasz első néhány hetében nyerik
vissza rutinjukat, ekkor még inkább figyelni kell
rájuk! Ne akarjuk megakadályozni azt, hogy egy
motoros az autók között
előretörjön a dugóban. Semmi
értelme ennek, úgysem tart föl senkit. Jobb,
ha inkább helyet csinálunk nekik, mint ha
akadályozzuk őket. Amellett, hogy az ő
biztonságukat is fontos szem előtt tartanunk, az is
szempont, hogy egy fölbosszantott motoros könnyen
leütheti autónk tükrét,
és mire észbe-kapunk, már sehol sincs.
A motorosoktól
tanulhatunk is: ők tudják a legjobban, hogy a kezdődő
esők idején mennyire csúszik az út!
Ilyenkor ugyanis az útra rakódott port az eső
még nem mosta le, viszont a porréteg egy
csúszós
nyálka-réteggé alakul a
nedvesség miatt, amit csak néhány
perces huzamos eső mos le az útról. Ilyenkor
érdemes az átlagosnál lassabban
vezetni, és nagyobb követési
távolságot tartani.
Ősszel, amikor
folyamatosan rövidülnek a nappalok,
és fokozatosan eljutunk oda, hogy már akkor is
sötét van, amikor munkából
megyünk haza. Ilyenkor egyre többet vezetünk
esti fényviszonyok között. A
városok
közvilágítása,
különösen a
főközlekedési utakon egyre "ragyogóbb",
a nátriumgőz lámpák egyre nagyobb
fényárt szolgáltatnak.
Az egyértelmű előnyök mellett, van azonban ennek
egy mellékhatása is: a jól
kivilágított utakon sokan nem veszik
észre, hogy elfelejtették bekapcsolni
tompított fényszórójukat.
Ők jól látnak, azonban őket elég
nehéz észrevenni,
különösen, ha még az eső is esik.
Ezért rendkívül
fontos, hogyha előz, vagy egy utat keresztez, ne csak az
autók lámpája alapján
tájékozódjon arról, hogy
szabad-e az út! Ne érje be egy gyors
pillantással, amelyben mindössze arra figyel, hogy
lát-e járműveket jelentő
lámpákat, vagy sem.
Alaposan nézzen körül, mintha rossz
látási viszonyok között lenne:
nem közeledik-e egy fantom az
éjszakában, azaz nem jön-e valaki
kivilágítatlan járművel.
Vigyázzon a
villamossíneken: egy régebbi
munkahelyem a Krisztina körúton volt. A
földszinti iroda ablaka az utcára
nézett. Egyszer csak kollegáimmal arra
lettünk figyelmesek, hogy a síneknél
valami fölfelé meredezik. Odamentünk,
és azt láttuk, hogy az egyik sín
peremének a betonelemekre rásimuló
széle, mintegy 60-70 cm hosszan levált a
betonról és a sínről is, és
felhajlott, az egyik vége ugyanis még nem
tört el, az rugalmasan megtartotta. A
másik, a meredező, és hegyes vége,
úgy 20-25 cm magasan, kb. 30°-os szögben
állt fölfelé.
Amint ezt észrevettük, a levált darabot
hajlítgatással teljesen
letörtük. Ha ez a meredező vasdarab ott maradt volna, igen
hamar fölnyársalhatott volna egy autót.
Bárhol is érte volna a kocsit,
mindenképpen kárt okozott volna.
Kiszúrhatott volna kereket, hűtőt,
ködlámpát (és a
lökhárítót,
köténylemezt is megszaggatta volna).
Felhasíthatta volna az autó
fenéklemezét, közvetlen
sérülést okozva a bennülőknek,
vagy akár a motor karterét kiszúrva, a
teljes motort is tönkretehette volna. Az sem lett volna
következmény-nélküli, ha egy
benzintankot szúr ki. Ezért ha olyan úton halad,
ahol a síneken is lehet közlekedni, figyelje a
sínek közvetlen környezetét is,
nem vált-e el a fémszegély. Lehetőleg
minél rövidebb ideig hajtson a síneken,
inkább használja a másik
sávot, ha lehet.
Az első
havazás alkalmával, érdemes egy kicsit
gyakorolnia. Nagyobb sík terepen, ahol az
autó nyugodtan kicsúszhat,
próbáljon éles
kanyarodásokat végrehajtani, és
gyakorolja be, hogy mi ilyenkor a megfelelő kormánymozdulat.
Azért fontos ezt gyakorolni, mert a helyes
eljárás pont az ellenkezője az
ösztönösnek. Nem a
csúszás irányával
ellenkezően, hanem pontosan a csúszás
irányába kell kormányozni az
autót a megpördülés
elkerülésére. A féket sem
szabad ilyenkor megnyomni, valamint, a hirtelen
gázelvétel is fokozza a
csúszást. Érdemes gyakorolni,
súlyos balesetek
elhárítására
válik képessé ezzel.
A gyakorlás megkezdése előtt, érdemes
a terepet megvizsgálnia, hogy megbizonyosodhasson afelől,
hogy valójában mekkora is a
rendelkezésre álló tér,
és hogy nincsenek-e rejtett akadályok.
Ha az Ön
autója ABS-es, akkor csúszós, havas,
némileg jeges meredek lejtőn úgy guruljon le,
hogy a sebességét ne engedje 5 km/óra
fölé menni. Ebben az esetben ugyanis az
ABS nem kapcsol be, tehát blokkolóra tudja
fékezni a kerekeket, és az így a
kerék alatt felgyülemlő hóék
a jéghez jobban tapadva mint a gumi, segíthet
megállítani az autót.
A működő ABS nem engedné megcsúszni a
kereket, tehát a hóék sem alakulna ki,
és mivel az út csúszós, a
kerék a legkisebb fékezésre is
blokkolni akarna, amit viszont az ABS nem enged, emiatt viszont ugye
fékhatás megint csak nincs, így
tehát megállítani is csak a lejtő
alján lehetne az autót.
Ha Ön
rakatott téli gumit autójára, ne
felejtse el, hogy más nem biztos, hogy ugyanezt tette!
Úgy közlekedjen, hogy mások nem biztos,
hogy ugyanúgy meg tudnak állni, mint Ön!
Érdemes arra is figyelnie, hogy amikor havas/latyakos/jeges
úton kanyarban egymás mellett fordul valakivel,
inkább maradjon le annyira, hogyha az illető
megpördül, Ön meg tudjon állni,
vagy ki tudja kerülni. (Ha lehet, ilyen úton ne is
kezdjen senkivel együttes manőverbe.)
Télen-tavasszal, kátyúveszélyes
időszakban, rossz minőségű több sávos
úton, abban a sávban haladjon, amelyik
fölött vannak a
közvilágítási
lámpák, így jobban
észreveheti az úthibákat.
A
pocsolyáknak sohasem látszik a
mélysége! Ezért
kátyús - fölfagyásos
évszakban, különösen
kerülje el ezeket. Könnyen lehet, hogy
mély kátyút tölt ki
víz.
Amikor leparkolja
autóját, azt mindig úgy
tegye, hogy figyelmetlenségből minél
kevésbé törhessék
össze azt. Ilyenkor a felelős sajnos ritkán hagyja
ott a névjegyét, ami tovább
növeli a kárt.
Mire érdemes figyelnie, hogy ennek
veszélyét csökkenthesse?
Az autó ne lógjon be az útra jobban,
mint a többi parkoló jármű. Ha
szükséges, és lehet, hajtsa be a
tükröt.
Ne
álljon meg járdasziget után
elsőként, főleg ne ahhoz közel. Ha egy
figyelmetlen, vagy ügyetlen autós, pláne
ha az út csúszós, nem tud időben
visszahúzódni az út közepe
felé, elsodorhatja az Ön
autójának hátulját.
Irányonkénti
egy forgalmi sávos úton, ne álljon meg
járdaszigeten kiképzett
villamosmegálló után
elsőként! Aki szeretne a villamos elé
bevágni, de elszúrja a manővert, könnyen
beleszállhat az Ön autójába.
Rövid
helyre, a járdával párhuzamosan
parkoló autók közé ne
álljon be átlósan, mert az
autó oldalát nem védi
lökhárító, és ha a
másik autó csak kicsit is nekimegy, behorpasztja
a lemezt.
Ne
álljon meg kanyar kivezető
ívénél. Az esetleg
kisodródó autók oda
érkeznek irányíthatatlanul
csúszva, vagy pörögve.
Ne
álljon meg keskeny utak
kereszteződésnél a balra nagyívben
beforduló autók
kanyarívének vége
közelében. A sebességet
elszámítók kisodródhatnak,
az ívet levágók, másik
autóval szembetalálva magukat,
félreránthatják a kormányt.
Mindkettő eltrafálhatja az Ön
autóját.
Keskeny
úton, főleg télen, ne álljon meg
lejtős út torkolatával szemben. Egy havon
csúszó autót se
állítson meg az Ön autója!
Viharos
időben, ne álljon meg házakhoz közel,
mert a szél lesodorhat tetőcserepet, vagy becsaphat egy
ablakot, amely kitörve az Ön
autójára hullhat, és ne
álljon meg fa alatt sem, mert egy letörő
ág komoly kárt tud okozni.
Ne
álljon rá másik autósra sem
oldaltávolság, sem
hossztávolság tekintetében.
Járdával
párhuzamos parkolás esetén,
sík terepen ne húzza be tövig a
kéziféket, és ne is
sebességbe rakva rögzítse az
autót, hogy ha valaki nagyon be akar parkolni egy adott
helyre, vagy elnézi autója hosszát, az
Ön autóját a másik
autó odébbtolhassa. (Annyira húzza be
a rögzítőféket, hogy az autó
magától, vagy egy nekidőlő embertől ne tudjon
elmozdulni, de erősebb tolásra
megmozdítható kegyen. Így nem fog
megrepedni lökhárítója. (Ha
ezt, pl. Párizsban nem így teszi, biztos lehet
benne, hogy autója első, vagy hátsó
része némi fazonigazításon
megy át.)
Ugyanezen
okból, automata váltót ilyen
parkolásnál ne tegyen 'P'
állásba, mert a váltó el is
törhet, ha valaki erősebben próbálkozik
beállni Ön elé, vagy
mögé. (Ez nem mindig megy, egyes autókon
a slusszkulcsot nem lehet kivenni, ha a váltót
nem teszik 'P'-be.)
Szintén
a parkoláshoz tartozik az, hogy néha az
autókat egyes emberek, eléggé el nem
ítélhető módon,
éles tárgyakkal összekarcolják.
Ennek oka ma már legfőképpen nem az
irigység, mint a 80-as évek vége
felé, hanem az, hogy az illető autós
parkolási módjával felbosszantott
valakit. Persze ez még mindig nem indok erre a -valljuk meg-
gyáva cselekedetre, de ez elkerülhető!
Már csak a többi közlekedő
érdekében is érdemes erre odafigyelni:
Mindig
győződjön meg róla, hogy a
járdán elegendő helyet hagyott a gyalogosoknak
(akár babakocsival, akár tolókocsival
közlekedőknek), és hogy
autóstársainak is elegendő helyet hagyott arra,
hogy garázsukból, vagy
kapubeállójukból kihajtsanak,
és ráfordulhassanak az útra. (Ez
utóbbira odafigyel, valószínűleg
véletlen meghúzás áldozata
sem lesz autója.)
Sok kezdő vezető
követi el azt a hibát éjszakai
vezetésnél, hogyha azt
észleli, hogy a szembejövő reflektora
vakít, jól megbámulja azt
"hát ez tényleg vakít,
miért nem kapcsolja ki, állítja be,
stb.". Ilyenkor a legjobb módszer, ha nem azt
próbálja figyelni, hogy vajon a
szembejövő mikor veszi észre magát, vagy
reagál-e az Ön jelzésére
(magát a jelzést azért ne hagyja ki,
már a többi közlekedő
érdekében sem) hanem szemével az
Öntől jobbra eső
sávelválasztó vonalat,
útszélt jelző felfestést, vagy
útpadkát figyelje. Ezzel
minimalizálhatja az elvakulást, és
lerövidítheti a vakon vezetett időt.
Igen zavaró, ha a szembejövő reflektorán
azt látjuk, hogy jó 30°-ban
felfelé világít. Az is
zavaró, ha a mögöttünk
jövő lámpája
belevilágít a tükrünkbe,
mindezt úgy, hogy alig 2 méterre áll
mögöttünk. Ilyenkor az illető
lámpája szintén az eget
világítja. Kérem, Ön fordítson
figyelmet arra, hogy jól beállított
tompított fényszórókkal
közlekedjen! Legyen ez is egy olyan pont, amit mi
betartunk azért, mert másoktól is ezt
várjuk, hiszen baleseteket előzhetünk meg ezzel is.
Ha Ön autójával, pirosnál 1,5
- 3 méterre áll egy másik
mögött, és
bevilágítja annak utasterét, akkor
lámpája bizonyosan túl magasra
világít! Ha azt látja, hogy az
Ön előtt autózó
látszólag indokolatlanul bekapcsolja
hátsó
ködlámpáját, (nincs
köd, és Ön sem ment
túlságosan közel) akkor is
valószínűleg ez a helyzet.
Fényes
nappal, városban is érdemes használnia
a tompított fényszórót.
Ez akár a duplájára is emelheti az
autó észrevehetőségét.
A jó
látás és
láthatóság
érdekében mindig tisztítsa
meg az első és hátsó
lámpák buráját,
és rendszeresen ellenőrizze, hogy mindegyik lámpa
ég-e.
Gyakran látni úgynevezett "testhibás"
lámpával közlekedőket. Ebben az esetben,
az indexlámpa, és a
féklámpa egyidejűleg nem képes
normálisan funkcionálni. Ha az adott
lámpa testhibás, akkor az indexlámpa
villogása a féklámpa
kigyulladásakor abbamarad, a féklámpa
sem ég rendesen, legtöbbször ilyenkor az
villog az index helyett, egyszóval furcsán kezd
viselkedni az egész hátsó
lámpa. Ha nem áll rendelkezésre
segítség, hogy leellenőrizze
hátsó lámpáit, tolasson
közel egy lehetőleg világos színű falhoz,
és a visszaverődő fények
segítségével ellenőrizze a
hátsó lámpák
működését. Ne csak
külön-külön, de az
együttes működést is!
Ha testhibát tapasztal, nézze meg, hogy rendesen
a helyén van-e a hátsó
lámpa panelének csatlakozója, illetve
nincs-e az elkorrodálva. Ha rendben lévőnek
látja, és a hiba továbbra is
fennáll, forduljon szakemberhez.
Ha
autóúton,
autópályán vezet nagy
sebességgel, nedves időben, akkor a
tükrökre, és az oldalablakokra sok szutyok
szívódik vissza, verődik fel. Ezt
időközönként érdemes
letakarítani, így biztosítva a
körkörös kilátást az
autóból.
Hóesésben,
az autóba beszálláskor, ne csak az
üvegfelületeket hómentesítse,
hanem az egész autót. A
menetszél, a gyorsulás - lassulás a
legváratlanabb helyekre sodorhatja a tetőn -
motorháztetőn maradt havat, elvéve a
kilátást.
Vezetés
közben sohase nyisson ki szénsavas
üdítőt tartalmazó palackot/dobozt!
Ha a szénsavas ital felrázódott,
és ezért nyitáskor kifut, az komoly
balesetveszélyt okozhat.
A
vezetőülés előtt, illetve alatt, sohase tartson
semmit, ami előregurulva beszorulhat a pedálok
alá, ezzel megakadályozva pl. a
fékezést.
Mosás
után vasalás! Autómosás
után, ne hagyja ki a vasalást, azaz egy
fékpróbát. A
féktárcsákra került
víz, főleg, ha a tárcsa hideg, és a
hőmérséklet 0 fok alatt van, jelentősen
csökkentheti a fékhatást. Igen
kellemetlen lenne, ha ez az első szükséges
fékezésnél derülne ki.
Hosszú
távú haszonnal járna, ha a
magyar utakon megváltozna az általános
mentalitás, és mindannyian arra
törekednénk, hogy segítsük a
másikat is. Ez ránk visszahatva
számunkra is gyorsabb közlekedést tesz
lehetővé! Kezdjük mi az udvariasságot, a
jó példa ragadós!
Ez is egy módja az udvariasságnak: mint ahogy
két módon lehet udvarias egy
ajtónál - egyrészt átmenve
rajta az ajtószárnyat megtartva,
másrészt az ajtót kinyitva
és átengedve rajta a másikat - sávváltásnál
is két féle módon segíthet
másokat: Nem csak lassítással, hogy
Ön elé beférjenek, de
gyorsítással is, amivel maga
mögött csinálhat helyet. A
forgalom ritmusához alkalmazkodva érdemes
választani a kettő közül.
FONTOS:
Még egy dolog, amire kezdjünk el odafigyelni, mert
ránk is visszahat az, ha emiatt gyorsul a forgalom: Minden
autós figyeljen oda arra, hogy bármely
kereszteződésbe csak akkor hajtson be, ha azonnal
át is tud rajta hajtani. A városi
dugók rendkívül magas
arányban azért keletkeznek, mert a
lámpás kereszteződésekbe
behajtó autósok nem tudják időben
elhagyni a kereszteződést, emiatt a
másik irány hiába kap zöldet,
nem indulhat el. Csak
akkor hajtson be a kereszteződésbe, ha a
túloldalon MÁR ott a hely az
Ön autója számára.
A legfontosabbat se
hagyjuk ki, mégpedig a legnagyobb kárt
okozó dolgot, és ez sohasem az anyagi
kár, hanem a hosszú
gyógyulással, tartós
rokkantsággal, vagy halállal végződő
személyi sérülés.
Statisztikák szerint, ezek
megelőzésének, illetve
súlyosságának
csökkentésének legegyszerűbb
módja a biztonsági öv
becsatolása. Pusztán ennek
megtétele a baleseti
halálozások felét, a súlyos
sebesülések 80
százalékát megelőzné.
Mekkora kárt okoz egy végtag
elvesztése, vagy egy családfő, vagy
feleség, vagy gyermek elvesztése? Ez
számokban kifejezhetetlen!
Tisztelt autóstársunk! A józan
eszére szeretnénk apellálni! Kapcsolja
be az övet! Nem azért
találták ki, hogy a rendőröknek legyen
miért bírságolni! Ne az
érzelmeire hallgasson: "Velem ilyen úgy
sem történhet!" Ezt ki ígérte
meg Önnek? Ne is hallgasson meg olyan
ostobaságokat, hogy a "Józsit is az mentette meg,
hogy nem kapcsolta be az övét!". Aha, lehet, hogy
5.000 esetből egy súlyos, egyébként
várhatóan halálos kimenetelű
közúti balesetet túlél valaki
az autóból kirepülve, vagy
másik ülésre
átrepülve, és mondjuk minden 10 ilyen
esetből, egyről lehet valóban tudni, hogy az illetőt
tulajdonképpen ez a kirepülés mentette
meg (9, pedig valószínűleg sokkal
enyhébb sérülésekkel
megúszta volna, ha be van kötve). Több
tízezer olyan esetre, amikor az öv mentette, vagy
menthette volna meg az embert a haláltól, jut egy
olyan, amikor az öv bekötésének
elmulasztása segített, vagy segített
volna a túlélésben.
A statisztikák egyértelműen az öv
becsatolása mellett szólnak. Azok számára, akik az
övet kényelmetlennek tartják, hadd
mondjunk egy nyugtalanítót: a
gipszágy, vagy a tolókocsi sokkal
kényelmetlenebb, nem is beszélve a
koporsóról!
Baleset-elemzések azt is kimutatták, hogy a
hátul ülők előre repülve sokszor
megölik azokat, akik elöl ülnek,
és amúgy a balesetet kisebb
sérülésekkel, vagy
sérülések nélkül
megúszták volna. A magam
részéről nem vagyok hajlandó addig
elindulni, amíg mindenki, aki az autómban
ül, be nem kapcsolta az övét!
Nem azért, mert nem bízom magamban, de
mi van, ha (elnézést a
hangnemért, de erről nem tudok érzelemmentesen
írni) egy drogos-, vagy részeg állat
kivág a szembejövő forgalomból,
és frontálisan ütközik velem?
Legyen Ön is szigorú és
következetes az utasaival! Ne utólag
gondolkodjon el azon, (ha még van mivel) hogy
milyen jó lett volna bekapcsolni - bekapcsoltatni az
övet!
Elképesztő, hogy mindezek ellenére,
valamiféle félreértelmezett
szabadságjog miatt, a hazai autósok kevesebb,
mint 50 %-a használ övet. Ugyanakkor, a
nálunk sokkal biztonságosabban
autózó németek 90 %-a, az angolok 95
%-a, és a leginkább motorizált,
és a szabadságjogaikra leginkább
kényes amerikaiak 80 %-a csatolja be az övet!
A legelképesztőbb az, hogy még ma is, a
kötelező gyermekülések korában,
látni olyat, hogy gyermekek nem hogy nem
gyermekülésben, de bekötetlenül
hancúroznak a hátsó
ülésen. Ezt az elképesztő
felelőtlenséget sokan azzal indokolják, hogy a
gyermek nem szereti, nem tűri az övet. Pedig az
egész nevelés kérdése! A
gyermek azt teszi, amit a szülőktől lát
(példamutatás!), amit a szülők mondanak
neki. Az ő érdekében nem jó, ha a
gyermek akarata érvényesül* a
szülőével szemben. Kérdés:
vajon a gyermek a tolókocsit szeretné? Biztosan
nem! (*Muszáj neki engedelmeskedni, nem
érvényesülhet az ő akarata a
szülőével szemben, hiszen még azt sem
tudja, hogy melyik a bal- és melyik a jobb keze, hogyan
dönthetne önmaga
életbevágó
kérdésekről? Ez a szülő
FELELŐSSÉGE!)
Ha az autóban rosszul méretezett, és
nem állítható
magasságú a hátsó
biztonsági öv, akkor könnyen előfordulhat,
hogy ez az utasok nyaka előtt megy el. Ez veszélyes, viszont
az öv mellőzése is az. Kompromisszumként
alkalmazhatja a három pontos biztonsági
övet csupán hasövként. Ilyenkor
a becsatolt öv test előtt átlósan
húzódó részét a
hát mögé lehet tenni. (A bal oldali
övnél, a jobb karral kell kibújni
belőle, a fej előtt átemelve, a jobb oldalinál
pedig a ballal.)
Ezt a módszert alkalmazhatjuk akkor is, ha
alkalmanként gyermeket kell
szállítanunk, és nem
bocsátottak rendelkezésünkre
gyermekülést, és az öv
átlós része nem jó helyen
fogná a testet.
Még egy fontos figyelmeztetés
nőknek: a kicsipeszelt - kiékelt
biztonsági öv (amikor egy egyszerű ruhacsipesszel,
vagy erre a célra lelketlen haszonlesők által
gyártott agyrémmel
megakadályozzák, hogy az övet az
automatika visszahúzza - feszessé tegye) ütközéskor
amputálja a mellet! Inkább viselje el a
kényelmetlenséget, és hagyja, hogy az
öv a testére feszüljön.
Vezetéstechnikailag
is érdemes képeznie magát.
Ma már Magyarországon is elérhetőek a
különféle vészhelyzetekre
felkészítő tanpályák. Az
ott elköltött pénz, már az első
elkerült balesetnél sokszorosan
megtérül.
A balesetek
elkerülésének
témája végén, mindenki
számára ajánljuk azt is, hogy nézzen
utána időközönként a KRESZ
szabályainak. Érdemes mondjuk
két-háromévente megtennie ezt.
Egyrészt a változások miatt,
másrészt pedig a
szabályokról meglévő ismereteinek
felelevenítése balesetektől is
megkímélheti Önt.
Még egy
tanács, amely hosszú távon fejtheti ki
hatását: ha rossz, vagy elrontott
forgalmi renddel, értelmetlenül
beállított fázisú
közlekedési lámpával
találkozik, érdemes telefonálni, vagy
levelet írni az illetékes hivatalnak
(általában ez az illetékes
önkormányzat forgalomtechnikai
osztálya). Sokszor bizonyos
változtatások a forgalmi rendben, nem
javítanak, hanem rontanak a helyzeten, dugókat,
nem egyszer balesetveszélyt okozva.
Csak azért, mert BKV őfelsége (vagy
bármelyik városi közlekedési
vállalat), vagy egy helyben lakó nagyfejű
kiharcolt egy változtatást, még
nem feltétlenül az a legjobb megoldás.
Minél többen keresik fel panaszukkal az
illetékes hivatalt egy adott idétlen
megoldás miatt, annál inkább
szükségét érezheti a
bürokrácia, hogy
döntését még egyszer
átgondolja.
Reméljük, hogy
tudtunk néhány olyan hasznos tanácsot
adni, amely növeli az Ön és
családja biztonságát,
miközben részt vesz a
közlekedésben!
Balesetmentes
közlekedést kívánunk!
Ha azonban
mégis megtörténik a baj,
nélkülözhetetlen lehet, ha ismeri a "Ha karambolozott, ne tetézze a
bajt!" című fejezetünket!
Ha hozzá akar jutni az
összes titkokhoz, minden tudáshoz, ami az
autóvásárlásról,
illetve a hétköznapi
autózásról megszerezhető, rendelje meg
azt a különleges elektronikus könyvet, az
AutósTITKOK eBook-ot, ami mindezt tartalmazza!
Ha
már jelenlegi autóján is szeretne sokat megtakarítani, ha szeretne
leleplező cikkeket olvasni, hasznos szolgáltatásokat, különleges autós
termékeket megismerni, iratkozzon föl az AutósTITKOK megoldáspostára,
hogy minden ilyesmit megoszthassak Önnel!
Első levélként megkap ajándékba
egy akár évi többszázezres megtakarításhoz
kulcsot jelentő eBookot a fogyasztáscsökkentésről!
Olvasói visszajelzések szerint, még
tapasztalt autóstársaink is 15-20
%-ot faragtak le autójuk fogyasztásából az eBook
segítségével, ráadásul mindezt bármiféle "szuperkütyü", vagy
"csoda-adalék" nélkül, úgy, hogy még a vezetés is élvezetesebb!
Az eBookban mindazt a valódi
tudást közzéteszem, amit a témában fölhalmoztak. Minden olyan vezetési
- autózási tényezőt bemutatok, amitől a fogyasztás függ.
Nem csak azt, hogy mit tegyen, hanem azt is, hogy hogyan!
Próbálja
ki
magát, Ön mennyit tud lefaragni autója fogyasztásából! Ha követi az eBook
tanácsait, valószínűleg az eddigieknél jóval ritkábban kell majd
tankolnia!
A megoldásposta következő részeiben pedig más autós témákban olvashat fontos cikkeket, tanulmányokat:
az autóvásárlás csapdáinak elkerülése, valamint érdekességek és hasznos információk az autós
mindennapokra.
Nézzen bele az eBook tartalmába!
Az RTL Klub, Fókusz című műsorában hangzottak el az alábbi tanácsok!
Hogyan spóroljunk az üzemanyaggal? - RTL Klub - Fókusz
További tippek spóroláshoz - RTL Klub - Fókusz
Kövesse az AutósTITKOK Facebook lapját, hogy a hasznos, érdekes, vagy vicces posztokról értesüljön.