e-mail
AutósTITKOK eBook
Vissza a főoldalra
     
 

A stresszmentes autózás titkai,
avagy kiegyensúlyozott vezetéssel
nyugalmat vásárolhat, baleseteket kerülhet el,
és ha bizonyos dolgokra odafigyel,
autóját sérülésmentesen megőrizheti


Ha Önnek nem csak a biztonsága fontos, de szeretne feszültségmentesebben autózni
, akkor ezt a fejezetet, minden bizonnyal Önnek készítettük.

Részben olvasói kérésre úgy döntöttünk, hogy ezt a fejezetet teljes egészében közzétesszük. Azért döntöttünk így, mert a fejezet minden közlekedő érdekét szolgálja.

Ha Ön stresszmentesen és baleseteket elkerülve vezet, az mindannyiunk érdekét szolgálja, hiszen a nyugodt, de azért dinamikus stílus idéz elő a legkisebb valószínűséggel balesetet. 

Az is hasznos, ha esetleg az alább kerülendőként jellemzett egyes sofőrök magukra ismernek, és megváltoztatják vezetési stílusukat.
Ha ezt a cikket sokan olvassák, az pozitív hatással lehet a közlekedési morálra.

A baleseteket csak elkerülni jó!

Gondolja meg, hogy akkor is, ha a balesetben senki nem sérült meg, és a keletkezett kárt megtéríti az okozó felelősségbiztosítása, illetve, ha egy esetleges sajáthibás kár esetén, Ön minden hasznos tippet és trükköt ismerve, a lehető legmagasabb összeget facsarja ki a biztosítóból casco kártérítésként, (az ezekről a trükkökről szóló fejezetet "Ha karambolozott, ne tetézze a bajt!" címmel olvasatja), lesznek olyan járulékos költségek, és az ügyintézés miatti jövedelem-kiesések, amiket semmilyen biztosító nem térít meg. A sajáthibás balesetek további jelentős költsége, a kötelező biztosítás megemelt díja, valamint a szabálysértési bírság.

Pont idevág egy olvasói hozzászólás (Fábián Sándor, a hozzászólás írója szakmájából adódóan sok baleset helyszínelésében vett részt):

"...ami ennél is fontosabb az, az egészségünk és az életünk, valamint azok élete, akiket egy szabálytalan autós veszélyeztet. Az utakon nem csak magunkért és szeretteinkért, hanem másokért is felelősek vagyunk. Mindenkinek javaslom, gondoljon bele abba, hogy amikor súlyos vagy halálos baleset történik, akkor a mentők, vagy a rendőrség értesíti ki a hozzátartozót. Ne a saját szemszögünkből, hanem a hozzátartozó szemszögéből gondoljuk végig!
A kiértesítő, szomorú kötelességének eleget téve udvariasan és kegyelettel közli a hírt. De ha jobban belegondolunk, akkor a következőt hallhatjuk lelki füleinkkel:
"Édesapja, édesanyja, férje, felesége, gyermeke közlekedési balesetben életét vesztette, (esetleg "ártatlanok" halálát is okozta), mert...

  • két perccel korábban akart hazaérni, és áthajtott a kereszteződésen, amikor piros volt a lámpa,
  • sietett a közértbe, és idegesítette, hogy az előtte haladó, bár a megengedett
    sebességnél gyorsabban haladt, de ő még gyorsabb akart lenni,
  • mobiltelefonon beszélt a barátjával arról, hogy mekkora halat is fogtak,
  • nem bírta ki hazáig és a kocsmában megivott két sört és két felest...

Sorolhatnánk még a példákat napestig. Kérem, higgyék el nekem, a legtöbb halálos
balesetnek ilyen "jelentéktelen" és banális okai vannak. A stressz, az időjárás, és még számtalan dolog befolyásolja lelki állapotunkat, ez által figyelmünket.
Figyeljünk, és Vigyázzunk egymásra!

Emberi vonás, hogy minden vezető azt hiszi magáról, hogy ő jól vezet. Ez lehet, hogy így is van, csak éppen azt felejtjük el, hogy nem az a jó vezető, aki nem követ el hibát, hanem az, aki ki tudja védeni a másik hibáját.
Ne feledjük! A szabálytalan autós nem csak önmagát, hanem a szabályosan közlekedőket is veszélyezteti..."

Gondoljon bele abba is, milyen teherként nehezedik annak lelkére ártatlanok élete, illetve nyomorékká válása, aki a fent sorolt okokból balesetet okoz, és miközben esetleg saját maga nem, vagy csak alig sérül meg, akivel ütközött, az már nem ér haza.
Rengetegen váltak már lelkileg nyomorékká, depresszióssá, alkoholistává, mert egy pillanatnyi rossz döntésük következtében ártatlan emberek haltak meg, vagy váltak mozgássérültté. Önnek egy döntése-cselekedete miatt se kelljen özvegyek, elárvult gyermekek, gyermek nélkül maradt szülők szemébe néznie, ne kelljen keresnie a bocsánatkérő szavakat sem feléjük, sem valaki felé, aki megnyomorodva fekszik egy kórházi ágyon.

Ezért vezessen különösen figyelmesen! Ne csak a saját vezetési stílusát csiszolja, hanem figyeljen oda a környezetére is.

Úgy vezessen, hogy minden autósról, mint emberről, a legjobbat feltételezi, miközben mindig úgy figyeli minden mozdulatukat, hogy meg van annak a lehetősége, hogy a másik komplett idióta az autóvezetéshez, és libáért vette a jogsiját, valamint hogy az illető, a szemét otthon áztatja egy pohárban, és helyette üveggolyót tett be reggel.

A jelen és a "Mindennapi megtakarítások" c. fejezet tanácsainak alkalmazása, olyan különleges vezetési rutin elsajátítására ad lehetőséget, ami csak kevesek sajátja. Az imént említett fejezetben ajánlott vezetési szokások, nem csak jelentős mértékben csökkentik a fogyasztást, de csökkentik a közlekedési stresszt is. Ott elsősorban arról szóltunk, hogy Ön mit tehet ezért.
Ebben a fejezetben ennek a témának a veszélyhelyzetek elkerülését szolgáló folytatása mellett arról írunk, hogy mik azok a magatartási formák, amivel stresszt, sőt veszélyt okoznak egymásnak az autósok (így tehát, ha nem figyel, akkor Ön is), és hogy hogyan kerülheti el azt, hogy mások, illetve körülmények veszélybe sodorják Önt.

Első témánk arról szól, hogy kik közelében tartózkodva teszi ki magát fokozott balesetveszélynek?

Kiket kerüljünk a közlekedésben?
Fölsorolunk néhány olyan tipikus autóst, akiket kerülni érdemes, és akikre amúgy hivatalosan nem hívják föl figyelmünket.

Ha az alábbi szituációkat észleli, valamint ha a felsorolt jellemzőket észreveszi egy autón, illetve vezetőjén, jobb, ha minél távolabb autózik tőle. Közvetlenül ilyen mögött sem érdemes haladni, hiszen egyrészt feltarthatja Önt, másrészt, ha az illető balesetet okoz, annak könnyen Ön is szenvedő alanya lehet. Közvetlenül ilyen autó(s) előtt sem érdemes maradni, hiszen az illető könnyen belemehet hátulról az Ön autójába. Akkor is veszélynek teszi ki magát, ha tartósan ilyen mellett halad.
Vagy maradjon le, vagy előzze meg az illetőt. Miközben előzi, legyen fokozott készenlétben, az illető autó minden rezdülését figyelje, és tartsa egyik ujját a dudán.

  1. Kezdjük egy régi mondással: "Kerüld a kalapos skodásokat!"
    A 70-es, 80-as évek legigazibb mazsolái az általános vélekedés szerint a kalapot viselő skodások voltak. Ez nem csak egy megalapozatlan előítélet volt, hanem megfigyelésen alapult. Valahogy, a szerencsétlenkedésre hajlamos idősebb sofőrök, a 105-120-as Skodákat vásárolták legszívesebben. A "kalaposság" onnan jön, hogy ezek a sofőrök vezetés közben a fejükön hagyják kalapjukat, valószínűleg azért, hogy bizonytalanságukat leplezzék. (A kalap, lehet, hogy tudat alatt önvédelmi eszközként szolgál a forgalomban résztvevő többi autóssal szemben. Magasítja a viselőjét, akinek erre bizonyosan szüksége is van, hiszen magasabb ember kalapban nem tud beülni egy átlagautóba. A sapka ezzel szemben nem jelez veszélyt.)

    A "kalaposok" ma is jelen vannak az utakon. Részint öregebb Skodák szintén idős, kalapot viselő sofőrjeiről van szó, de mára inkább a kalapos-suzukis a jellemző veszélyforrás. Lassúságukkal, bizonytalankodásukkal, majd minden átmenet nélküli irányváltásaikkal, sok forgalmi veszélyhelyzetet okozhatnak. Női változatukra szintén jellemző a (női) kalap, viszont kiegészül előreszegett állal.
    A veszély fokozódik, ha a kalapot viselő idős úr mellett ott ül előre szegett állú felesége, aki folyamatosan közli szerencsétlen emberünkkel véleményét a vezetéséről, ukázokat adva neki. ("Menjél már!", "Vigyázz!!!", "Nem látod, hogy...?", "Géza, mutasd meg neki!", stb.) Ezzel annyira frusztrálja a vezetéstől amúgy is stresszben lévő urat, hogy az még bizonytalanabb lesz, és elkezd kapkodni.

    Többször voltam már szemtanúja ilyen párosítás által okozott balesetnek.
    Amíg ők nem kerülnek csínbe, addig amúgy meg vannak győződve arról, hogy tökéletes sofőrök. (Sokszor utána is). Gyakran lehet ilyet hallani: "50 éve vezetek, és még egyetlenegyszer sem okoztam balesetet..." Ja! Már ha nem számítjuk azt a több tucat veszélyhelyzetet, és jó néhány balesetet, amit másoknak okozott, de amit ő észre sem vett, annyira mereven bámulta az előtte közlekedő autó hátulját.
    Nyáron a kalap sajnos nem (mindig) áll rendelkezésre figyelmeztető jelként. Általános tanács azonban, hogy kerülje a különösen idős autóvezetőket, hölgyeket, és urakat egyaránt, ha vezetésükről lerí a bizonytalanság. Sajnos sok baleset következik be az ő indokolatlan lassúságuk, bizonytalankodásaik, és kiszámíthatatlan megállásaik, vagy irányváltásaik miatt.

  2. Kerülje a technosbékákat, (teknósbékákat) avagy a diszkóautókat is.
    Ezeket leginkább az jelzi, hogy messziről hallani lehet a dübörgő zenét. További ismertetőjegyük a sofőr nyegle testtartása, és fejének ütemes bólogatása, valamint az, hogy az autó hátsó szélvédője lobog, és a rendszámtábla hangosan rezeg a hangnyomástól. A hangos, ütemes zene (ami nem feltétlenül techno, vagy discozene, lehet rock, vagy bármi egyéb is), fiziológiai hatása miatt, növeli a vezető adrenalin-szintjét, ezzel sokszor agresszivitását, és hajlandóságát arra, hogy belemenjen veszélyes helyzetekbe. Az extrém hangerő további káros hatása az, hogy kizárja a környezet fontos információt hordozó zajait (pl. duda, fékcsikorgás), illetve az egyik érzékszervre gyakorolt fokozott hatása növeli a többi érzékszerv ingerküszöbét is. A sofőr behúzódik a "páncéljába", mint egy teknősbéka, és megszűnik számára a külvilág.

  3. Jobb elkerülni a DT-s (diplomata) rendszámú autókat.
    Igaz nem minden esetben, de két jellemző sofőr-fajta is vezeti ezeket. Egyrészt a huszonéves ifjú titánok, akik vagy a követek sokszor elkényeztetett gyermekei, vagy a követségek magyar alkalmazottai. Ők az általában igen erős és előkelő autók volánjai mögött királyoknak érzik magukat, ráadásul a DT-s rendszám védelme miatt több mindent megengednek maguknak, mindezt csekélyke forgalmi tapasztalattal.
    Másik sofőrféleség, akik nagy számban fordulnak elő a DT-s autókban, maguk a diplomaták. A veszélyt közülük azok (és feleségeik) jelentik, akik olyan országokból érkeztek, ahol még nem elterjedt a motorizáció (az elmaradottabb távol-keleti, közép-ázsiai, illetve afrikai országokból) és frissen szereztek jogosítványt.
    Mivel senki nem tudhatja, hogy a volán mögött ül-e az adott típus valamelyike, jobb a DT-s kocsikat messziről elkerülni. Már láttam olyat, hogy DT-s rendszámú autó több száz méteren keresztül szembejövő sávban hajtott, egészen addig, amíg szembe nem találta magát egy másik autóval, ugyanis a sofőr olyan országból származott, ahol balra tarts van.

  4. Érdemes elkerülni a mobiltelefont a fülükhöz tartva vezetőket
    (sőt, azokat még inkább, akik SMS-t küldenek vezetés közben).
    Nem véletlenül tették kötelezővé a telefon-kihangosítót. Bosszantó látvány, amikor valaki egy sokmilliós autóban, a füléhez szorított telefonnal vezet. Nehéz elképzelni, hogy egy húszmilliós Mercihez nem tellett legalább egy "James Bond" szettre! (Mellesleg egy olcsó autóban sincs mentség!)

  5. Legyen óvatos a vezetés közben dohányzók környezetében. Bármikor ölükbe eshet a parázs, ami vakon vezetéshez, szinte mindig hirtelen kormánymozdulathoz, vagy fékezéshez vezethet.

  6. Veszélyt jelentenek a fenti kategóriába nem sorolható, de bizonytalankodó autósok is. Onnan lehet felismerni bizonytalanságukat, hogy nem tartják a sávjukat, lassabban haladnak, mint az átlag, nézelődnek esetleg egy címet, vagy utcát keresve, indexelnek, de nem váltanak sávot, sokszor indokolatlanul fékeznek, stb.
    Általában az autó egész mozgásáról lerí sofőrjének bizonytalansága. Ez utóbbi esetben nem feltétlenül olyasvalakiről van szó, aki általában gyenge sofőr, lehet, hogy csak idegen az adott helyen, és nem akar eltévedni, de ettől még veszélyt jelent a többi közlekedőre.

  7. Kerülje a láthatóan rossz műszaki állapotban lévő autókat.
    Ezek vezetője a forgalom helyett inkább arra ügyel, hogy egyáltalán mozgásban tartsa autóját, nem is beszélve arról, hogy pl. a tragacs kereke is kitörhet, ami miatt irányíthatatlanná válik, ezáltal veszélybe sodorhatja Önt. Ismerősöm mesélte, hogy első autójáról, egy ütött kopott R5-ösről, egyszer az egész hátsó futómű (tengely, mindkét kerék és felfüggesztés) leszakadt. Azért nem szenvedett senki balesetet miatta, mert ez nem forgalmas úton történt.

  8. Ha egy autó kereke defektes, amellett, hogy próbálja meg a sofőr figyelmét felhívni erre a tényre, (dudálás, villogás, mutogatás), maradjon le mögötte. Ilyenkor inkább ne akarja megelőzni, mert az autó egy erősebb kormánymozdulat, vagy fékezés hatására irányíthatatlanná válhat.

  9. Ha éjszaka az Ön előtt haladó autó kivilágítatlan, akkor is érdemes elkerülni a közeléből, mert ha balesetet okoz kivilágítatlansága miatt, annak a szele Önt is könnyen elérheti.

  10. Ha észreveszi, hogy egy autó kereke füstöl, akkor valószínű, hogy az illető éppen a fékeit égeti el. Az ilyen autót is érdemes kerülni, fékezés esetén a legváratlanabb helyzetek állhatnak elő.

  11. Ne haladjon magasra halmozott rakományú (főleg föld, bontási törmelék, nagy fa, vagy betongerendák, acélrudak, csövek, ill. hasonló rakományú) teherautó mögött, mert könnyen leeshet onnan bármi, katasztrófát okozva.

  12. A keleti (volt szovjet államok, román, szerb stb.) és török rendszámú teherautók sofőrjeit túlhajtják és alulfizetik, járműveik műszaki állapota pedig gyakorta siralmas. Az ő közelükben sem érdemes hosszasan autózni.

  13. Különös figyelemmel autózzon déli, főleg olasz rendszámú (ország-jelzésű) autó közelében. Remek sofőrök, de a sávokat egyszerűen nem ismerik, ráadásul az idegen környezet elbizonytalaníthatja őket.

  14. Vigyázzon a 'C' rendszámos autók közelében. Ezeket sokszor vezetik kínaiak, akiknek friss a jogosítványuk, ráadásul alapvetően motorizálatlan országból érkeztek. Sokszor annyira nem tudnak vezetni, hogy az már burleszkfilmbe illik.

  15. Ha tűzoltóautó jön szembe szirénázva, azonnal húzódjon le, amennyire csak lehet. Láttam már olyat, hogy a tűzoltóautó tartályában a víz a gyors manőverek miatt belengett, és a sofőr kétségbeesett manőverezésbe kezdett, hogy a tűzoltókocsi ne boruljon föl, mindeközben majdnem elsodort néhány szembejövőt.

  16. Ha egy autós a bizonytalanság, vagy figyelmetlenség legkisebb jeleit mutatja (pl. párhuzamos közlekedés esetén elkezd a sávja Ön felé eső széle irányába húzódni, anélkül, hogy indexelne), fokozott figyelemmel haladjon el mellette, és egyik ujját ebben az esetben is tartsa a dudán. Nekem már több koccanás, és több tucatnyi vészfékezés elkerülését jelentette az időben megnyomott duda.

  17. A belső sávban indokolatlanul lassan haladó autó is gyanús. Felkészülhetünk hirtelen és indokolatlan manővereire.

  18. Óvatosan előzze meg azokat, akik egy teherautó, vagy más lassabb jármű mögött araszolnak. Elképzelhető, hogy egyszer csak elfogy a türelmük, és hirtelen, másokat veszélyeztetve kezdenek előzésbe.

  19. Kerülje el az agresszív, tolakodó, öklét rázó autóst is. Jobb nem a közelben lenni, amikor balesetet okoz!

  20. A disznószemű egybenyakú, gonosz arcú, kigyúrt bűnöző idiótákat is jó elkerülni. Az ilyeneket legjobb széles mosollyal, udvariasan elengedni, hadd kerüljön minél távolabb. Ezeket sokszor lesötétített üveg takarja. Ezért a sötétített üvegű autókat is érdemes elkerülni, különösen a drágább fajtákat.

    Annál, hogy egy adott helyzetben kinek van igaza, fontosabb, hogy Ön balesetmentesen odaérjen úti céljához. Ezért ne ragaszkodjon feltétlenül a jogaihoz! Jobb, ha adott esetben lemond jogairól, akár egy pofátlanul nyomakodó autós javára, és esetleg néhány percet veszít, mint ha sikerül őt móresre tanítania, de autója ugyanakkor összetörik, és akár Ön, vagy utasa is sérülést szenved.

    Egyszerűen csak nem kell reagálnia arra, ha valaki bunkó! Megteheti, de tényleg szabad rá, hogy ne tegye. Ha valaki modortalan, vagy arrogáns Önnel, ennek a ténynek semmilyen befolyással nem szabadna lenni az Ön saját önképére! Emiatt tehát nem is szükségszerű megtorolni a sértő magatartást.
    Ha nem reagál valaki bunkóságára, az nem meghunyászkodás, hanem a helyzeten, és az illetőn való nemes felülemelkedés.

    Megteheti, hogy visszavág, de abszolút szabad rá, hogy ne tegye! Amikor forr a méregtől egy idióta autóstársunk miatt, vagy a bosszún töri a fejét, értékes perceket vesz el magától, amikor lehetnének inkább pihentető, vagy építő gondolatai is, és gyakorlatilag önként engedélyezi az illetőnek, hogy belépjen az Ön életébe, azáltal, hogy teret ad neki a gondolataiban! Egy állat helyett, gondolkodjon inkább szeretteiről!

    Még két érv a visszavágás ellen:

    Könnyen lehet, hogy az illető nem "csak azért sem engedlek el" hozzáállásból, vagy felfuvalkodottság okán volt udvariatlan, nem arrogáns, gonosz, vagy nemtörődöm módon veszélyeztette Önt, hanem egyszerűen figyelmetlenségből, de az is lehet, hogy későn ismerte föl a helyzetet.

    Az is könnyen előfordulhat, hogy Ön kerül olyan helyzetbe, ami alapján viszont más értékelheti az Ön szerepét negatívan. Legyen ezért inkább megbocsátó.


Mivel növelheti még biztonságát a közlekedésben?

  1. Ne akarjon senkinek tetszeni, vagy bizonyítani, aki Ön mögött jön! Ez a tetszés- vagy bizonyításvágy olyan helyzetekbe hajszolhatja bele, amit eszébe sem jutna bevállalni, ha nem lenne Ön mögött egy másik autós. (Pl. sűrű forgalmú magasabb rendű útvonal, és alacsonyabb rendű út kereszteződésén áthajtáskor, az alacsonyabb rendű útról érkezve fordulhat elő ilyesmi.) Akkor sem kell bevállalnia helyzeteket, amiket egyébként elkerülne, ha az Ön mögött álló, vagy haladó autós, láthatóan, vagy hallhatóan türelmetlen.
    Akkor sem kell bevállalnia meleg helyzeteket, ha ezzel úgymond meghálálni akarná azt az Ön mögött jövőnek, hogy az illető beengedte, sőt, egy esetleges bénázást, vagy elbambulást sem kell kompenzálnia ilyen módon.

  2. Tartsa be a követési távolságot!
    A követési távolság be nem tartása, egy olyan rossz szokás, ami akár a vezetés közben jelenlévő stressz 80%-ért is felelős lehet. Elképzelhető, hogy Ön nem is tud róla, hogy nem tartja be a követési távolságot! Nem tud róla, mert mindig is így tette, és mert végül is nem szalad rá egészen az Ön előtt haladó autóra, úgyhogy a dolog nem feltűnő, sőt első ránézésre, észre sem vehető. Ön lehet, hogy csak azt veszi észre, hogy gyakran kerül olyan helyzetbe, amikor úgy NAGYON oda kell figyelni, vagy nagyon nagyot kell fékezni. Valahogy sohasem pihentető a vezetés. Mindig stresszes egy kicsit.

    Persze, hisz a kisebb követési távolság fokozottabb figyelemre kényszeríti Önt, ha nem is tudatos, de tudatalatti szinten mindenképpen. Kérem, higgye el, a nyugodt pihentető autózás, lehetetlen megfelelő követési távolság nélkül.
    Ön semmivel sem ér oda később, ha a még éppen szükségesnél 15-20%-kal nagyobb követési távolságot tart,
    és semmivel sem ér oda hamarabb, ha rátapad az Ön előtt haladó kocsi hátuljára.
    Ne feledje, ez egy szokás! Önnek újra meg újra tudatosan úgy kell döntenie, hogy szándékosan lemarad egy kicsit.

    Továbbá ez nem csak arra ad lehetőséget, amit az üzemanyag-megtakarításról szóló cikkünkben említettünk, sőt nem csak azt előzi meg, hogy Ön beleütközzön másba hátulról. Ha nem tartja be a követési távolságot, és valaki Ön előtt hirtelen megáll, hiába sikerül Önnek vészfékezéssel megállnia, az Ön mögött jövőnek ez nem biztos, hogy összejön. Persze ilyenkor ő a hibás, és a káreseményt az ő felelősségbiztosítására rendezik, de ez Önt nem mentesíti a kellemetlenségek alól.
    Ha Ön egészséges távolságra halad az Ön előtti autótól, akkor mindig meg tud állni normál fékezéssel, akkor is, ha az, aki elöl halad vészfékezett. Így az Ön mögött haladónak is van lehetősége a normális megállásra, akkor is, ha ő nem tartott elegendő követési távolságot.

    Télen, még ennél is nagyobb követési távolságot érdemes tartani, egyrészt az út csúszóssága miatt, másrészt csak így van esély az elöl haladó autó alól előbukkanó kátyú kikerülésére.

    A követési távolság fenntartása az előzésben is segít. Gyakorlott vezetők nem akkor kezdenek el gyorsítani, amikor már megkezdték az előzést, hanem még a megelőzni kívánt autó mögött haladva. Így amikor a szembejövő sávba az előzés miatt áttérnek, már jelentős sebességtöbblettel rendelkeznek a lehagyni kívánt autóhoz képest.

  3. Hogyan haladhat országúton - autópályán, viszonylag nagy sebességgel, közepes sűrűségű ködben, ködlámpa nélkül?

    Igazán sűrű köd esetére, két lehetőség van: vagy nagyon lassan kell haladni, vagy a legjobb útra sem kelni. Ha a köd menet közben válik átláthatatlan sűrűségűvé, legjobb félreállni egy autós pihenőben, és ott megvárni a köd ritkulását. Az út rendkívül fárasztó és veszélyes teljesen sűrű ködben.

    Tanácsunk arra az esetre vonatkozik, amikor -ha lenne- a ködlámpa még 100-110-es tempóhoz elegendő távolságra elvilágítana, de ködlámpa nélkül, csak 30-50 m-re lehet ellátni.
    Valójában a tényleges látótávolság jóval több, mint 30-50 méter - lenne az akár 150-200 méter is, azonban pont a saját autónk lámpája rövidíti le azt azáltal, hogy megvilágítja a ködöt, amin a fény szétszóródik, visszaverődik, fényfalat képez. Így kb. 30 méterre rövidül a belátható útszakasz.
    A tényleges látótávolságra akkor ébredünk rá, amikor megelőz minket egy olyan autó, amelynek van ködlámpája, ezért vezetője lényegesen messzebbre lát, így jóval bátrabban halad. Azt vesszük észre, hogy az illető hiába távolodott el már 150-200 méterre, még mindig tisztán látjuk hátsó lámpáit.

    Ilyenkor két dolgot tehetünk: vagy haladunk tovább azzal a tempóval, amivel korlátozott látótávolságunk miatt biztonságosan vezethetünk, miközben azon elmélkedünk, hogy jó lenne, ha nekünk is lenne ködlámpánk, vagy felgyorsítunk arra a tempóra, amivel az éppen minket megelőző autó megy, és az ő hátsó lámpáit vezetőfényként használva, min. 3 másodpercnyi távolságra követjük őt. Autópályán, nagyobb sebesség esetén, jó, ha a 120-as tempónál is biztonságos, 120-150 méterről követünk. (A távolságra jól következtethetünk az utat szegélyező fehér szegély-oszlopokból, amiket országúton - autópályán egyaránt, 50 méterenként telepítenek.)
    A távolság megválasztásánál legyen figyelemmel az útviszonyokra is! Jó, ha tisztában van azzal is, hogy az adott sebességnél, mekkora távolságon belül tud megállni.

    Fokozott figyelemmel vezessen, figyelje a felvezetőnek használt autó lámpáinak minden rezdülését! Ha kigyullad a féklámpa, azonnal kezdjen Ön is lassításba.
    Ha a felvezető sávot vált, Ön is váltson sávot. (Ne azonnal, hanem kb. ott, vagy egy egész kicsit előbb, mint ő.) Ha ő látszólag hirtelen kikerül valamit, Ön is készüljön föl egy esetleges kátyúra, vagy egyéb útakadályra.
    Ha a fények hirtelen kitérnek oldalra, (pláne, ha hirtelen megemelkednek), szintén azonnal kezdjen intenzív lassításba, és az elakadásjelzőt is azonnal kapcsolja be. (Az ok lehet hirtelen feltűnt akadály, a köd nagyobb sűrűsége, de megcsúszás, sőt konkrét baleset is!)

    Időközönként használja az ablaktörlőt, mert a köd előbb-utóbb kicsapódik az ablakra elhomályosítva azt, és fokozottan figyeljen a jelzőtáblákra, útjelzésekre is!

    Ha ködben kikerülhetetlen akadály miatt kell megállnia, az autót azonnal hagyja el, és meneküljön az út szalagkorlátján túlra. A lámpát, és az elakadásjelzőt hagyja bekapcsolva. (Figyelem: vakon ne ugorja át a szalagkorlátot, győződjön meg róla, hogy a túloldalon azonos magasságú talaj várja. Volt már, aki attól sérült meg súlyosan, hogy ködben bekövetkezett sorozatos egymásba-rohanás elől menekülve, hídról ugrott le, mert nem látta, hogy a korlát túloldalán nincsen talaj.) Mindenesetre a slusszkulcsot húzza ki (csak, ha emiatt nem alszik el a világítás), és a mobiltelefonját vigye magával. (Persze, a helyszínt távolabbra ne hagyja el.)
    Csak akkor térjen vissza autójába, ha az Ön autója mögött, már 8-10 autó biztonságosan megállt.

    A követést persze csak józan határok között szabad folytatni! Eszement száguldozó idiótát ne kövessen!

    Csak olyan tempóval haladó autót kövessen, amely nem haladja meg azt a sebességet, amelyről a követési távolságon belül, 0-ra tudja fékezni autóját. Sajnos előfordulhat ugyanis, hogy a felvezető autó lerövidült féktávolsággal áll meg, ha belerohan valamibe, mert rosszul mérte fel a látótávolságot, és túl nagy sebességgel haladt.

    Ha "vonatozás" alakul ki, tehát Önt is követni kezdik, és az, aki Önt követi, zavaróan közel jön, jelezzen az elakadásjelzővel, vagy indexeljen jobbra, ami azt jelzi az illetőnek, hogy Ön engedi menni, (sőt igazából szeretné, ha az illető előzne)! Ha az illető nem távolodik, inkább "hagyja veszni" aktuális felvezetőjét, és lassítson le annyira, hogy a tapadós autósnak már ne érje meg Önt követni, és kénytelen legyen előzni. Még mindig jobb esetleg néhány percig új felvezetőre várva lassan haladni, mint állandóan nyomás alatt lenni egy szoros követő miatt, vagy hirtelen lassítás esetén, kitennie magát annak, hogy az illető belerohanjon az Ön autójába.

    Természetesen vannak veszélyei az ilyen felvezető-fénnyel történő gyorsan haladásnak: ha valami történik a felvezető, és az Ön autója között, arról csak korlátozott információ jut el Önhöz. (Pl. átrohanó vad, vagy nem megfelelően kivilágított, sávot váltó autó, stb.) Az is előfordulhat, hogy az illető megcsúszás nélkül áthalad vízátfolyáson, jegesedésen, és Ön ezt a jelenséget csak késve veszi észre.

    Ennél az imént ismertetett módszernél, egy megfelelő ködlámpa mindenképpen jobb megoldás, de ha nincs, és haladni kell, ez is működik.

    A köd komoly veszélyforrás, legyen rendkívül körültekintő!

    A módszert többször, mindenféle veszélyhelyzet kialakulása nélkül alkalmaztuk, de természetesen nem vállalunk felelősséget semmiféle, a tanács alkalmazásából eredő kárért, követelésért! Az itt ismertetett eljárást, mindenki saját felelősségére alkalmazhatja!

  4. Mindig induljon el időben, azaz legalább 15 perccel előbb!
    Ez is egy szokás! Ön mindig időben indul. Igaz? Csak néha közbejön valami, amitől öt-tíz perccel mégis később indul el. Vagy esetleg úgy érzi, hogy túl drága az ideje ahhoz, hogy ne hajszálpontosan kiszámítva érkezzen?
    A 15 perc nem azt jelenti, hogy Ön tizenöt percet elveszteget utazásra, hanem azt, hogy az amúgy fél- háromnegyedórás út, az esetleges késés miatt nem egy merő gyomorgörcsben telik, nem kell szabálytalankodnia a kényszerű sietség miatt, hanem egy nyugodt, szinte pihentető idő lehet az Ön, esetleg amúgy is feszült napjában. Ha Önnek drága az ideje, akkor valószínűleg pont azt nem engedheti meg magának, hogy fél órát csak azért töltsön feszültségben, mert nem indult el 15 perccel előbb. Arról nem is beszélve, hogy a balesetveszélyes közlekedés egyik legelső oka az idődrukk.

    Ha szeretne, vezetés közben akár dolgozhat is (rendezheti a gondolatait, vagy kihangosítóval akár a szükséges telefonjait is elintézheti).

  5. Sávváltásnál, vagy előzésnél gyakori hiba (az előzések közben bekövetkezett frontális ütközések egyik fő oka is ez), ha nem váltunk vissza, hanem magas sebességi fokozatban próbáljuk az autót gyorsítani. Ha előzésbe, sávváltásba kezd, és nincsen az Ön autója és a megelőzendő autó között eleve legalább 15 km/h sebességkülönbség (ez a sebességkülönbség azt jelenti, hogy személygépkocsi előzésekor, mintegy 3-5 másodperc alatt túl van az előzésen), mindenképpen váltson vissza egy sebességfokozattal! Ez olyan erőtöbbletet ad az autónak, amely nem várt helyzetben is kihúzhatja a bajból, illetve sávváltás közben lehetőséget ad a gyors sebességnyerésre.
    Ha előzés közben ébred rá, hogy kevés a motor ereje, még mindig visszaválthat. Egy gyors visszaváltás megmentheti az életét!

    Sok halálos kimenetelű frontális ütközés egyszerűen elkerülhető lett volna, ha a szabályosan közlekedőt nem igézte volna meg a szembejövő szabálytalanul előző autó látványa. Ne vegye készpénznek, hogy az illető vissza tud térni sávjába, mielőtt találkoznának! Inkább jó előre készüljön föl a fékezésre, illetve kitérő manőverekre! Gyorsan mérje föl a rendelkezésre álló menekülési lehetőségeket is!


  6. Ne vegye készpénznek azt sem, hogy az autópályán a külső sávban haladó teherautó, Trabant, vagy a korábban említett "kalapos suzukis" figyelembe veszi majd azt, hogy Ön gyorsan halad a belső sávban! Teljes természetességgel kivágnak Ön elé akkor is, ha Ön már csak vészfékezéssel kerülheti el az ütközést. Autópályán minden olyan jármű mellett fokozott figyelemmel haladjon el, amelyik várhatóan előzni szeretné az előtte haladót!

  7. Sajnos több olyan veszélyforrás is van, ahol két széles, többsávos út találkozik,

    a jobbra láthatóhoz hasonló módon. Az ilyen kereszteződések forgalmát közlekedési lámpa szabályozza, azonban, ha a lámpa meghibásodik, vagy éjszakára sárga villogóra vált, a kereszteződés azonnal baleseti gócponttá válik.

    Kikre jelent veszélyt? A 'C' pont felől a 'B' pont felé, a 'B' pont felől a 'C' pont felé, és az 'A' pont felől a 'C' pont felé haladókat egyaránt veszély fenyegeti, ugyanis az A pontból érkezők, mivel az út, amin haladnak, széles és több sávos, és mivel általában lámpa szabályozza az áthaladást, elképzelhető, hogy nem figyelnek fel arra, hogy elsőbbségadási kötelezettségük van, ezért lassítás nélkül továbbhaladnak.

    Emiatt fontos, hogy hasonló jellegű kereszteződésben ne vegye garantáltnak, hogy az alsóbbrendű útról érkező, eleget tesz elsőbbségadási kötelezettségének.
    Fontos az is, hogy ne megszokásból vezessen, hanem figyeljen oda a táblákra is!

    Budapesten két ilyen "gyilkos" kereszteződést emelnénk ki: a Bocskai és a Karolina út kereszteződését, illetve a Lajos és Pacsirtamező utca találkozását.

  8. Jobbról jó-jó-jó-jó-jó gyorsan jön valaki! Ez egy vicc poénja, amelyben egy dadogós utas próbálta jelezni a veszélyt, de nem sok sikerrel! Elkésett! E nélkül is kerülhetünk jó-jó-jó-jó nagy bajba, az alábbi esetben:

    A balra látható ábrán, egy egyszerű kereszteződést látunk. Mi okozhat itt problémát? Ha az 'A' irányból érkezve, kis ívben jobbra akarunk kanyarodni, sokszor elkövethetjük azt a hibát, hogy csak arról győződünk meg, hogy 'B' irányból nem érkezik-e autó. Amit sokan, sokszor elfelejtünk megtenni, az az, hogy meg kellene győződnünk arról is, hogy a 'C' irányból, abban a sávban, ahova mi szeretnénk befordulni, nem érkezik-e valaki szabályos*, előzést végrehajtva. Ha erről nem győződünk meg, nagy sebességű frontális ütközést kockáztatunk meg.

    A fenti egyszerű kereszteződéshez képest, még fokozottabb a veszély a balra látható esetben, ugyanis itt az 'A' irányból érkezők, a kanyar miatt, még kevésbé feltételezik, hogy a 'C' irányból érkezők közül valaki a bal oldali sávban halad, egy másik autót előzve.

    *(KRESZ 34.§, 8. bekezdés, e pont.)


  9. A fentiekhez hasonló szituáció, amikor egy az útra merőleges parkoló helyzetből kitolatunk az útra, miközben csak arról győződünk meg, hogy abban a sávban, ahova kitolatni készülünk, jobb kéz felől érkezik-e valaki, pedig itt még inkább előfordulhat, hogy valaki a másik irányból érkezik ebben a sávban, valakit szabályosan előzve, hiszen itt egyáltalán nincs kereszteződés, ami az előzés akadálya lehetne.

  10. Egy konkrét helyzet, ami naponta több koccanást okoz:
    Ön előtt, egy szerencsétlenkedő autós próbál jó ideje ráfordulni egy útra, amely forgalmába Ön már régen besorolt volna. Az illető végre elindul, Ön gyors körültekintés után látja, hogy Ön is be tud sorolni a forgalomba. Elindul, és miközben a forgalmat figyeli, egészen a szerencsétlen figura hátsó lökhárítójáig jut, ahol nagyot csattan és megáll. (Jobb esetben vészfékezve csúszik bele, rosszabb esetben a nélkül.) Az illető ugyanis időközben megijedt, és 1-2 méter után megállt. A legszomorúbb az, hogy ilyenkor nem a szerencsétlenkedő autós a hibás, hanem Ön, hiszen "nem tartotta be a megfelelő követési távolságot".
    Javaslatunk: ilyen autóst követve először arról győződjön meg, hogy az tényleg besorolt-e a forgalomba, és nem pedig 2 m után újra blokkolt! Csak ezután induljon el Ön is! Ha a közlekedési helyzet miatt jobb, ha azonnal Ön is be tud sorolni, és nincs idő az illető eltávolodására várni, akkor legyen nagyon óvatos, és számítson arra, hogy a bizonytalankodó bármikor megállhat.

  11. Szintén gyakori eset (én már kétszer láttam ilyet): többsávos úton, lámpás kereszteződésnél, amikor zöldre vált a lámpa, egyszerre megindul a 2-3 sáv. Igen ám, de a keresztező úton jön valaki, aki még át akar csúszni a kereszteződésen, hiába kapott már pirosat. A belső sávokban haladók valószínűleg időben észreveszik, és megállnak, viszont a külső sávban közlekedők, a belső sávban lévők takarása miatt, nem látják a szabálytalan autóst, ezért ütköznek vele. Fontos, hogy ne vegye készpénznek, hogy a zöld jelzés szabad utat jelent. Ilyen kereszteződésekben, ha nem Ön van a legbelső sávban, vessen egy pillantást balra is, hogy észrevehesse azt, aki szabálytalanul érkezik balról. Ha ilyesvalakivel ütközik, mindenképpen hívjon rendőrt, hogy az illetőnek lehetőleg a rendőrségi intézkedés is elvegye a kedvét az ilyesmi ismétlésétől.

  12. Ennek az esetnek egy másik változata (ilyet is láttam már) az, amikor nincs lámpa, és a főútvonalon haladók elengedik a keresztezni kívánókat.
    Egyszer egy kalapos suzukis (arrogánsan előreszegett állú, szintén kalapos feleséggel kiegészítve), előttem ácsorgott, várva, hogy balra nagyívben, egyébként szabályosan befordulhasson egy mellékutcába, úgy hogy a szembe jövő forgalom három sávján is át kellett hajtania. Több kínálkozó lehetőséget is kihagyott, majd pont úgy indult el ("Géza, menjél már!"), hogy a két belső sávban haladóknak erősen fékezniük kellett, hogy ne ütközzenek vele. A szélső sávban közlekedő ezt nem tette meg, mert nem vette észre az illetőt, és eltrafálta a suzukist. Szerencsétlen kalapos, csak hallgatott, tudta, hogy ő a hibás, de nem úgy a feleség! Ordítozott, köpködött (szó szerint), úgy pattogott a helyszínen, mint Yoda, a Star Wars, "Klónok Támadása" epizódjának vívó jelenetében. Fogalma nem volt, hogy ők voltak a hibásak.
    Az ilyen esetek elkerülésére, csak azt tudjuk ajánlani, hogy a szélső sávban autózva ne csak a saját sávját figyelje, hanem az egész forgalom áttekintésével autózzon. Egyedül így van esély az ilyesmit megúszni.
    A vázolt helyzet más megközelítésben is figyelmet követel! Ha Ön az, aki át akar haladni a többsávos úton, és a belső két sávban megállnak, hogy átengedjék, akkor mielőtt áthalad a külső sávon, győződjön meg róla, hogy az ott érkező hajlandó-e elengedni Önt, vagy esetleg észre sem vette, hogy mi folyik.

  13. Vigyázzon a teherautókkal, buszokkal: soha ne álljon meg busz*, vagy hátsó ablak nélküli teherautó mögött, kis távolságra úgy, hogy járműve nem látszik ki valamelyik oldalon, az Ön előtt álló jármű valamelyik oldalsó tükréből észrevehető módon.
    Mivel a fent említett járművekből hátra csak a két szélső tükrön keresztül lehet látni, ha középen áll meg, úgy, hogy az Ön járműve nem lóg ki semerre, akkor könnyen lehet, hogy ha a teherautó, vagy busz sofőrje valamilyen okból tolatásba kezd, akkor csak a csattanásból veszi majd észre, hogy Ön megállt mögötte.
    *A magas építésű buszoknak, hiába van hátsó ablakuk, azon keresztül, egy hozzájuk közel megálló személyautó észrevehetetlen.

  14. Amikor egy az út szélén szabálytalanul megállt autót, illetve bármilyen helyzetben szerencsétlenkedő (pl: akadály mögé beragadt) autóst kerül ki, tartsa a kezét a dudán és figyeljen fokozottan, mert gyakran előfordul, hogy az illető pont azt az időpontot választja elindulásra, amikor az őt kikerülő autó elhalad mellette.

  15. Ha azt látja, hogy az út szélén, garázsból, udvarból, vagy kertből tolat kifelé valaki, ne vegye 100 %-osan biztosnak, hogy az illető megáll majd, és csak akkor tolat ki teljesen az útra, ha Ön elhaladt. Sok baleset történik amiatt, mert többen megfelelő körültekintés nélkül hátrálnak ki járművükkel az útra.
    Ezért, ha arra lesz figyelmes, hogy valaki az Ön haladási irányában, éppen az út felé tolat, legyen fokozott figyelemmel, készüljön föl hirtelen fékezésre, de mindenesetre tartsa egy ujját a dudán, sőt egy rövid, figyelmeztető hangjelzést is adhat.

  16. Keskeny úton, beláthatatlan kanyarhoz közeledve, adjon rövid kürtjelzést! Ez megmentheti attól, hogy összeütközzön egy szembe jövővel.

  17. Ne vegye készpénznek, hogy autóstársai is alkalmazkodnak egy adott hely frissen megváltozott forgalmi rendjéhez, és ne is Ön legyen az, aki megpróbálja azt betartatni velük! Mindkettő baleseteket okozhat.

  18. Ne legyen megszokott, bárki képes meglepetéseket okozni! Még egy jó sofőr is tehet meggondolatlan dolgokat.
    Ne vegye garantáltnak az elsőbbségét! Ne lankadjon el a figyelme védett útvonalakon sem, ne számítson arra, hogy a többi autós szabályosan közlekedik. Az autózás veszélyes üzem, ne legyen könnyelmű!

  19. Ne akarjon visszatartani egy agresszív autóst az előzéstől, előrenyomakodástól! Úgy sem fog megváltozni az illető, Ön pedig veszélybe sodorja saját magát. Hagyja inkább előzni, ha gyorsan halad az illető, úgyis hamar eltűnik a közelből.

  20. Ha valaki rátapad Önre, és tolja le az útról, fölösleges tanító jelleggel beletaposnia a fékbe. Semmi haszna nem lesz belőle, ha az illető összetöri az Ön kocsijának hátulját. Sokszor a kis követési távolság nem is az agresszivitás, sokkal inkább egy rossz szokás, vagy a sietség, néha a figyelmetlenség megnyilvánulása. Bőven elég, ha annyira lép a fékre, hogy féklámpái felgyulladjanak. Még jobb, ha felkapcsolja hátsó ködlámpáját, amelynek erős, vakító fénye nagyobb távolság tartására ösztönzi az illetőt. (Másik lehetőség, hogy azért tapadnak ránk, mert tényleg indokolatlanul lassan haladunk, pláne, ha a belső sávban... Ilyenkor tegyünk róla, hogy szűnjünk meg akadály lenni!)
    Vigyázzon ugyanakkor arra is, hogy ne hagyja magát "megkergetni", azaz olyan sebességre gyorsítani, ami mellet Ön már nem uralja az autóját úgy, ahogyan szeretné, vagy ami miatt megbírságolhatják.
    Az is segít, ha jobbra indexelve, és kissé lehúzódva jelzi az illetőnek, hogy engedi előzni.

  21. Általában véve se akarja Ön tanítani (azaz tanító jelleggel megijeszteni, megfélemlíteni - büntetni) a többi autóvezetőt. Ez, ha nem vezet közvetlenül balesethez, akkor is agresszivitást szül, és fölösleges veszélyhelyzetet okoz. Legyen nyugodt, ha a másik megérdemelné, hogy összetörje magát, mert olyan idióta, vagy agresszív, előbb utóbb ez úgyis megtörténik. Önnek semmi előnye nem származik abból, ha ebben Ön is részt vesz. Sőt, akár súlyos kára is lehet ebből. Az is előfordulhat, hogy a másik fél annyira agresszív állat, hogyha Ön tanítólag lép fel, rákiabál, vagy mutogat, meg is támadhatja Önt. Az agresszív, ragadozóagyú, kigyúrt, fegyvert viselő bűnözők korában, érdemes kétszer is meggondolni, hogy kinek és hogyan fejezzük ki esetleges nemtetszésünket.

  22. Sok ráfutásos baleset, közlekedési lámpánál történik. Amikor közlekedési lámpánál megáll, ne közelítse meg az Ön előtti autót 2-2,5 méternél jobban, és nézzen a tükörbe. (Már lassítás közben is érdemes bele-bele pillantani.) Ha valaki úgy közeledik, mintha nem akarna megállni, tegye gyorsan újra egyesbe (vagy, ha még éppen csak lassít, akkor kettesbe) a váltót, és készüljön rá, hogy gyorsan előreguruljon 1-2 métert, miközben nyomja a dudát. Sokszor ez a féktáv-növekedés elég ahhoz, hogy ne ütközzön önnek a figyelmetlenül érkező autós.
    Ugyanez a 2-2,5 méter arra is lehetőséget ad, hogyha az Ön előtti autós nem tud elindulni, ne kelljen mögé beragadva addig várni, amíg végül el tud indulni, hanem egyszerűen kikerülhesse.

  23. Ugyancsak lámpánál, enyhe emelkedőn előfordulhat, hogy az Ön előtti autós leveszi lábát a fékről, és elkezd hátrafelé gurulni. Ilyenkor azonnal tegye kezét a dudára, hogyha az illető rövidesen nem állna meg, kürtöléssel figyelmeztethesse, mielőtt nekiütközik autójának. Sokan vannak, akik csak az ütközéskor vennék észre, hogy autójuk gurult.

  24. Amikor vészfékezésre kényszerül, azonnal kapcsolja be a vészvillogót, ami figyelmezteti a hátul jövő(ke)t arra, hogy neki(k) is meg kell állni, nem csak egy kisebb lassításról van szó.

  25. Ha azt látja, hogy a hátulról érkező, kikerülhetetlenül bele fog ütközni az Ön autójába, gyorsan támassza a fejét a fejtámlának (amit csak akkor tud megtenni, ha helyesen beállította), támassza ki magát a kormányt megmarkolva, és engedje fel a féket! Ezzel csökkenti a a sérülésveszélyt, másrészt az utóbbival kisebbé teszi autója ellenállását, amivel az autó hátsó részének szétrombolódását mérsékelheti valamivel.

  26. Amikor buszmegállóban álló busz mellett halad el, lassítson, és nézzen át a busz eleje alatt. Így észreveheti, ha valaki esetleg ki akarna szaladni a busz takarásából. Ezekben a helyzetekben, ha nem figyel oda különösen, és valaki kiszalad a busz mögül, menthetetlenül elüti az illetőt.
    Megállóban álló busz mellett elhaladva is tartsa ezért egy ujját a dudán, és csökkentse a sebességet is.

  27. Tavasz elérkeztével új veszélyforrás jelenik meg az utakon: a motorosok. A tavasz első néhány hetében nyerik vissza rutinjukat, ekkor még inkább figyelni kell rájuk! Ne akarjuk megakadályozni azt, hogy egy motoros az autók között előretörjön a dugóban. Semmi értelme ennek, úgysem tart föl senkit. Jobb, ha inkább helyet csinálunk nekik, mint ha akadályozzuk őket. Amellett, hogy az ő biztonságukat is fontos szem előtt tartanunk, az is szempont, hogy egy fölbosszantott motoros könnyen leütheti autónk tükrét, és mire észbe-kapunk, már sehol sincs.

  28. A motorosoktól tanulhatunk is: ők tudják a legjobban, hogy a kezdődő esők idején mennyire csúszik az út! Ilyenkor ugyanis az útra rakódott port az eső még nem mosta le, viszont a porréteg egy csúszós nyálka-réteggé alakul a nedvesség miatt, amit csak néhány perces huzamos eső mos le az útról. Ilyenkor érdemes az átlagosnál lassabban vezetni, és nagyobb követési távolságot tartani.

  29. Ősszel, amikor folyamatosan rövidülnek a nappalok, és fokozatosan eljutunk oda, hogy már akkor is sötét van, amikor munkából megyünk haza. Ilyenkor egyre többet vezetünk esti fényviszonyok között. A városok közvilágítása, különösen a főközlekedési utakon egyre "ragyogóbb", a nátriumgőz lámpák egyre nagyobb fényárt szolgáltatnak.
    Az egyértelmű előnyök mellett, van azonban ennek egy mellékhatása is: a jól kivilágított utakon sokan nem veszik észre, hogy elfelejtették bekapcsolni tompított fényszórójukat. Ők jól látnak, azonban őket elég nehéz észrevenni, különösen, ha még az eső is esik.
    Ezért rendkívül fontos, hogyha előz, vagy egy utat keresztez, ne csak az autók lámpája alapján tájékozódjon arról, hogy szabad-e az út! Ne érje be egy gyors pillantással, amelyben mindössze arra figyel, hogy lát-e járműveket jelentő lámpákat, vagy sem.
    Alaposan nézzen körül, mintha rossz látási viszonyok között lenne: nem közeledik-e egy fantom az éjszakában, azaz nem jön-e valaki kivilágítatlan járművel.

  30. Vigyázzon a villamossíneken: egy régebbi munkahelyem a Krisztina körúton volt. A földszinti iroda ablaka az utcára nézett. Egyszer csak kollegáimmal arra lettünk figyelmesek, hogy a síneknél valami fölfelé meredezik. Odamentünk, és azt láttuk, hogy az egyik sín peremének a betonelemekre rásimuló széle, mintegy 60-70 cm hosszan levált a betonról és a sínről is, és felhajlott, az egyik vége ugyanis még nem tört el, az rugalmasan megtartotta. A másik, a meredező, és hegyes vége, úgy 20-25 cm magasan, kb. 30°-os szögben állt fölfelé.
    Amint ezt észrevettük, a levált darabot hajlítgatással teljesen letörtük.
    Ha ez a meredező vasdarab ott maradt volna, igen hamar fölnyársalhatott volna egy autót.
    Bárhol is érte volna a kocsit, mindenképpen kárt okozott volna. Kiszúrhatott volna kereket, hűtőt, ködlámpát (és a lökhárítót, köténylemezt is megszaggatta volna). Felhasíthatta volna az autó fenéklemezét, közvetlen sérülést okozva a bennülőknek, vagy akár a motor karterét kiszúrva, a teljes motort is tönkretehette volna. Az sem lett volna következmény-nélküli, ha egy benzintankot szúr ki.
    Ezért ha olyan úton halad, ahol a síneken is lehet közlekedni, figyelje a sínek közvetlen környezetét is, nem vált-e el a fémszegély. Lehetőleg minél rövidebb ideig hajtson a síneken, inkább használja a másik sávot, ha lehet.

  31. Az első havazás alkalmával, érdemes egy kicsit gyakorolnia. Nagyobb sík terepen, ahol az autó nyugodtan kicsúszhat, próbáljon éles kanyarodásokat végrehajtani, és gyakorolja be, hogy mi ilyenkor a megfelelő kormánymozdulat. Azért fontos ezt gyakorolni, mert a helyes eljárás pont az ellenkezője az ösztönösnek. Nem a csúszás irányával ellenkezően, hanem pontosan a csúszás irányába kell kormányozni az autót a megpördülés elkerülésére. A féket sem szabad ilyenkor megnyomni, valamint, a hirtelen gázelvétel is fokozza a csúszást. Érdemes gyakorolni, súlyos balesetek elhárítására válik képessé ezzel.
    A gyakorlás megkezdése előtt, érdemes a terepet megvizsgálnia, hogy megbizonyosodhasson afelől, hogy valójában mekkora is a rendelkezésre álló tér, és hogy nincsenek-e rejtett akadályok.

  32. Ha az Ön autója ABS-es, akkor csúszós, havas, némileg jeges meredek lejtőn úgy guruljon le, hogy a sebességét ne engedje 5 km/óra fölé menni. Ebben az esetben ugyanis az ABS nem kapcsol be, tehát blokkolóra tudja fékezni a kerekeket, és az így a kerék alatt felgyülemlő hóék a jéghez jobban tapadva mint a gumi, segíthet megállítani az autót.
    A működő ABS nem engedné megcsúszni a kereket, tehát a hóék sem alakulna ki, és mivel az út csúszós, a kerék a legkisebb fékezésre is blokkolni akarna, amit viszont az ABS nem enged, emiatt viszont ugye fékhatás megint csak nincs, így tehát megállítani is csak a lejtő alján lehetne az autót.

  33. Ha Ön rakatott téli gumit autójára, ne felejtse el, hogy más nem biztos, hogy ugyanezt tette! Úgy közlekedjen, hogy mások nem biztos, hogy ugyanúgy meg tudnak állni, mint Ön! Érdemes arra is figyelnie, hogy amikor havas/latyakos/jeges úton kanyarban egymás mellett fordul valakivel, inkább maradjon le annyira, hogyha az illető megpördül, Ön meg tudjon állni, vagy ki tudja kerülni. (Ha lehet, ilyen úton ne is kezdjen senkivel együttes manőverbe.)

  34. Télen-tavasszal, kátyúveszélyes időszakban, rossz minőségű több sávos úton, abban a sávban haladjon, amelyik fölött vannak a közvilágítási lámpák, így jobban észreveheti az úthibákat.

  35. A pocsolyáknak sohasem látszik a mélysége! Ezért kátyús - fölfagyásos évszakban, különösen kerülje el ezeket. Könnyen lehet, hogy mély kátyút tölt ki víz.

  36. Amikor leparkolja autóját, azt mindig úgy tegye, hogy figyelmetlenségből minél kevésbé törhessék össze azt. Ilyenkor a felelős sajnos ritkán hagyja ott a névjegyét, ami tovább növeli a kárt.

    Mire érdemes figyelnie, hogy ennek veszélyét csökkenthesse?
    • Az autó ne lógjon be az útra jobban, mint a többi parkoló jármű. Ha szükséges, és lehet, hajtsa be a tükröt.
    • Ne álljon meg járdasziget után elsőként, főleg ne ahhoz közel. Ha egy figyelmetlen, vagy ügyetlen autós, pláne ha az út csúszós, nem tud időben visszahúzódni az út közepe felé, elsodorhatja az Ön autójának hátulját.
    • Irányonkénti egy forgalmi sávos úton, ne álljon meg járdaszigeten kiképzett villamosmegálló után elsőként! Aki szeretne a villamos elé bevágni, de elszúrja a manővert, könnyen beleszállhat az Ön autójába.
    • Rövid helyre, a járdával párhuzamosan parkoló autók közé ne álljon be átlósan, mert az autó oldalát nem védi lökhárító, és ha a másik autó csak kicsit is nekimegy, behorpasztja a lemezt.
    • Ne álljon meg kanyar kivezető ívénél. Az esetleg kisodródó autók oda érkeznek irányíthatatlanul csúszva, vagy pörögve.
    • Ne álljon meg keskeny utak kereszteződésnél a balra nagyívben beforduló autók kanyarívének vége közelében. A sebességet elszámítók kisodródhatnak, az ívet levágók, másik autóval szembetalálva magukat, félreránthatják a kormányt. Mindkettő eltrafálhatja az Ön autóját.
    • Keskeny úton, főleg télen, ne álljon meg lejtős út torkolatával szemben. Egy havon csúszó autót se állítson meg az Ön autója!
    • Viharos időben, ne álljon meg házakhoz közel, mert a szél lesodorhat tetőcserepet, vagy becsaphat egy ablakot, amely kitörve az Ön autójára hullhat, és ne álljon meg fa alatt sem, mert egy letörő ág komoly kárt tud okozni.
    • Ne álljon rá másik autósra sem oldaltávolság, sem hossztávolság tekintetében.
    • Járdával párhuzamos parkolás esetén, sík terepen ne húzza be tövig a kéziféket, és ne is sebességbe rakva rögzítse az autót, hogy ha valaki nagyon be akar parkolni egy adott helyre, vagy elnézi autója hosszát, az Ön autóját a másik autó odébbtolhassa. (Annyira húzza be a rögzítőféket, hogy az autó magától, vagy egy nekidőlő embertől ne tudjon elmozdulni, de erősebb tolásra megmozdítható kegyen. Így nem fog megrepedni lökhárítója. (Ha ezt, pl. Párizsban nem így teszi, biztos lehet benne, hogy autója első, vagy hátsó része némi fazonigazításon megy át.)
    • Ugyanezen okból, automata váltót ilyen parkolásnál ne tegyen 'P' állásba, mert a váltó el is törhet, ha valaki erősebben próbálkozik beállni Ön elé, vagy mögé. (Ez nem mindig megy, egyes autókon a slusszkulcsot nem lehet kivenni, ha a váltót nem teszik 'P'-be.)

    Szintén a parkoláshoz tartozik az, hogy néha az autókat egyes emberek, eléggé el nem ítélhető módon, éles tárgyakkal összekarcolják. Ennek oka ma már legfőképpen nem az irigység, mint a 80-as évek vége felé, hanem az, hogy az illető autós parkolási módjával felbosszantott valakit. Persze ez még mindig nem indok erre a -valljuk meg- gyáva cselekedetre, de ez elkerülhető! Már csak a többi közlekedő érdekében is érdemes erre odafigyelni:

Mindig győződjön meg róla, hogy a járdán elegendő helyet hagyott a gyalogosoknak (akár babakocsival, akár tolókocsival közlekedőknek), és hogy autóstársainak is elegendő helyet hagyott arra, hogy garázsukból, vagy kapubeállójukból kihajtsanak, és ráfordulhassanak az útra. (Ez utóbbira odafigyel, valószínűleg véletlen meghúzás áldozata sem lesz autója.)

  1. Sok kezdő vezető követi el azt a hibát éjszakai vezetésnél, hogyha azt észleli, hogy a szembejövő reflektora vakít, jól megbámulja azt "hát ez tényleg vakít, miért nem kapcsolja ki, állítja be, stb.". Ilyenkor a legjobb módszer, ha nem azt próbálja figyelni, hogy vajon a szembejövő mikor veszi észre magát, vagy reagál-e az Ön jelzésére (magát a jelzést azért ne hagyja ki, már a többi közlekedő érdekében sem) hanem szemével az Öntől jobbra eső sávelválasztó vonalat, útszélt jelző felfestést, vagy útpadkát figyelje. Ezzel minimalizálhatja az elvakulást, és lerövidítheti a vakon vezetett időt.
    Igen zavaró, ha a szembejövő reflektorán azt látjuk, hogy jó 30°-ban felfelé világít. Az is zavaró, ha a mögöttünk jövő lámpája belevilágít a tükrünkbe, mindezt úgy, hogy alig 2 méterre áll mögöttünk. Ilyenkor az illető lámpája szintén az eget világítja.
    Kérem, Ön fordítson figyelmet arra, hogy jól beállított tompított fényszórókkal közlekedjen! Legyen ez is egy olyan pont, amit mi betartunk azért, mert másoktól is ezt várjuk, hiszen baleseteket előzhetünk meg ezzel is. Ha Ön autójával, pirosnál 1,5 - 3 méterre áll egy másik mögött, és bevilágítja annak utasterét, akkor lámpája bizonyosan túl magasra világít! Ha azt látja, hogy az Ön előtt autózó látszólag indokolatlanul bekapcsolja hátsó ködlámpáját, (nincs köd, és Ön sem ment túlságosan közel) akkor is valószínűleg ez a helyzet.

  2. Fényes nappal, városban is érdemes használnia a tompított fényszórót. Ez akár a duplájára is emelheti az autó észrevehetőségét.

  3. A jó látás és láthatóság érdekében mindig tisztítsa meg az első és hátsó lámpák buráját, és rendszeresen ellenőrizze, hogy mindegyik lámpa ég-e.
    Gyakran látni úgynevezett "testhibás" lámpával közlekedőket. Ebben az esetben, az indexlámpa, és a féklámpa egyidejűleg nem képes normálisan funkcionálni. Ha az adott lámpa testhibás, akkor az indexlámpa villogása a féklámpa kigyulladásakor abbamarad, a féklámpa sem ég rendesen, legtöbbször ilyenkor az villog az index helyett, egyszóval furcsán kezd viselkedni az egész hátsó lámpa. Ha nem áll rendelkezésre segítség, hogy leellenőrizze hátsó lámpáit, tolasson közel egy lehetőleg világos színű falhoz, és a visszaverődő fények segítségével ellenőrizze a hátsó lámpák működését. Ne csak külön-külön, de az együttes működést is!
    Ha testhibát tapasztal, nézze meg, hogy rendesen a helyén van-e a hátsó lámpa panelének csatlakozója, illetve nincs-e az elkorrodálva. Ha rendben lévőnek látja, és a hiba továbbra is fennáll, forduljon szakemberhez.

  4. Ha autóúton, autópályán vezet nagy sebességgel, nedves időben, akkor a tükrökre, és az oldalablakokra sok szutyok szívódik vissza, verődik fel. Ezt időközönként érdemes letakarítani, így biztosítva a körkörös kilátást az autóból.

  5. Hóesésben, az autóba beszálláskor, ne csak az üvegfelületeket hómentesítse, hanem az egész autót. A menetszél, a gyorsulás - lassulás a legváratlanabb helyekre sodorhatja a tetőn - motorháztetőn maradt havat, elvéve a kilátást.

  6. Vezetés közben sohase nyisson ki szénsavas üdítőt tartalmazó palackot/dobozt! Ha a szénsavas ital felrázódott, és ezért nyitáskor kifut, az komoly balesetveszélyt okozhat.

  7. A vezetőülés előtt, illetve alatt, sohase tartson semmit, ami előregurulva beszorulhat a pedálok alá, ezzel megakadályozva pl. a fékezést.

  8. Mosás után vasalás! Autómosás után, ne hagyja ki a vasalást, azaz egy fékpróbát. A féktárcsákra került víz, főleg, ha a tárcsa hideg, és a hőmérséklet 0 fok alatt van, jelentősen csökkentheti a fékhatást. Igen kellemetlen lenne, ha ez az első szükséges fékezésnél derülne ki.

  9. Hosszú távú haszonnal járna, ha a magyar utakon megváltozna az általános mentalitás, és mindannyian arra törekednénk, hogy segítsük a másikat is. Ez ránk visszahatva számunkra is gyorsabb közlekedést tesz lehetővé!
    Kezdjük mi az udvariasságot, a jó példa ragadós!
    Ez is egy módja az udvariasságnak: mint ahogy két módon lehet udvarias egy ajtónál - egyrészt átmenve rajta az ajtószárnyat megtartva, másrészt az ajtót kinyitva és átengedve rajta a másikat - sávváltásnál is két féle módon segíthet másokat:
    Nem csak lassítással, hogy Ön elé beférjenek, de gyorsítással is, amivel maga mögött csinálhat helyet. A forgalom ritmusához alkalmazkodva érdemes választani a kettő közül.

    FONTOS:
    Még egy dolog, amire kezdjünk el odafigyelni, mert ránk is visszahat az, ha emiatt gyorsul a forgalom: Minden autós figyeljen oda arra, hogy bármely kereszteződésbe csak akkor hajtson be, ha azonnal át is tud rajta hajtani. A városi dugók rendkívül magas arányban azért keletkeznek, mert a lámpás kereszteződésekbe behajtó autósok nem tudják időben elhagyni a kereszteződést, emiatt a másik irány hiába kap zöldet, nem indulhat el. Csak akkor hajtson be a kereszteződésbe, ha a túloldalon MÁR ott a hely az Ön autója számára.


  10. A legfontosabbat se hagyjuk ki, mégpedig a legnagyobb kárt okozó dolgot, és ez sohasem az anyagi kár, hanem a hosszú gyógyulással, tartós rokkantsággal, vagy halállal végződő személyi sérülés. Statisztikák szerint, ezek megelőzésének, illetve súlyosságának csökkentésének legegyszerűbb módja a biztonsági öv becsatolása. Pusztán ennek megtétele a baleseti halálozások felét, a súlyos sebesülések 80 százalékát megelőzné.
    Mekkora kárt okoz egy végtag elvesztése, vagy egy családfő, vagy feleség, vagy gyermek elvesztése? Ez számokban kifejezhetetlen!
    Tisztelt autóstársunk! A józan eszére szeretnénk apellálni! Kapcsolja be az övet! Nem azért találták ki, hogy a rendőröknek legyen miért bírságolni! Ne az érzelmeire hallgasson: "Velem ilyen úgy sem történhet!" Ezt ki ígérte meg Önnek? Ne is hallgasson meg olyan ostobaságokat, hogy a "Józsit is az mentette meg, hogy nem kapcsolta be az övét!". Aha, lehet, hogy 5.000 esetből egy súlyos, egyébként várhatóan halálos kimenetelű közúti balesetet túlél valaki az autóból kirepülve, vagy másik ülésre átrepülve, és mondjuk minden 10 ilyen esetből, egyről lehet valóban tudni, hogy az illetőt tulajdonképpen ez a kirepülés mentette meg (9, pedig valószínűleg sokkal enyhébb sérülésekkel megúszta volna, ha be van kötve). Több tízezer olyan esetre, amikor az öv mentette, vagy menthette volna meg az embert a haláltól, jut egy olyan, amikor az öv bekötésének elmulasztása segített, vagy segített volna a túlélésben.
    A statisztikák egyértelműen az öv becsatolása mellett szólnak.
    Azok számára, akik az övet kényelmetlennek tartják, hadd mondjunk egy nyugtalanítót: a gipszágy, vagy a tolókocsi sokkal kényelmetlenebb, nem is beszélve a koporsóról!

    Baleset-elemzések azt is kimutatták, hogy a hátul ülők előre repülve sokszor megölik azokat, akik elöl ülnek, és amúgy a balesetet kisebb sérülésekkel, vagy sérülések nélkül megúszták volna. A magam részéről nem vagyok hajlandó addig elindulni, amíg mindenki, aki az autómban ül, be nem kapcsolta az övét! Nem azért, mert nem bízom magamban, de mi van, ha (elnézést a hangnemért, de erről nem tudok érzelemmentesen írni) egy drogos-, vagy részeg állat kivág a szembejövő forgalomból, és frontálisan ütközik velem?
    Legyen Ön is szigorú és következetes az utasaival! Ne utólag gondolkodjon el azon, (ha még van mivel) hogy milyen jó lett volna bekapcsolni - bekapcsoltatni az övet!
    Elképesztő, hogy mindezek ellenére, valamiféle félreértelmezett szabadságjog miatt, a hazai autósok kevesebb, mint 50 %-a használ övet. Ugyanakkor, a nálunk sokkal biztonságosabban autózó németek 90 %-a, az angolok 95 %-a, és a leginkább motorizált, és a szabadságjogaikra leginkább kényes amerikaiak 80 %-a csatolja be az övet!
    A legelképesztőbb az, hogy még ma is, a kötelező gyermekülések korában, látni olyat, hogy gyermekek nem hogy nem gyermekülésben, de bekötetlenül hancúroznak a hátsó ülésen. Ezt az elképesztő felelőtlenséget sokan azzal indokolják, hogy a gyermek nem szereti, nem tűri az övet. Pedig az egész nevelés kérdése! A gyermek azt teszi, amit a szülőktől lát (példamutatás!), amit a szülők mondanak neki. Az ő érdekében nem jó, ha a gyermek akarata érvényesül* a szülőével szemben. Kérdés: vajon a gyermek a tolókocsit szeretné? Biztosan nem! (*Muszáj neki engedelmeskedni, nem érvényesülhet az ő akarata a szülőével szemben, hiszen még azt sem tudja, hogy melyik a bal- és melyik a jobb keze, hogyan dönthetne önmaga életbevágó kérdésekről? Ez a szülő FELELŐSSÉGE!)

    Ha az autóban rosszul méretezett, és nem állítható magasságú a hátsó biztonsági öv, akkor könnyen előfordulhat, hogy ez az utasok nyaka előtt megy el. Ez veszélyes, viszont az öv mellőzése is az. Kompromisszumként alkalmazhatja a három pontos biztonsági övet csupán hasövként. Ilyenkor a becsatolt öv test előtt átlósan húzódó részét a hát mögé lehet tenni. (A bal oldali övnél, a jobb karral kell kibújni belőle, a fej előtt átemelve, a jobb oldalinál pedig a ballal.)
    Ezt a módszert alkalmazhatjuk akkor is, ha alkalmanként gyermeket kell szállítanunk, és nem bocsátottak rendelkezésünkre gyermekülést, és az öv átlós része nem jó helyen fogná a testet.

    Még egy fontos figyelmeztetés nőknek: a kicsipeszelt - kiékelt biztonsági öv (amikor egy egyszerű ruhacsipesszel, vagy erre a célra lelketlen haszonlesők által gyártott agyrémmel megakadályozzák, hogy az övet az automatika visszahúzza - feszessé tegye) ütközéskor amputálja a mellet! Inkább viselje el a kényelmetlenséget, és hagyja, hogy az öv a testére feszüljön.

  11. Vezetéstechnikailag is érdemes képeznie magát. Ma már Magyarországon is elérhetőek a különféle vészhelyzetekre felkészítő tanpályák. Az ott elköltött pénz, már az első elkerült balesetnél sokszorosan megtérül.

  12. A balesetek elkerülésének témája végén, mindenki számára ajánljuk azt is, hogy nézzen utána időközönként a KRESZ szabályainak. Érdemes mondjuk két-háromévente megtennie ezt. Egyrészt a változások miatt, másrészt pedig a szabályokról meglévő ismereteinek felelevenítése balesetektől is megkímélheti Önt.

Még egy tanács, amely hosszú távon fejtheti ki hatását: ha rossz, vagy elrontott forgalmi renddel, értelmetlenül beállított fázisú közlekedési lámpával találkozik, érdemes telefonálni, vagy levelet írni az illetékes hivatalnak (általában ez az illetékes önkormányzat forgalomtechnikai osztálya). Sokszor bizonyos változtatások a forgalmi rendben, nem javítanak, hanem rontanak a helyzeten, dugókat, nem egyszer balesetveszélyt okozva.
Csak azért, mert BKV őfelsége (vagy bármelyik városi közlekedési vállalat), vagy egy helyben lakó nagyfejű kiharcolt egy változtatást, még nem feltétlenül az a legjobb megoldás. Minél többen keresik fel panaszukkal az illetékes hivatalt egy adott idétlen megoldás miatt, annál inkább szükségét érezheti a bürokrácia, hogy döntését még egyszer átgondolja.

Reméljük, hogy tudtunk néhány olyan hasznos tanácsot adni, amely növeli az Ön és családja biztonságát, miközben részt vesz a közlekedésben!

Balesetmentes közlekedést kívánunk!

Ha azonban mégis megtörténik a baj, nélkülözhetetlen lehet, ha ismeri a "Ha karambolozott, ne tetézze a bajt!" című fejezetünket!

Ha hozzá akar jutni az összes titkokhoz, minden tudáshoz, ami az autóvásárlásról, illetve a hétköznapi autózásról megszerezhető, rendelje meg azt a különleges elektronikus könyvet, az AutósTITKOK eBook-ot, ami mindezt tartalmazza!

Megrendelés oldal.

További információk a kiadványról

Ha már jelenlegi autóján is szeretne sokat megtakarítani, ha szeretne leleplező cikkeket olvasni, hasznos szolgáltatásokat, különleges autós termékeket megismerni, iratkozzon föl az AutósTITKOK megoldáspostára, hogy minden ilyesmit megoszthassak Önnel!

Első levélként megkap ajándékba
egy akár évi többszázezres megtakarításhoz
kulcsot jelentő eBookot a fogyasztáscsökkentésről!

Olvasói visszajelzések szerint, még tapasztalt autóstársaink is 15-20 %-ot faragtak le autójuk fogyasztásából  az eBook segítségével, ráadásul mindezt bármiféle "szuperkütyü", vagy "csoda-adalék" nélkül, úgy, hogy még a vezetés is élvezetesebb!

Az eBookban mindazt a valódi tudást közzéteszem, amit a témában fölhalmoztak. Minden olyan vezetési - autózási tényezőt bemutatok, amitől a fogyasztás függ.

Nem csak azt, hogy mit tegyen, hanem azt is, hogy hogyan!

Próbálja ki magát, Ön mennyit tud lefaragni autója fogyasztásából! Ha követi az eBook tanácsait, valószínűleg az eddigieknél jóval ritkábban kell majd tankolnia!

A megoldásposta következő részeiben pedig más autós témákban olvashat fontos cikkeket, tanulmányokat:
az autóvásárlás csapdáinak elkerülése, valamint érdekességek és hasznos információk az autós mindennapokra.

Nézzen bele az eBook tartalmába! Az RTL Klub, Fókusz című műsorában hangzottak el az alábbi tanácsok!

Hogyan spóroljunk az üzemanyaggal? - RTL Klub - Fókusz

További tippek spóroláshoz - RTL Klub - Fókusz

Kövesse az AutósTITKOK Facebook lapját, hogy a hasznos, érdekes, vagy vicces posztokról értesüljön.

 

e-mail