AutósTITKOK
 

 

Miért baj, ha az autóvásárlás főleg érzelmi döntés?

Az emberek java, csak hiszi, hogy racionális okok is voltak a döntésében. Ön ne essen ebbe a hibába!

 
Véleményem szerint igen is muszáj, hogy az érzelmek szerepet játsszanak az autó kiválasztásában! Ahhoz, hogy az autót tartósan szeressük, fontos, hogy jó érzéssel nézzünk rá, hogy a formája és egyéb tulajdonságai izgalmasak legyenek. Ha az autó merő használati tárgy csupán, nagyon kevesen szánják rá azt a figyelmet, amit a tartós jó állapothoz, és jó kinézethez kell.

De ez kicsit elbeszél a kérdés mellett. Ugyanis az viszont igenis baj, ha a választásban csak az érzelmek döntők.

Kutatások szerint az emberek többsége egyáltalán nem ül le és gondolkodik el alaposan egy autóvásárlás előtt. Nem mérlegeli anyagi helyzetét, nem igazán néz utána a várható költségeknek, hanem csak ködös elképzelések alapján hoz döntést a vállalható keretről. Nem néz utána alaposan a kínálatnak, hanem valami sztereotípia alapján választ. Egy autókereskedő barátom szerint a többségük kenyérért többet áll sorba, mint amennyi időt az autóvásárlással szeretne tölteni.

Legtöbben minél gyorsabban túl akarnak lenni a folyamaton, ezért minden hazugságot elhisznek az adott autóról, szinte a homlokukra van írva, hogy "tessék engem átverni, csak az álmaimtól ne fosszon meg senki!" Mik ezek az álmok? Legyen az autó sérülésmentes, keveset futott, "nyugdíjas orvos által, csak hétvégi telekre járáshoz használt", lehetőleg jó presztízsű autó, és mindezt olyan áron, amennyit a széthajtott, két roncsból összetákolt bontószökevények érnek. Persze, utána az álom hamar rémálommá válik, és keserűen, megalázottan, saját téves hozzáállásukat el nem ismerve, mindenki mást hibáztatva, próbálnak megszabadulni az autótól. Aki becsületes, benyeli a buktát, aki nem annyira, az próbálja a veszteségét továbbhárítani a következő vevőre. Ez egy ördögi kör, amiből csak józan gondolkodással lehet kikerülni (vagy legjobb bele sem lépni).

De ugyanilyen ördögi körbe lehet kerülni új autók megvásárlásával: annyira elszámítja, hogy mire van elegendő pénze, hogy ugyan az autó részleteit kiizzadja, de a megfelelő karbantartásra már nincs pénze, ezért az autót hamar leharcolja, hamar megunja, és idő előtt kezdődik az egész elölről.

Ha jól akar járni, először is hideg fejjel kell döntenie nagyon sok dologról. Aztán jöhetnek az érzelmek, és a racionális mérlegelés után a rostán fennmaradó darabok között lehet, sőt legyen a döntés érzelmi.

De ha a folyamat racionális része kimarad, akkor nagyon sokat kockáztat:

  • Kiderül, hogy még nem volt itt az ideje a cserének, a szükségesnél korábban vett új(abb) autót, és nagyon feleslegesen vett magára adósságot, ráadásul túl gyakran szórja el a pénzét az autó kezdeti értékvesztésére. (Ha utánagondolna, hogy mennyi megy el erre, akkor könnyen lehet, hogy azt a pénzt inkább másra költené.)
     
  • Beugrik egy reklámnak, de mire kiderül, hogy az valójában csak marketing trükk, már feleslegesen sokat fizetett.
     
  • Egy negatív érzelem is lehet döntő: csak azért vesz drága pénzen új autót, mert fél a használtakkal kapcsolatos rémtörténetektől, holott használtat is lehet biztonságosan venni.
     
  • Kiderül, hogy a megvett autó a hétköznapokban nagyon sok kompromisszumot követel, mert nem a megfelelő jellegű kocsit választotta, amire a leginkább szüksége lenne, tehát nem tudja jól kihasználni.
    Esetleg valami sztereotípiának hisz, és azért vesz meg valami olyan autót, amiről kiderül, hogy érdemtelen a hírnevére, vagy figyelmen kívül hagy olyan modelleket, amikkel viszont boldog lenne.
     
  • Túlvállalja magát hitellel és/vagy sokkal többet költ részletre, mint az adott kocsiért fizetnie kéne, ha alaposan körülnéz.
     
  • Olyan felszereltséggel teletömött kocsit vesz, amire valójában nincs szüksége, viszont Önnek fontos extrák kimaradnak. Esetleg olyan kocsit vesz meg, amit pár hét alatt annyira megutál, hogy hamar, és nagy veszteséggel tovább kell adnia.
     
  • Ha használt autót vesz, annyi romot megy el megnézni az átverős hirdetések alapján, hogy végül az első viszonylag egyben lévő kacatot megveszi, mert elege lesz, pedig már a hirdetések és a telefonok alapján jól megszűrhetné a kínálatot, és néhány autó megnézésével jót is vehetne.
     
  • Annyira beleszeret egy kocsiba, hogy nem veszi észre az árulkodó jeleket, amik, ha kicsit alaposabb lenne, messziről kiabálnának, hogy az autóban sokkal több kilométer van, mint amit az óra mutat, vagy hogy össze volt törve, szét volt hajtva, és lóg a bele, csak eladásra állították úgy-ahogy talpra.
     
  • Sokkal többet fizet az autóért, mint amennyiért az eladó hajlandó lett volna azt odaadni.
     
  • Felül nemzetközi csalóbandák trükkjeinek, és több ezer eurónyi forintot veszít, mert hisz egy kamu hirdetésnek, ami egy áhított márkájú vasat mutat.
     
  • A sietség miatt, a lecserélendő autóért sokkal kevesebbet kap, mint amennyit az valójában ér-

A fentieket sok más téma mellett mind részletesen kifejtem az AutósTITKOK megoldáscsomaghoz tartozó I. kötetben. (Az autóvásárlás - autóeladás titkai és csapdái leleplezve)

Ha most találkozott először az AutósTITKOK projekttel, akkor itt nézhet utána, hogy mi is ez.

Itt pedig az Autóvásárlás témáját boncolgató eBook részletes tartalmi leírását nézheti meg, ahonnan betekinthet a többi fejezetbe is.

Ha viszont már olvasott tőlem ezt-azt, akkor látja, hogy rendkívüli értéket kap a csomaggal. Ne hezitáljon tovább, ide kattintva rendelje meg most a kiadványt.

 



Főoldal / tartalomjegyzék / megrendelés / Érzelmek az autóvásárlásban / Mikor jön el a csere ideje? / Reklám dekóder / Kereskedő lélektan / Használtat, vagy újat? / A használati jelleg szerepe / Csalóka sztereotípiák / OK, hogy mekkora a takaró, de mekkora a nyújtózás? / Találjuk meg a legjobb hitelt! / Autó áralku / Bemutatkozás