|
Mikor jön ez az autó lecserélésének ideje?
És mikor csak pénzszórás, amit az érzelmek motiválnak?
Mik ezek az érzelmek? Leginkább arról szólnak, hogy egyszer csak, megunjuk az autót. Pedig a használati érték szempontjából teljesen megfelelne, csak valahogy nagyon vágyunk már egy újra.
Ha az autónk nem munkaeszköz, akkor valójában az egyik legrosszabb beruházás, hiszen egy-két különleges és vagyonokba kerülő modelltől eltekintve, piaci értékét folyamatosan veszíti.
Mégis újra és újra arra ösztönöznek minket a vágyaink, hogy ilyen rossz invesztícióra költsük.
Magát a megunást két tényező okozhatja. Egyrészt az, hogy az autóipar annyi újdonságot, és annyi szépséget áraszt ránk, hogy ember legyen a talpán, aki ki tudná zárni azt, hogy vágyjon ezekre. A másikról viszont mi tehetünk: ha nem tartjuk folyamatosan műszakilag és esztétikailag is karban autónkat, akkor az egyrészről egyre több hibával "örvendeztet" meg minket, és nem is a kocsit, hanem igazából ezeket unjuk meg, másrészt egy egyre inkább ütött-kopottá váló járgányt nem öröm használni, nem öröm beleülni, egyre cikibb vele valahova megérkezni. Ezek aztán oda hatnak, hogy egyre nyitottabbá válunk a hirdetésekre, és egyre kevésbé emlékezünk az autó, vagy a havi részletek kifizetésének fájdalmára, és óriási izgalommal vetjük bele magunkat egy új(abb) kocsi megvásárlásába, legtöbbször a józan határokat messze túllépve.
Az is jó ok a vágyak megzabolázására, hogyha ritkábban cserélünk kocsit, akkor viszont sokkal jobbat is megengedhetünk magunknak, mint gyakori csere esetén.
És persze vannak jól megindokolható tényezők is, hogy miért vágyunk újabb kocsira: nagyobb a tudása, kényelmesebb, és olyan fölszereléseket tartalmaz, amire tényleg szükség van. Csak ne feledjük: a bonyolultabb műszaki megoldások gyakoribb meghibásodásokhoz vezetnek, amik miatt az újat, lehet, hogy majd még hamarabb megunjuk.
Az AutósTITKOK kiadvány részletesen is tárgyalja, hogy mit tehetünk azért, hogy meglévő járgányunk ne legyen idő előtt unalmas, és sokáig örömmel használjuk.
Lerántja a leplet az egyik legnagyobb önátverésről, amivel indokolni szokták azt, hogy miért "kell" lecserélni 5-6-7 évesen a kocsit, és részletes segítséget nyújt annak kiszámolásában, hogy meddig éri meg a hibákat, esetleges sérüléseket megjavíttatni, és mikor jön el tényleg a csere ideje.
A megoldáscsomag megszületése óta a legtöbb hálás visszajelzést azzal kapcsolatban kapom, hogy az olvasók leültek, és átgondolták, hogy valóban szükséges-e már a csere, és rájöttek, hogy nem, így menekülve meg még évekre súlyos és felesleges kiadásoktól. (Arról nem is beszélve, hogy konkrét tanácsokat kaptak arra, hogy addig, amíg a csere ideje el nem jön, mit tehetnek azért, hogy az sokkal fájdalommentesebb legyen, mint amilyen lett volna most.)
És akkor nézzük a fent említett önátverést!
"Az autóm most 6 éves, most kell
lecserélni, mert utána már nagyon keveset kapok érte!"
Nos, ha számolunk egy kicsit, látni
fogja, hogy ez mekkora tévedés, mégis nagyon sokan így gondolkodnak.
A gépkocsik
4-6 éves koruk fölött, már nem
veszítik gyorsan
értéküket. Az első 3-4 évben a
legtöbb autó "eldobja"
piaci értékének felét. Egy
ennél idősebb kocsi ára, átlagos éves
futásteljesítmény (évi
15-20.000 km) mellett, már csak évi 7-12 %-kal
csökken.
Kalkuláljunk közepes, évi 10 %-os
értékvesztéssel! Ha a kocsija, tegyük föl most ér 1,5 millió forintot,
akkor
várható eladási ára jövőre 1.350.000,- Ft lesz, két
év múlva, 1.215.000,- Ft, 3 év
múlva 1.093.500,- Ft. Ez három év
alatt összesen 406.500,- Ft veszteség.
Gondolhatná, hogy "tyű, ezt sem akarom
elveszíteni, sőt, még az első évi 150.000-et sem, eladom most
az autót, és akkor még be tudok
fizetni egy kezdőrészletet a jelenlegi
árából. Ha várok
még éveket, csak vacakabb autót
vehetek!"
Majdnem mindenki így
gondolkodik. Amibe nem gondolnak bele
a
legtöbben, az az, ha vesznek egy
nullkilométeres autót, annak első
évi értékvesztése
15-35 %!
Számoljunk alacsony, mondjuk 20
%-os kezdeti értékvesztéssel! Legyen az új autó
értéke 3,5 millió forint! Ennek 20 %-a
700.000,- Ft - és ez csak az első év!
Vegyük úgy, hogy közepesen jó
értékállóságú
az autó, és 3 év alatt az újkori értékének csak 45 %-át veszíti
el. A 3 éves veszteség 1.575.000,-
Ft,
ami több mint amennyit példánkban a jelenlegi autója ér! Ha az 3 év múlva teljesen értéktelen és eladhatatlan lenne,
akkor is kevesebbet veszítene rajta!
Ha nem új, hanem fiatalabb használt
autóra cserél, akkor nem ennyire durva a helyzet, de ha az autó rendben
van, pénzügyileg szintén jobban megéri a jelenlegit megtartani, mint
újabbra cserélni. (Erre is van számítás az eBookban.)
Tehát
látható, hogy önmagában az,
hogy a
"kocsimért most még jó árat
kapok, most kell eladni", egy teljesen rossz érv!
Ne üljön föl ennek
a hamis
közgondolkodásnak! Mondhatná erre, hogy "de legalább
új(abb) autóban ülök!".
Biztosan megér ez ennyit? Ha igen, vagy ha egyéb
okból muszáj cserélni, akkor rendben, de a jelenlegi autó
értékcsökkenése önmagában nem
ok!
****
Ez csak két gondolat a fejezetből. Ha biztosra akar menni, akkor szerezze be az AutósTITKOK megoldáscsomagot, ami a ma elérhető legátfogóbb információforrás az autóvásárlásról!
A könyv e fejezetében megnézzük, hogy:
- Meddig használható egy mai autó?
- Mitől avul el valójában egy kocsi,
- és mit tehet ez ellen?
- Segítek kiszámolni, hogy mennyivel drágul a havi autózás, ha átül egy új(ab)ba.
- Meddig gazdaságos egy autót javíttatni.
- Mit tegyen, ha muszáj lenne cserélni, de nincs pénz valami igazán megfelelőre?
- Mikor nem érdemes már halogatni?
Ha most találkozott először az AutósTITKOK projekttel, akkor itt nézhet utána, hogy mi is ez.
Itt pedig az Autóvásárlás témáját boncolgató eBook részletes tartalmi leírását nézheti meg, ahonnan betekinthet a többi fejezetbe is.
Ha viszont már olvasott tőlem ezt-azt, akkor látja, hogy rendkívüli értéket kap a csomaggal. Ne hezitáljon tovább, ide kattintva rendelje meg most a kiadványt.
|
|