AutósTITKOK
 

 

Melyik márkát válassza?

A márkasztereotipiák csapdája

 
A márkaválasztással kapcsolatban elkövethető nagy hiba az, ha hallgat a sztereotípiákra. Mire gondolok? Arra, hogy nem a valós jellemzői miatt szeret vagy nem szeret, választ vagy nem választ egy adott márkát, illetve azon belül modellt, hanem az alapján, amit régebbi információk - beidegződések alapján gondol (vagyis inkább hisz) róla.

Én egyszer drágán megfizettem, hogy ilyen sztereotípia alapján döntöttem. (Akkor még halvány gondolatként sem létezett az AutósTITKOK, viszont ennek a tapasztalatnak az emléke is indított arra, hogy belevágjak.)

Édesapámnak két Opel Kadettja is volt egymás után, először egy B, majd egy C modell. Ugyan a kasznikkal voltak gondok, (mindkettőt karambolosan vette), de a motorja mindkettőnek remek állapotban volt több százezer kilométer használat után is. Én egy ugyanolyan konstrukciójú motorral szerelt "csepp", azaz E Kadettet vettem valamikor '93 végén. Az autó jól nézett ki, sérülésmentes volt, és a motorja is jól húzott. Vagy 20 000 kilométeren keresztül, utána ugyanis egyre rosszabb lett, végül generálozni kellett. Valószínűleg az előző tulaj kitaposta a lelkét, kilométer is jóval több lehetett benne, mint amit mondtak, én meg nem ellenőriztem kellő alapossággal a motort, mert abból indultam ki, hogy a családban már két ilyen is bizonyította elnyűhetetlenségét, ráadásul az Opel sose kop' el szlogen is ott csengett a fülemben, és talán édesapámnak is akartam tetszeni a családi "hagyomány" folytatásával.

Használtautó-vásárlásnál ne tegye tehát óvatlanná az, ha egy adott típus már bizonyított! Ugyanolyan alapossággal ellenőrizze a kocsit, mintha ismeretlen márkájút nézne!

A sztereotípiákkal nem csak használt autónál, hanem újnál is alaposan mellé lehet nyúlni!

Az elmúlt évtizedekben, ha követtük a változásokat, minőség tekintetében néhányszor teljesen újra kellett gondolnunk a legtöbb márkáról kialakult meggyőződésünket.

Egyetlen gyártó ország sem jelent egy adott minőségi kategóriát, sőt, egy gyártmányon belül is nagyon nagy különbségek lehetnek típusok, modellek, évjáratok, sőt motorfajták között is a megbízhatóság terén.

Ugye Ön is úgy "tudja", hogy a Toyota, a Lexus és a Volkswagen megbízható, a francia kocsik kényelmesek ugyan, de megbízhatatlanok, az olaszoknak lelke van, és így tovább. Minden ország autóiparára, és majdnem minden márkára van valamilyen beidegződésünk.

Ezeknek természetesen valami alapja mindig van, de néhány esetben csak az ügyes marketing eredménye, ráadásul, ami évekkel ezelőtt igaz volt, az lehet, hogy már rég nem az. Így, ha az ilyen sztereotípiák alapján választ típust, érhetik kellemetlen meglepetések, vagy másik megközelítésben: kizárja majd egyes márkák olyan modelljeit, amikkel igazán nagy élmény lenne autózni, és amikkel a majdani eladásuk pillanatáig elégedett lenne.

A fent említett Toyota a legtöbb embernek az elsők között jut eszébe, ha a "megbízható autó" kifejezést hallja. Ez a meggyőződés annyira erős, hogy sokan csukott szemmel választanák a Toyotát. De sajnos, ha valaki 15 év használat után eladta a '97-es Corolláját, amit kicsiny túlzással csak olajcserére kellett szervizbe vinnie, és vett egy új Aurist, vagy Corollát, az valószínűleg már kénytelen volt hozzászokni a gondolathoz, hogy a legendás megbízhatóságot megette az idő, meg a vasfóka... (Tudom, hogy van a szólás, ez csak amolyan L'art Pour L'artos szóvicc. :-)

Ráadásul, ha úgy vesz Corollát vagy Aurist, hogy nem próbál ki más típusokat, akkor arról sem lesz fogalma, hogy vannak autók ugyanabban a méretosztályban, amiket sokkal jobb érzés vezetni. (És még akár megbízhatóbbak is.)

Nézzünk meg egy ellenkező példát is: az ezredforduló utáni első évtized második felében, az autós újságírók kórusban fújták, hogy francia autót nem szabad venni. (Bevallom, én is így gondolkodtam. Ha nem is teljesen jogosan, de sajnos nem is alaptalanul, mindenesetre túlságosan általánosítóan.) Ma viszont szívesen választanám akár a Renault, akár a Peugeot, akár a Citroën egyes modelljeit. Mind a megbízhatóság, mind az összeszerelési minőség tekintetében nagyon sokat javult a helyzet. Ja, és tetszenek is.

A 4. fejezet számos példán keresztül mutatja be, hogy mennyire nem érvényes a korábbi beidegződések jó része, lehetnek azok akár több évtizedesek, vagy akár csak az előző autónk alapján kialakultak.

Amikor a típusokat írja össze, írja föl azt is, hogy az adott modellt miért választaná! A méret a miért a lényeg! Meg is tudja indokolni? Könnyen lehet, hogy amikor a fejezetben leírtak fényében meg kell fogalmaznia az okot is, rájön, hogy pusztán egy érvényét vesztett sztereotípia miatt választana egy adott típust.

Ha a megoldáscsomagban leírtak figyelembevételével választ, akkor a legvalószínűbb, hogy majd igazán elégedett lesz a megvásárolt kocsival.

****

Ez csak egy rövid gondolat a 4. fejezetből. Ha biztosra akar menni, akkor szerezze be az AutósTITKOK megoldáscsomagot, ami a ma elérhető legátfogóbb információforrás az autóvásárlásról!

Ha most találkozott először az AutósTITKOK projekttel, akkor itt nézhet utána, hogy mi is ez.

Itt pedig az Autóvásárlás témáját boncolgató eBook részletes tartalmi leírását nézheti meg, ahonnan betekinthet a többi fejezetbe is.

Ha viszont már olvasott tőlem ezt-azt, akkor látja, hogy rendkívüli értéket kap a csomaggal. Ne hezitáljon tovább, ide kattintva rendelje meg most a kiadványt.

A megnyíló oldalon minden szükséges információt megtalál, de ha kérdései lennének a megrendeléssel kapcsolatban, kérem, írja meg, vagy hívjon a megrendelő oldalon megadott telefonszámomon!

 



Főoldal / tartalomjegyzék / megrendelés / Érzelmek az autóvásárlásban / Mikor jön el a csere ideje? / Reklám dekóder / Kereskedő lélektan / Használtat, vagy újat? / A használati jelleg szerepe / Csalóka sztereotípiák / OK, hogy mekkora a takaró, de mekkora a nyújtózás? / Találjuk meg a legjobb hitelt! / Autó áralku / Bemutatkozás