|
Hírlevél
archívum
Ezen az oldalon a
korábban kiküldött hírlevelek
közül azokat gyűjtjük össze,
amelyeket nem a feliratkozás utáni sorozatban
küldünk ki, hanem dátumhoz
kötődően, így csak azok
kapták meg, akik a küldéskor
már fel voltak iratkozva. Azokat a hírleveleket is elhelyeztük itt,
amik már aktualitásukat vesztették, de visszamenőleg is tanulságos
anyagok.
Azért nincs itt túl sok,
mert a korábban hírlevélként küldött cikkeket sok esetben beépítettük
az AutósTITKOK e-könyvbe, így azok már csak a könyv megvásárlóinak
állnak rendelkezésre.
2009.
ősz: mit tegyen, ha a bank az Ön autójára pályázik?
Mit tegyen annak
elkerülésére, hogy a bank elvegye az autóját, és attól olyan áron
szabaduljon meg, hogy az Önnek nagyon ne
legyen jó?
Ha Ön nincs
ilyen helyzetben, de barátai, ismerősei között van, aki igen, biztos
megköszönik, ha Ön felhívja figyelmüket erre az anyagra.
Ha egy bank visszavesz egy
autót, akkor attól legtöbbször bennfentesek által leuralt árverésen,
(mi ez, ha nem maffia?) nagyon gyorsan és nagyon olcsón szabadul meg.
Ez olyan alacsony összeget jelent, ami a banknak kifizetendő hátralékot
sokszor még akkor sem fedezi, ha az autót nem "önsorsrontó"
konstrukcióval vásárolták.
"Önsorsrontónak"
nevezem azokat a konstrukciókat, amelyek 8-10 éves,
vagy hosszabb futamidejűek, és extrém alacsony (20 % alatti)
kezdőrészlettel indultak. Ezekkel az a rendkívül nagy baj, hogy az autó
értéke a futamidő alatt szinte soha nem fedezi a finanszírozó felé
fennálló tartozást. Így, ha valami gond támad, akkor az autó eladása
után, még normál piaci körülmények között is nagyon-nagyon sokat kell
"zsebből" törleszteni a bank felé, nemhogy válság, és az a bankok
által egyoldalúan módosított hitelszerződések idején.
Az extrém hosszú futamidőket
2009-ben megszüntették (magánszemélyeknél 7, cégeknél 8 év lett a
maximum), és minimum 20 %
befizetéssel lehet indulni, de még mindig jócskán lehet veszélyes
finanszírozásokat találni, ráadásul, a kezdőrészletre vonatkozó
szabályozást is meg lehet kerülni, ha valaki nagyon akarja.
A
biztonságos hitelfelvételhez és az adósságcsapdák elkerüléséhez
kikerülhetetlen segítséget nyújt az AutósTITKOK megoldáscsomag! Precízen
kiszámolhatja, hogy az Ön anyagi helyzetében mekkora
hitelfelvételt engedhet meg magának, és leellenőrizheti,
hogy tudja-e
majd fizetni!
|
Ha a bankra "bízza" az autó értékesítését, akkor legtöbbször nem csak
az autót veszíti el, hanem még azt jelentős summát is törlesztenie
kell, ami az autóért kapott nevetséges összeg, és a tartozás
különbözete. (Arra is számíthat, hogy a "kedves" bank mindenféle
kitalált költségekkel jön elő, ami tovább ront az Ön helyzetén.)
Ráadásul mindennek tetejébe még
BAR listára is kerülhet, így majd egy javuló gazdaságban
sem lesz esélye jó darabig hitel segítségével autót, vagy lakást venni.
Ha Ön, saját maga adja el az autót, és időben, akkor a lehető
legkisebbre csökkentheti a különbözetet, sőt még pénze is maradhat:
akár néhány százezer forint, amiből egy megfelelő műszaki állapotú
autót be tud szerezni, amit a nehéz idők elmúltáig használhat. (Egy öregebb,
ezért olcsó, de kiváló állapotban lévő autó megtalálásához is kiváló
segítséget nyújt az AutósTITKOK eBook I. kötete. Az
átadott megoldás segítségével biztonságosan
vásárolhat használtautót, elkerülve az átveréseket, a
széthajtott, karambolos és tessék-lássék kijavított vagy lopott
autókat.)
Annak elkerülése, hogy a finanszírozó pénzintézet visszavegye az autót,
nem egy bonyolult trükk. A lényeg, hogy még akkor kezdje el
árulni, amikor már kezd gyanússá válni, hogy a következő
részletet esetleg nem tudja majd fizetni. Sőt, én már akkor
meghirdetném, amikor a fenntartás, szervizelés, karbantartás kezd
nagyon nagy teherré válni. Ne várjon az utolsó pillanatig!
Ne bízzon
naiv módon a helyzet jobbra fordulásában! Ha időközben mégis javul a
helyzet, még mindig dönthet úgy, hogy mégsem adja el.
Ne legyintsen, hogy "a francba, vigyék az autót, ha vinni kell, addig
is legalább van mivel járni…"! Az ilyen hozzáállás nagyon sokba kerül.
Higgye el, a bank nem nyugszik!
Drága, dörzsölt és gyakran gerinctelen ügyvédekre is van pénzük, Önnek
viszont, ha az autót sem tudja fizetni, garantáltan nincs lehetősége
ilyet megbízni. Az gatyáját is elveszik, akkor is, ha Ön úgy gondolja,
hogy "hajrá, úgysincs semmi a nevemen". Higgye el, megtalálják a
módját! Sajnos ma a világunkban az akasztófára való bankárok az urak!
(Legalábbis ők azt hiszik, és sajnos látszólag így is van.)
Minderre az csak rátesz, hogy a visszavett autókat a piac alacsonyabbra
értékeli a normál menetben eladottaknál (okokat lásd a lentebbi keretes
részben), és még ennél az alacsonyabb piaci árnál is jóval kevesebbet
cserél gazdát az autó, hiszen az értékesítés sokszor bennfentesek felé,
mesterségesen lenyomott áron történik. Ezzel a bank sem jár igazán
jól, de olyan személyes érdekek vannak a dolog mögött, amikbe az is
belefér, hogy nem csak Önt, de a bankot is "lehúzzák".
Mi
tehát a megoldás?
Ne
várjon az utolsó
pillanatig! Amint úgy látja, hogy baj lesz, de legkésőbb
akkor, amikor már nagyon valószínű, hogy a következő részletet, vagy a
következő időszakos szervizt nem fogja tudni kifizetni, azonnal
hirdesse meg az autót! Ha Ön adja el, és így tudja visszafizetni a
hitelt, mindenképpen jobban jár, még akkor is, ha az
eladási ár nem fedezi teljesen a hátralékot, és Önnek kell zsebbe
nyúlni. Higgye el, Ön sokkal jobb áron fogja tudni eladni az autót, még
a mostani bedugultnak hitt autópiaci helyzetben is, mint a bank! Százezreket
nyerhet! Ha még egyéb hitelei is vannak, ez megmentheti a
legsúlyosabb anyagi katasztrófától, szélsőséges esetben a
kilakoltatástól.
Ha el tudja adni az autót hitel-átvállalással, az is jó megoldás. Még
az jó, ha ez egy az egyben nem
megy, akkor a fennmaradó különbözetet kifizeti a vevőnek, csak vállalja
át a hitelt.
Kivétel
nélkül az a jobb megoldás, ha az autót Ön értékesíti, és nem
várja meg, amíg a bank elveszi, és ők adják el töredék áron. A
különbözetet az Ön zsebéből veszik ki!
Tehát, visszatérve a gondolatmenetünkhöz, a fizetésképtelenség első
jeleire hirdesse meg az autót! (Az
AutósTITKOK
megoldáscsomag megadja a
ma elérhető legrészletesebb segítséget, hogy az eladás a lehető
leggyorsabban, és a lehetséges legmagasabb áron menjen!)
Igaz-e,
hogy most nem
lehet jó áron és gyorsan autót eladni, mert bedugult a piac?
Szakértők szerint ez
koránt sincs így! A piac csak a bankok által
visszavett autókkal telített!
Ezeket mi
különbözteti meg a többitől? Ezek megvásárlásával
kapcsolatban miért inti óvatosságra minden szakértő az autóvásárlókat?
Egy olyan autó, amit visszavettek, azért jutott erre a szomorú sorsra,
mert nem volt pénz a finanszírozásra. Az esetek szinte 100 %-ában ez
azt is jelenti, hogy az autó, a visszavételt megelőző hónapokban, vagy
akár években nem kapta meg a megfelelő ápolást, karbantartást,
szervizelést. Egy ilyen autó nagyon rossz vétel!
|
Van
megoldás arra is, hogy az autót
egyáltalán ne kelljen eladni?
Annak elkerülésében, hogy az autót el
kelljen adni, az
is segíthet, ha
mozgósítja azokat a tartalékokat, amik a "bokájában" vannak. Mire
gondolok? Ha kihasználja azokat a lehetőségeket, amiket a
fogyasztás-csökkentés és az egyéb autózási költségek csökkentése terén
az AutósTITKOK eBook II. kötete tartalmaz, könnyen lehet, hogy annyi
pénzt takaríthat meg, amennyi segíthet megúszni azt, hogy meg kelljen
válnia autójától.
Eddig tartott a válság és a bankok
mohósága
által ihletett cikk,
azonban ezen felül rengeteg
átadandó információ van még a tarsolyomban,
amivel bárki tíz- és százezrekhez juthat, illetve takaríthat meg az
autózással összefüggésben.
Ez az információ Önnek már birtokában
van! Ha úgy
gondolja, hogy az
AutósTITKOK megoldáscsomag segíthetne barátainak, ismerőseinek is
elkerülni, hogy a hiénák vegyék el az autóját, akkor kérem ajánlja
nekik is!
***
2006. ősz: mi előre szóltunk! (Ez
a hírlevél, első megjelenésekor jóval
megelőzte az Il Ferro botrány kipattanását. 2006. decemberétől, több
hónapig ez volt az feliratkozáskor kiküldött első anyag. Ezt a
cikkünket a Totalcar is leközölte.)
A cikk az első
kötet témájához illeszkedve,
az autófinanszírozás egy
speciális módjával, illetve annak veszélyeivel foglalkozott.
Ma már egyik cég sem működik, így a cikk
teljesen aktualitását vesztette, viszont komoly figyelmeztetésül
szolgál, hogy több ezer ember bedőlt nekik. Ennyire nem szabad akarni
új autót, hogy a józan gondolkodást teljesen félretegyük!
Beszúrás
2007. április 15-én:
Az
Il Ferro, "a
reklámautós cég" már február
óta nem fizet ügyfeleinek. Legújabban ez az
értesítés olvasható weboldalukon:
"Cégünk
átmenetileg olyan pénzügyi helyzetbe került,
hogy a szerződésekben egyébként is
biztosított, 3 hónapos szerződés
felfüggesztési jogával kénytelen élni.
Ezt a jelenlegi helyzetben az aktuális
ügyfélszám nagysága is
megkívánja, ugyanis a létszám, illetve a
probléma nagysága nem teszi lehetővé, hogy 2-3
héten belül hathatós partneri
segítséget kaphasson a cég. Ügyfeleinket
ezúton semmiféle anyagi hátrány nem
érheti, hisz a szerződés lejárata
értelemszerűen 3 hónappal kitolódik. Az
utóbbi hetekben munkatársaink, megkezdték az
ügyfelek megfelelő tájékoztatását az
átmeneti problémáról, illetve egyben
kérjük ezúton is szíves
megértésüket és türelmüket!"
Mi
vezetett ide, és miért lehetett ezt már jó rég óta, előre látni? Vajon
fog-e valaha fizetni az Il Ferro és mi lesz a többi hasonló céggel?
|
2006. első felében
még úgy hangzott, mint bennfentes
információ, amit jól értesült
autósok súgtak egymásnak, aztán elterjedt,
sokan örültek neki, sokan kétkedéssel
figyelték, ma azonban ott tart a dolog, hogy
akik szerződtek, egyre inkább aggódva figyelik a
fejük felett függő Damoklész kardját
tartó egy szál lószőrt.
2006. nyarán még
meglepődtem, amikor
az autóm
szélvédőjére helyezett
hirdetésben nagy betűkkel ezt állt:
"Ingyen
autó!"
Hmmmm! Ez
jól is hangzik, meg gyanúsan is - gondoltam - nézzük meg mit
takar! Továbbolvasva
jött a meglepetés: "jé,
ezek tényleg
komolyan gondolják!"
2007-ben már
biztosan senki sem olyan
"újszülött" autós, hogy ez a "vicc" még most is
új legyen neki. Aki nem hallott az Il Ferro-ról, vagy a
Hírautóról, annak lehet, hogy azt is el kellene
mondani, hogy az ember a Holdra lépett.
Na, jó, lehet, hogy
veréb...? öööö, vagy milyen madár is? Ja! Túlzok...,
és azért pár szóban
tisztázni kell, hogy mi a lényeg... (Csak rossz
szóvicc! Tudom, tudom! Túzok. Nem én, a
madár.)
Szóval arról van
szó, hogy ezek a cégek elvileg
reklámozókat közvetítenek, akiknek
hirdetésével kitapétázzák a
család négykerekű kedvencét (ami szerintem ettől
egyből egyszerű használati tárggyá
degradálódik) és ezért cserébe
fizetnek egy bizonyos havi fixet, sőt, ha rajtuk keresztül
vásárolok adott
típusválasztékból
újautót, akkor azt akár 0 %
kezdőrészlettel elhozhatom.
Hát, ez elsőre nem
hangzik rosszul, legalábbis annak, akit nem zavar, hogy
autója mozgó plakáttá
válik. Először azt gondoltam, mindjárt fel is hívom
olvasóim figyelmét a lehetőségre.
Mielőtt azonban "csak úgy" kiküldtem volna az
információt, az AutósTITKOK
szokásához híven,
utánanéztem kicsit alaposabban a dolog
hátterének.
Nézzük
meg tehát közelebbről, hogy valóban csak
ennyibe kerül-e az egész, illetve, hogy milyen
tényezőket kell átgondoljon az, aki
belevág a dologba!
Miközben
utánanéztem az ügynek, két
nagyobb céggel találkoztam. Az Il Ferro Kft-vel,
és a Hírautó Kft-vel,
azonban az ezzel foglalkozó cégek száma
állítólag már vagy
tízre rúg.
Az
alábbiakat a két cég
információs anyagainak
áttanulmányozása, egy velük
kapcsolatban álló
márkakereskedés
megkérdezése, és a
témával foglalkozó internetes
fórum-hozzászólások, beszámolók, és megjelent cikkek
átolvasása után, valamint a közterületi reklámozásban meglévő 12 éves
tapasztalatom alapján
állítottam össze.
2007. február 27:
Megszakítjuk
adásunkat,
rendkívüli híradás!
2006. ősze
óta már létezik, mint köszöntő hírlevél ez az
írás. Ez a keretes rész az Index február 27-i cikke miatt került ide,
amiben arról
számolnak be, hogy a szerződés szerinti, hó eleji
szemlét és kifizetést az Il Ferro márciusban
a hó elejéről a végére tolta. Az Il
Ferro weboldalán egy rövid kommüniké azzal
indokolja ezt, hogy a cég élén
vezetőváltás történt, amelyet a KFT
teljes átvizsgálása és pénzügyi
átszervezése követ. (http://index.hu/gazdasag/magyar/ilferr070227/)
Anélkül, hogy
félrevernénk a veszélyt jelző harangokat, ez
azért okot adhat a szemöldök nagy
magnitúdójú kilengésére mind
függőleges, mind vízszintes irányba, már
csak azért is, mert az Index szerint, cikkük
megjelenése idején, az Il Ferro budapesti
központja napok óta elérhetetlen volt.
Egyelőre tételezzük
fel, most
még minden rendbe jön, és az Il Ferro folytatja
működését, és ez az átszervezés
nem jelenti azt, hogy itt a vége, fuss el véle...
(Márt csak azért is, "fuss" mert az autót
sokaktól lesz kénytelen visszavenni a bank...)
|
Nos
visszatérve az eredeti irományhoz, lássuk mit is ígérnek?
Ha
jelenleg is használt (maximum 5
éves) autója
részleteinek fizetéséhez szeretne
segítséget kapni, akkor be kell
fizetnie egy nem jelentéktelen összeget: 2
éves szerződés esetén a
Hírautónál ez 180.000,- Ft, az
Il Ferro-nál 177.000,- Ft.
Ha ennél hosszabb időt szeretne, a
Hírautónál 4-évre van
mód 340.000-ért az Il Ferro-nál 5
évre 333.000-ért.
Az Il Ferro a szerződés
létrejöttétől kezdve a
reklámok elhelyezéséért
cserébe havi 50.000,- Ft-tal, a
Hírautó 2 év esetén havi
30.000,- 4 év esetén havi 40.000,- Ft-tal
járul hozzá a
hiteltörlesztéshez.
Ezért Önnek viszont munkanapokon naponta 40 km-t
meg kell tennie az autóval, aminek természetesen
folyamatosan tisztának is kell lennie, és havonta
egyszer meg kell jelenjen egy ellenőrzésen a
reklámcég irodájában. (A
reklámok
megjelenítéséért fizetett
díjat is ekkor fizetik ki.)
Ha
tényleg "ingyen" autóra vágyik, akkor
a cégek által meghatározott
típuskínálatból, az
általuk megadott márkakereskedő(k)nél
akár 0 %, (esetenként 10-15 %) kezdőrészlet,
és 5-10.000,- Ft regisztrációs
díj megfizetése mellett választhat
gépkocsit. A havi részlethez mindkét
cég max. 40.000,- forintig járul
hozzá. Cserébe, munkanapokon naponta 30 km-t meg
kell tegyen az autóval, aminek természetesen
ebben az esetben is folyamatosan tisztának kell lennie,
és havonta egyszer ekkor is meg kell jelennie egy
ellenőrzésen.
Mindkét
cég korrektnek tűnik abból a
szempontból, hogy nem árulnak
zsákbamacskát, a szerződéses
feltételek mindkét honlapon megtekinthetők.
Mi
az,
amit feltétlenül meg kell fontolni?
Az első dolog: az
általuk közvetített
autóknál az alku
lehetősége mind az autó
árából, mind a hitelből szinte nulla,
listaáron kell vásároljon, az
aktuális
akciókat sem veheti igénybe, sőt a
márkaszervizt sem Ön választhatja
meg! Oda kell vigye az autót időszakos szervizekre, ahol
vette, ami viszont várhatóan jóval
többe kerül, mintha Ön
választhatná meg a helyet. (Már csak a megtett töblletkilométerek miatt
is.)
Mit gondol miért van ez így? Nem nehéz
kitalálni, hogy a cégek megkapják a
maguk nem csekély jutalékát az
ügyletek után. Na persze, mondhatná,
hogy "kit érdekel, hiszen az autó
végső soron (majdnem) ingyen van".
Igen ám,
de
itt még nincs vége!
Mindkét
cég szerződésében az van, hogy a
megállapodás 30 napos felmondással
bármely részről megszűntethető. Ez első ránézésre
újautónál akkora gondot nem jelent,
végül is, ha a cég becsődöl,
egyszerűen csak hálás lehet az
ajándék hónapokért. (Na
persze, a maradék hónapokban, pedig egy
lényegesen drágább hitelt fizethet,
mint amit Ön alkudott volna ki, már, ha tudja
egyáltalán fizetni! Kicsit lentebb azt is elolvashatja,
hogy bizonyos körülmények között, milyen
extra veszélyt jelent ez! Nem csak az autóját
veszítheti el, hanem még a felett is fizethet a banknak!)
Mi
viszont a helyzet akkor, ha az Ön meglévő
autójára szerződik? Ha ők
felmondják a szerződést, visszajár-e
az elején befizetett összeg? A
szerződések szerint igen, az Il Ferro-nál egy
kivételt említve, ami a
"Reklámszolgáltató
rendkívüli felmondása". Hogy ez micsoda,
arról egy árva szót sem
találtunk.
A Hírautónál ezt úgy
fogalmazták meg, hogy az összeg nem jár
vissza, "kivéve ha a szerződés a
reklámszolgáltató rendes
felmondása révén szűnik meg". Ez
lényegében ugyanaz pepitában, mint
amit az Il Ferro-nál olvasunk.
Azt is
érdemes megfontolni, hogy ha a cég nagyon akar, a
szerződés pontjai alapján biztos talál
olyan hibát a vele szerződő
magatartásában, amitől a felmondás
"rendkívüli", vagy "nem rendes" lesz.
A következő
meggondolandó dolog, az eddigiekből következik: ha
a szerződés bármikor megszűntethető, és
a cégek megkapták a jutalékukat,
illetve használtautók esetén a
belépési díjat, akkor
mi
tartja majd őket vissza,
hogy bármikor szerződést
bontsanak,
ha
úgy látják, hogy nem
tudnak nyereségesen üzemelni?
Mivel
főállásban több mint tíz
éve a közterületi
médiaszakmában dolgozom, van
rálátásom erre a piacra. Higgyék el, ennél
látványosabb, könnyebben
koordinálható, és jobban
mérhető
reklám-megjelenítési ötletek
tűnnek el havonta a süllyesztőben. A hirdetők sajnos nagyon
konzervatívan gondolkodnak. Ritka, hogy hajlandók
mást is kipróbálni, mint a
már bevált közterületi
hirdetőeszközöket. Ami hirdetéseket eddig
(2007. februárig) láttam
Il Ferro-s "reklámautókon", az
leginkább a gagyi-kampány kategória,
ráadásul egy
kivételével más
médiumokat hirdet barterben.
Ez bevételt nem jelent a
cégeknek, így belátható, hogy eddig
reklámbevételük nem keletkezett, a
kiadásokat
egyelőre az új belépők
regisztrációs
díjaiból és/vagy hitelből
tudták
fedezni. A Hírautó weboldalán
látszólag nem csak barter-kampányok szerepelnek a
referenciák között, de (habár lehet, ez az
én hibám) egy ott bemutatott hirdetést sem
láttam még az utcán gurulni.
Számoljunk
csak!
Ha azt vesszük,
hogy
akkor éri meg fenntartani egy
reklámcéget, ha minimum 8-10.000,- Ft-ot
tisztán megkeresnek a felületeinken havonta,
és figyelembe vesszük, hogy nagyon
optimista számítás esetén,
egy közterületi
médiacég átlagosan 80 %-os
kihasználtságra számíthat,
akkor mennyit kell fizetnie egy hirdetőnek 1
autóért, hogy a reklámcég
hosszú távon talpon maradjon? Durva
számítás után, cirka
60.000,- Ft jön ki.
(A
számítást a HVG
cikkében közzétett
összeg is
igazolta utólag: a hirdetőknek egy felmatricázott
autó
60.000,- Ft + ÁFA-ba kerül.)
Ha csak Budapestet
vesszük,
egy
100 db-os kampány lehetne kb. a
látható kategória, de az is csak
akkor, ha az autók naponta legalább 4-5
órát úton lennének,
és sose
garázsban, vagy udvarban parkolnának, hanem
mindig
közterületen. (Ezzel
szemben az előírások ennek
töredékére kötelezik csak a
szerződőket, akik ráadásul ott
parkolnak az autóval, ahol akarnak.)
Már ez is 6.000.000,- Ft
lenne a hirdetőnek, csak a
bérleti díjért. Országosan minimum
400
autótól lenne látható a
kampány, az már 24.000.000,- Ft.
Ennyiért már nagyon jó
minőségű, és nagyon jól
mérhető kampányokat lehet
készíteni közterületen a
hagyományos eszközökkel. (Pl. egy 500 darabos,
országos, optimális lefedettséget
nyújtó óriásplakát kampányt,
ami egy hónapon keresztül, éjjel nappal
állandóan látható. Nincs az a marketing
igazgató, aki ezzel szemben megkockáztatna egy nagyobb
autós kampányt. Egy gyengén sikerült
óriásplakát-kampányért még
nem rúgtak ki marketingest, azért azonban már nem
keveset, mert kipróbált valami nem bevett dolgot, ami
aztán nem jött be.)
Az eddig
látott hirdetésekből is kiderül, hogy
komoly cégeket nem sikerült meggyőzniük
arról, hogy használják ezt a
reklámeszközt, és a
kevésbé komolyakból sem sokat.
Még mindig sokkal több "Il Ferro"
feliratú autót látni, mint ami
valóban reklámoz is valamit. Ami
barterben hirdetett
médiumokat illeti, az szintén az Il Ferro-t
hirdeti,
hiszen a cserébe a médiumoknál kapott
reklámfelületeken önmagukat reklámozzák.
Egy időben az egyik
taxis cég autói teljesen
reklámba öltöztetve
járták a Főváros utcáit.
Hiába volt ez látványos
megoldás, már egy jó ideje nem
láttam ilyet, pedig akkor nem
csak részfelületek, hanem a teljes
autó fel volt öltöztetve. Akkor
még komolyabb hirdetők is használták
ezt a lehetőséget, de úgy látszik
"elfáradt" a médium. Több
hasonló
kezdeményezés befuccsolt már.
Ez a kis
elemzés is komoly kérdéseket vet
föl a szerződések távlati
finanszírozásával
kapcsolatban. Jelenleg folyamatosan növekszik a
szerződések
száma. Mára már
5.000 felett
jár az Il Ferro-s autók száma. Ez havi
200
Millió (!) Ft kiadást jelent nekik, amit
jelenleg
szinte kizárólag az új
saját-autós belépők
regisztrációs díjaiból
és az
újautók után
járó jutalékokból,
esetleg hitelből
fedeznek!
Szeretnénk
felhívni a figyelmet, hogy ez utóbbi, a tiltott
piramisjátékok egyik fő jellemzője!
(Az, hogy nem folyik
valódi
szolgáltatási ill.
termék-forgalmazási tevékenység,
csak
a tagok száma nő, és a
belépések
finanszírozzák a kifizetéseket, a
klasszikus
piramis- vagy pilótajátékokra jellemző.)
Ha a tényleges
hirdetők
továbbra sem kopogtatnak nagy kampányokkal az Il Ferro és a
Hírautó
ajtaján, és az új
szerződések száma elkezd csökkeni (ami
megjósolható, hogy a most tapasztalt nehézségek következtében hamarosan
meg is
történik majd), könnyen lehet, hogy
nemsokára a bűnügyi
híradásokban lehet majd róluk
hallani.
Sajnos a fentebb említett
indexes
híradás előre vetíti, hogy ez már nem is
lehet olyan messze. A bizalom pillanatok alatt megrendülhet az
új belépők részéről, akik emiatt úgy
dönthetnek, hogy várnak egy kicsit.
Ha pár
hónapig jelentősen visszaesik az új szerződők
száma, akkor reklámbevételek híján
nem lesz miből fizetni az eddigi szerződők havi díját,
kitör a botrány, a cég vagyonát
(miután a tulajdonosok kimentettek nem
kevés milliót) zárolják, hitelt sem
kapnak, és az egész dolog összedől, mint egy
kártyavár.
Ez pedig biztos nem fog
megállni az
egyik cég berkein belül. Az egyik összeomlása
megingatja a bizalmat a többiek felé, mindenhol ugyanez
lesz a forgatókönyv, ráadásul a
médián esetleg mégis elgondolkodó hirdetők
sem fognak bízni a cégekben, így azok sorra fognak
fizetésképtelenséget jelenteni.
Ami még szintén
elgondolkodtató, hogy az Il Ferro és a Hírautó
bejegyzett alaptevékenysége is távol áll a reklámozástól. A fórumokon
olyasmit is lehetett olvasni, hogy egy médiavásárló cég fel kívánta
ajánlani nekik közreműködését az ügyfélszerzésben, amitől viszont
elzárkóztak.
Az pedig már a nyerészkedés, vagy inkább a
szánalmasság netovábbja, hogy az Il Ferro
egy SMS nyereményjátékot indított,
amiben a megválaszolandó kérdés az, hogy mi
Magyarország fővárosa: Budapest, vagy Moszkva? Aki ezt a
kérdést kitalálta, az nagyon ostobának
nézi az embereket. Lehet, hogy nem csak ebben?
Végül
még egy dolog, amit alaposan át kell gondolni!
Az az összeg,
amivel a Hírautó, vagy az Il Ferro
hozzájárul az autó
részleteihez, jövedelemnek minősül, ami
után, ha
nyugodtan akar aludni, sajnos
adóznia kell!
Ez egyébként előbb-utóbb megkerülhetetlen
lesz, hiszen az Il Ferro a fent említett
átszervezést követően már csak
átutalással fog fizetni, tehát nem maradhat
titokban a jövedelem.
A
mértékről megoszlanak a
vélemények, de az összeg minimum 18 százalékát, sok esetben 25
százalékát, nem ritkán akár
felét is elviheti az adó! Hát, ezzel
az "Ingyen autó" megnevezés némileg
indokolatlanná válik ugye... (Ha a
pénzt nem Ön kapja kézhez, hanem azt a
reklámcég fizeti Ön helyett a
finanszírozónak, attól az
még az Ön jövedelme, tehát
adót kell utána fizetnie.)
Az már csak hab a tortán, hogy az
egész ügylet számviteli -
adóügyi rendezettsége,
ezáltal jogszerűsége igencsak
homályosnak tűnik. A weben megtekinthető
szerződésekben nem találtam még csak
utalást sem arra, hogy milyen számviteli
háttere van a kifizetéseknek.
Nézzünk
utána kicsit alaposabban
annak is, hogy
a dolog mennyire is térül meg!
Mi a helyzet, ha a
jelenleg is használt autójára
szerződik? Hogyan számoljon?
Ha mondjuk a
Hírautónál a 2 éves
szerződésre befizetett 180.000,- Ft-ot vesszük,
és az azért cserébe kapott havi
30.000-et, akkor hogy néz ki a dolog?
Ha a legrosszabb
adózási esettel számolunk, akkor a
30.000-ből adózás után cirka 15.000,-
marad, amiből, ha az autót átlag 5 naponta
lemosatja, (minimális 500 Ft-tal számolva
mosásonként, ami havonta 3.000,- Ft) marad havi
12.000,- Ft. 180.000 osztva 12.000-el az 15, tehát a
Hírautó voltaképpen 15
hónap alatt fizeti vissza a befizetett 180.000,-
forintját. A maradék 9 hónapban lesz
nyereséges a bolt. 9 x 12.000 az 108.000,- Ft.
Kérdésem, hogy ezért a 108.000,-
forintért érdemes az autót 2
évre felmatricázni, és
vállalni mindazt a macerát, ami ezzel
jár?
Amit
pedig a mosásról írtunk, az nemigen
úszható meg. Budapesten, 4-5 naponta biztos, hogy
le kell takarítani az autót, hogy az tiszta
legyen, és
megfeleljen a szerződéses feltételeknek.
Utcán tilos autót mosni, a legolcsóbb
gépi mosást, illetve a kutaknál
található
önkiszolgáló mosást
használva is átlagosan kb. 500,- Ft elmegy
alkalmanként a tisztításra. No persze,
amúgy is érdemes az autót
tisztán tartani, de azt a kb. havi 1.000,- Ft-ot, amit akkor is erre
költene, ha nem kötelezik rá, mégsem vonjuk le a havi
költségekből, hiszen azt bele sem vesszük
a számításokba, hogy ha messze lakik a
reklámcég
irodájától, és/vagy a
szervizelést kötelezően végző
márkakereskedéstől, (pl. a
Hírautó egyetlen Opel kereskedéssel
volt kapcsolatban az eredeti anyaggyűjtéskor - 2006. őszén) akkor még
jelentős
üzemanyagköltségekbe is kerül
szerződéses kötelezettségeinek
betartása.
Nézzük,
a többi esetben mi a helyzet?
A fenti számításokat
alkalmazva:
Cég /
szerződés
tartama / adózás |
Befizetett
összeg (Ft)
|
Havonta
kapott
összeg (Ft)
|
Ebből
a haszon:
(Ft)
|
Megtérülés
hó / össz. haszon
(Ft) / hány hó alatt
|
Hírautó / 2
év / 50 % |
180.000,- |
30.000,- |
12.000,- |
15 /
108.000,- / 9 |
Hírautó / 2
év / 25 % |
180.000,-
|
30.000,-
|
19.500,-
|
9 / 292.500,-
/ 15
|
Il Ferro / 2 év / 50 % |
177.000,-
|
50.000,-
|
22.000,-
|
8 / 352.000,-
/ 16
|
Il Ferro / 2 év / 25 % |
177.000,-
|
50.000,-
|
34.500,-
|
5 / 655.500,-
/ 19
|
Hírautó / 4
év / 50 % |
340.000,-
|
40.000,-
|
17.000,-
|
20 / 476.000,-
/ 28
|
Hírautó / 4
év / 25 % |
340.000,-
|
40.000,-
|
27.000,-
|
13 / 945.000,- /
35
|
Il Ferro / 5 év / 50 % |
333.000,-
|
50.000,-
|
22.000,-
|
15 / 770.000,- / 45
|
Il Ferro / 5 év / 25 % |
333.000,-
|
50.000,-
|
34.500,-
|
10 / 1.725.000,-
/ 50
|
Természetesen
az utolsó oszlop nyereségére csak
akkor számíthat, ha a cégek akkor
még létezni fognak, és Önnel
sem bontottak szerződést.
Nem
feltételezek rosszindulatot egyikről sem, de
minden bizonnyal jól kiszámolták, hogy
ha nem sikerül elegendő reklámozót
találniuk, mikor kell abbahagyniuk: jó
párszor tízmillió forinttal az előtt, hogy a
bevételek és a kiadások
görbéje metszené egymást...
Akkor mi az ábra, ha újautót vesz a
reklámcégeken keresztül?
Ha alaposan
utánaszámol, hogy mit nyer
valójában, lehet, hogy nagyon érdekes
dolgok derülnek ki. Vegyünk alapul, egy 1,4-es
viszonylag jól felszerelt H Astra Essential-t. A
példa szerinti autó listaára
2006. szeptemberben 3.587.000,- Ft volt. Ha közepesen
ügyes alkuval ezt
mondjuk 9 %-kal lealkudhatná, akkor
megtakaríthatna 322.830,- Ft-ot.
Említettük, hogy a
reklámcégeken keresztül
vásárolt autóra szinte nulla
az alku lehetősége. Mondjuk, ennek ellenére, mert
nagyon
ügyesen tárgyal, 50-60.000,- forintnyi ezt-azt
megkap ingyen. A különbözet tehát
cca. 260.000,- Ft.
A hitelre vegyünk például 36
hónapos futamidőt. Ha a
finanszírozásra is ügyesen alkuszik,
illetve, ha ragaszkodik az Ön által vitt
finanszírozóhoz, szerény
számítások szerint
is akár havi 10-15.000-el kevesebbet fizet, mintha
kénytelen lenne elfogadni a kereskedő által
ajánlott feltételeket. (A
különbözetbe az is
beleszámít, hogy reklámautó esetén a
törlesztést az
egészségtelenül alacsony
kezdőrészlet, és a drágább
kiinduló ár miatt lényegesen magasabb
összegre fizeti, ráadásul általában jó hosszú futamidőre.)
A reklámcégtől kapott 40.000,-
forintból, amiből 25 %-os adózás
után csak 30.000,- marad, ha levonjuk a mosatásra
költött összeget, (3.000,- / hó),
és azt, amennyivel drágább a hitel
(15.000,- / hó) máris kb. 12.000,- forintra apad
az a hozzájárulás, amivel a
reklámcég segíti a
hitelfizetést. (50 %-os
adózásnál az összeg
már a nevetséges
kategóriába esik: 2.000,- Ft !)
Az pedig, amire a reklámcégek
lehetőséget adnak, szinte mindenben ellentmond a
bölcs autóvásárlás
szabályainak.
0-10 % kezdőrészletre venni autót, illetve
túlvállalni a
finanszírozást, a 40.000,- forintos
segítségre számítva (ami,
mint láttuk valójában
mindössze 12.000,- forint) mindenképpen nagy
rizikó!
De ami
még ennél is nagyobb probléma,
az ha elhiszi, hogy az autó tényleg ingyen
van, és olyan finanszírozást
választ, amit (első látásra) egy az
egyben fizet a reklámcég, akkor 6-12
évre elkötelezi magát. Ahogy fent
láttuk, ez valójában azt jelenti, hogy
havi 40.000 - 12.000 = 28.000,- forintos részletre
szerződik, amiből, ha a reklámcég megszűnik
(amire lássuk be, ennyi év alatt azért
komoly esély van), nagyon hamar, havi 40.000,- Ft lehet. Nem
mondhatja, hogy "kit érdekel, addig is ingyen
használhattam az autót", hiszen ez az "ingyen
autó" is havi 28.000,- forintjába került.
Ráadásul, fel kell hívnunk a
figyelmét,
hogy ilyen hosszú
(8 év, illetve a feletti) futamidő, illetve az ilyenekhez
általában társuló 10 %-os,
vagy az alatti
kezdőrészlet mellett, a hitelszerződés
bármilyen
okból való megszűnése
esetén, az
autó értéke MAXIMUM A
FUTAMIDŐ LEGVÉGÉN, talán csak az utolsó 1 évben FEDEZI
a banknak még visszafizetendő
hátralékot!
Így, ha a reklámcég megszűnik,
és Ön
nem tudná a drága hitelt folyamatosan fizetni,
nem csak
az autót venné el Öntől a bank, de
még
jócskán fizethet is, ha nem akarja, hogy
a bankár
oligarchák további szankciókkal
kedveskedjenek.
(Azt már nem is
részletezzük, hogy ha a
háttérben nem forintalapú hitel van,
akkor az árfolyamváltozások mekkora
gondot okozhatnak.)
A
téma zárásaként
tehát még egyszer: a rendszer egyes országokban tényleg
működik, a
két említett hazai cég nem tűnik eleve
rosszindulatúnak,
egyikük rendszere sem tűnik helyből csalásnak (az
internetes fórumokon is olvastam
beszámolókat olyanoktól, akik
kapják tőlük a szerződés szerinti
összegeket), azonban a
fenti pontokat érdemes
átgondolni, mielőtt valaki úgy dönt,
hogy az ő segítségüket veszi
igénybe autója
finanszírozásához!
Mindenesetre, a
következő hivatkozásra kattintva olvashat egy
csalássorozatról, amit hasonló
szisztémát ígérve
követtek el: http://hvg.hu/itthon/20050929karosultak.aspx
Itt pedig a fentebb
említett HVG cikket olvashatja részletesebben:
http://hvg.hu/itthon/20061213_hirauto
_ilferro_hartenegro_reklamauto/page1.aspx
(A cikk az Il
Ferro-nál
hivatkozik egy 180.000,- Ft-os regisztrációs
díjra
újautó esetére is, amit nem
említ a
cég weboldala, sem letölthető
"újautós" szerződése nem igazol vissza, és a
fórum
hozzászólások is
cáfolják.)
Egy újabb, az Il
Ferro-ról szóló Index cikk (2007. április 20-i): http://index.hu/gazdasag/magyar/ferr070420
Az autón való reklámozás annyira nem
bizonyult amúgy kifizetődőnek, hogy az IlFerróval és a Hírauótval egy
időben más (nem átverésre épülő) rendszerben működő cégek sem
foglalkoznak ma már ezzel. Volt több olyan is, ami akkor fizetett csak
díjat, ha
sikerül hirdetőt kiközvetíteni az
autóra. A kapott összeg a
reklámfelület méretétől
és a reklámozási időtől függött. Ez esetben nem volt fix havi juttatás,
viszont rizikó sem.
Azonban mindezek után a
legfontosabb tanács: Önt se
ösztönözzék a fenti
lehetőségek
arra, hogy a valós pénzügyi
erejét meghaladó értékű
autót vásároljon! Ha a
céggel, amelyikkel szerződött
történik valami, vagy
szerződést bontanak Önnel, ott marad egy
drága hitellel, amit továbbra is fizetni kell, ha
nem akarja, hogy az autót visszavegyék
Öntől, és e mellett még
további súlyos pénzügyi
veszteségek is érjék!
Csak olyan kocsit vegyen, aminek részleteit Ön is
tudná finanszírozni, és a megkapott
pénzt tekintse ajándéknak.
Ugyanerre hívja föl a
figyelmet a Vezess.hu egy cikke is: http://www.vezess.hu/hirek/ha_nem_tud_fizetni_ne/9442
Akkor
jár tehát a legjobban, ha az AutósTITKOK e-könyvben leírt folyamatot
végigkövetve kiválaszt egy használt- vagy újautót, jól lealkudja az
árát, megtalálja hozzá a legjobb finanszírozást, majd, ha mindenképpen
ki akarja használni a lehetőséget, erre az autóra köt
szerződést az
említett cégekkel.
Így,
biztosan kevesebb lesz a havi költsége, az alkun nyert pénz segít a
regisztrációs díj megfizetésében, és ha a jövőben valami történik a
reklámcéggel, Ön akkor is egy normális kamatú hitelt kell majd
törlesszen.
|
Olvasson további izgalmas,
és rengeteg pénzt érő autós
témákról!
Az
AutósTITKOK
elektronikus könyvre kapott
visszajelzések
leginkább arról szólnak, hogy
olvasóink
mennyire
örülnek annak, hogy az AutósTITKOK
szemléletét alkalmazva
autóvásárlásuknál,
hatalmas meggondolatlan kiadásoktól,
illetve a
megkapott információk
segítségével,
mekkora veszteségektől menekültek meg!
Ide kattintva olvashat
ízelítőt a pénzügyi
megfontolásokról
szóló fejezetből, amelyhez ez a cikk is kapcsolódik.
A fejezet egyik legfőbb,
érvekkel,
számításokkal jól
alátámasztott megállapítása, hogy
autófinanszírozásra nem ajánlott 3
évnél hosszabb futamidőt, és 30 %-nál
kisebb kezdőrészletet választani. Ezt a
Hírautónál pl. eleve nem lehet betartani, hiszen
72, vagy 120 hónapos szerződés köthető csak
náluk, 0-15 %-os kezdőrészlettel.
A tárgyalt
témákat a most olvasotthoz hasonló
alapossággal közelítjük meg,
részrehajlás nélkül, több szempontból megvizsgálva, semmi
lényegeset sem kihagyva tárgyaljuk.
Dönthet úgy is,
hogy
"Autót
akarok, bármi áron! Kedves AutósTITKOK, ne zavarj össze a tényekkel, se
a szőrszálhasogató érveiddel, már döntöttem, hiába nem bölcs a dolog,
kell és kész, mert attól fogom jól érezni magam, hogy úgy autóm lesz,
és az érveid zavarnak az álmodozásban!"
- de ez egyenes út
az anyagi
nehézségek sivatagába, ahol biztos nem fogja
magát jól érezni!
Ha Ön is
szeretné magát felvértezni az
autóvásárlás és
a mindennapi autózás rizikói ellen, ne
habozzon, és ide kattintva rendelje meg
elektronikus könyvünket! Már egyetlen
fejezet átolvasása az ár
többszörösét hozhatja
Önnek!
2007.
február - egy olvasónk stílusos hozzászólása a fentiekhez
Mostani
hírlevelünkben rendhagyó
módon, de valószínűleg nem
utoljára, egy kedves
olvasónk írását
tesszük közzé.
Színes stílusban olvashatják el, hogy
milyen könnyű egy hangzatos reklám miatt nagyon sok pénzt
feleslegesen elkölteni.
Valószínűleg
kiderül,
hogy az eset leírója (Gyarmati József
újságíró),
sajnálatára csak
ezek után találkozott az
AutósTITKOK-kal.
Ez úton is
köszönjük, hogy
írását
közzé tehetjük. Íme a
beszámoló:
"A karácsony
életem
hatalmas üzletét vetítette
elém, amikor a
levélszekrényben megleltem egy
veszprémi
autókereskedés prospektusát
szép,
fényes papíron. A csillogó szalonban
minden
ragyogott. Csillogtak az új kocsik, villogtak az
örök
derűt, bizalmat árasztó arcokban a
hófehér
fogak, tehát minden tökéletes volt.
Lökött, aki nem tér be ide.
Betértem.
Tudniillik az újságocska egyik cikke
jól
fölizgatott. Méghogy
„ingyér” kapom a
részleteket, ha engedem a majdani kocsimat teleragasztgatni
pöttyös túrórudi
reklámmal, vagy
mifrancokkal. Kerül az nekem valamibe? Elviszi a
gép,
még a légellenállása sem
sínyli meg,
legföljebb a haverjaim röhögnek, ha
meglátnak az
utcán tépni egy jópofa sörrel
- az oldalamon.
De majd ha megtudják, hogy nekem ez mit tejel,
naná, hogy
én leszek a császár. Kiveri őket a
ragya az
irigykedéstől. Imígy elmélkedtem,
máris
repestem, s észre se vettem, hogy a régi
slágert
kezdem fütyörészni:
„Meseautómon
szállunk a felhők…” Uccu, el ne
szalasszam, amit
jósorsom az orrom alá tolt, máris
vágtattam
bele a nagy-nagy, diadalmas jövőbe. Avantgard szelek suhogtak
körülöttem a légben. Ezt pont
nekem
találták ki,
csóróként is
zsírúj verdában feszíthetek
akár
már holnapután. Még a víz
is kivert a
gondolatra.
Odabent aztán előadtam,
mi
járatban erre, amerre a madár is
ritkán
költ… De hát ím, itt egy
madár a
személyemben. Palimadár. Majd én
költök
itten. Ültem az ügyvezető előtt és
mondtam, mondtam
miért jó ez nekem, ő pedig hagyta
magát meggyőzni.
A végén már velem kezdett lelkesedni,
csaknem az
ölembe ült, sőt megígérte /ha
már
így együtt, összemelegedve…/, a
közel
húszéves Nissanomat, meg az udvarom
sarkában
rogyadozó 105-ösömet is
elszállíttatja,
és négyszáz lepedőben
beszámítja az
árba. Oly nagyon örült velem, hogy
még egy CD-s
rádiót is
fölkínált
ajándékba. Ettől annyira meg voltam főzve, hogy
már csak torma kellett volna hozzám a nagy
asztali
boldogsághoz.
Van is épp az udvaron
egy
ezüst Fábiája - mondta - most vette le a
szállítóról. Abba
aztán minden
bele van pakolva, ami szem-szájnak ingere, kicsurog a
küszöbnél a rengeteg extra, full az anyja
mindenit, de
igyekezzek, mert a fiúk lehet, hogy már holnap
eladják és még egy ilyen
felszereltségű
gépet csak hosszas
könyörgéssel tudna
kivasalni a gyárból. Ám
azért tíz
százalékot le kéne tenni
előlegként,
jegyezte meg mellékesen, kisbetűvel, hiszen az ilyesmi nem
is
annyira lényeges momentum… úriemberek
között pedig pénzről – ha lehet
¬-
szó se essék. Van valami
adminisztráció, de
az sem fontos. Az akarat, az adott szó a lényeg.
Ahogy belepillantottam az
agyamba,
egyből
láttam, odabent az összes törpe
összedugta a
fejét, félrelökték az eddig
szónokló marketingest és
kérdőn
néztek a gazdasági igazgatóra, aki
gondterhelt
ábrázattal lapozgatta Józsi /ez
én
lennék/ pénzügyi
kimutatásait,
egymásra hajtotta a bevétel és
kiadás
oldalát, majd közölte, a kettő nem fedi
egymást. Valami hosszú távú
tervezési stratégiáról, meg
rentabilitásról, az egyenlegről, az
államháztartás krónikus
hiányáról,
csődeljárásról
kezdett papolni, de leintettem. Az efféle
aggályoskodást nem tűrhettem, mégis
én
vagyok a „vezér”,
ezér’ kézi
irányításra kapcsoltam,
rájuk
dörögtem, mint Sztálin elvtárs
a Kremlben:
„akkor is!!!” Mit nekem ötéves
adósrabszolgaság, mit nekem a fejem
fölött
állandóan egy lószőrön
lógó
Damoklész kardja, amikor ott a nagy biznisz, a havi negyven
rongyot hozó matrica a kocsi oldalán.
Gyerünk,
csináljuk, hajrá!
Mentem a bankba, kivettem
egyetlen
maradék százasunkat, hónom alatt az
asszonnyal,
családunk egyetlen hitelképes tagjával
beballagtam, mivel az én nyugdíjazási
kérelmem valahol épp a
nyugdíjintézet
zegzugos vízi sikátorain gondolázgat.
Papírmunka. Agyalakú címerpajzson
vörös
ködben ezüst autó kergeti a
boldogság
kék madarát – villant
belém.
Minek, s lehet-e ilyen idegállapotban alaposan,
tüzetesen,
szégyellnivaló
szőrszálhasogatással
elolvasni az orrod alá tolt szerződést, amikor
fél
szemmel az ügyintéző türelmesnek tűnő
félmosolyát, másik fél
szemeddel a
tollával birizgáló ujjait lesed? Az
idő
pénz neki, ott az oszlopnál meg már
fogpiszkálót rágva vár
rá az
újabb kuncsaft. Jó lesz így,
írd alá
mama nyilatkoztattam ki nemes egyszerűséggel. A
többi
háromszázat
kölcsönkérjük a
fiunktól, ő úgyis lakásra gyűjt, van
neki.
Hétvége, péntek
délután.
Hétfőig úgyse halad jottányit sem az
ügy,
így elég a százas, amiről a
pénztárnál csak cetlit kapunk, hogy
aszongya
„üzembehelyezési
díj”. Valahogy a
szerződésből se jut nekünk otthoni
rágódásra és a
„jövendőbelinkkel” sem
találkozhatunk, nincs
rá idő!
Leülünk odahaza.
Nem is akarjuk
elhinni, hogy nemsokára a mi saját új
kocsinkkal
megyünk látogatóba a fiunkhoz.
Aztán
egyszercsak csöngetnek - életem
párjának
fejében belülről! - amit nálam a
megvilágosodás fénye követ:
hát
hülyék vagyunk mi? Mégis hogy
képzeltük, hogy a nejem pedagógus
fizetésére, plusz az én még
ki sem
számított, meg nem
állapított
nyugdíjamra verjük a nyálunkat?
Öt évig
havi ötven-hatvan rongy „sár”
az én
koromban? Mert kérem mi van, ha bedugul a
kocsireklám? Ha
nem tetszik a képem az ottani
ügyintézőnek? Mi van,
ha évtizedekig nem karamboloztam, de most beüt
valami
gikszer? Mi történik, ha csődbe megy a
reklámos
cég? Beledöglünk, hogy új
kocsink van. Nem, ezt
nem lehet…! Hétfőn bemegyek,
visszamondom,
passz.
Úgy tettem. Bementem.
Visszacsináltam. A főnök nem értette,
nem ment a
fejébe, mi ez a nagy pálfordulás?
Érveltem,
visszadobta labdát, megint elmagyaráztam,
újból csak csodálkozott. Olvastuk-e,
hogy a
szerződés szerint neki járna az autó
árának tíz
százaléka
bánatpénzként, ha az én
hibámból hiúsul meg az üzlet?
Kezdtem magam
cudarul érezni: nem emlékeztem erre a passzusra.
A
vörös köd az agyamon. Az a ludas. Az takarta
el ezt a
csőbehúzócskát.
Végül a direktor
nagylelkűségében eltekintett ettől,
„csupán” azt a befizetett
száz lepedőt nyelte
le. Hát így kell karácsony előtt
elverni ennyi
pénzt. Mintha a kandallóba
újságpapír helyett ezzel
fűtöttem volna be.
Kitámolyogtam a szalonból és valami
olyasmit
mormolhattam, hogy az ilyen nagy marhának
istállóban a helye, ott bőghetek a
jászolnak, ha
már így megfejtek. Az asszony a maga
pozitív
beállítottságával csak
ennyit mondott: ezt
még mindig olcsóbban megúsztuk, mintha
a bank
viszi el a kocsit és még
végrehajtókat is a
nyakunkra küldene, ha befuccsolunk.
Megúsztuk
és én szent fogadalmat tettem, soha senki
kedvéért nem kapkodom el az olvasást,
soha nem
ugrok bele semmiféle komoly
vállalkozásba,
míg körbe nem járom százszor
a
csalétket.
Az én mesém
eddig tartott
volna, ha azóta megemésztettem volna, de ez nem
megy. Ha
csak rágondolok, erőt kell vennem magamon, hogy ne verjem a
fejemet a falba..."
Egy kis
megerősítés Gyarmati Úr
leveléhez, egy vezess.hu cikk:
http://www.vezess.hu/hirek/ha_nem_tud_fizetni_ne/9442
Azóta
Gyarmati
Úr is olvasónk lett, és
újra írt pár
sort, amiben egy vízióját osztja meg
velünk. Ha
víziója valóság lenne, az
AutósTITKOK kiadványra sokkal
kevésbé lenne
szükség! Higgyék el, nem
bánnám!
"Van egy álmom
Nézd el nekem
olvasóm, hogy
ilyen maflaságokkal traktállak. Mi van abban, ha
álmodozom? Azt mindenki teheti. Akad, aki
világkörüli
utazásról, van aki
böhöm bankszámláról,
megint
más drága ékszerekről, vagy
luxuskocsikról fantáziál.
Én nem. Ne
haragudj, hogy ennyire földhözragadt
vágyammal
zaklatlak. Nekem csak az kéne, ha bemegyek egy
használtautó
autókereskedőhöz…
- Tiszteletem uram, mivel
szolgálhatok ? – kérdezné,
amiben ugye
nincsen semmi kunszt – Tán egy jó
autó
érdekelné, vagy csak úgy beugrott
hozzánk,
míg megérkezik a busza? Az se baj,
legalább egy
kicsit eldiskurálgatunk. Úgysincs kihez
szólnom
álló nap – panaszkodna –
Tudja az az
igazság, hogy mostanában nincs egy
valamirevaló
kocsi minálunk.
- De ott az a
bogárhátszínű, csakúgy
ragyog – mondanám neki, hogy kicsit
lelket öntsek bele – nézze, milyen
gyönyörű vonalai vannak, a
műszerfala meg fénylik a
szépségtől…
- Hogyisne –
vetné ellent
– aztat jól befújtuk szilikonnal, a
belsejét
kiporszívóztuk és az
üléshuzat alatt
akkora plecsnik virítanak a kárpiton, hogy el se
hinné. Én mondom magának, aki ezt
megveszi, nem
jut túl a sarkon, vagy ha szerencséje van,
még
tán a rendőrlámpáig is
elér, de ott
aztán lefullad és ha rálép
a fékre,
azzal nem ér semmit. Nem fog. Mi itt
megbütyköltük, hogy azt higgye a kuncsaft,
satuz, de
esküszöm magának, százon eszik
fél liter
fékolajat, hogy a motorolajról ne is
szóljak.
Abból minden nap kell bele egy flakonnal. Kotyog a
főtengely, a
féltengely, a gömbcsuklók alig
csuklanak, de majd
én igen, ha ezt megveszi. A fenéklemezt
jól
lekezeltük alvázvédővel a rozsda
miatt… Ha
kicsit vastagabb a lába az átlagosnál,
ne tegye a
szőnyegre. Nem bírja el a súlyát
és
kilép alul, mint Frédi, a kőkorszaki szaki szok.
Ne
vessen rá szemet, ha jót akar. Ez a verda egy
totál oxidmaxi.
- Hát az a
másik, az a
palacsintasárga? Azon még vonóhorog is
van.
Épp olyan kéne… -
próbálkoznék, de a tulaj leint:
- Ha mindenáron ki akar
dobni egy
kalap pénzt az ablakon, csak nézelődjön,
válogasson. Drága uram, az ég
szerelmére
húzzon el innen, ha jót akar, mert azt
nálam nem
talál. Itt minden kocsi egy határ
simlisség.
Ezekkel befürödne, higgye el!
Eddig tartott a
vízióm. Tulajdonképpen
csak azt szeretném, hogyha nem akarnának
átverni
lépten-nyomon, ha nem az lenne a cél, hogy minden
romot a
nyakamba sózzanak, ha nem csak addig állna a
ház,
amíg elmennek az ünnepélyes
átadás
vendégei, ha nemcsak a nemzetiszín szalag
tartaná
össze az épületet.
De jó is volna, ha egyszer valóban az igazat
hallanám, amikor ilyen helyen böngészek.
Addig is,
amíg ez az álmom valóra
válik,
szeretnék minél több olyan
autós titkot
ellesni, amivel fölvértezhetem magam, hogy ne
küldhessenek be az erdőbe csont nélkül.
Ezért
örülök, hogy
látómezőmbe került Holics
Gábor
AutósTITKOK című e-könyve. Most
már csak az a
dolgom, hogy megfogadjam remek tanácsait, hogy legyen erőm
végigzongorázni azokat a
lépéseket, amelyek
nélkül tényleg védtelen
lennék. Mert
én mazsola vagyok ám
autóvásárlás
terén. Egy szép,
nagy, jólfejlett balek.
Vajon hányan vagyunk
azok?
Úgy hiszem, ebben a szakágban a
dörzsöltebbek a
pult másik oldalán állnak. "Ne olvadj
el, ha
távol, keleten lépten-nyomon rád
mosolyognak. Ez
nem a szeretet jele, csak szokás, vagy inkább
álca", tanítgatott világot
járt
cimborám. Igaza van. "Ne akarj mindig megfelelni
másoknak, mert elveszíted önmagad"
– jut
eszembe egy másik bölcsesség. Ha azt
hiszed, hogy az
eladó sajnál téged, amikor
behúz a
méregdrága csőbe, hatalmasat tévedsz.
Én
tudom, szót fogok fogadni az AutósTITKOK-nak,
hiszen nem
vagyok sem az idegeim, sem a
pénztárcám
ellensége."
Remélem
Önök is ugyanúgy élvezettel
(és együttérzéssel)
olvasták Gyarmati
Úr írását, ahogy
én tettem.
Sajnos
az
autóvásárlás és
a mindennapi
autózás harcmezején számos
lehetőség
kínálkozik arra, hogy veszítsen akkora
összeget, mint Gyarmati Úr, vagy akár
annak
többszörösét.
Ön már ismeri
azt a forrást, ahonnan beszerezheti
a
kiadványt, amivel ezek ellen vértezheti
föl
magát! Ne várja meg a legközelebbi
felesleges
pénzkiadást, rendelje meg most az
AutósTITKOK
e-könyvet!
Üdvözlettel:
Holics Gábor
|
|